رضا دهکی چالش‌های تغییر تیم اقتصادی دولت

به اجبار یا اختیار، تغییر در بخشی از تیم اقتصادی دولت که مدت‌ها محور مورد انتظار بسیاری از منتقدان بود، در حال رقم خوردن است. همزمان با تغییر رئیس بانک مرکزی، 2 وزیر استیضاح شدند و 2 وزیر استعفا دادند و از میان دو وزیر مستعفی، یکی به جای یکی از دو وزیر استیضاح شده، به مجلس معرفی شده است. ترکیب وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی، چهار ستون اصلی اقتصادی کابینه را تشکیل می‌دهند که در کنار سایر وزرا و معاونان اقتصادی رئیس‌جمهوری و سازمان برنامه و بودجه، مجموعه سیاست‌گذاری اقتصادی دولت را در ید خود دارند.
در شرایطی که دولت یازدهم هم در زمینه سیاست خارجی و هم در زمینه کنترل بحران اقتصادی خوب عمل کرده بود، دولت دوازدهم از یک سو درگیر چهره‌ای به نام دونالد ترامپ شد که رشته‌های دیپلماسی برجامی را پنبه کرد و از سوی دیگر در اقتصاد داخلی به گونه‌ای عمل کرد که بحران به زور خفته، دوباره بیدار شد و این بار چنان ازهم گسیخته بود که حتی به نظر می‌رسد دولت هم غافلگیر شد. بی‌عملی حداقل ظاهری دولت، این سوال را در اذهان عمومی به وجود آورد که این موضوع از ناتوانی است یا سیاستی هر چند اشتباه برای مقابله با بحران موجود به شمار می‌رود. به هر ترتیب تیغ بخش مهمی از انتقادها تیم اقتصادی دولت را هدف قرار گرفت و خواستار تغییر در آن شد. هر چند به نظر می‌رسد حسن روحانی در برابر تغییر کابینه‌اش مقاومت کرد، اما در نهایت حریف مجلس نشد و دو وزیرش را در بهارستان از دست داد. دو وزیر دیگر هم یکی استعفا داد تا به وزارتخانه‌ای دیگر برود و دیگری در شرایطی که زیر تیغ استیضاح بود، استعفا را ترجیح داد.
اخبار شنیده شده از روند انتخاب وزرای جدید نشان می‌دهد که بسیاری از چهره‌های احتمالی نیز از پذیرفتن مسئولیت در شرایط فعلی بیم داشته‌اند. اگر انتصاب برخی از وزرا به جریان‌ها و چهره‌های خاص در دولت را نادیده بگیریم، حتی علی‌رغم انتقادهای اولیه به برخی از گزینه‌های تعیین شده، از مجلس خبر می‌رسد که شانس رای‌آوری وزرای پیشنهادی بالاست.
در شرایط فعلی، ادامه روند با سرپرست در وزارتخانه‌ها چندان به صلاح نیست. از سوی دیگر انتظارها از وزرای جدید هم بالا خواهد بود. نکته این جا است که آیا با انتخاب وزرای جدید، سیاست اقتصادی دولت هم تغییر خواهد کرد یا دولت در واقع گزینه‌هایی را معرفی کرده است که سیاست‌های پیشین را پیش ببرند؟ این سوالی است که طبیعتا تا ورود وزرای جدید به صحنه عمل نمی‌توان پاسخ آن را داد، اما اگر قرار باشد سیاست اقتصادی دولت با تزریق چهره‌های جدید به کابینه تغییر نکند و روند موجود نیز بر مدار بحران پیش برود، طبیعتا چالش‌های فراوانی پیش روی دولت و وزرای جدید خواهد بود. این روند افکار منتقدان را به این نتیجه می‌رساند که مشکل نه از چهره‌های کابینه که از کلیت دولت است. تزریق این باور به اذهان عمومی، در نهایت به ضرر جریان‌های سیاسی حامی دولت خواهد بود و در انتخابات آتی خود را نشان خواهد داد. از سوی دیگر چهره‌های انتخاب شده به عنوان وزرای جدید، در صورت ناموفق بودن از نگاه عمومی، مهره‌هایی سوخته خواهند بود.
به هر ترتیب هر چند انتظار می‌رود که مجلس در تعیین تکلیف هر چه سریعتر 4 وزارتخانه استراتژیک دولت و ترمیم کابینه کمک کند، اما از سوی دیگر از دولت هم انتظار می‌رود که این تغییر را نه فقط در فرد، که در سیاست اقتصادی خود اعمال کند و نتایج آن را در فضای عمومی اقتصاد به نمایش بگذارد. این موضوع هم به نفع دولت، هم به نفع حامیان دولت و هم به نفع مردم خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت: حربه آمریکایی‌ها در اعمال فشار به ایران در ایام آبان از همیشه کندتر است رضا دهکی چالش‌های تغییر تیم اقتصادی دولت مهم‌ترین عاملی که به آلودگی هوای تهران پایان نمی‌دهد، چیست؟ آغاز نبرد ۱۲۰ روزه با آلودگی هوای پایتخت بلیت پروازهای ایران - عراق در ایام اربعین وارد بازار سیاه شد بلیت هواپیما را گران نخرید نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد جامعه آمریکا در آستانه انتخابات کنگره به شدت دو قطبی شده است «ابتکار» از پیش بینی شرایط ژله ای وزرای پیشنهادی دولت گزارش می دهد شانس نسبتا خوب 4 وزیر برای عبور از پیچ بهارستان بیانات رهبری در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم اگر مدافعان حرم نبودند راهپیمایی اربعین نبود واعظی: نقش جهانگیری در دولت پررنگ و تعیین کننده است چرا تعمیرات موزه هنرهای معاصر بیشتر از زمان‌بندی طول کشید؟ سنگ ارز پیش پای یک موزه عباس جعفری دولت‌آبادی: کسانی که واقعا توان پرداخت مهریه ندارند، نباید در زندان بمانند