بازي تمام شد!

سخنگوي شوراي شهرتهران با اذعان به بيهوده بودن تلاش برخي براي‌باقي‌ماندن افشاني درپست شهرداري تهران، از تلاش براي يافتن شهردار جديد خبر داد
استفساریه به معنی رفع ابهام خواستن از موضوعی است و در واقع استفسار به معنای استخبار، استطلاع، استفهام، اقتراح، بازجست، بازجویی، پرسش، تحقیق، تفحص، جستار، جست وجو، رسیدگی و سوال بوده و بر همین مبنا، استفساریه در واقع به معنای پرسش و تحقیق کردن در باب مساله‌ای نيز است. با اين مقدمه به موضوع تلاش برخي افراد در مجلس و شوراي شهر تهران براي ابقاي مي‌پردازيم كه اين روزها به يك بازي سياسي در ميان مسئولان تبديل شده است. در همين حال روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی (چهارشنبه دوم آبان) قوه مقننه و در جریان بررسی طرح یک‌فوریتی استفساریه تبصره یک قانون اصلاح قانون منع‌ به‌کارگیری بازنشستگان، با 94 رای موافق و 126 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر، در صحن علنی پارلمان با بررسی یک فوریت این طرح مخالفت کردند. در این طرح که به امضای 137 نفر رسیده است، سوالی که مطرح شده این است که آیا همچنان وزرا و معاونان ريیس‌جمهور در قانون منع به کارگیری بازنشستگان استثنا شدند؟ شهردار تهران با توجه به موارد پیش گفته از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مستثناست؟ که پاسخ آن «آری» داده شده است. براین اساس طرح مستثنا‌کردن شهردار تهران از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان به صورت عادی در مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌شود.روز سه‌شنبه مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بيش از 130 نماینده مجلس استفساریه تهیه شده درباره تعیین تکلیف محمدعلی افشانی در شهرداری تهران را امضا کردند، گفته بود: این استفساریه برای چاپ، تقدیم هیات ريیسه مجلس شده‌است. نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در متن این استفساریه ذکر شده که آیا شهردار تهران با توجه به اصلاحیه جدید قانون منع به کارگیری بازنشستگان از سمت خود باید خداحافظی کند یا خیر؟
انتقاد يك نماينده اصلاح‌طلب به ابقاي بازنشستگان
اين تلاش سبب انتقاد بسياري از افراد و جريانات اصلاح‌طلب شده است. گفتني است روز گذشته محمودصادقي، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و از اصلاح‌طلبان بهارستان با بیان اینکه نحوه عمل رهبر معظم انقلاب در انتصابات اخیرشان نشان دهنده ضرورت جوان‌گرایی در نظام کشور است، گفت: دستگاه‌های اجرایی به جای گریز از قانون و توسل به استفساریه بايدتلاش کنند راه برای جوان شدن مدیریت کشور هموار شود. صادقی در نشست علنی چهارشنبه دوم آبان مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود با تقدیر و سپاس از مقام معظم رهبری در تاکید بر ضرورت شفافیت به مثابه یک حق برای مردم در برابر حاکم با استناد به نامه حضرت علی (ع) خطاب به دستگاه های اجرایی گفت: در اجرای قوانین مربوطه و اجرای رهنمود معظم له در عمل التزام داشته باشید. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: انتظار می رود دستگاه های تحت نظر مقام معظم رهبری بیشتر به رهنمودهای ایشان توجه کند. وی در تذکر به وزرای امور خارجه، اطلاعات و کشور بیان کرد: در برابر عمل ناجوانمردانه و اخلالگرایانه ربودن مرزبانان کشور، واکنش جدی‌تری نشان دهید و برای استرداد تروریست هاي وابسته به بیگانگان و مستقر در خاک پاکستان اقدام عملی انجام دهید. رييس فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس به دستگاه‌های اجرایی درخصوص اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان هشدار داده و یادآور شد: به جای تلاش برای گریز از قانون و توسل به استفساریه، تلاش کنید راه برای جوان شدن مدیریت کشور هموار شود. صادقی اظهار کرد: نحوه عمل رهبری در انتخابات اخیرشان نشان می دهد رویکرد جوان‌گرایی در نظام مدیریت کشور در عالی ترین سطح حاکمیت مدنظر است، تقاضا می کنم همه به این رهنمودها توجه کنند. عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنابر تحلیل کارشناسان، یکی از دلایل ضعف و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، پیر شدن مدیران بود.


اذعان به شكست
از آنجايي كه بنابرقانون اين افراد بازنشسته تا 24 آبان بايد ميزهاي خود را ترك كنند، به نظر بايد زنگ پايان كار افشاني را به صدا درآورد و درهمين راستا علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران نيز در توییتر خود نوشت كه با وجود تلاش‌هاى انجام شده، حفظ شهردار تهران در چارچوب ظرفیت هاى قانونى میسر نشد. روز یک‌شنبه، در جلسه هم اندیشى با حضور افشانى، در رابطه با فرآیند انتخاب شهردار آینده تصمیم گیرى خواهیم کرد.
پايان بازي از پيش باخته
همه مي‌دانستند و اعلام كرده بودند كه شهردار تهران بايد برود ولي عده‌اي سعي باطل داشتند. آن‌ها يا تصور داشتند با فشار و لابي به نتيجه دلخواه خود مي رسند يا اينكه قصد داشتند با سناريويي از‌پيش تعيين شده نشان دهند كه تا انتها از گزينه خود حمايت مي‌كنند كه هر دو به ضرر مردم تمام شد و اين بازي از پيش باخته براي بدنه حامي اصلاحات هزينه‌هايي ايجاد كرد و سبب شد تا عده‌اي از اين فرصت استفاده كنند و بگويند كه اصلاح‌طلبان نيز در زماني كه لازم باشد، از دور زدن قانون به شيوه‌هاي مختلف استفاده مي‌كنند؛اين در حالي است كه بيشتر افراد و احزاب منتسب به اصلاحات با اين نوع اقدامات مخالفند و راضي نيستد كه براي حفظ برخي افراد، قانون را زير پا گذاشته يا آنكه به دنبال راه‌حل‌هايي براي دور زدن قانون باشند.
التماس درايت
اميدواريم منافع اشخاص در انتخاب شهردارجديد به منافع مردم و اصلاحات ترجيح داده نشود و روز يك‌شنبه كه مسئولان مديريت شهري قرار است براي انتخاب شهردار جديد تصميم بگيرند، به نوعي از گذشته خود عبرت گرفته و افرادي را مانند محسن صفایی فراهانی به ميدان بياورند كه هم در مديريت نشان‌داده است توانايي لازم را دارد و هم جريان‌هاي مختلف سياسي اصلاح‌طلب درباره او به اجماع خواهند رسيد و در ميان مردم نيز از وجاهت لازم برخوردار است.
طمع ممنوع
نكته ديگري نيز كه بايد به آن اشاره كرد، مربوط به طمع برخي افراد حاضر در شوراي شهر براي رسيدن به صندلي شهردار است كه سال‌هاست براي آن نقشه كشيده‌اند! اين افراد نيز بايد بدانند كه مردم به اين نوع رويكردها و اقدامات نگاه خوبي ندارند و عاقبت مناسبي براي آن‌ها رقم نخواهد خورد؛ بنابراين راي مردم را محترم شمرده و خدمت به هم‌ميهنان را به روزهاي گذران رياست و قدرت اولويت دهند و طمعي براي رسيدن به بهشت نداشته باشند.