نگاهی به دلایل افت بیش از دو هزارو 460 واحدی شاخص بورس و تحلیل بیم و امید بازار از نگاه کارشناسان

خودرو، شاخص ها را ریخت
همدلی| گروه اقتصادی- دیروز شاخص بورس اوراق بهادار دو هزارو 460 واحد کاهش یافت . همین اتفاق کافی بود تا سهامداران فضای بیم و امید را در تالار شیشه‌ای تجریه کنند. این اتفاق اگر چه از نظر تحلیلگران اقتصادی طبیعی و بر گرفته از اساس بازار سرمایه است، اما برای سرمایه‌گذاران پیام جدی‌تری دارد. کارشناسان بازار سرمایه بر این باور هستند که بازار سرمایه انتظاری است؛ نوسان شاخص‌ها نیاز به تحلیل‌های عمیق ندارد. اما بسیاری دیگر از تحلیلگران اقتصادی روند قرمزپوش شدن بازار سرمایه را ناشی از جو روانی تحریم‌ها می‌دانند. به نظر می‌رسد بازار سرمایه سیگنال منفی خود را به نزدیک شدن زمان بازگشت تحریم‌های نفتی نشان می‌دهد. آنطور که محمدقلی یوسفی، تحلیلگر صنعتی در این باره توضیح می‌دهد:« افت و خیز بازار سرمایه می‌تواند نشانه‌ها برای درک بهتر از اوضاع اقتصادی باشد. » یوسفی برای مصداقی‌تر شدن اظهار نظر خود اینطور توضیح می‌دهد: « بسیاری از شرکت‌هایی که طی سال‌های گذشته به بخش خصوصی واگذار شد زیان‌ده بوده‌اند.» او صحبت‌‌های خود را این‌طور ادامه می‌دهد: « اگر چه تحریم‌های هشت ساله و قطع روابط اقتصادی با کشورها در هشت سال تحریم اقتصادی، توان روی پا ایستادن این شرکت‌ها را سلب کرد.»
اگر چه بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه در این باره نظر دیگری دارند. این کارشناسان بر این باور هستند که موضوع، زیان‌ده بودن شرکت‌ها به هیچ عنوان مطرح نیست؛ بسیاری از شرکت‌های واگذار شده سود ده هستند، اما سوء‌مدیریت شرکت‌های بورسی در توزیع سود و یا تعیین سود سهام، مهم‌ترین دلیل جان نگرفتن بازار سرمایه است که طی سال‌های گذشته تاکنون پشت تحریم‌ها پنهان شده است. برآورد کلی از اظهار نظر کارشناسان نشان می‌دهد، بازار سرمایه بیش از هر اتفاقی به شفافیت نیاز دارد.
کدام گروه بیشترین افت را داشتند؟


دیروز خودرویی‌ها امید سرمایه‌گذاران را نا امید کردند. بر اساس آماری که تارنمای بازار سرمایه آن را حکایت کرد، خودرویی‌ها بیشترین افت را داشتند و در این گروه فشار فروش تا انتهای بازار ادامه یافت. بازگشت ناموفق «خساپا» از توقف و بازگشایی در محدوده 10 درصد منفی سبب افزایش فشار فروش در سایر نمادهای این گروه شد و اغلب نمادها را تا صف فروش پیش برد. در مجموع این گروه نیز با دادوستد بیش از 339 میلیون سهم به ارزش 47.5 میلیارد تومان بازدهی منفی پنج درصد را برای معاملات روز گذشته ثبت کرد.
در قسمت منفی‌ها، گروه بانکی نیز افت قابل توجهی را با بازگشایی منفی نماد بانک ملت در منفی 10 درصد تجربه کرد. همچنین در این گروه «سامان» و «وملت» و «وپست» بیشترین افت را به ثبت رساندند. از سویی دیگر معاملات پُرحجم در نماد بانک صادرات تا حدی از افت بیشتر این گروه کاست. در این گروه نیز بیش از 582 میلیون سهم به ارزش 115 میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی منفی چهار درصدی را به ثبت رساند.
پتروشیمی‌ها بار بازار را به دوش کشیدند
روز گذشته، تنها گروه بزرگ و مثبت بازار، گروه محصولات پتروشیمی بود که سرمست از گزارش‌های مناسب 6ماهه با رشد مناسبی مواجه شد. تا جایی که روز گذشته نمادهای پالایشی، فلزی و بانکی بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص کل بورس گذاشتند، اما در طرف مقابل معاملات مثبت نمادهای پتروشیمی از افت بیشتر شاخص بورس جلوگیری کرد. در این گروه نیز 426 میلیون سهم به ارزش 272 میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی 1.27 درصدی را به دنبال داشت.
اخباری که بازار را قلقلک دادند
درهمین حال کارشناسان تلاطم دیروز بازار سرمایه را اینطور تحلیل می‌کنند که باز هم پای ارز در میان است. در بخشی از گزارش‌ها که دیروز به تحلیل شاخص‌ها پرداختند حاکی از این بود که انتشار برخی اخبار همچون تسعیر نرخ ارز به نیمایی برای فرآورده‌های نفتی و همچنین اغلب گزارش شش ماهه‌هایی که حاوی اخبار خوشی از افزایش روند سودآوری شرکت‌ها بود، سبب شد از حجم معاملات منفی کاسته شود. در مصوبه هیات وزیران درباره تعیین نرخ تسعیر ارز برای محاسبه قیمت خوراک پالایشگاه (نفت خام و میعانات گازی) و فرآورده‌های تحویلی از پالایشگاه‌ها به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران که طی نامه شماره ۹۹۹۶۵ در تاریخ 29 مهر 1397 توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد، آمده است: از ابتدای آبان ماه سال جاری نرخ تسعیر ارز برای محاسبه قیمت خوراک پالایشگاه ها (نفت خام و میعانات گازی) و فرآورده‌های تحویلی از پالایشگاه‌ها به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران (پنج فرآورده اصلی و سوخت هوایی)، برابر با متوسط ماهانه نرخ ارز در سامانه نیما خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس‌جمهور ترکیه روایت عربستان را رد کرد اردوغان: ترکیه باید محاکمه کند گزارش میدانی «همدلی» از کشمکش بین دانشگاه الزهرا و ساکنان منطقه ده‌ونک دلهره تخریب رسانه ملی در روزگاری که ریزش شدید مخاطب دارد، در حال لجبازی با پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون است «همدلی» وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام و تداخل این وظایف با مجلس و شورای نگهبان را در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی کرد نگاهی به دلایل افت بیش از دو هزارو 460 واحدی شاخص بورس و تحلیل بیم و امید بازار از نگاه کارشناسان مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان: فولاد مبارکه از راه‌کارهای قانونی برای مقابله با تحریم‌‌‌‌ها استفاده می‌کند نخستین صعود پرسپولیس به فینال معتبرترین تورنمنت باشگاهی قاره کهن پرواز سرخ جهانگیری: با چالش صندوق‌های بازنشستگی روبه‌رو خواهیم بود نخستین صعود پرسپولیس به فینال معتبرترین تورنمنت باشگاهی قاره کهن پرواز سرخ انتقاد یک نماینده از سفرهای خارجی برخی نمایندگان وزیر اطلاعات در مرز مهران خبر داد: دستگیری و شناسایی 15 تروریست در مرزهای جنوبی کشور شدند سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد؛ آزادی مرزبانان ربوده شده، اولین آزمون «عمران‌خان» در مناسبات ایران و پاکستان