فوریت طرح استفساریه مستثنی ‌شدن شهردار تهران رأی نیاورد




محمدعلی افشانی به طور قطع از شهرداری تهران رفتنی شد. یک فوریت طرح استفساریه‌ای که دیروز برخی از نمایندگان برای ماندن او در مجلس به جریان انداخته بودند، رأی نیاورد. در این طرح که به امضای ۱۳۷ نفر رسیده، این سؤال مطرح شده بود که آیا همچنان که وزرا و معاونین رئیس جمهوری در قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان استثنا شده‌اند، شهردار تهران با توجه به موارد پیش گفته از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مستثنی است؟ که پاسخ آن «آری» آورده شده است. در نهایت هم نمایندگان مجلس با ۹۴ رأی موافق و ۱۲۶ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر با یک فوریت این طرح مخالفت کردند.


این استفساریه در حالی در جلسه دیروز مجلس مطرح شد که با وجود انتساب شهردار تهران به جریان اصلاحات، بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب مخالف آن بوده و در عوض تعداد زیادی از نمایندگان اصولگرا در موافقت با آن رأی دادند. تنها ناطق مدافع این طرح هم از میان اصولگرایان بود؛ ولی داداشی نماینده آستارا در موافقت با یک فوریت این استفساریه گفت: شهرداری تهران شاید هم‌تراز با سه وزارتخانه باشد، آیا شهرداری تهران نمی‌تواند هم‌تراز یک وزیر باشد؟ وی ادامه داد: شهردار منتخب مردم و شوراست، ما هم منتخب مردم هستیم، لذا باید برای منتخبان ارزش قائل شد. داداشی تأکید کرد: شخصی که 30 سال کار کرده، آیا نمی‌تواند شهردار شود؟ کلانشهر تهران نیاز به انسان باتجربه‌ای دارد، لذا به این استفساریه رأی دهید تا در کمیسیون اگر ایرادی هم دارد، رفع شود. اما سید مهدی مقدسی، نماینده اراک در مخالفت با یک فوریت این استفساریه گفت: بنده سه سال شهردار کرج و همچنین معاون سازمان شهرداری‌ها بوده‌ام و به مسائل وزارت کشور اشراف دارم. وی ادامه داد: اخیراً قانونی مصوب شده مبنی بر عدم به‌کارگیری بازنشستگان لذا نمی‌توان اکنون برای یک فرد قانونی را اصلاح کرد.  مقدسی تأکید کرد: هنوز دو ماه از اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان نگذشته و می‌خواهیم این قانون را اصلاح کنیم، از زمان قاجار تاکنون برای یک فرد قانونی را اصلاح نکرده‌اند. زمانی که افکار عمومی واکنش مثبتی به این قانون داشته، چرا باید یک فرد را از آن استثنا کرد؟ این در حالی بود که مهرداد لاهوتی، یکی از طراحان این طرح در دفاع از آن تأکید داشت که «در طرح اصلاً موضوع تغییر مطرح قانون نیست.» لاهوتی عنوان کرد: «شهرداری شغل انتصابی نیست. براساس قانون اساسی شما اختیارات امور شهرهای خود را به شوراها واگذار کردید چرا در کار آنها دخالت می‌کنید و اختیارشان را سلب می‌کنید. در همین قانون آمده که شورا اختیار دارد 6 ماه بعد شهردار را عزل کند.»
اما این استفساریه با حاشیه‌هایی در صحن مجلس مطرح شده بود. از جمله تهیه آن توسط برخی از نمایندگان در دفتر شهردار تهران که به گفته چهره‌هایی چون سید فرید موسوی و احسان قاضی‌زاده هاشمی ساعت 11 شب دوشنبه رخ داده بود. مخالفان این استفساریه تلاش‌های موافقان آن را خارج از عرف و در چارچوب روابط قومی و حزبی عنوان کرده بودند. دیروز هم قبل از رأی‌گیری مجلس در این رابطه علیرضا رحیمی با انتشار اسامی امضاکنندگان استفساریه در صفحه توئیتر خود نوشت: «فعالیت و لابی وسیع نمایندگان شهرستان‌ها و مصاحبه‌های آنها در ابقای شهردار تهران و حفظ او از حذف قانونی، در شرایطی که مجمع نمایندگان تهران به تصمیمی برای استثنا کردن شهردار نرسیده‌اند، در نوع خود بدیع است.» وی به طعنه گفته است: «شاید وظیفه‌ای برای خود برای ورود به حوزه شهری تهران کشف و قائل شده‌اند.» دیروز در جلسه مجلس هم محمود صادقی در تذکری تأکید کرد: «به جای تلاش برای گریز از قانون و توسل به استفساریه، تلاش کنید راه برای جوان شدن مدیریت کشور هموار شود.»
با توجه به اینکه رأی منفی نمایندگان مجلس در جلسه دیروز نه به اصل این طرح بلکه به یک فوریت آن است، طرح یاد شده همچنان در دستور کار مجلس باقی خواهد ماند. اما بررسی آن به صورت عادی خواهد بود و این به آن معنا است که فرصت بررسی مجدد آن در مجلس به عمر مهلتی که قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان به مدیران بازنشسته داده نخواهد رسید. مهلتی که روز 25 آبان تمام خواهد شد.