كلاس تشريح FATF

ماجراي درگيري‌هاي ايران با كشورهاي غربي موضوعي است كه به سال‌هاي گذشته و حتي به دوران رژيم پهلوي بازمي‌گردد. معضلاتي كه بيشتر ريشه در زياده‌خواهي سران اين كشورها دارد و سبب مي‌شود تا مسئولان اداره ايران زير بار اين وضعيت نروند و متناسب با آن درگيري‌هاي فراواني ميان دولت‌ها به وجود بيايد. در تازه‌ترين مناقشاتي كه ميان مسئولان كشورمان با دولت‌هاي غربي ايجاد شده است، سردمداران اروپايي و آمريكايي مي‌گويند كه ايران بايد براي بهبود وضعيت پولي و بانكي خود به كنوانسيون‌هايي بپيوندد كه راه آن‌ها را در راستاي بررسي بيشتر تراكنش‌هاي مالي ايران باز كند. از طرف ديگر برخي در كشورمان مخالف اين اقدام هستند و معتقدند كه اين رويه مي‌تواند آسيب‌هاي فراواني به مسائل داخلي كشور وارد مي‌كند. در همين حال و براي آن‌كه اين سوءتفاهم‌ها برطرف شود، روز گذشته محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان به مجلس شوراي اسلامي رفت تا درباره جزييات لايحه CFT و همگرايي با FATF توضيحاتي ارائه دهد.
جزييات رسمي يك جلسه غيرعلني
در حالي كه اين نشست غيرعلني بود ولي برخي از نمايندگان و به ويژه سخنگوي هيات رييسه مجلس درباره جزييات آن سخن گفتند. بهروز نعمتي، سخنگوی هیات رييسه مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح توضیحات وزیر امور خارجه کشورمان درخصوص FATF و CFT گفت: با توجه به مهلت چهار ماهه کشورمان درخصوص FATF ، ضروری است سازوکار FATF باید در مهلت چهار ماهه تعیین و به تصویب نظام برسد.
نعمتی كه در حاشيه نشست غیرعلنی ديروز سه‌شنبه اول آبان مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران سخن مي‌گفت، تشريح كرد اين نشست با توجه به مباحث مختلف درخصوص برجام، CFT و FATF با حضور آقایان ظريف و عراقچی برگزار شد، مواردی بررسي شد كه از طريق آن، آمریکایی‌ها فشارهای حداکثری را از طریق منابع اقتصادی به کشور وارد می‌کنند و ‌آن‌ها با فشارهای خود بر این باورند که کشور را به فروپاشی نزدیک کنند؛ در همين حال هيات وزارت خارجه مطرح کردند که این یک خیال باطل است. همچنين سخنگوی هیات رييسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکایی‌ها از طرق مختلف موضوعات روانی را در کشور ما پیگیری می کنند، گفت: گاهي امکان دارد موضوعات کوچکی را در رسانه‌ها پیگیری کنند که این موارد بیشتر جنبه روانی کار است تا از طریق فشار روانی به اهداف خود دست پیدا کنند.


نماینده مردم تهران ، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامي، موضوع دیگر مطرح شده در این نشست را درخصوص مذاکره با اروپایی ها و تشکیل سازوکار مالی بیان کرد و گفت: اروپایی‌ها قول دادند تا 13 آبان سازوکار مالی را تشکیل داده، در این زمینه کشورهایی مانند روسیه ، چین و هند نیز متعهد هستند. وی با تاکید بر اینکه آقای ظریف مطرح کرد که اروپایی‌ها تاکنون ایستادگی خوبی را درخصوص FATF و برجام داشته اند، عنوان کرد: درخصوص نشست گذشته اروپایی‌ها در زمینه FATF و CFT نیز مطرح شد که در این جلسه اروپایی‌ها برخلاف فشارهای آمریکا و صهیونیست‌ها با کشور ما همراهی خوبی را داشته‌اند و مهلت چهار ماهه‌ای را به ایران دادند.
نعمتی ادامه داد: در مدت چهار ماهه باید سازوکار مناسبی به تصویب نظام برسد. آقای ظریف همچنين هشدار دادند نکند با خود تحریمی، قراردادها و تفاهم نامه های دوجانبه با برخی از کشورها دچار خدشه شود.
سخنگوی هیات رييسه مجلس شورای اسلامی در پایان، درخصوص مباحث مطرح شده از سوی نمایندگان در این جلسه اظهار داشت: مخالفان موضوع بیشتر بر ضمانت الزام‌آور بودن ورود به ‌FATF براي طرف‌های خارجی تاکید دارندو البته موافقان نیز با آن‌ها هم نظر هستند. این نگرانی وجود دارد و برخی از نمایندگان مطرح مي‌کنند که پس از تصویب FATF ممكن برخی از کشورها علیه ما شوند، همان‌گونه که آمریکا از برجام خارج شد.
ادعاي توجيه ظريف
از طرف ديگر طبق عادت، محافظه‌كاران مجلس كه جزييات جلسات غيرعلني را آن‌گونه كه مي‌خواهند منتشر مي‌كنند. احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نشست غیرعلنی مجلس گفت: در اين جلسه، محمدجواد ظریف و تیم وزارت امورخارجه درصدد توجیه کم‌کاری‌های خود در رابطه با برجام و FATF برآمدند.
وی افزود: با توجه به فرصتی که ما بعد از برجام داشتیم می‌توانستیم با انعقاد قرارداد پولی دوجانبه امکان مراودات بین‌المللی را با کشورهای دیگر را فراهم کنیم و امروز چون این کار انجام نشده، با اینکه وقت تنگ است، باید هر چه زودتر تکلیف FATF معلوم شود. نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ظریف در این نشست عنوان کرد که با توجه به محدودیت زمانی چهار ماهه‌ای که ما داریم، ناچار هستیم FATF را بپذیریم و ما باید هزینه پذیرفتن آن را به كمترين حد برسانيم و امروز هزینه FATF برای کشور زیاد شده است. علیرضابیگی خاطرنشان کرد: منظور وزیر امورخارجه از بالا بودن هزینه FATF همین انتقاداتی است که در داخل به FATF می‌شود و آقای ظریف عنوان کرد که بازتاب همین مخالفت‌هایی که با FATF در کشور صورت می‌گیرد، وجهه نظام را در خارج به گونه‌اي به نمایش می گذارد، گويي در درون نظام جمهوری اسلامی کسانی هستند که مایل به طرفداری و پشتیبانی از تروریسم هستند و منظور و خواسته وی این بود که انتقادی نباشد تا FATF مراحل تصویب را طی کند و کار به پیش رود.
وی در پایان با بیان اینکه ظریف عنوان کرد که شرط برقرار کردن سوئیفت از سوی اتحادیه اروپا به ما پذیرش FATF است، گفت: وزیر امور خارجه و تیم همراهش در نشست غیرعلنی امروز همچون پیش از این، حاضر نشدند این تضمین را بدهند که با پذیرش FATF مراودات بانکی ما تسهیل خواهد شد و نمایندگان هم در واکنش به این اقدام اعلام کردند که در موقع برجام که قسم جلاله خوردید، چیزی برای ما محقق نشد. حال در مورد FATF که تضمینی هم نمی‌دهید، نتیجه‌اش از همین الان معلوم‌است.
منافع ملي در اولويت باشد
اميدواريم مسئولان اصلي كه در كشور تصميم‌گير هستند هرچه زودتر تكليف اين حاشيه‌ها را روشن كنند و دست آن جرياني كه سعي دارد افكار عمومي را درگير كند از منافع ملي كوتاه كنند. هرچند شايد تعريف‌هاي متفاوتي از فوايد و مضررات همگرايي با FATF وجود داشته باشد ولي منافعي كه براي همه ملت ايران باشد بايد مد نظر گرفته شود و با توجيه اينكه در صورت آري گفتن به يك اقدام، عده‌اي قليل با مشكل روبه رو مي‌شوند نبايد براي مسئولان دلسوز ايران ملاك باشد.