درآمد قاچاقچیان سوخت بیش از یارانه مردم است

جواد نوفرستی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر درباره تجربه استفاده از کارت سوخت اظهارداشت: در سال ٨٦ تجربه موفقی در استفاده از کارت سوخت به منظور مدیریت مصرف داشتیم. در سال‌های میانی دولت یازدهم، وزیر نفت اعلام کرد که با وجود بنزین تک نرخی نیازی به کارت سوخت نیست. تک نرخی شدن بنزین از‌اشتباهات دولت یازدهم بود و موجب آسیب به منابع بیت‌المال شد. حذف کارت سوخت در حالی مطرح شد که رشد مصرف بنزین در سال ٩٣، حدود 1/6 درصد و در سال ٩٤، حدود دو درصد بود.
این کارشناس انرژی ادامه داد: میانگین مصرف روزانه بنزین کشور در سال ٩٤ حدود ٧٢ میلیون لیتر بود که با حذف کارت سوخت و تک نرخی شدن بنزین رشد مصرف این فرآورده نفتی در سال ٩٥؛ پنج درصد، سال ٩٦؛ هشت درصد و در سال ٩٧بالغ بر 11 درصد شد. اگر میانگین رشد مصرف بنزین طی سه سال اخیر همان حدود دو درصد ادامه می‌یافت، گفته وزیر نفت دال بر عدم نیاز به کارت سوخت صحیح تلقی می‌شد.
نوفرستی، نرخ کنونی هر لیتر بنزین را بر اساس فوب خلیج‌فارس حدود ٧٠ سنت اعلام کرد و گفت: با احتساب دلار ٤٢٠٠ تومانی تا حدود هشت هزار تومانی می‌توان گفت قیمت هر لیتر بنزین بر اساس فوب خلیج‌فارس بین سه تا حدود شش هزار تومان است. با وجود اختلاف قابل توجه قیمت دلار حتی اگر هر لیتر بنزین را با افزایش قیمت دو سه برابری هم عرضه کنیم باز هم روند قاچاق ادامه دارد چرا که با میانگین نرخ ده هزار تومان در شرق کشور یا ١٤ تا ١٦ هزارتومان در مرز ترکیه فاصله قابل توجه دارد.  
به گفته وی با وجود اینکه سود قاچاق سوخت با احتساب میانگین ٢٠ میلیون لیتر در روز از یارانه پرداختی به مردم بیشتر است، اما در دوران وزارت زنگنه در ابتدای دولت یازدهم اقدامات مناسبی هم انجام شد که از جمله آن می‌توان به ابطال شش میلیون کارت سوخت غیرحقیقی، کاهش میانگین سهمیه بالای بنزین تاکسی‌ها و همچنین تخصیص گازوییل بر اساس پیمایش ‌اشاره کرد.


این کارشناس انرژی با اشاره به گفته‌های اخیر معاون اول رئیس‌جمهوری دال بر اینکه جامعه کشش افزایش قیمت بنزین را ندارد، اظهار داشت: در این شرایط می‌توان با الزام استفاده از کارت سوخت شخصی میزان رصد مصرف بنزین را راحت‌تر کرد. مشروط به اینکه کارت سوخت جایگاه‌داران سلب شده و افرادی که میانگین مصرف آنها در یک دوره‌ای بیش از حد کارشناسی شده بود رصد شود.
گفتنی است، علیرضا صادق آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اخیرا در پی انتشار گزارشی درباره کاهش سهم تولید بنزین یورو۴ درپالایشگاه ستاره خلیج‌فارس گفته بود: به دلیل افزایش مصرف، کیفیت بنزین تولیدی این پالایشگاه را مطابق نوع معمولی کرده‌اند.