شفاف سازی درآمدها و هزینه های آستان قدس تا سال آینده

مدیرعامل سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی گفت: ما پروژه شفافیت را به خواست حجت الاسلام و المسلمین  رئیسی از مدتی قبل شروع کرده‌ایم و به دنبال این هستیم همه دارایی‌ها و سرمایه‌های آستان قدس را احصا کنیم‌.
سید رضا فاطمی امین در گفت و گو با جام جم در پاسخ به این سوال که خروج آستان قدس از پروژه مشهدمال دارد یک ساله می‌شود؛ آیا آستان قدس توانسته سرمایه‌اش را از این پروژه بیرون بکشد؟ بیان کرد: بحث مشهدمال و مبالغش به بخش پشتیبانی آستان قدس مرتبط است و به حوزه کاری من مربوط نمی‌شود اما فقط این را می‌گویم که مبالغ حاصل از خروج از مشهدمال، صرف امور دیگری می‌شود. مشهدمال محل استقرار برندهای خارجی و در یک نگاه، دروازه ورود کالاهای خارجی به کشور است اما ما داریم با مبالغ حاصل از این خروج، در بخش‌های مختلف از جمله صندوق سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری می‌کنیم. این کار، درست نقطه مقابل پروژه‌هایی است که مسیر خارجی‌ها را هموار می‌کنند.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که در استان خراسان رضوی و حتی در شهر مشهد، بحث خشکسالی بسیار جدی است و روستاها دارند خالی از سکنه می‌شوند، با توجه به این موضوع در حوزه آب و آبرسانی هم کاری کرده‌اید؟ اظهار کرد: در حوزه آب، درحال انجام کارهای خوبی هستیم که مبنای آن ها استفاده از آب شور یا کشت محصولاتی است که به آب کمی نیاز دارند؛ مثل کینوا که دانه بسیار باارزش و مشهور به خاویار گیاهی است. این محصول گلوتن ندارد و برای کسانی که به گندم حساسیت دارند مفید است، همچنین آهن بالایی دارد و می‌تواند جایگزین قطره آهن شود. علاوه بر این، ما در بحث مرتع داری نیز ورود کرده‌ایم و در حال احیای زمین‌های بدون آب هستیم. باغی متراکم از درختان سیب احداث کرده‌ایم که درهرهکتار 50 تن محصول می‌دهد یا مثلا روی توسعه کشت گیاه خارشتر کار می‌کنیم که یک‌ششم یونجه آب می‌برد و می‌تواند جایگزین آن شود.
مدیرعامل سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی در بخش دیگری از این گفت و گو اظهار کرد: این که می‌گویید آستان قدس خیلی پولدار است، تصوری است که مردم دارند و چندان بر واقعیت منطبق نیست. شاید مردم وقتی می‌بینند در حرم ساختمان‌ها و صحن‌هایی با معماری خاص ساخته می‌شود، تصور پولداری آستان قدس به آن ها دست می‌دهد؛ درحالی که آن طور که مردم فکر می‌کنند منابع در اختیار آستان قدس رضوی نیست.


وی افزود: این را بدانید که ثروت آستان قدس حاصل نذور و موقوفات آن است و هیچ چیز در این تشکیلات خارج از وقف و نذر نیست.
فاطمی امین در پاسخ به این سوال که آستان قدس سالانه چقدر سرمایه‌گذاری می‌کند؟ ادامه داد: ما پروژه شفافیت را به خواست حجت الاسلام و المسلمین رئیسی از مدتی قبل شروع کرده‌ایم و دنبال این هستیم که همه دارایی‌ها و سرمایه‌های آستان قدس را احصا کنیم‌. مثلا مشخص کنیم نان رضوی چقدر درآمد دارد و کجا هزینه می‌شود. این اطلاعات که جمع‌بندی شد، آن ها را روی سایت قرار می‌دهیم تا به اطلاع عموم مردم برسد و شما هم جواب سوالات تان را بگیرید.
وی درباره زمان تکمیل این اطلاعات نیز گفت: ما کار را تازه شروع کرده‌ایم و تا آخر سال ادامه خواهد داشت. نتایج آن هم احتمالا سال آینده اعلام می‌شود.
مدیرعامل سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی درباره ماموریت صندوق سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان رضوی هم اظهار کرد: ما در حوزه دانش‌بنیان دو کار انجام می‌دهیم‌؛ اول ورود به حوزه‌هایی که مردم کمتر به آن ها وارد می‌شوند مثل تولید داروهای نوترکیب؛ مثلا فاکتور هشت که مخصوص بیماران هموفیلی است و در دنیا فقط پنج شرکت قادر به تولید آن هستند یا تولید پنج داروی ضدسرطان.
وی افزود: حوزه دوم کار ما حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیانی است که با سرمایه اولیه‌شان پروژه را پیش برده‌اند اما هنوز موفق به تولید محصول نشده‌اند یا محصولشان طوری نیست که بانک‌ها اعتماد کنند و به آن ها وام بدهند یا آن محصول وارد بورس شود. این جاست که صندوق سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان ایفای نقش و حلقه مفقوده موجود را پر می‌کند. در واقع صندوق از طرح‌های دانش‌بنیانی که در این مراحل گیر کرده‌اند با سرمایه‌گذاری حمایت می‌کند، ضمن این که کمک می‌کند موفق شوند و برای بازاریابی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان نیز تلاش می‌کند.
فاطمی امین در پاسخ به این سوال که آیا این صندوق از شرکت‌های دانش‌بنیان ضمانت هم می‌گیرد؟ ادامه داد: وقتی یک شرکت دانش‌بنیان از بانک وام می‌گیرد، چون بانک تخصصی در حوزه کاری آن ندارد به ناچار مخاطراتش را با گرفتن وثیقه مالی و ملکی مرتفع می‌کند اما صندوق سرمایه‌گذاری کاملا حرفه‌ای است و این مخاطرات را با گرفتن وثیقه حل نمی‌کند بلکه با دانشی که در اختیار دارد حدس می‌زند که یک پروژه به نتیجه می‌رسد یا خیر.وی سرمایه اولیه این صندوق را 100 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: یکسری اولویت ها داریم؛ ازجمله غذا، فناوری اطلاعات، الکترونیک، صنایع فرهنگی، بازی‌های رایانه ای و پویانمایی.
مدیرعامل سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی درباره رصد فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: فرق بین بانک و صندوق در همین رصد کردن است. بانک وثیقه را می‌گیرد و دیگر کاری به پیشرفت پروژه ندارد. همین موضوع باعث شده شرکت‌ها مجبور باشند ملک و املاک داشته باشند تا اگروثیقه خواستند به کارشان بیاید. این چالش نظام بانکی کشور است که بخش صنعت را ترغیب به خرید ملک کرده است. در مقابل اما صندوق سرمایه‌گذاری رضوی، وثیقه را با ملک تعیین نمی‌کند بلکه با بررسی طرح، کار را تضمین می‌کند؛ یعنی هر طرحی را نمی‌پذیرد و گروه‌های کارشناسی دارد که توانایی شرکت و کشش بازار و مسائلی از این دست را بررسی می‌کنند و آن وقت این صندوق اقدام به خرید سهام شرکت می‌کند و چون خودش سهام دار است دلش می‌سوزد و نظارت می‌کند.