رئیس سازمان بورس خبرداد: بازدهی 95 درصدی بورس در 7 ماه امسال

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به مختصات بازار ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی گفت: هم‌اکنون ارزش کل بازار سهام ایران به 800 هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم معادل 40 درصد تولید ناخالص داخلی کشور است.
به گزارش فارس، شاپور محمدی در پنجمین همایش بورس، بانک و بیمه (اینوِکس 2018) با بیان ویژگی‌ها و مختصات بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاران خارجی عنوان کرد: ارزش بازار سهام ایران اعم از بورس و فرابورس معادل 800 هزار میلیارد تومان است که این رقم با احتساب تورم و سایر متغیرهای اقتصادی معادل 40 درصد تولید ناخالص داخلی کشور است.
وی افزود: ارزش معاملات بازار سهام در 7 ماهه امسال معادل 268 هزار میلیارد تومان بود که در مقایسه با سال گذشته که معادل 247 هزار میلیارد تومان بوده، با افزایش ملموسی روبرو شده است.
وی با بیان اینکه میزان بازده معامله‌گران در بورس و فرابورس طی سال جاری به ترتیب به 95 درصد و 92 درصد رسید و از نظر تنوع شرکت‌های مختلف هم‌اکنون 590 شرکت در بورس و فرابورس درج یا پذیرش شده‌اند و در 40 رشته مختلف صنعتی فعالیت می‌کنند.


محمدی با اشاره به تنوع معاملات در بورس کالا از جمله زعفران، گندم، ذرت و محصولات پتروشیمی و فلزات اساسی گفت: با وجود معاملات آتی بر روی شمش طلا در کشورهای دنیا، اما معاملات آتی بر روی سکه طلا در اندازه‌های کوچکتر ویژگی و مزیت معاملات آتی در بورس کالای ایران است.
رئیس سازمان بورس با اشاره به معامله برق در بورس انرژی عنوان کرد: به‌زودی در بازار نفت خام هم معامله خواهد شد و محصولاتی همچون نفت کوره، قطران و زغال‌سنگ نیز داد و ستد می‌شود.
محمدی با اشاره به تنوع ابزارهای مالی و اسلامی و کلاسیک در بازار سرمایه ایران افزود: انواع ابزارهای اسلامی از جمله اوراق مشارکت، صکوک اجاره سهام، اوراق منفعت، اوراق وکالت، اوراق خزانه اسلامی معامله می‌شود و برنامه‌هایی برای سایر اوراق کلاسیک سهام، ابزارهای بدهی، اختیار خرید فروش آتی سهام و همچنین بررسی اوراق تضامنی وارانت در دستور کار قرار دارد.
این مقام مسئول از توسعه مناسب بازار بدهی سخن گفت و افزود: بازار بدهی درحالی به ارزش 10 تا 15 هزار میلیارد تومانی رسیده بود که طی امسال ارزش این بازار بالغ بر 80 هزار میلیارد تومان رسید و فرصتی برای ورود بانک مرکزی برای عملیات بازار باز ایجاد کرده است.
رئیس سازمان بورس افشای منظم اطلاعات مالی در بازار سهام طی 16 نوبت برای هر ناشر را از مزیت‌های شفافیت در بازار سهام ایران عنوان کرد و افزود: ابزار آتی بر روی سبد سهام، ابزار وارانت، فروش استقراضی، بازنگری دستورالعمل‌های هیبریدی و ابزار تامین مالی بیمه اتکایی و در نهایت ابزار بدهی رویدادهای طبیعی تا پایان امسال در دستور کار بررسی‌های سازمان بورس قرار گرفته و علاوه بر معرفی ابزارهای مالی داخلی و خارجی، فرهنگ‌سازی و ارتقاء سواد مالی در راس اقدام‌های سازمان بورس قرار گرفته است.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس سازمان بورس خبرداد: بازدهی 95 درصدی بورس در 7 ماه امسال دکتر روحانی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی: آبان، میعاد تاریخی استقلال‌طلبی و مبارزه ملت ایران با استبداد و استثمار است دکتر ظریف در جلسه غیرعلنی مجلس اعلام کرد اروپایی‌ها ایستادگی خوبی را تاکنون درخصوص FATF و برجام داشته‌اند رئیس گروه دوستی مجالس ایران و فرانسه در دیدار با لاریجانی: فرانسه از تمام امکانات خود برای تحقق توافق هسته‌ای و باقی ماندن برجام استفاده خواهد کرد افتخار وزیر اسرائیلی به دریافت دعوتنامه رسمی امارات برای شرکت در یک کنفرانس عضو سابق کنست: بن سلمان کسی است که اسرائیل 50 سال منتظر آمدنش بود یک شاهزاده سعودی: اگر پادشاه بخواهد محمد بن سلمان را برکنار کند او علیه ملک سلمان کودتا می‌کند تبانی آمریکا، ترکیه و عربستان برای بستن پرونده قتل قاشقچی آشکار شد دکتر علی مطهری: اقدام هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بدعت در روند قانون‌گذاری است وزیر اطلاعات: سه تیم تروریستی در خوزستان منهدم شد دادستان تهران خبر داد: دستگیری 53 متهم ارزی در 10 روز گذشته وزیر بهداشت: چشم انتظار تصمیم دولت در خصوص ارز دانشجویی هستیم قربانی بعدی قلم سرخ کیست؟ رئیس جمهور در جلسه با جمعی از محققان و اساتید علوم اجتماعی: نقش دانشگاه‌ها در حل مشکلات جامعه، محوری است سفر به ایران 50 درصد ارزان شد