گره ترافیک جانباز تا 15 روز دیگر باز می شود

ملیحه رفیع طلب- مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد، از آغاز عملیات اجرایی اصلاح هندسی یکی از گره‌های کور ترافیکی شهر مشهد یعنی تقاطع بولوارهای جانباز و شهید فرامرزعباسی خبر داد و اعلام کرد با انجام این پروژه تا 15 روز آینده، گره ترافیکی این تقاطع باز می‌شود. او البته این احتمال را هم داد که ممکن است اقدامات لازم با توجه به مشکلاتی که از لحاظ جمع آوری فضای سبز یا تاسیسات وجود دارد، چند روزی بیشتر به طول انجامد، اما «قطعا تا پایان این ماه، شاهد اتمام عملیات اجرایی اصلاح این تقاطع با در نظر گرفتن تمامی موارد ایمنی و بازگشایی معابر دیگر برای تردد وسایل نقلیه خواهیم بود.» به گزارش «خراسان رضوی»، 11 شهریورماه مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در گفت وگو با «خراسان رضوی» اعلام کرد: «در طرحی که با تایید پلیس راهور تهیه و ابلاغ شده است، تقاطع فعلی جانباز به دلیل فاصله کم و غیراستاندارد با پل هوایی جانباز، مسدود   و به ازای آن، تقاطع جدیدی در محل تلاقی بولوارهای شهید ساجدی و جانباز ایجاد خواهد شد که پیش بینی می‌شود اجرای آن حداکثر تا پایان شهریور به پایان برسد.»
اما شهریور و مهر تمام شد و خبری از گره گشایی از این ترافیک کلافه کننده در بولوار جانباز نشد. هادی عطارزاده طوسی مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری مشهد درباره این موضوع به «خراسان رضوی» می‌گوید: از روز دوشنبه عملیات اجرایی و عمرانی این طرح آغاز شده است، مشکلی که در تاخیر اجرای این طرح پیش آمد، به دلیل جمع آوری فضای سبز و تاسیساتی بود که در آن محدوده وجود داشت. اکنون این موارد جمع آوری شده است و امیدواریم هرچه سریع‌تر به بهره برداری برسد.
وی می‌افزاید: طبق پیش بینی ما، عملیات اجرایی این تقاطع ظرف 15 روز به اتمام می‌رسد. شاید این 15 روز کمی بالا و پایین شود اما قطعا در این ماه، تقاطع شهید ساجدی و جانباز به بهره برداری خواهد رسید. در نهایت ممکن است به لحاظ تاسیسات و فضای سبز، این زمان کمی جابه جا شود اما پروژه به هیچ عنوان از دستور کار خارج نمی‌شود و عملیات اجرایی آن پیگیری می‌شود.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با تاکید بر این که هرجا احساس کنیم مردم مشکل دارند، ورود می‌کنیم و اصلاحات هندسی را مدنظر قرار می‌دهیم، تاکید می‌کند: بعد از این تقاطع، تقاطع‌هایی مانند چهارراه شهدا، چهارراه لشکر و بولوار سجاد (حدفاصل تقاطع بهار تا بزرگمهر) در دستور کار خواهد بود.


وی تصریح می‌کند: همچنین تعریض بزرگراه آزادی و حد فاصل میدان استقلال تا میدان آزادی را در دستورکار داریم زیرا از لحاظ میزان باری که وجود دارد، نیازمند تعریض است. عملیات اجرایی خیابان امام خمینی(ره) نیز در حال اتمام است و در مجموع، تمامی این طرح‌ها به روان سازی ترافیک در سطح شهر، کاهش ترافیک، ایمنی عابران پیاده و تامین فضای شهری مطلوب برای همشهریان منجر می‌شود و اگر اعتبار مورد نیاز برای این پروژه‌ها اختصاص پیدا کند، عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود. عطارزاده به هزینه کرد این طرح‌ها هم اشاره می‌کند و می‌گوید: اصلاح هندسی هرکدام از تقاطع‌های نام برده بیش از یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که برای عملیات عمرانی، تجهیزات ترافیکی و مبلمان شهری لحاظ می‌شود. البته اگر دامنه طرح‌ها گسترش داشته باشد، هزینه‌ها قطعا افزایش می‌یابد.  
جزئیات تردد وسایل نقلیه در طرح جدید برای بولوار جانباز
عطارزاده طوسی در بیان جزئیات طرح تقاطع جانباز و راه‌های عبور و مرور وسایل نقلیه در طرح جدید می‌گوید: در طرح پیش بینی شده، تقاطع جانباز - ساجدی بازگشایی می‌شود، همچنین همزمان دوربرگردانی در زیر پل جانباز تعریض و اصلاح هندسی می‌شود و کسانی که از تقاطع فرامرز قصد دارند به بهاران وارد شوند با طی یک فاصله 100 متری، می‌توانند از تقاطع ساجدی تعیین مسیر و از بولوار ساجدی به منطقه فرامرز عباسی و بهاران دسترسی پیدا کنند، ضمن این که می‌توانند دور بزنند و از خود بهاران نیز وارد آن شوند، یعنی قرار نیست بهاران بسته شود اما آیلند میانی مسدود می‌شود. کسانی که از بهاران قصد دارند به بولوار شهید فرامرز عباسی بروند، می‌توانند از زیر پل جانباز و دوربرگردان در نظر گرفته شده، استفاده کنند.
وی می‌افزاید: شهروندان اگر می‌خواهند به بولوار جانباز و میدان جانباز بروند می‌توانند از بهاران وارد بولوار ساجدی شوند و از تقاطع ساجدی به سمت میدان جانباز گردش به چپ کنند. وی با بیان این که بحث ایمنی شهروندان برای ما حائز اهمیت است، اظهار می‌کند: فاصله نشیمن پل بر روی زمین تا تقاطع فرامرز - جانباز بسیار کم و حدود 70 متر است و این فاصله کم در مواقعی که تشکیل صف پشت چراغ قرمز طولانی می‌شود، فاجعه به بار می‌آورد.
عطارزاده تصریح می‌کند: خودروهایی که هنوز به تاج پل نرسیده‌اند، هیچ گونه دیدی ندارند و مخصوصا در مواردی که لغزندگی است بلافاصله با صف مواجه می‌شوند و امکان کنترل خودرو وجود ندارد یا کسانی که از روی پل   ناگهان تصمیم می‌گیرند وارد بولوار شهید فرامرز عباسی شوند، به دلیل طول کمی که وجود دارد، باید خطوط ترافیکی کنار پل را قطع کنند که این‌ها باعث حادثه می‌شود و ایمنی را کم می‌کند اما با اصلاح هندسی، در درجه اول ایمنی رقم می‌خورد و در درجه دوم روان سازی ترافیکی اتفاق می‌افتد.