«ابتکار» از پیش بینی شرایط ژله ای وزرای پیشنهادی دولت گزارش می دهد شانس نسبتا خوب 4 وزیر برای عبور از پیچ بهارستان

معصومه معظمی
وقتی حدودا 3 ماه پیش نمایندگان رای اعتماد خود را از وزرای کار و اقتصاد پس گرفتند، رئیس جمهوری برای این وزارت خانه های مهم و حیاتی سرپرست تعیین کرد. روز یکشنبه هفته جاری مهلت قانونی رئیس جمهوری برای معرفی وزرای پیشنهادی به اتمام رسید و حالا که به دلیل فشار استیضاح 2 وزیر صمت و راه هم مجبور به استعفا شدند، روحانی 4 وزیر کار، اقتصاد، راه و صمت را به مجلس معرفی کرد. البته نمایندگان زیادی پیش از این از رئیس جمهوری خواسته بودند درراستای تحقق یکی از وعده های انتخاباتی اش حداقل یک وزیر زن را به مجلس معرفی کند. ولی با معرفی گزینه های اخیر که حاصل مشورت او با حلقه نزدیکان خود بود نشان داد که همچنان اعتقادی به داشتن وزیر زن در کابینه ندارد یا شاید این امکان هنوز برای او مهیا نشده است. موضوعی که مورد انتقاد پروانه مافی نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون زن و خانواده مجلس قرارگرفت و در نطق روز چهارشنبه خود به آن اشاره کرد. حالا قرار است گزینه های معرفی شده به مجلس روز شنبه در آزمون رای اعتماد مجلس شرکت کنند.
طبق اظهارات علی اصغر یوسف نژاد، عضو هیات رئیسه مجلس جلسه رای اعتماد به چهار وزیر پیشنهادی روز شنبه ساعت 13 برگزار می‌شود. او افزود که روز شنبه از ساعت ۱۳ برای بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت در صحن مجلس تشکیل جلسه می‌دهیم و از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۳ نیز مقابل درب شمال صحن برای مخالفان و موافقان وزرا ثبت نام خواهد شد. یوسف نژاد با بیان اینکه «نمایندگان مخالف و موافق وزرای پیشنهادی براساس قرعه کشی انتخاب می‌شوند»، یادآور شد: «طبق آیین نامه برای هر وزیر دو مخالف و دو موافق صحبت خواهند کرد.»
تلاش وزرای پیشنهادی


برای جلب اعتماد مجلس
بنابراین در فرصت باقی مانده وزرای پیشنهادی می کوشند با حضور در فراکسیون ها و صحبت چهره به چهره با نمایندگان و ارائه برنامه های خود آنها را برای گرفتن رای اعتماد متقاعد کنند. البته در روزهای اول معرفی وزرا، به دلیل کارنامه نه چندان موفق و شناخته شده برخی وزرای پیشنهادی، نمایندگان تاکید داشتند گزینه های معرفی شده از مجلس رای اعتماد نمی‏گیرند، ولی با گذشت چند روز از این موضوع و حضور و صحبت و لابی و رایزنی‏های لازم ظاهرا وزرای پیشنهادی شرایط بهتری نسبت به قبل پیدا کرده اند. یا شاید استراتژی رای به 4 وزیر راهبردی است که از سوی برخی فراکسیون‏های سیاسی در حال پیاده شدن است. به عنوان مثال محمد مهدی زاهدی، نماینده اصولگرای منتقد دولت و از استیضاح کنندگان شریعتمداری وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت که اکنون برای وزارت کار معرفی شده است، 4 وزیر پیشنهادی را کارآمد و توانمند دانسته است. مسئله ای که به خودی خود شائبه برانگیز است.
این نماینده مردم کرمان و راور در مجلس در این باره بیان کرده است: «آقایان «محمد اسلامی» برای تصدی پست وزارت راه، «فرهاد دژپسند» برای تصدی پست وزارت اقتصاد، «رضا رحمانی» برای وزارت صنعت، معدن و تجارت و «محمد شریعتمداری» برای تصدی پست وزارت کار که از سوی رئیس‌جمهوری مطرح شده‌اند را گزینه‌های کارآمد و توانمندی برای این وزارتخانه‌ها می‌دانم و حمایت خود را از آنها اعلام می کنم.»
ابهام در موافق شدن مخالفان
البته هدایت الله خادمی، عضو فراکسیون ولایی در این باره به «ابتکار» توضیح داد: «جالب است بدانید شریعتمداری که شرایط بدی در روزهای اول داشت و بسیاری از نمایندگان به دنبال استیضاح او از وزارت صمت بودند، حالا موافق او شده اند. باید پرسید چه اتفاقی افتاده است که طی چند روز نظر مخالفان شریعتمداری برگشته و موافق او شده اند. لابی‏هایی در این باره انجام شده است. مثلا به خود من می گویند به شریعتمداری رای مثبت بدهم و اگر حوزه انتخابیه ام مشکلی داشت مشکل را حل خواهند کرد. با وعده وعید درباره حل مشکلات حوزه انتخابیه سعی دارند نظر نمایندگان را برای رای اعتماد به او جلب کنند.» خادمی ادامه داد « البته این وضعیت برای سایر وزرای پیشنهادی هم وجود دارد و وعده هایی درباره حوزه انتخابیه و همراهی و همکاری به آنها می دهند ولی این موضوع درباره گزینه پیشنهادی کار شدید تر است.»
او همچنین درباره وزیر پیشنهادی اقتصاد ادامه داد: «دژپسند به نظرم شرایط نسبتا بدی ندارد البته وضعیت وزرا ژله ای است چون با نمایندگان صحبت می کنند، نظرات نمایندگان تغییر می کند. ولی فعلا شرایطشان50 -50 است.»
هنوز به جمع بندی نرسیده‏ام
ولی حمیده زرآبادی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره به «ابتکار» گفت: «هنوز روی وزرای پیشنهادی جمع بندی دقیقی ندارم و شرایط کشور شرایط ویژه ای است و باید با دقت نظر بیشتری موضوعات را تحلیل کرد تا به نتیجه و جمع بندی رسید.» او افزود: «از این نظر فعلا در حال مطالعه برنامه های وزرای پیشنهادی هستم و در جلساتشان شرکت می کنم و پای صحبت‏شان می نشینم. البته روز شنبه قبل از جلسه علنی و بررسی رای اعتماد وزرا، فراکسیون امید جلسه دارد و درباره وزرای پیشنهادی به تصمیم خواهد رسید.»
مدرک رحمانی مشکل دارد
خادمی هم در ادامه ارزیابی خود از وزرای پیشنهادی به «ابتکار» گفت: «رحمانی شرایطش نسبت به سایر وزرای پیشنهادی بهتر است ولی بحثی اخیرا درباره مدرک او بیان شده است و می گویند مدرک او مشکل دارد. آقای اسلامی هم شرایط نسبتا بدی ندارد. احتمال رای آوری دو نفر قبلی از 50 به بالا است و احتمال رای آوری آنها بیشتر است. البته اسلامی تلاش زیادی نکرده است ولی شرایط بدی ندارد.»
رحمانی شرایط بهتری دارد و دژپسند هم مورد پسند مجلس است
زرآبادی اما در ادامه پیش بینی خود درباره گزینه های معرفی شده یادآور شد: «رحمانی به دلیل اینکه سه دوره نماینده مجلس بوده است بین نمایندگان جایگاه خوبی دارد. آقای شریعتمداری هم از منظر اینکه قبلا وزیر بوده و پست های مختلف اجرایی داشته است از نظر سوابق اجرایی جایگاه خوبی دارد.» او درباره وزیر پیشنهادی اقتصاد هم افزود: « آقای دژپسند هم از نظر بحث های تئوریک و تخصصی و رشته مرتبط اقتصادی و آشنایی با این حوزه شرایط خوبی دارد. آقای اسلامی هم استاندار مازندان بوده است و برخی نمایندگان مازندران درباره او نظر مثبتی دارد.» این عضو فراکسیون امید در ادامه گفت وگو با «ابتکار» تاکید کرد: «پیش بینی می کنم هر 4 وزیر پیشنهادی از مجلس رای اعتماد می گیرند ولی رای بالایی نمی آورند.» ابوالفضل موسوی، دیگر نماینده فراکسیون امید هم در این باره به «ابتکار» گفت: « تحلیل کلی من این است که نمایندگان نسبت به وزرای پیشنهادی ایراد زیاد می گیرند و این افراد تا حدی می توانند طبق برنامه ها به سوال و ایرادهای نمایندگان پاسخ بدهند ولی در کل معتقدم رحمانی نسبت به دیگران شرایط بهتری دارد.» این نماینده مردم یزد در مجلس افزود: « نمایندگان شریعتمداری را مدیر خوبی می دانند ولی در صنعت، معدن و تجارت خیلی موفق نبود به دلیل همین بحث استیضاح او مطرح شد ولی چون مدیر موفق و با تجربه و صاحب سبکی است، حتی نمایندگان استیضاح کننده او هم بعد از اینکه پای صحبت های او نشستند، به نظر می رسد تا حدی متقاعد شدند و شریعتمداری هم از حداقل رای برخوردار است و می تواند از این مجلس رای اعتماد بگیرد.»
اسلامی نیاز به تلاش بیشتری دارد
این عضو کمیسیون عمران پیش بینی کرد: « اگر مشکل خاص فراکسیونی تا روز شنبه پیش نیاید سه وزیر پیشنهادی کار، اقتصاد و صمت از مجلس رای لازم را به دست می آورند و تنها آقای اسلامی است که نیاز به تلاش بیشتری دارد و امیدواریم بتواند در این فرصت باقی مانده اعتماد نمایندگان را جلب کند.» نکته قابل توجهی که این روزها بیش از هر چیز دیگر به نظر می آید دلیل تغییر نظر نمایندگان فراکسیون ولایی و منتقدان دولت و همچنین استیضاح کنندگان شریعتمداری است.
طبق شنیده ها اصولگرایان جبهه پایداری یا همان فراکسیون ولایی در جمع بندی با خود به این نتیجه رسیده اند که به هر 4 وزیر پیشنهادی روحانی رای اعتماد بدهند تا بهانه نداشتن وزیر و اداره وزارت خانه های اقتصادی با سرپرست که مسئولیت و امکان اجرایی زیادی ندارد از دولت گرفته شود. طبق این شنیده ها منتقدان دولت با رای اعتماد به هر 4 گزینه معرفی شده درصدد خلع سلاح روحانی هستند تا نتواند مشکلات و ضعف ها را در این شرایط اقتصادی به گردن مجلس بیندازد و بگوید مجلس به وزرای معرفی شده اعتماد نکرده و بخش از مشکلات اقتصادی را به گردن مجلس بیندازد. بنابراین باید منتظر بود و دید روز شنبه مجلس در این باره چه تصمیمی می گیرد و آیا با وجود ضعف و قوت ها به هر 4 گزینه اعتماد می کند یا مقابل ضعف ها می‏ایستد و از روحانی گزینه‏های قوی تری را مطالبه می‏کند؟
سایر اخبار این روزنامه
رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت: حربه آمریکایی‌ها در اعمال فشار به ایران در ایام آبان از همیشه کندتر است رضا دهکی چالش‌های تغییر تیم اقتصادی دولت مهم‌ترین عاملی که به آلودگی هوای تهران پایان نمی‌دهد، چیست؟ آغاز نبرد ۱۲۰ روزه با آلودگی هوای پایتخت بلیت پروازهای ایران - عراق در ایام اربعین وارد بازار سیاه شد بلیت هواپیما را گران نخرید نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد جامعه آمریکا در آستانه انتخابات کنگره به شدت دو قطبی شده است «ابتکار» از پیش بینی شرایط ژله ای وزرای پیشنهادی دولت گزارش می دهد شانس نسبتا خوب 4 وزیر برای عبور از پیچ بهارستان بیانات رهبری در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم اگر مدافعان حرم نبودند راهپیمایی اربعین نبود واعظی: نقش جهانگیری در دولت پررنگ و تعیین کننده است چرا تعمیرات موزه هنرهای معاصر بیشتر از زمان‌بندی طول کشید؟ سنگ ارز پیش پای یک موزه عباس جعفری دولت‌آبادی: کسانی که واقعا توان پرداخت مهریه ندارند، نباید در زندان بمانند