تبانی آمریکا، ترکیه و عربستان برای بستن پرونده قتل قاشقچی آشکار شد

اخبار جهان: سخنرانی روز گذشته اردوغان در مجلس ترکیه و آخرین گفتگوی دونالد ترامپ در مصاحبه اختصاصی با یواس‌ای تودی حاکی از تلاش ترکیه و آمریکا برای دور نگه داشتن محمد بن سلمان ولیعهد عربستان از تبعات قضیه قتل جمال قاشقچی است که گمان می‌رفت با افزایش شواهد و قرائن در این پرونده، بن سلمان بعنوان متهم اصلی این جنایت معرفی شود که متاسفانه نتیجه همه این گمانه زنی‌ها عکس آن چیزی که تصور می‌رفت، درآمد.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه اختصاصی با یواس‌ای تودی گفت: با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه درباره جزئیات این حادثه گفت‌وگو کرده است و ماجرا ظرف یکی دو روز مشخص می‌شود. ترامپ با اشاره به بن سلمان گفت: "او می‌گوید که نه خودش و نه پادشاه اطلاع نداشته‌اند." با این حال ترامپ اشاره‌ای نکرد که انکار او را قبول دارد یا خیر. او افزود: اگر مشارکت آنها اثبات شود، خیلی ناراحت می‌شوم. باید ببینیم چه می‌شود. قتل قاشقچی احمقانه و ابلهانه بود.
ازسوی دیگر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه همانگونه که وعده داده بود روز گذشته در مجلس حاضر شد و به ذکر جزئیاتی از پرونده قتل جمال قاشقچی پرداخت. با این حال وی در سخنان خود اگرچه به بی‌گناهی بن‌سلمان در این پرونده اشاره‌ای نکرد اما سخنی هم از وی به میان نیاورد و با احترام از پادشاه سعودی یاد کرد.
اردوغان در این سخنان هیچ اشاره‌ای به نوارهای صوتی یا ویدئوهای ضبط شده‌ای که دولت عربستان به شدت خواهان آن است، نکرد. رئیس جمهوری ترکیه با این حال در سخنانش از قتل


قاشقچی به عنوان یک "برنامه از پیش تعیین شده وحشیانه" نام برد. این درحالی است که مقامات سعودی درحالی که ناگزیر شده‌اند تا واقعیت به قتل رساندن قاشقچی را در کنسولگری عربستان بپذیرند اما از برنامه‌ریزی و اطلاع داشتن از آن شانه خالی می‌کنند و آن را به "عوامل خودسر" نسبت داده‌اند.
رئیس سیا به ترکیه رفت
ازسوی دیگر رئیس سیا پیش از سخنرانی اردوغان در مجلس ترکیه در میان نگرانی‌های بین‌المللی درباره توضیح عربستان درخصوص مرگ روزنامه نگار مخالف سعودی به ترکیه رفته تا با مقام‌های این کشور در این باره دیدار کند.
ورود هاسپل اقدامی ازسوی جامعه اطلاعاتی آمریکا برای دستیابی به اطلاعاتی است که ترکیه در این باره دارد و شامل فایل‌های ضبط شده است.
مقام‌های اطلاعاتی به شدت نسبت به اظهارات سعودی‌ها تردید دارند و به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هشدار داده‌اند که عملیات قتل این روزنامه‌نگار بدون اطلاع رهبران سعودی مشکوک است.
سخنگوی سیا از اظهارنظر درباره سفر رئیس این سازمان به ترکیه امتناع کرد.
ملک سلمان: عاملان قتل قاشقچی هرکه باشند مجازات می‌شوند
در این میان پادشاه عربستان بلا فاصله بعد از سخنرانی روز گذشته رجب طیب اردوغان درباره جزئیات قتل جمال قاشقچی اعلام کرد، عاملان قتل قاشقچی هر که باشند مجازات خواهند شد.
کابینه عربستان در جلسه دیروز خود به ریاست ملک سلمان تصریح کرد: عوامل قتل جمال قاشقچی هر که باشند مجازات خواهند شد.
کابینه عربستان به ریاست ملک سلمان در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: تدابیری که عربستان در پرونده کشته شدن قاشقچی در نظر خواهد گرفت هرگز در حد مجازات مقصران و مسئولان مستقیم این پرونده توقف نخواهد داشت بلکه شامل تدابیری در جهت تصحیح امور نیز خواهد شد.
کابینه عربستان دیروز در بیانیه‌ای آورده است: عربستان براساس رویکردی برگرفته از شریعت اسلام شکل گرفته و احکام آن بر احقاق حق و ارزش‌های عدالت و معیارهای آن استوار است.
کابینه عربستان همچنین تاکید کرد، دستورات پادشاه در پی این حادثه تاسف بار یعنی قتل جمال قاشقچی و مجازات مقصران آن هر که باشند در راستای تجلی توجه رهبری عربستان به امنیت و حفظ جان شهروندان است و عزم آن را در این زمینه منعکس می‌کند.
کابینه به دستور ملک سلمان به تشکیل کمیته وزارتی به ریاست ولیعهد سعودی برای بازسازی سازمان اطلاعات اشاره کرد.
"خالد بن سلمان" چند ماه پیش با قاشقچی در واشنگتن دیدار کرده بود
در این میان یک شبکه تلویزیونی آمریکایی فاش کرد که سفیر عربستان در آمریکا که برادر محمد بن سلمان است، چند ماه پیش با جمال قاشقچی در واشنگتن دیدار کرده بود.
شبکه تلویزیونی NBC آمریکا تاریخ دقیق دیدار جمال قاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی با خالد بن سلمان، سفیر عربستان در آمریکا و پسر ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان را مشخص نکرد اما منابع و دوستان قاشقچی می‌گویند این دیدار بدون برنامه‌ریزی قبلی اوایل سال 2018 در سفارت عربستان در واشنگتن انجام شد.
این دیدار به صورت تصادفی و بعد از آن صورت گرفت که یکی از دیپلمات‌های کنسولگری عربستان در واشنگتن قاشقچی را در این مقر دید. دیدار قاشقچی و خالد بن سلمان نیم ساعت طول کشید اما محتوای این دیدار معلوم نیست.
این شبکه اعلام کرد که این دیدار در زمانی صورت گرفته بود که ریاض برای قانع کردن قاشقچی جهت بازگشت به عربستان تلاش می‌کرد.
در همین حال وزیر خارجه عربستان اعلام کرد که کشورش به انجام تحقیقات فراگیر درباره قتل جمال قاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی ادامه می‌دهد.
عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی با همتای اندونزیایی خود گفت: عربستان گروهی را به ترکیه فرستاده است و تمامی عاملان قتل جمال قاشقچی بازداشت خواهند شد.
منابع ترکیه‌ای: تیم ترور قاشقچی از قتل و مثله کردن جسد او تصویربرداری کرده‌اند
ازسوی دیگر منابع ترکیه‌ای فاش کردند، تیم عربستانی که عامل قتل جمال قاشقچی در کنسولگری این کشور در اسلامبول هستند از عملیات قتل و مثله کردن جسد وی تصویر‌برداری کرده‌اند.
منابع ترکیه‌ای اعلام کردند: تیم عربستانی که جمال قاشقچی، روزنامه نگار منتقد عربستانی را در کنسولگری این کشور در اسلامبول به قتل رسانده بودند از عملیات کشتن وی و مثله کردن جسدش تصویربرداری کرده و آن را با خود به ریاض برده‌اند.
منابع تاکید کردند: سخنرانی اردوغان درباره این پرونده قبل از پایان رسمی تحقیقات نشان می‌دهد که بازپرسان ترکیه‌ای اسناد و مدارک موثق درباره قتل عمدی قاشقچی در داخل کنسولگری را در اختیار دارند.
ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه بعد از نشست کابینه این کشور گفت: رئیس‌جمهوری ترکیه از همان ابتدا تاکید کرده که هیچ‌گونه اطلاعاتی درباره پرونده قاشقچی مخفی باقی نخواهد ماند و تحقیقات در چارچوب قانونی ادامه خواهد داشت.
وی گفت: هدف نهایی ما دستیابی به تمامی ابعاد و جزئیات این پرونده است. این وظیفه و مسئولیت ماست. این مساله به روابط میان ترکیه و عربستان ربطی ندارد و دو طرف تصمیم خود را برای دستیابی به جزئیات این حادثه اعلام کردند. عربستان کشور بسیار مهمی برای ماست و نمی‌خواهیم این پرونده آسیبی به روابط ما با این کشور بزند. مسئولان عربستانی نیز مسئولیت اعلام کردن جزئیات این پرونده را دارند.
مسئولان ترکیه‌ای اخیرا اعلام کردند که اسناد و نوارهای صوتی و تصاویری در اختیار دارند که قتل قاشقچی در کنسولگری عربستان و مثله کردن جسد وی به دست تیم 15 نفره عربستان را ثابت کند.
همچنین روزنامه صباح ترکیه در گزارشی نوشت: مغز متفکر قتل جمال قاشقچی روزنامه نگار واشنگتن پست، احمد عبدالله المزینی است.
براساس اطلاعات به دست آمده، المزینی اول اکتبر به اسلامبول رفته و اطلاعات عملیات امنیتی را به کنسول عربستان داده است. المزینی شب ناپدید شدن قاشقچی با هواپیمای دیگری غیر از هواپیمای تیمی امنیتی 15 نفره اسلامبول را ترک کرد.
بخشی از جسد قاشقچی در چاه کنسولگری عربستان پیدا شد
در همین حال دبیرکل حزب وطن ترکیه مدعی شد که تکه‌ای از جسد «جمال قاشقچی» روزنامه نگار منتقدِ سعودی در چاه آب کنسولگری ریاض در اسلامبول پیدا شده است.
«دوغو پرینچک» دبیرکل حزب وطن ترکیه اعلام کرد که بخشی از جسد «جمال قاشقچی» در چاه کنسولگری ریاض در اسلامبول پیدا شده است.
رهبر حزب وطن ترکیه در مصاحبه‌ای که شامگاه دوشنبه از تلویزیون این حزب پخش شد با اشاره به سخنرانی اردوغان در مجلس این کشور اعلام کرد که نیروهای امنیتی ترکیه در حین بازرسی کنسولگری ترکیه بخش‌هایی از جسد قاشقچی را در چاهی واقع در حیاط کنسولگری یافته‌اند و احتمالا اردوغان در افشاگری‌هایش به این نکته اشاره خواهد کرد.
لازم به ذکر است اردوغان در سخنان دیروز خود در مجلس ترکیه هیچ اشاره‌ای به پیدا شدن بخشی از جسد قاشقچی در کنسولگری عربستان نکرد.
دیدار محمد بن سلمان با وزیر خزانه‌داری آمریکا
ازسوی دیگر وزیر خزانه‌داری آمریکا در دیدار با ولیعهد عربستان بر تقویت روابط تجاری دو کشور تاکید کرد.
خبرگزاری واس عربستان اعلام کرد که محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور شامگاه دوشنبه با استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در ریاض دیدار کرد.
دو طرف در این دیدار بر اهمیت شراکت استراتژیک میان ریاض و واشنگتن و نقش آینده این شراکت بر چشم‌انداز 2030 عربستان تاکید کردند.
بن سلمان و منوچین در جریان این دیدار درخصوص روابط دوجانبه و راهکارهای تقویت آن در زمینه‌های تجاری و سرمایه‌گذاری بحث و تبادل نظر کردند.
این دیدار نشان می‌دهد بن سلمان به لطف مواضع اخیر رئیس‌جمهور آمریکا و رئیس‌جمهور ترکیه توانسته پس از 23 روز از قتل جمال قاشقچی، شرایط بهتری را تجربه کند و با وعده‌هایی که به ترامپ و اردوغان داده موفق شده است سکوت روسای جمهور آمریکا و ترکیه را بخرد.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس سازمان بورس خبرداد: بازدهی 95 درصدی بورس در 7 ماه امسال دکتر روحانی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی: آبان، میعاد تاریخی استقلال‌طلبی و مبارزه ملت ایران با استبداد و استثمار است دکتر ظریف در جلسه غیرعلنی مجلس اعلام کرد اروپایی‌ها ایستادگی خوبی را تاکنون درخصوص FATF و برجام داشته‌اند رئیس گروه دوستی مجالس ایران و فرانسه در دیدار با لاریجانی: فرانسه از تمام امکانات خود برای تحقق توافق هسته‌ای و باقی ماندن برجام استفاده خواهد کرد افتخار وزیر اسرائیلی به دریافت دعوتنامه رسمی امارات برای شرکت در یک کنفرانس عضو سابق کنست: بن سلمان کسی است که اسرائیل 50 سال منتظر آمدنش بود یک شاهزاده سعودی: اگر پادشاه بخواهد محمد بن سلمان را برکنار کند او علیه ملک سلمان کودتا می‌کند تبانی آمریکا، ترکیه و عربستان برای بستن پرونده قتل قاشقچی آشکار شد دکتر علی مطهری: اقدام هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بدعت در روند قانون‌گذاری است وزیر اطلاعات: سه تیم تروریستی در خوزستان منهدم شد دادستان تهران خبر داد: دستگیری 53 متهم ارزی در 10 روز گذشته وزیر بهداشت: چشم انتظار تصمیم دولت در خصوص ارز دانشجویی هستیم قربانی بعدی قلم سرخ کیست؟ رئیس جمهور در جلسه با جمعی از محققان و اساتید علوم اجتماعی: نقش دانشگاه‌ها در حل مشکلات جامعه، محوری است سفر به ایران 50 درصد ارزان شد