جهانگیری نفر دوم دولت است


محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری به شایعات و شائبه‌ها درباره کاستن از نقش و تأثیر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری در دولت پایان داد و اعلام کرد که او همچنان نفر دوم دولت است و همه وزرا و اعضای دولت وظیفه دارند با ایشان هماهنگ باشند.
وی که روز گذشته در حاشیه نشست هیأت وزیران با خبرنگاران سخن می‌گفت، اظهارات جهانگیری در روز ملی صادرات را مطایبه و طنز معاون اول رئیس جمهوری با محمد شریعتمداری توصیف کرد که پیش از او پشت تریبون رفته و خواستار اختیارات گسترده به وزرا و مدیران شده بود.
به گزارش «ایران»، رئیس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به اینکه برخی مدعی جدایی جهانگیری از دولت شده‌اند و معتقدند این مسأله گویا فعلاً به تأخیر افتاده است، اظهار کرد: نقش آقای جهانگیری در دولت یازدهم و دوازدهم، بسیار پررنگ و تعیین کننده است و هیچ وقت بحث استعفای ایشان مطرح نشده یا من نشنیدم.


واعظی، آنچه درباره شایعه استعفای جهانگیری مطرح می‌شود را در ادامه تلاش امریکا و برخی کشورها برای سرمایه‌گذاری روی ناکارآمدی نظام توصیف و اضافه کرد: به نظر من این مطلب اصلاً درست نیست و نقش آقای جهانگیری همواره نقش تعیین کننده بود، امروز هم نقش ایشان تعیین کننده است، ایشان نفر دوم دولت هست و وظیفه همه وزرا و اعضای دولت است که با ایشان هماهنگ باشند.
رئیس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به اینکه به رغم این، اما سخنان جهانگیری در روز ملی صادرات نشان می‌داد که او بزودی از دولت کناره‌گیری خواهد کرد، اظهار کرد: اگر در آن مراسم بودید، می‌دیدید که قبل از سخنرانی آقای جهانگیری، آقای شریعتمداری درخواست کرده بود که به وزرا یا مدیران اختیارات زیادی داده شود تا آنان هر کاری می‌خواهند انجام دهند، در واکنش به درخواست برای این اختیارات بالا بود که آقای جهانگیری من باب مثال گفت شما که از من اینقدر اختیار می‌خواهید، به طنز گفت ما اختیار عزل منشی خود را هم نداریم. وی با بیان اینکه درباره این صحبت آقای جهانگیری مطبوعات استفاده و مقداری جفا کردند، افزود: همه ما در سخنرانی‌های خود از این کلمات طنز که حالت تواضع هم دارد، بسیار استفاده می‌کنیم، اما معرکه‌ای که در این باره گرفته شد، از اساس درست نیست.
واعظی در پاسخ به اینکه پیش‌تر استعفای آخوندی هم تکذیب می‌شد اما در نهایت او استعفا داد، گفت: اینکه من بگویم در آینده هیچ کسی استعفا نمی‌دهد، آینده را نمی‌دانم. آقای شریعتمداری هم در گذشته به هیچ وجه استعفا نداده بود و تنها روز شنبه به دلیل جابه‌جایی باید استعفا می‌داد. درباره استعفای آقای آخوندی هم آن زمان که این سؤال پرسیده شده بود، بحث استعفا مطرح نبود.
وی درباره تلاش رئیس جمهوری برای تحقق وعده‌های انتخاباتی نیز با بیان اینکه رئیس جمهوری بر تحقق وعده‌های خود به  مردم مصمم هستند، اظهار کرد: در شرایط فعلی برخی از این وعده‌ها سریع‌تر انجام می‌شود و برخی دیگر با موانعی مواجه می‌شود، اما اینها به معنای عقب‌نشینی رئیس جمهوری نیست، بلکه باید تلاش کنیم موانع را برطرف کنیم. لذا به مردم می‌گویم که به هیچ وجه بنای رئیس جمهوری بر این نیست که رئیس جمهوری از قول و قرار خود با مردم عقب‌نشینی کند.