دکتر ظریف در جلسه غیرعلنی مجلس اعلام کرد اروپایی‌ها ایستادگی خوبی را تاکنون درخصوص FATF و برجام داشته‌اند

بخش خبری: مجلس شورای اسلامی دیروز در جلسه‌ای غیرعلنی با حضور وزیر امور خارجه و معاون سیاسی این وزارتخانه لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) و برجام را بررسی کرد.
در این نشست دکتر محمدجواد ظریف و دکتر عباس عراقچی توضیحاتی درمورد مذاکرات برجامی با اروپایی‌ها و آخرین وضعیت ایران در گروه ویژه اقدام مالی (FATF) به نمایندگان ارائه کردند. در این جلسه ظریف و عراقچی همچنین درباره مذاکرات خود با گروه CFT اروپایی به نمایندگان مجلس گزارش دادند.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی هم ضمن تشریح توضیحات وزیر امور خارجه کشورمان درخصوص FATF و CFT گفت: با توجه به مهلت 4 ماهه کشورمان درخصوص FATF، ضروری است سازوکار FATF باید در مهلت 4 ماهه تعیین و به تصویب نظام برسد.
بهروز نعمتی در حاشیه نشست غیرعلنی دیروز درخصوص این نشست گفت: نشست غیرعلنی با توجه به مباحث مختلف درخصوص برجام، CFT و AFTF با حضور آقایان ظرف و عراقچی برگزار شد که مواردی را مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها فشارهای حداکثری را از طریق منابع اقتصادی به کشور وارد می‌کنند و آنها با فشارهای خود بر این باورند که کشور را به فروپاشی نزدیک کنند، مطرح کردند، که این یک خیال باطل است.


وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها از طرق مختلف موضوعات روانی را در کشور ما پیگیری می‌کنند، گفت: بعضاً امکان دارد موضوعات کوچکی را در رسانه‌ها پیگیری کنند که این موارد بیشتر جنبه روانی کار است تا از طریق فشار روانی به اهداف خود دست پیدا کنند.
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، موضوع دیگر مطرح شده در این نشست درخصوص مذاکره با اروپایی‌ها و تشکیل سازوکار مالی بیان کرد و گفت: اروپایی‌ها قول دادند تا 13 آبان سازوکار مالی را تشکیل داده، در این زمینه کشورهایی مانند روسیه، چین و هند نیز متعهد هستند.
وی با تاکید بر اینکه آقای ظریف مطرح کرد که اروپایی‌ها ایستادگی خوبی را تاکنون درخصوص FATF و برجام داشته‌اند، عنوان کرد: درخصوص نشست گذشته اروپایی‌ها در زمینه FATF و CFT نیز مطرح شد که در این جلسه اروپایی‌ها برخلاف فشارهای آمریکا و صهیونیست‌ها با کشور ما همراهی خوبی را داشته‌اند و مهلت 4 ماهه‌ای را به ایران دادند.
نعمتی ادامه داد: در مدت 4 ماهه باید سازوکار مناسبی به تصویب نظام برسد، ضمناً آقای ظریف این نوید را دادند که نکند با خود تحریمی، قراردادها و تفاهم نامه‌های دوجانبه با برخی از کشورها دچار خدشه شود.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان درخصوص مباحث مطرح شده ازسوی نمایندگان در این جلسه اظهار داشت: مخالفین موضوع بیشتر بر مبنای الزام آور بودن طرف‌های خارجی تاکید دارند، البته موافقان نیز با آنها هم نظر هستند، این نگرانی وجود دارد و برخی از نمایندگان مطرح می‌کنند که پس از تصویب FATF همانطور که آمریکا از برجام خارج شد، برخی از کشورها بر علیه ما شوند.
* عضویت 4 نماینده مجلس درستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی تمدید شد
نماینده آمل در مجلس گفت: عضویت مسعود پزشکیان، عبدالرضا مصری، شهباز حسن‌پور و من در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ازسوی علی لاریجانی رئیس مجلس 2 سال دیگر تمدید شد.
عزت‌الله یوسفیان ملا اظهار داشت: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی طی احکامی عضویت اعضای ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را برای دو سال تمدید کرد.
معاون اول رئیس جمهوری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، معاون اول قوه قضاییه، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری، وزیر اطلاعات، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر دادگستری، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، رئیس سازمان بازرسی‌کل کشور، دادستان تهران و سرپرست دادسرای ویژه اموراقتصادی و 4 نماینده مجلس عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی هستند.
* مطهری: دو شورای نگهبان نداریم
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده مهریز گفت: دو شورای نگهبان نداریم، اگر هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نقطه نظری دارد در حین بررسی طرح‌ها و لوایح ارائه کند، زیرا پس از تصویب در مجلس فقط شورای نگهبان از نظر مطابقت مصوبه با شرع و قانون اساسی می‌تواند نظر بدهد.
محمد رضا صباغیان در جلسه علنی دیروز در تذکری خطاب به علی مطهری نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی دیروز را بر عهده داشت در مورد روش کار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: سازو کار و مجاری قانونی رعایت نمی‌شود، مجلس از هر شکلی مورد هجوم قرارگرفته و ما این موضوع را مورد توجه قرار نمی‌دهیم.
وی ادامه داد: اینکه شورای نگهبان به عنوان یک کانال نظر هیات عالی نظارت مجمع را برای ما بفرستد در شان مجلس نیست؛ شورای نگهبان فقط حق تطبیق مصوبات مجلس با شرع و قانون اساسی را آن هم بعد از تصویب مصوبات دارد.
علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده مهریز، گفت: نکته‌ای که در مورد هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام گفتید، مهم است.
وی افزود: اینکه این هیات، نظرات خود را در حین بررسی طرح‌ها و لوایح به کمیسیون‌ها ارائه کند و حتی نمایندگان آنها در کمیسیون حضور داشته و از موضع خود دفاع کنند، یک رویه درست و پذیرفته شده است، اما این که مصوبات مجلس بعدا در آن هیات بررسی شود شبیه کاری که شورای نگهبان انجام می‌دهد و به هیچ وجه قابل قبول نبوده و خلاف قانون اساسی است.
مطهری یادآور شد: ما در کشور دو شورای نگهبان نداریم تنها یک شورای نگهبان داریم، اگر این هیات نقطه نظراتی دارد در حین بررسی طرح‌ها و لوایح ارائه کند ولی بعد از مصوبه مجلس فقط شورای نگهبان از منظر مطابقت با شرع و قانون اساسی می‌تواند نظر بدهد.
* اقناع نماینده بهشهر از پاسخ وزیر جهادکشاورزی درباره خرید تضمینی گندم
در ادامه جلسه علنی دیروز علی محمد شاعری نماینده بهشهر از پاسخ‌های وزیر جهاد کشاورزی به سوالات خود در خصوص خرید تضمینی تولیداتی مانند گندم قانع شد.
* حجتی مطرح کرد: ضرورت تفکیک وجه گندم از یارانه نان
وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال نماینده بهشهر درخصوص قیمت‌گذاری محصولات مشمول خرید تضمینی گندم و عدم پرداخت به موقع مطالبات گندمکاران،بر تفکیک وجه گندم از یارانه نان تاکید کرد و گفت: پس از تصویب پیشنهاد در شورای عالی اقتصاد مجدانه مشکلات گندمکاران را پیگیری خواهم کرد.
محمود حجتی گفت: متاسفانه یارانه نان به پرداخت پول گندم کشاورزان گره خورده و موجب بروز مشکلاتی در این زمینه شده است، به نوعی که تولیدکنندگان گندم متضرر شده‌اند. ما گندم را کیلویی 660 تومان به کارخانه می‌فروشیم، اما حضور دلالان نان سبب ایجاد مابه التفاوت بسیاری در این میان شده است.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه گندم را نزدیک 1400 تومان می‌فروشیم، گفت: بیش از 7 هزار میلیارد تومان یارانه به نان داده می‌شود اما این رقم در لابلای بودجه برای تامین کنندگان و خزانه مشکلاتی را ایجاد کرده است که امیدواری به کمک مجلس و دولت راهکاری را اتخاذ کنید که حساب پول گندم از یارانه نان جدا شود.
وی افزود: با توجه به پیگیری و پشتیبانی، وجه گندم کشاورزان 12 هزار و 500 میلیون تومان بود که همه با تاخیر یک ماهه نسبت به سال گذشته پرداخت شده است و امسال علی‌رغم همه محدودیت‌ها با حضور به موقع توانستیم یک میلیون تن گندم بخریم.
حجتی یادآور شد: ازسوی دیگر نظامی طراحی کردم که دست کشاورزان خالی نشود، لذا در همان روزها و ماه‌های اولی سهم 50 درصدی آنها پرداخت اما در 50 درصد دوم با مشکل روبرو شدیم. در مورد خرید‌های تضمینی نیز وزارت جهاد و کشاورزی موظف است تا پیشنهاد خود را تقدیم شورای عالی اقتصاد کند. فصل کشت از نیمه دوم شهریور و اول پاییز شروع می‌شود اما ما پیشنهاد خود را در مردادماه به دبیرخانه شورای عالی اقتصاد ارائه کردم، اما هنوز این پیشنهاد به مصوبه تبدیل نشده است.
این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: با توجه به شرایط و هزینه‌ها، تلاش شده هزینه تولید در پایین‌ترین سطح بماند و یا از میزان افزایش بهره وری استفاده کنیم، میزانی که در سالهای گذشته علی رعم کاهش سطح کشت، قوت غالب کشاورزان بوده است.
وی ادامه داد: در صورتی که بند یارانه نان از هزینه تولید گندم خارج شود، یعنی هزینه گندم کشاورزان را به صورت مجزا در اختیارشان قرار دهیم، کمتر شاهد چنین مشکلاتی خواهیم بود.
حجتی در بخش دوم اظهارات خود در پاسخ به این سوال که چرا با تاخیر این مبالغ پرداخت می‌شود، گفت: من وظایف خود را در وزارت جهاد با حساسیت بالا دنبال کرده‌ام و در سال‌های 91، 92، 93 و حتی 94 سالانه 5.5 میلون تا 7 میلیون تن گندم وارد کرده ایم. سال گذشته نیز صادرات گندم 4 هزار تن نسبت به واردات افزایش پیدا کرده است که این امر را مدیون کشاورزان هستیم.
وی با بیان اینکه پیگیر قیمت پیشنهادی و مصوبه شورای عال اقتصاد بودم، افزود: سازوکاری جز فرآیند کنونی وجود ندارد، کما اینکه ما نیز از قیمت‌های سال گذشته ناراضی بودیم و فکر می‌کردیم هزینه‌هایی که در سال 96 و 97 به کشاورزان تحمیل شد، به ویژه گندمکاران، مناسب نبوده و حق مطلب ادا نشده است.
وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: فحوای رفتار و گفتار در شورای عالی اقتصاد بر همین منوال است و من شرمنده تولیدکنندگان هستم، اما آنچه مربوط به من و وزارتخانه جهاد کشاورزی است، انجام شده و قول می‌دهم مشکلات پیش رو را پیگیری کنم، البته قیمت دانه‌های روغنی کلزا نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش داشته است.
*معاون امور مجلس رئیس جمهور: خیلی امیدواریم وزرای پیشنهادی رای بالایی در مجلس به دست آورند
معاون امور مجلس رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه روند اقناع نمایندگان مجلس برای رای وزرای پیشنهادی خیلی خوب پیش می‌رود، گفت: خیلی امیدواریم چهار وزیر پیشنهادی دولت رای بالایی در مجلس به دست بیاورند.
حسینعلی امیری با اشاره به اینکه وزرای پیشنهادی برای وزارتخانه‌های کار، اقتصاد، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت در فراکسیون‌ها، کمیسیون‌ها و مجامع استانی مجلس شورای اسلامی حضور یافته و برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود را با نمایندگان مجلس در میان گذاشتند اظهار کرد: فراکسیون‌های سه گانه مجلس نظر موافق خود را برای رای به وزرای پیشنهادی اعلام کرده‌اند و ما خیلی امیدواریم نمایندگان رای بالایی به وزرای پیشنهادی بدهند.
امیری خاطرنشان کرد: امروز صبح تعدادی از نمایندگانی که به شریعتمداری انتقاد داشته‌اند جلسه مشترکی با وی برگزار کردند و اعلام کردند که شریعتمداری ابهامات موجود درباره عملکردش را رفع کرده است و ما در قبال پاسخ‌های او قانع شده‌ایم و حتما به او رای می‌دهیم. سایر وزراء نیز برنامه‌های خود را در مجلس اعلام کردند و فضای مجلس نسبت به روزهای گذشته در قبال وزرای پیشنهادی بهتر شده است.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس سازمان بورس خبرداد: بازدهی 95 درصدی بورس در 7 ماه امسال دکتر روحانی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی: آبان، میعاد تاریخی استقلال‌طلبی و مبارزه ملت ایران با استبداد و استثمار است دکتر ظریف در جلسه غیرعلنی مجلس اعلام کرد اروپایی‌ها ایستادگی خوبی را تاکنون درخصوص FATF و برجام داشته‌اند رئیس گروه دوستی مجالس ایران و فرانسه در دیدار با لاریجانی: فرانسه از تمام امکانات خود برای تحقق توافق هسته‌ای و باقی ماندن برجام استفاده خواهد کرد افتخار وزیر اسرائیلی به دریافت دعوتنامه رسمی امارات برای شرکت در یک کنفرانس عضو سابق کنست: بن سلمان کسی است که اسرائیل 50 سال منتظر آمدنش بود یک شاهزاده سعودی: اگر پادشاه بخواهد محمد بن سلمان را برکنار کند او علیه ملک سلمان کودتا می‌کند تبانی آمریکا، ترکیه و عربستان برای بستن پرونده قتل قاشقچی آشکار شد دکتر علی مطهری: اقدام هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بدعت در روند قانون‌گذاری است وزیر اطلاعات: سه تیم تروریستی در خوزستان منهدم شد دادستان تهران خبر داد: دستگیری 53 متهم ارزی در 10 روز گذشته وزیر بهداشت: چشم انتظار تصمیم دولت در خصوص ارز دانشجویی هستیم قربانی بعدی قلم سرخ کیست؟ رئیس جمهور در جلسه با جمعی از محققان و اساتید علوم اجتماعی: نقش دانشگاه‌ها در حل مشکلات جامعه، محوری است سفر به ایران 50 درصد ارزان شد