ضرورت تشکیل اتاق فکر اقتصادی

مهدی تقوی*- با وجود عملکرد مثبت دولت تدبیر و امید در کنترل قیمت‌ها و ثبت تورم تک‌رقمی 5/8 درصدی از سوی این دولت، اما تغییرات قیمتی از رشد نرخ تورم در طول چند ماه اخیر حکایت دارد که توانسته از مرز 10 درصد نیز عبور کند‌.
اما هر چند تورم 40 درصدی دولت دهم ضربه‌های تورمی را به مردم وارد کرده و مقایسه این تورم با تورم 11 درصدی دولت تدبیر و امید از عملکرد خوب دولت یازدهم در کنترل قیمت‌ها حکایت دارد، اما آمار اعلامی برای رشد قیمت کالاهای خوراکی بسیار بالاست و لازم است دولت برای کنترل این قیمت‌ها فکری اساسی کند تا از اثرات منفی آن بر اقتصاد جلوگیری شود‌.
بر این اساس تورم 5/47 درصدی اعلام شده برای کالاهای خوراکی به هر دلیلی که باشد، رقم بسیار بالایی است که موجب حذف برخی از اقلام خوراکی از سفره معیشتی خانوارهای ضعیف می‌شود‌. بر این اساس این افزایش قیمت به ضعیف شدن اقشار کم‌درآمد جامعه می‌انجامد و سبد کالایی آنها را کوچک‌تر و محدودتر می‌کند و حتی باعث حرکت قشر متوسط نیز به سمت اقشار پایین درآمدی می‌شود‌. در این شرایط مردم باید برای تامین کالاهای خوراکی موردنیازشان از مصرف کالاهای غیرضروری خودداری کنند تا بتوانند حداقل نیازهای زندگی‌شان را تامین کنند‌.
از طرفی در این شرایط اعطای سبد حمایتی از سوی دولت نیز می‌تواند کمک کند که طبقات پایین درآمدی مواد غذایی موردنیازشان را تامین کنند‌. بنابراین از آنجا که در آستانه بازگشت تحریم‌های اقتصادی از سوی آمریکا هستیم، این موضوع می‌تواند شوک اقتصادی به بازار وارد کند و با وجود آنکه نمی‌توان پیش‌بینی درستی از تغییرات قیمتی کالاها داشت، اما لازم است سیاستگذاران اقتصادی و وزارت اقتصاد برای این افزایش قیمت‌ها اتاق فکر تشکیل دهند و راهکارهای کنترل قیمت‌ها را پیش‌بینی کنند تا تورم به سمت پایین میل کند و مردم از تامین کالاهای مورد نیاز ضروری‌شان ناتوان نمانند‌.
* اقتصاددان