برخلاف اظهارات سابق و در مصاحبه با وال استریت ژورنال ترامپ، بن سلمان را به قتل جمال قاشقچی متهم کرد

رئیس‌جمهور آمریکا اقدام سعودی‌ها درخصوص قتل روزنامه‌نگار منتقد را بدترین سرپوش‌گذاری و لاپوشانی در تاریخ لاپوشانی‌ها توصیف کرد.
به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه وال استریت ژورنال تاکید کرد: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در این مرحله عربستان را به شکل گسترده اداره می‌کند و اگر کسی در قتل قاشقچی دست داشته باشد او خواهد بود.
ترامپ افزود: من معتقدم سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان اطلاع قبلی از این قتل نداشته است.
وی فاش کرد، بارها با محمد بن سلمان تماس داشته و چندین بار و به طرق مختلف از او درباره این موضوع سوال کرده و او جواب منفی داده است.


رئیس‌جمهوری آمریکا درباره اینکه آیا گفته‌های مقامات سعودی را که می‌گویند از قبل از این حادثه خبر نداشتند،‌ باور می‌کند یا نه گفت:‌ من می‌خواهم آنها را باور کنم واقعا می‌خواهم آنها را باور کنم.
خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد ترامپ در کاخ سفید و در دیدار با خبرنگاران از عملیات عربستان برای کشتن جمال قاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی انتقاد کرد و گفت که ماجرای قاشقچی بدترین سرپوش‌گذاری در تاریخ سرپوش‌گذاری‌ها بود.
ترامپ گفته است، هرگز نمی‌بایست چنین اتفاقی روی می‌داد. رئیس‌جمهور آمریکا افزود که هر کسی این توطئه را ترتیب داده، در مخمصه بدی است.
به فاصله کوتاهی پس از او، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت که کشورش مسببان را مجازات خواهد کرد و افزود که ویزای 21 مظنون شناسایی شده لغو می‌شود.
آمریکا برای اتخاذ موضعی سرسختانه‌تر علیه عربستان سعودی تحت فشار بوده است.
ترامپ گفت: نقشه اولیه آنها خیلی بد بود، به بدی اجرا شد و در تاریخ سرپوش‌گذاری، این بدترین نمونه بود.
او همچنین افزود: به نظرم هرکسی این ایده را مطرح کرد، به مخمصه بدی افتاده است و باید هم افتاده باشد.
پامپئو: برخی عوامل قتل قاشقچی از اعضای دفتر سلطنتی، سازمان اطلاعات و وزارت خارجه عربستان هستند
وزیر امور خارجه آمریکا از شناسایی برخی از مقام‌های سعودی که در قتل جمال قاشقچی نقش داشته‌اند خبر داد و گفت، اقداماتی مانند لغو روادید و همچنین اعمال تحریم علیه آنها بررسی می‌شود.
مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت: ما توانستیم دست‌کم برخی از مسئولان و عاملان قتل جمال قاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی را شناسایی و مشخص کنیم. در میان آنها افرادی از اعضای دفتر سلطنتی، سازمان اطلاعات، وزارت خارجه و وزارتخانه‌های دیگر عربستان هستند که ما به آنها در خصوص دست داشتن‌شان در قتل قاشقچی ظنین هستیم.
او گفت: نباید شکی وجود داشته باشد که ایالات متحده این عمل بی‌رحمانه برای خاموش کردن روزنامه‌نگار قاشقچی با توسل به خشونت را تحمل نمی‌کند.
پامپئو در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا توضیحات محمد بن سلمان از حادثه را خواهد پذیرفت، تصریح کرد: ما فقط نتایجی را که خودمان به آن رسیده‌ایم، می‌پذیریم.
او ادامه داد: افراد زیادی در جهان داریم که برای رسیدن به برداشت خودمان از ماجرا تلاش می‌کنند. ما اطلاعات خودمان را کسب خواهیم کرد. خودمان به واقعیت پی خواهیم برد.
پامپئو در گفت وگو با خبرنگاران تصریح کرد: این تنبیه‌ها آخرین اقدام ازسوی ایالات متحده در این قضیه نخواهد بود. ما کاملا صریح هستیم در این زمینه که آمریکا در قبال این نوع اقدام وحشیانه برای ساکت کردن قاشقچی از طریق اعمال خشونت سازش نخواهد کرد.
وزیر خارجه آمریکا در عین حال اظهار داشت:‌ آمریکا منافع استراتژیک مشترک خود را با عربستان حفظ خواهد کرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا افزود: تا زمانی که تحقیق در پرونده قتل قاشقچی ادامه یابد ما نیز به اطلاع از حقایق ادامه خواهیم داد. ترک‌ها به ما اطلاع داده‌اند که سعودی‌ها با آنها همکاری می‌کنند.
وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت: دولت روادید کسانی را که مشخص شوند مسئول مرگ قاشقچی هستند، لغو خواهد کرد. ما با وزارت خزانه‌داری آمریکا برای بررسی اجرای قانون "مگنیتسکی" علیه عاملان کشته شدن قاشقچی همکاری می‌کنیم.
این دیپلمات آمریکا گفت: با کنگره و کشورهای هم‌پیمان برای مجازات عوامل قتل خاشجقی نیز همکاری خواهم کرد.
رئیس سیا خواهان شنیدن نوارهای صوتی ترکیه درباره قاشقچی شد
ازسوی دیگر رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) که به ترکیه سفر کرده خواهان شنیدن نوارهای صوتی مرتبط با کشته شدن جمال قاشقچی شد.
چهار عضو تیم همراه جینا هاسپل، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا که برای کمک به تحقیقات در خصوص کشته شدن جمال قاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی به ترکیه سفر کرده‌اند به رویترز گفته‌اند که او خواهان شنیدن نوارهای صوتی در اختیار آنکارا درباره شکنجه دادن و کشتن این روزنامه‌نگار شده است.
اخیرا دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نیز از ترکیه خواسته که این کشور را در جریان اسناد و مدارکی که در این خصوص جمع‌آوری کرده قرار بدهد.
مسئولان امنیتی غربی اعلام کردند که به‌رغم اینکه گفته می‌شود ترکیه نوارهای صوتی درباره کشته شدن قاشقچی دارد، اما آژانس‌های اطلاعاتی آمریکایی در جریان این اسناد قرار نگرفته‌اند.
انگلیس هم مظنونان به قتل قاشقچی را ممنوع الورود کرد
در این میان و در بحبوحه جنجال کشته شدن روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود، نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد:مظنونان به قتل جمال قاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی اجازه ورود به انگلیس را ندارند.
ترزا می‌همچنین تاکید کرد از ورود تمامی مظنونان به قتل جمال قاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی به این کشور جلوگیری خواهد کرد. او در مجلس گفت: نیاز مبرمی وجود دارد که دقیقا مشخص شود چه اتفاقی افتاده است. وزارت کشور هم علیه تمام مظنونان دست به کار می‌شود تا از ورود آنها به انگلیس ممانعت به عمل آید و اگر این افراد اخیرا ویزا گرفته باشند، ویزای آنها لغو خواهد شد.
اردوغان: اجازه نخواهیم داد مرتکبان قتل قاشقچی بی‌محاکمه بمانند
در این میان اردوغان اعلام کرد ترکیه اجازه نخواهد داد کسانی که باعث کشتار روزنامه‌نگار واشنگتن پست شدند، در برابر عدالت نایستند.
رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در اظهاراتی اعلام کرد: ما تصمیم گرفته‌ایم که سرپوشی بر این جنایت نگذاریم و مطمئن شویم تمام کسانی که دستور به قتل داده‌اند و کسانی که این کار را انجام داده‌اند، در برابر عدالت ایستاده و محاکمه می‌شوند.
وی گفت: برخی افراد دیروز از شواهدی که درباره تحقیقات قاشقچی اعلام کردم ناراحت شدند. ما شواهد جدیدتر را نیز به صورت شفاف با همتایان خود برای مشخص شدن زوایای تاریک این قتل اعلام خواهیم کرد و این روند ادامه خواهد داشت.
مشاور اردوغان: دست‌های بن سلمان به خون قاشقچی آلوده است
دراین میان یکی از مشاوران رئیس جمهوری ترکیه روز گذشته گفت که دستهای ولیعهد عربستان به خون روزنامه‌نگار مخالف سعودی آغشته است.
این اظهار نظر ازسوی این مشاور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه شدیدترین اظهارنظر ازسوی فردی مرتبط با وی درباره محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان است.
مقام‌های سعودی تاکنون درباره این اظهار نظر چیزی نگفته‌اند.
تماس تلفنی بن سلمان و اردوغان
ازسوی دیگر یک منبع در ریاست جمهوری ترکیه در مصاحبه با رویترز اعلام کرد که یک تماس تلفنی میان رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان انجام شد و در این تماس مساله کشته شدن جمال قاشقچی، روزنامه نگار عربستانی مورد بررسی قرار گرفت.
خبرگزاری عربستانی "واس" گزارش داد که محمد بن سلمان در این تماس با اردوغان درخصوص گام‌هایی که باید با تلاش‌های مشترک برای آگاهی از تمامی جزئیات مساله جمال قاشقچی برداشته شود، گفتگو کرد.
خبرگزاری رسمی آناتولی ترکیه گزارش داد که این تماس تلفنی بنا به درخواست طرف سعودی صورت گرفت.
در همین حال محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در جلسه کنفرانس "طرح آینده سرمایه گذاری" در ریاض تاکید کرد که کشته شدن جمال قاشقچی، روزنامه نگار عربستانی "رخدادی شنیع و بدون توجیه" است.
وی همچنین تاکید کرد: با حضور ملک سلمان، پادشاه عربستان و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، شکافی در روابط میان ترکیه و عربستان رخ نخواهد داد.
محمد بن سلمان تهدید کرد که عاملان این جنایت مجازات می‌شوند و اجازه‌ای برای سوء استفاده از این مساله برای شکاف میان ترکیه و عربستان داده نمی‌شود.
سعودی‌ها اجازه بازرسی از چاه محوطه کنسولگری را ندادند
در همین حال مقامات عربستان سعودی از تفتیش و بازرسی نیروهای پلیس ترکیه از چاهی در محوطه کنسولگری عربستان در اسلامبول ممانعت کردند.
منابع امنیتی ترکیه اعلام کردند که این تفتیش در راستای تحقیقات درباره پرونده مرگ جمال قاشقچی، روزنامه‌نگار واشنگتن پست درحال انجام بود. بر همین اساس نیروهای امنیتی به دنبال تفتیش ساختمان کنسولگری و چاه محوطه کنسولگری بودند، اما مقامات عربستانی اجازه ندادند که نیروهای امنیتی باغچه کنسولگری و چاه موجود در این باغچه را بازرسی و تفتیش کنند.
سازمان ملل برای تحقیق درباره قتل قاشقچی اعلام آمادگی کرد
ازسوی دیگر سخنگوی سازمان ملل اعلام کرده در صورتیکه ترکیه بخواهد، این سازمان در پرونده قتل روزنامه نگار مخالف دولت سعودی ورود و درباره آن تحقیق می‌کند.
فرهان حق، سخنگوی سازمان ملل به خبرنگاران گفت: منتظریم ببینیم آیا ازسوی ترکیه در این باره درخواستی ارسال می‌شود. اگر چنین درخواستی از ما شود، آن را ارزیابی کرده و براساس درخواست واصله، آن را بررسی می‌کنیم.
وی ادامه داد، برای هرگونه بررسی ازسوی سازمان ملل همکاری ازسوی تمامی گروه‌های مرتبط نیاز است.
استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل کمی پس از اذعان عربستان به قتل قاشقچی، گفت که گوترش به شدت با تاییدیه مرگ این روزنامه نگار مشکل دارد.
گوترش بر انجام تحقیقاتی کامل، جامع و مناسب درباره این مساله و مجازات افراد مسئول در قتل این روزنامه نگار مخالف سعودی تاکید کرد.
دیده‌بان حقوق بشر: همدستی آمریکا با عربستان ماهیت خشن‌تری یافته است
در این میان یکی از مسئولان دیده‌بان حقوق بشر نیز با اشاره به اهمیت پرونده قتل قاشقچی در بازتاب وضعیت آزادی بیان در عربستان گفت، فشارهای سیاسی موجود در عربستان با روی کار آمدن محمد به سلمان در سمت ولیعهدی به شکل گسترده‌ای افزایش یافته است.
تام پورتیوس، معاون مدیر دیده‌بان حقوق بشر در نشستی با عنوان "پرونده قاشقچی و پیامدهای سیاسی آن" در واشنگتن درباره قتل جمال قاشقچی، روزنامه‌نگار عربستانی گفت: قتل قاشقچی توسط مسئولان عربستانی در داخل کنسولگری این کشور با حمایت غیرمشروط کاخ سفید که ازسوی ترامپ هدایت می‌شود، گمانه‌زنی نیست.
پورتیوس اظهار داشت: فشارهای سیاسی موجود در عربستان با روی کار آمدن محمد به سلمان در سمت ولیعهدی به شکل گسترده‌ای افزایش یافت.
معاون مدیر دیده‌بان حقوق بشر در ادامه گفت: قتل قاشقچی از این منظر که تحولات سیاسی خاورمیانه و بدتر شدن آزادی بیان در کشورهای عربی را انعکاس داد، بسیار اهمیت دارد.
وی تاکید کرد: اینکه جهان قاتلان قاشقچی را محاکمه نکرد، موجب افزایش قدرت گروه‌های استبدادی و افزایش فشارها بر مخالفان برای سکوت بیشتر آنها خواهد شد.
این مسئول دیده بان حقوق بشر اظهار داشت: همدستی آمریکا با عربستان با به قدرت رسیدن ترامپ تندتر و خشن‌تر شده است.
سایر اخبار این روزنامه
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری: دولت لایحه همسانی حقوق بازنشستگان و شاغلان را به مجلس می‌برد رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم: حرکت شهدای شما شبیه حرکت آن کسانی است که با جان خودشان توانستند قبر حضرت اباعبدالله را حفظ کنند عضو مجمع تشخیص نظام: لوایح FATF در هیات نظارت با عجله و بدون حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد لاریجانی لوایح کنوانسیون پالرمو و مبارزه با پولشویی را به مجمع فرستاد تحلیل سیاسی هفته دکتر ظریف: آمریکا برای منحرف کردن اذهان از قساوت سعودی، ایران را تحریم کرد معاون حقوقی رئیس جمهور: اعمال تحریم‌ها از 13 آبان خلاف دستور دیوان بین‌المللی است عضو شورای شهر تهران خبر داد: آغاز فرایند انتخاب شهردار جدید تهران از هفته آتی با صدور اطلاعیه‌ای؛ سپاه سهام خود را در «مخابرات» و «همراه اول» واگذار کرد در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ بسته حمایتی دولت از خانوارهای کم درآمد تایید شد برخلاف اظهارات سابق و در مصاحبه با وال استریت ژورنال ترامپ، بن سلمان را به قتل جمال قاشقچی متهم کرد رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: موضع گیری در خصوص قتل قاشقچی، آزمایش بزرگ مدعیان حقوق بشر است فارین پالیسی: آمریکا سرانجام از رویکرد تقابلی با ایران عقب نشینی می‌کند مجلس با فوریت طرح اصلاح قانون انتخابات موافقت کرد