نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد جامعه آمریکا در آستانه انتخابات کنگره به شدت دو قطبی شده است

خشم عمومی نتیجه استیلای جمهوری‌خواهان
محمدرضا ستاری
بن چیکو یک جمهوری‌خواه 67 ساله از ایالت کالیفرناست که تاکید می‌کند از دموکرات‌ها بسیار عصبانی است، زیرا ممکن است آنها پس از پیروزی در انتخابات کنگره در 15 آبان، برای ترامپ محدودیت ایجاد کنند. در سوی مقابل پتی بلر یک رای دهنده دموکرات در فونیکس است که می‌گوید هر زمان که دونالد ترامپ را در تلویزیون می‌بیند، خشمگین می‌شود. او معتقد است این یکی از منفی‌ترین و سیاه‌ترین مسائلی است که می‌تواند برای هر شخصی ایجاد شود، درست مانند اینکه در سطلی گیر افتاده و توان خروج از آن را نداشته باشید.
اکنون سراسر جامعه آمریکا در چنین وضعیتی به سر می‌برد. از زمان روی کار آمدن ترامپ در سال 2016 شاهد خشونت در سخنرانی‌های عمومی، تظاهرات اعتراضی و بحث‌های پر دامنه و فراوان رسانه‌ای بوده‌ایم که جامعه را به سمت خشونت پیش‌برده و حتی باعث جدایی دوستان و اعضای خانواده از یکدیگر شده است.


این تحلیل‌ها نتایج یک نظرسنجی است که توسط خبرگزاری رویترز و موسسه آیپس منتشر شده و نشان می‌دهد این خشم عمومی می‌تواند به میزان قابل توجهی به نفع دموکرات‌ها در انتخابات کنگره موثر باشد. این نظرسنجی بیش از دوماه طول کشیده و جامعه آماری آن نیز بیش از 21هزار نفر بوده است. طبق نتایج بدست آمده، جمهوری‌خواهان نسبت به توانایی‌های کنگره برای استیضاح ترامپ و نیز موضوع مهاجران غیرقانونی بسیار نگران هستند و معتقدند با توجه به پتانسیل انتخابات کنگره که هزاران پست دولتی را زیر نفوذ خود قرار خواهد داد، این امر ممکن است برای جمهوری‌خواهان چالش‌هایی را ایجاد کند. به خصوص اینکه دموکرات‌ها تنها به 23 کرسی نیاز دارند که اکثریت را در مجلس نمایندگان در اختیار بگیرند.
همچنین طبق نظرسنجی صورت گرفته این خشم عمومی بیشتر در میان دموکرات‌ها دیده می‌شود و به احتمال فراوان آنها را برای شرکت در انتخابات مصمم‌تر خواهد کرد. اما نیکلاس والنتینو، کارشناس رفتار انتخاباتی در دانشگاه میشیگان در همین رابطه معتقد است که این تغییرات از دو سال پیش و همزمان با پیروزی دونالد ترامپ آغاز شده و داده‌ها نشان می‌دهد که طرفداران حزب دموکرات با خیال آسوده از پیروزی، مانند انتخابات ریاست جمهوری که گمان می‌کردند هیلاری کلینتون پیروز انتخابات است ممکن است در خانه بمانند و در نهایت نیز با یک شوک مواجهه شوند.
والنتینو همچنین تاکید می‌کند که با مقایسه نظرسنجی‌های قبلی متوجه می‌شویم که آمریکایی‌ها در بازه دو سال اخیر بسیار خشمگین‌تر از گذشته هستند و هر چند در سایر انتخابات رقابت‌ها با شور و حرارت بیشتری دنبال می‌شد ولی فضای آنها بسیار مثبت‌تر از فضای فعلی بوده است؛ حتی در زمانی که کشور در رکود اقتصادی قرار داشت.
شواهد نشان می‌دهد که خشم از هر دو طرف در جریان است. به عنوان مثال جمهوری‌خواهان از احتمال استیضاح ترامپ ناراحت هستند و دموکرات‌ها از پافشاری بر روی سیاست‌هایی همچون جدایی فرزندان از والدینشان در مرز مکزیک و آمریکا. همچنین دو طرف در مورد نحوه رای اعتماد سنا به برت کاوانا برای تصدی پست دیوان عالی خشمگین هستند، اما شدت این خشم در میان دموکرات‌ها به شدت بیشتر از جمهوری‌خواهان است.
شکست دادن کامل ترامپ بسیار دشوار است
در همین راستا و با توجه به نظرسنجی‌های صورت گرفته در خصوص انتخابات مهم و سرنوشت‌ساز کنگره، بیشتر آمارها حکایت از آن دارد که دموکرات‌ها به احتمال زیاد پیروز این انتخابات خواهند بود. حتی گفته می‌شود که در ایالت‌هایی که خاستگاه سنتی جمهوری‌خواهان بوده، اکنون دموکرات‌ها با اقبال بیشتری از سوی مردم مواجه شده اند.
اما تحلیل‌گران در خود آمریکا معقدند که این مساله نمی‌تواند به طور قطع به پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای کنگره منجر شود. در این میان آرای «بردوی» در جامعه آمریکا بسیار تعیین کننده و حساس است. این نوع آرا، آرای خاموشی هستند که به دلیل ترس از تخطئه شدن در جمع، نظر خود را معکوس اعلام می‌کنند و در روز رای‌گیری متفاوت‌تر از آنچه در نظرسنجی‌ها گفته‌‌اند، رای خود را به صندوق می‌اندازند.
به عنوان مثال در یک فضای دانشگاهی که جو بر علیه ترامپ است، ممکن است یک دانشجو به دلایل مختلف حمایت خود را از ترامپ یا جمهوری‌‌خواهان اعلام نکند و حتی با دموکرات‌ها نیز همراهی نشان دهد، اما در روز رای‌گیری رای خود را به جمهوری‌خواهان بدهد. این یک نکته مهم در خصوص تحلیل زودهنگام انتخابات است.
نکته دوم نیز این است که به غیر از جامعه آماری تحصیل‌کرده، رسانه‌ها و فضای روشنفکری، اکثریت طبقه متوسط رو به پایین، صاحبان صنایع بزرگ و همچنین حلقه‌های نیرومندی در پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) و وزارت خارجه از حامیان سرسخت ترامپ هستند. لذا در صورت پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات کنگره، مجلس سنا به احتمال فراوان همچنان در اختیار جمهوری‌خواهان خواهد بود؛ هر چند که این روند می‌تواند تا حدودی در مقابل تصمیم‌های یکجانبه‌گرای کاخ سفید ایستادگی کرده و در روندهای آن خلل ایجاد کند.
به عقیده این تحلیل‌گران، دموکرات‌ها به خوبی می‌دانند که در صورت استیضاح ترامپ، افرادی از جمهوری‌خواهان مصدر کار را در اختیار می‌گیرند که به مراتب از او تندروتر هستند. مثال بارز این مساله مایک پنس معاون دونالد ترامپ است. در نتیجه حلقه اجرایی دموکرات‌ها به خوبی درک می‌کنند که اگر بتوانند با ترامپ در مورد برخی سازوکارها و تصمیمات مذاکره کنند، در صورت فقدان او، قطعاً ادامه چانه‌زنی و همکاری با افراد جایگزین وی به مراتب دشوارتر خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت: حربه آمریکایی‌ها در اعمال فشار به ایران در ایام آبان از همیشه کندتر است رضا دهکی چالش‌های تغییر تیم اقتصادی دولت مهم‌ترین عاملی که به آلودگی هوای تهران پایان نمی‌دهد، چیست؟ آغاز نبرد ۱۲۰ روزه با آلودگی هوای پایتخت بلیت پروازهای ایران - عراق در ایام اربعین وارد بازار سیاه شد بلیت هواپیما را گران نخرید نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد جامعه آمریکا در آستانه انتخابات کنگره به شدت دو قطبی شده است «ابتکار» از پیش بینی شرایط ژله ای وزرای پیشنهادی دولت گزارش می دهد شانس نسبتا خوب 4 وزیر برای عبور از پیچ بهارستان بیانات رهبری در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم اگر مدافعان حرم نبودند راهپیمایی اربعین نبود واعظی: نقش جهانگیری در دولت پررنگ و تعیین کننده است چرا تعمیرات موزه هنرهای معاصر بیشتر از زمان‌بندی طول کشید؟ سنگ ارز پیش پای یک موزه عباس جعفری دولت‌آبادی: کسانی که واقعا توان پرداخت مهریه ندارند، نباید در زندان بمانند