«ابتکار» از گورهای فراری زنده مانده از زنده‌گیری سازمان حفاظت محیط زیست گزارش می‌دهد

چالش گورهای فراری
گروه ایرانشهر: گورخر ایرانی که نامش حتی در رباعیات خیام هم آورده شده حالا یکی از حیوانات در حال انقراضی است که سازمان حفاظت محیط زیست برای بقای آنها تلاش می‌کند. نام گورهای در حال انقراض حالا به سبب خبری که نزدیک به 10 روز پیش در رسانه‌ها منتشر شده بر سر بازها افتاده است. خبری که حکایت از زنده‌گیری10 گور داشت. شاید این خبر در اصل آنچنان سر و صدایی در فضای پر خبر این روزها بر پا نمی‌کرد اما مرگ 5 گور از10 گور، موجی از انتقادات به این سازمان را به راه انداخت. موجی که نخوابیده، دوباره با انتشار فرار 5 گور زنده مانده دوباره برپا شد.
هفته گذشته بود که اداره کل محیط زیست استان سمنان با همکاری دامپزشک مجرب در زمینه حیات وحش طرح زنده‌گیری و انتقال ۱۰ راس گورخر در پارک ملی توران و انتقال به پارک ملی کویر را مطرح کردند. هدف از انتقال این گورخرها معرفی مجدد آنان به زیستگاه قبلی است که متاسفانه یک راس گورخر در ابتدای عملیات تلف شد، دو راس دیگر در حین انتقال به پارک ملی کویر تلف شدند و پس از عملیات زنده‌گیری دو راس دیگر از بین رفتند. مجید خرازیان مقدم، مدیر کل دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست درباره علت فوت این 5 راس گفته است: «به احتمال زیاد یکی از دلایل تلف شدن گورخرها ضربه هایی که به سر حیوان حین انتقال وارد شده است، باشد اما ممکن است علل مرگ گورخرها به دلایل دیگری مرتبط باشد که این موضوع با محوریت سازمان و دامپزشکی استان سمنان برای انجام آزمایشات تشخیص قطعی علت مرگ گورخرها انجام می‌شود.»
اما در شرایطی که هنوز نتایج دقیق بررسی‌ها درباره علل مرگ منتشر نشده، خبر از فرار 5 گورخر زنده به گوش می‌رسد. خبرگزاری مهر با انتشار خبری درباره فرار گورخر نوشته است: «از جزئیات فرار گورخرها اطلاعی در دست نیست اما شنیده‌ها حاکی از آن است که طی روزهای گذشته، تیمی از کارشناسان و دامپزشکان معتمد سازمان حفاظت محیط زیست از تهران به منظور بررسی وضعیت سلامت گورخرها عازم کویر شده بودند.»


با این وجود کمی بعد عباسعلی دامنگیر، مدیر کل حفاظت محیط زیست این خبر را تکذیب کرد و از اجرای موفقیت آمیز پروژه رهاسازی گورخرهای ایرانی خبرداد. او با بیان این مطلب گفت: «پس از انتقال اینگونه ارزشمند و گذراندن مراحل نگهداری در قرنطینه، آزمایش‌های نهایی و اطمینان از وضعیت سلامت این گورخرها با حضور دامپزشکان سازمان محیط زیست انجام گرفت و کارشناسان آنها را در مسیر مشخصی از پارک ملی رها سازی کردند.»
وی ادامه داد: «برای جلوگیری از وارد شدن استرس به این گونه ارزشمند، تصمیم بر این شد که درب سایت باز گذاشته شود تا گورخرها به خواست خود از سایت خارج شوند. طبق مشاهدات و فیلم‌های موجود گورخرها به دلیل عادت، دیشب مجددا به محل سایت برای تغذیه بازگشتند.»
دامنگیر با رد موضوع مطرح شده مبنی بر فرار این گورخرها گفت: «هدف از این طرح از ابتدا رهاسازی این گونه بود. همچنین باید در نظر گرفت که این گونه وحشی است و بیش از مدت دو هفته نمی‌توان آنها را در قرنطینه نگه داشت زیرا دچار مشکل می‌شوند.
اما ماجرا انتقال گورخرها به همین‌جا ختم نشد، نکته‌ایی که بحث انتقال این گونه از حیوانات را چالشی می‌کند این است که چرا تا کنون خبری از رهاسازی گورخرها به گوش نرسیده. عباسعلی دامنگیر در پاسخ به این که اگر خروج گورخرها در روزهای گذشته انجام شده چرا چند روز بعد قرار شده تا صدا و سیما در محل حاضر شود، گفت: تصمیم گرفتیم محیط پر استرس برای رهاسازی گورخرها ایجاد نشود و حتی گفتیم همکاران ما در را که باز کردند از یک کیلومتری نزدیک‌تر نشوند.
وی در پاسخ به این که چرا در کنار خبر تکذیبیه عکسی از رهاسازی منتشر نشده، گفت: اتفاقا فیلم گرفتیم و فیلم و عکس را هم منتشر خواهیم کرد. دامنگیر می‌گوید: ما حتی می‌خواستیم مسئولان و مدیران و خبرنگاران را دعوت کنیم اما به دلیل تامین شرایط مناسب رهاسازی خودداری کردیم. در فازهای بعدی گورخر نر هم به منطقه می‌آوریم. ۱۲ گور از کرمان و ۳ گور از یزد خواهیم آورد و شاید هم ۵ گور از فارس بیاوریم. ولی اینکه می‌شد بدون اعلام زمان و مکان دقیق خبررسانی کرد حرف درستی است.
این سخنان در حالی بیان می‌شود که در عکس منتشر شده در کنار خبر تکذیبیه بیش از پنج گورخر دیده می‌شود که با توجه به ماده بودن همه گورخرهایی که امکان تولیدمثل دارند و با توجه به مدت زمان اندکی که گورها در قرنطینه بوده‌اند عملا امکان زیاد شدن گورخرها وجود نداشته و قطعا عکس متعلق به قرنطینه و زمان رهاسازی نیست! پیش‌تر نیز زمانی که خبر مرگ ۵ گور بر اثر استفاده از جعبه‌های حمل غیراستاندارد و حمل‌ونقل نامناسب به رسانه‌ها راه پیدا کرد، در حالی که ۵ گور باقیمانده، در محوطه قرنطینه کویر نگهداری می‌شدند بی‌آنکه حتی یک گور در پارک ملی کویر رهاسازی شده باشد، عباسعلی دامنگیر، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان، از احیای گورخر در کویر ملی ایران خبر داد. موضوعی که بلافاصله واکنش منتقدان را به دنبال داشت که مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان به راستی معنای واژه احیا را نمی‌داند یا سعی در فریب مخاطب دارد؟ حتی پس از آنکه خبر مرگ ۵ گورخر بر اثر شرایط نامناسب انتقال به رسانه‌ها راه یافت و موجی از انتقاد را به سوی سازمان حفاظت محیط زیست به راه انداخت، مسئولان این سازمان کوشیدند با پیش کشیدن احتمال ابتلای گورخرها به بیماری‌های مهلک، تقصیر جابه‌جایی غیراصولی را از گردن خود ساقط کنند.
سایر اخبار این روزنامه