وزیر نفت از مخالفت دولت با افزایش قیمت بنزین خبر داد

گروه انرژی- پرونده بنزین همواره روی میز دولت باز است و درحالی که مطابق قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت اجازه افزایش قیمت حامل‌های انرژی را دارد، اما از سال 94 تاکنون تصمیمی برای تغییر قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین صورت نگرفته است‌.
در بودجه سال ۱۳۹۷ دو تبصره ۱۴ و ۱۸ لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ رنگ دیگری به احتمال افزایش قیمت بنزین در سال جاری داد و حتی سقف ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز برای مابه‌التفاوت افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ تعیین شد‌.
از همان زمان زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین دهان به دهان شد و احتمالات حول و حوش این موضوع همچنان مطرح می‌شود‌. احتمالاتی که با الزام مجدد استفاده از کارت سوخت قوت گرفت.
تقریبا هر ماه یک‌بار گمانه‌زنی‌های مختلفی در مورد تصمیمی که دولت می‌خواهد درباره آینده سوخت در کشور اتخاذ کند، مطرح می‌شود‌. گزینه‌های احتمالی بین دونرخی کردن، سهمیه‌بندی یا افزایش قیمت سوخت می‌چرخد و فعلا با الزام استفاده از کارت سوخت، احتمال سهمیه‌بندی از همه قوی‌تر است‌. اما با توجه به تمامی موارد مطرح شده به صورت رسمی و همچنین غیررسمی و تحلیلی، هنوز در مجلس و دولت تصمیم نهایی برای این موضوع گرفته نشده است‌.


این در حالی است که به گفته بیژن زنگنه اساس دولت بر این نیست که قیمت‌ها را افزایش دهد اما می‌خواهد برای کسانی که بیشتر از سهمیه بنزین مصرف می‌کنند، فکری کند‌.
وزیر نفت اظهار داشت: درباره سهمیه‌بندی یا کارت سوخت به‌طور جدی بحث است اما اساس دولت بر افزایش قیمت‌ها نیست‌.
وی افزود: البته برای کسانی که می‌خواهند بیشتر از سهمیه خود سوخت بگیرند، بحث افزایش قیمت هست‌.
این عضو کابینه دولت در خصوص میزان قاچاق سوخت نیز گفت: همه اعداد و ارقامی که در مورد قاچاق سوخت اعلام می‌شود، حدس و گمان است و این‌که گفته می‌شود وزارت نفت مخالف احیای کارت سوخت است، دروغی مانند دیگر دروغ‌های رسانه‌نماهاست‌.
وی ادامه داد: زمان احیای کارت سوخت مشخص نیست، اما اگر کارت سوخت احیا شود برای همه کشور است‌.
وزیر نفت با ابراز اینکه «در حال حاضر بیشتر بحث‌ها در مورد بنزین است زیرا گازوییل وضعیت پیچیده‌تری دارد»، گفت: بحث احیای کارت سوخت و سهمیه‌بندی برای بنزین به‌طور جدی مطرح است‌.
وی افزود: انجام هر اقدامی در زمینه بنزین، در جهت کنترل مصرف، جلوگیری از قاچاق و عدم وابستگی به واردات است‌.
در همین راستا مدیرعامل شرکت ملی بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز گفت: ۵۰ درصد یارانه بنزین توسط سه دهک ثروتمند جامعه مصرف می‌شود و روزانه ٣۵ میلیون دلار یارانه بنزین داده می‌شود‌.
محسن دلاویز مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در مراسم امضای قرارداد توسعه حمل‌ونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر دیگر اظهار داشت: نفت بالای 80 دلار در بلندمدت به نفع غرب است، چرا که آنها تصمیم گرفته‌اند از انرژی‌های فسیلی گذر کنند و با نفت گران به راحتی می‌توانند افکار عمومی را برای گذر از سوخت‌های فسیلی آماده کنند‌.
وی افزود: شدت مصرف انرژی در ایران چهار برابر متوسط دنیا و هفت برابر ژاپن است و در هر سال معادل 305 میلیون بشکه نفت خام در سیستم حمل‌ونقل کشور سوخت مصرف می‌شود‌.
مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان اینکه روزانه بین 10 تا 35 میلیون لیتر بنزین به راحتی قاچاق می‌شود، گفت: 50 درصد یارانه بنزین توسط سه دهک ثروتمند جامعه مصرف می‌شود و روزانه ٣۵ میلیون دلار یارانه بنزین داده می‌شود‌.
از سوی دیگر عضو ناظر مجلس در شورای عالی انرژی گفت: کمیته‌ای در کمیسیون انرژی تشکیل شد تا سناریوهای مختلف برای ساماندهی مصرف سوخت را بررسی و نتیجه را ظرف سه هفته اعلام کند‌.
علی بختیار با اشاره به مطالب مطرح شده درخصوص احیای کارت سوخت بیان کرد: کمیسیون انرژی جلسه مفصلی با انجمن نفت و مرکز پژوهش‌ها درخصوص تمامی مدل‌های اقتصادسنجی و تاثیرات آن در طبقات اجتماعی و در سیستم حمل‌ونقل و در حوزه تورم و در رابطه با کنترل‌ها از مبادی اولیه تا انتهایی انتقال سوخت برگزار کرد‌.
وی در ادامه بیان کرد: امروز بحث ساماندهی سوخت که شامل بنزین و گازوییل است در کشور مطرح است و بحث سهمیه‌بندی مطرح نشده است‌. ما هنوز در حال بررسی سناریوهای مختلف هستیم و درخصوص افزایش قیمت یا دو نرخی شدن یا سهمیه‌بندی تصمیمی گرفته نشده است‌.
عضو ناظر مجلس در شورای عالی انرژی بیان کرد: کمیته‌ای در کمیسیون انرژی تشکیل شد تا سناریوهای مختلف را که روی آنها کارهایی علمی شده با بهره‌گیری از نظرات بخش‌های مرتبط مورد ارزیابی و بررسی قرار دهد تا در نهایت تصمیمی اتخاذ شود که هم علمی باشد و هم با سیاست‌های ما منطبق باشد‌.
وی تصریح کرد: سه هفته به این کمیته فرصت داده شده تا با حضور کارشناسان مرتبط و بهره‌گیری از نظرات افراد متخصص سناریوها را در جنبه‌های مختلف بسنجند‌. در نهایت تصمیمی گرفته خواهد شد که هم نظر دولت و هم نظر مجلس و هم نظر افراد متخصص در این زمینه باشد‌. از آنجا که مجلس ساماندهی مصرف را آغاز کرده قرار است کمیسیون انرژی بقیه راه را ادامه دهد و تصمیمات لازم را اتخاذ کند‌.
بنابراین آنچه از وضع موجود دریافت می‌شود این است که رها کردن مصرف بنزین و نداشتن سیاستی برای جلوگیری از روند فزاینده مصرف تنها مورد رضایت قاچاقچیان سوخت است که می‌تواند وضع را از این‌که هست خراب‌تر کند بنابراین دولت باید هرچه سریع‌تر دنبال راهکاری برای کنترل این شرایط باشد‌.