حمله به توپ طلا با سیوهای طلایی


علیرضا بیرانوند در لیگ هفدهم آن‌قدر پراشتباه ظاهر شده بود که پیش از جام‌جهانی همه با تردید در‌خصوص حضور او در ترکیب اصلی تیم ملی صحبت می‌کردند اما در‌نهایت او انتخاب اول کارلوس کی‌روش باقی ماند و همین انتخاب آغاز درخشش خیره‌کننده او بود. بیرانوند در جام‌جهانی فوق‌العاده ظاهر شد و با مهار پنالتی کریس رونالدو نمایش فوق‌العاده خود را کامل کرد. بعد از جام ‌جهانی بیرانوند در بازی‌های ملی و باشگاهی ثابت کرد که درخشش او در روسیه اتفاقی نبوده و حالا او به عنوان یک دروازه‌بان شش‌دانگ در قفس توری تیم ملی و پرسپولیس می‌ایستد. درخشش بیرانوند در جام‌جهانی و رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان آسیا می‌تواند با یک جایزه انفرادی ویژه تکمیل شود و او را به اولین دروازه‌بان ایرانی با توپ طلای آسیا تبدیل کند؛ جایزه‌ای که با توجه معیارهای ‌ای‌اف‌سی برای انتخاب مرد سال آسیا برای درواز‌ه‌بان ملی‌پوش کشورمان چندان دور از دسترس به نظر نمی‌رسد.
 
هر سال کنفدراسیون فوتبال آسیا مرد سال فوتبال قاره کهن را معرفی می‌کند. انتخاب مرد سال فوتبال آسیا بر‌اساس نمراتی است که به هر بازیکن در بازی‌های ‌ای‌اف‌سی و فیفا داده می‌شود. بعد از هر بازی ناظران بازی، گروه مطالعات فنی و آنالیزور‌های فنی به بازیکنان نمره می‌دهند و در‌نهایت در پایان فصل مجموع امتیاز‌های داده شده به هر بازیکن شمارش می‌شود و 3 بازیکنی که بیشترین امتیاز را به دست آورده‌اند به مراسم بهترین‌های سال آسیا دعوت می‌شوند تا در‌نهایت بر‌اساس همین امتیازات مرد سال فوتبال آسیا معرفی شود.
 
مسلما با توجه به معیارهای‌ ای‌اف‌سی و عملکرد بیرانوند در بازی‌های ملی و باشگاهی می‌توانیم شانس زیادی برای مرد شماره یک تیم ملی و پرسپولیس در مراسم برترین‌های آسیا قائل شویم؛ عنوانی که با توجه به نمایش درخشان در جام‌جهانی و لیگ قهرمانان آسیا برازنده این گلر بلند‌قامت است. در سال 2018 میلادی، علیرضا بیرانوند 12‌بازی در لیگ قهرمانان آسیا، 7 ‌بازی دوستانه در تیم ملی و 3 بازی هم در جام‌جهانی داشته که در‌مجموع این 22 بازی 11 کلین‌شیت را ثبت کرده است. بیرانوند در هر 3 بازی جام‌جهانی یکی از بهترین بازیکنان تیم ملی کشورمان بوده و به احتمال فراوان نمرات بسیار بالایی از تیم آنالیز ای‌اف‌سی گرفته است. در لیگ قهرمانان آسیا هم عملکرد بیرانوند فوق‌العاده بوده و قطعا در این رقابت‌ها هم نمرات بالایی برای او ثبت شده است. در بازی برابر الدحیل بیرانوند بهترین بازیکن تیمش بود. در دیدار رفت‌و برگشت، الدحیلی‌ها خیلی نتوانستند خطرساز شوند اما در دوحه او یک شوت از راه دور را به زیبایی گرفت و در بازی برگشت هم خروج‌های بسیار خوبی داشت. بیرانوند با پرسپولیس به نیمه‌نهایی آسیا رفت. در قطر ۷ بار دروازه تیمش را نجات داد و بارها ضربات اکرم عفیف، حسن الهیدوس و ژاوی را مهار کرد و در شبی که پرسپولیس با محرومان و مصدومان زیادی پا به میدان گذاشته بود، مطمئن ظاهر شد و توانست عنوان بهترین بازیکن هفته لیگ قهرمانان آسیا را هم از آن خود کند. اما عملکرد او در بازی برگشت مقابل السد نمایشی ویژه بود. تعداد سیوهایش نسبت به بازی رفت کاهش یافت اما تمام توپ‌هایی که مهار کرد، موقعیت‌های صددرصد گل بود؛ آن چه که حالا بیشتر در یادها مانده، سیو یک تک به‌ تک در پایان نیمه اول و البته مهار ضربه سر دیدنی ژاوی در دقیقه ۸۶ است. این دو بدون‌شک مهم‌ترین سیوهای بیرانوند در لیگ قهرمانان ۲۰۱۸ بودند. وی همچنین ۲ دفع توپ هم داشت و همچون اکثر مواقع در خروج‌ها مطمئن عمل کرد و این بازی‌های درخشان مسلما درواز‌ه‌بان ملی‌پوش کشورمان را به توپ طلای آسیا روز به روز نزدیک‌تر خواهد کرد.