دیدار سه وزیر پیشنهادی دولت با فعالان اتاق بازرگانی

گروه بازرگانی- در حالی که با نزدیک شدن به تحریم‌ها، وضعیت اقتصادی کشور به کلاف پیچیده‌ای تبدیل شده‌، دور‌همی مسوولان کشور تمامی ندارد. بر همین اساس صبح دیروز سه گزینه پیشنهادی دولت برای وزارتخانه‌های کار، صنعت و اقتصاد در اتاق بازرگانی ایران حضور پیدا کردند تا به بهانه تشریح برنامه‌های خود برای فعالان بخش خصوصی، نظر آنها را برای حضور در وزارتخانه‌ها جلب کنند. البته این اولین باری نیست که وزرا پیش از کسب رای نمایندگان مجلس در اتاق بازرگانی حاضر می‌شوند و با ارائه وعده وعید‌های جدید به فعالان بخش خصوصی، قصد تصاحب مسند وزارتخانه را دارند. این در حالی است که با وجود وعده وعید‌های فراوان دولتمردان درخصوص کوچک شدن بدنه دولت و افزایش حضور بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و تجاری، همواره اقتصاد بیمار کشور راه خود را می‌رود و آنطور که باید و شاید به مشورت‌ها و هشدارهای این بخش توجهی نشان نمی‌دهد.
با این حال بار دیگر وزرای پیشنهادی دولت در جمع فعالان بخش خصوصی حاضر شدند و با ارائه وعده‌های جدید، راه خود را در میان فعالان اتاق بازرگانی باز کردند. بر همین اساس رضا رحمانی وزیر پیشنهادی صنعت در اظهار‌نظری جالب توجه به اتاقی‌ها اعلام کرد: «در صورتی که به عنوان وزیر صنعت انتخاب شوم، برای همکاری بیشتر و ایجاد هماهنگی‌های مطلوب‌تر در طبقه دهم وزارتخانه، یک اتاق به شما خواهم داد.» همچنین فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد خطاب به فعالان بخش خصوصی گفت: «اگر وزیر شوم مطمئن باشید که این جلسه اتاق بازرگانی اولین و آخرین جلسه من با بخش خصوصی نخواهد بود و تیپ من با جلسات تشریفاتی سازگار نیست.» وی همچنین در اظهارنظری قابل تامل گفت: «بخش خصوصی باید سینه‌خیز هم که شده جای خود را در دولت باز کند نه آنکه حتما منتظر باشد برای حضور در حکمرانی برای آنها فرش قرمز پهن شود.»
محمد شریعتمداری وزیر مستعفی وزارت صنعت نیز که طی اقدامی جالب توجه از سوی رییس‌جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی کار به مجلس معرفی شده، نیز در جمع فعالان اتاق بازرگانی با بیان اینکه از منابع بیمه‌شدگان صیانت می‌کنم، اعلام کرد: «این درست نیست که پول بیمه‌شدگان گرفته شود و در بخش دیگری مورد استفاده قرار گیرد که این اتفاق چند بار در کشور افتاده است. اما در صورتی که وزیر شوم تمام توان خود را به کار می‌بندم تا این اتفاق نیفتد چرا که تامین اجتماعی مال دولت یا سایر افراد نیست بلکه تنها متعلق به مردمی است که در آن پول ریخته‌اند.»
همچنین طی این نشست سه وزیر پیشنهادی دولت برای وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی برنامه‌های اقتصادی خود برای فعالان بخش خصوصی را تشریح کردند در حالی که این برنامه‌ها با انتقادات فراوان فعالان بخش خصوصی مواجه شد و آنها در اظهارنظرهای گوناگون خواستار ارائه برنامه‌های دقیق‌تر از سوی وزرا و همچنین افزایش تعامل دولت و فعالان بخش خصوصی برای گذر از این مرحله سخت اقتصادی شدند. همچنین در این نشست رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بر عهده گرفتن مسوولیت وزارت اقتصاد در شرایط بحرانی فعلی همچون رفتن روی مین است، گفت: «امیدواریم در این شرایط خطیر بخش خصوصی، جفایی که در طول سال‌های گذشته به بخش تولید کشور شده جبران شود زیرا توفیق آینده اقتصاد تنها به تقویت بخش‌های اقتصاد بستگی دارد.»


سیستم اجرایی وزارتخانه جوان‌تر می‌شود
بر همین اساس رضا رحمانی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در انتصابات جدید، سیستم اجرایی این وزارتخانه جوان‌تر می‌شود، گفت: هفت نفر از معاونان این وزارتخانه بازنشسته هستند و تغییر خواهند کرد. وی خطاب به اعضای اتاق بازرگانی اظهار داشت: نظرات بنده شبیه نظرات شماست و همین مساله در آینده کار ما را راحت می‌کند. رحمانی افزود: در شرایط جدید هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که می‌تواند مشکلات را به تنهایی حل کند. بنابراین هر کس بیاید باید به قدرت لایزال مردم وصل شود در غیر این صورت شکست می‌خورد. وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در برنامه خود بر دو روش اهتمام ویژه دارم، گفت: اولین بحث توجه و دقت در انتصابات جدید است که البته بحث تغییر ۱۹ نفری که عنوان شده نیست‌، بلکه هفت نفر از معاونان وزارتخانه بازنشسته شده و می‌خواهند بروند که این آمدن و رفتن‌ها نیز طبیعی است. رحمانی تاکید کرد: ۹۰ درصد کار یک مدیر انتصابات درست است‌. البته درست است کسانی که می‌روند تجربه دارند اما به هر حال از تجارب آنها می‌توان به نحو دیگری استفاده کرد. وی مورد دوم را تشکیل اتاق‌های فکر و استفاده از این اتاق‌ها عنوان کرد و گفت: شورای گفت‌وگو یک اتاق فکر است و ما هیچ تصمیمی را بدون مشورت با اتاق‌های فکر اتخاذ نخواهیم کرد.
وزیر پیشنهادی صنعت، خاطرنشان کرد: شرایط امروز ایجاب می‌کند بین دولت و بخش خصوصی ارتباط تنگاتنگی وجود داشته باشد و دو طرف باید مسوولیت بپذیرند. وی با اشاره به افزایش قیمت دلار تصریح کرد: درست است که این مساله آثار منفی زیادی داشته و ما این تبعات را پذیرفته‌ایم اما افزایش قیمت دلار، فرصت‌هایی را هم به وجود آورده که باید از این فرصت‌ها هم استفاده کنیم.
وعده طبقه دهم وزارتخانه به بخش خصوصی
رحمانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه پیشنهاد شده برگزاری روز ملی صادرات و روز صنعت به اتاق ایران واگذار شود، گفت: اگر بنده به عنوان وزیر صنعت انتخاب شوم، این اتفاق رخ می‌دهد. رحمانی با بیان اینکه رایزنان بازرگانی حتما نباید کارمند دولت باشند، تصریح کرد: حتی بنده اعتقاد ندارم که رییس سازمان توسعه تجارت هم باید کارمند دولت باشد.
وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، یادآور شد: در انتصابات جدید قطعا سیستم جوان‌تر می‌شود و بنده به جد این مساله را دنبال می‌کنم. رحمانی با اشاره به اینکه عدم ثبات در محیط کلان اقتصاد از جمله آفاتی است که دچار آن هستیم، با طرح سوالی تاکید کرد: یعنی چه که ما نمی‌توانیم شش ماه آینده را پیش‌بینی کنیم؟ اگر من به عنوان وزیر صنعت مشغول به کار شوم احتیاط می‌کنم کاری صورت نگیرد یا بخشنامه‌ای تصویب نشود که سیستم را به این صورت به هم بریزد. وی خاطرنشان کرد: یکی از کارهای مهم برای بنده ایجاد هماهنگی با دیگر دستگاه‌هاست.
وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت به ضرورت توسعه صادرات اشاره کرد و گفت: کشورهای اطراف ما فرصتی هستند که باید به آن توجه ویژه کنیم. همچنین بنده از رییس جدید ایمیدرو می‌خواهم چند مگاپروژه تعریف کند چرا که استخراج سالانه ما از معادن زیر یک درصد بوده و این باید اصلاح شود. به گفته وی در این زمینه نیاز به جذب سرمایه‌گذار خارجی و حضور بخش خصوصی است. وی اظهار کرد: در صورتی که به عنوان وزیر صنعت انتخاب شوم، برای همکاری بیشتر و ایجاد هماهنگی‌های مطلوب‌تر در طبقه دهم وزارتخانه، یک اتاق به شما خواهم داد.
کوررنگی سیاسی دارم
همچنین در ادامه فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی گفت: در جلسه‌ای که اخیرا خدمت رییس‌جمهور بودم به او گفتم که بنده برای استفاده از افراد مجرب و صاحبنظر برنامه دارم اما کوررنگی سیاسی نیز دارم؛ همچنین کوررنگی فکری نیز دارم و از توجه خاص دولت‌گرایی پرهیز می‌کنم. وی ادامه داد: در این دیدار همچنین به رییس‌جمهور گفتم که بنده کوررنگی قومیتی نیز دارم و چشم‌‌های خودم را روی همه چیز می‌بندم. همچنین بنده به رییس‌جمهور گفتم که ما باید سهم خود را در بازارهای بین‌المللی افزایش دهیم که ایشان نیز از صحبت‌های من استقبال کردند.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید به طور جدی در اقتصاد کشور درگیر شوند، اظهار کرد: این امر باعث می‌شود که چشمه جوشان آنها همیشه بجوشد و نظرات آنها در واقعیت‌های اقتصادی کشور استفاده شده و راکد نماند. وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد و دارایی در دولت دوازدهم گفت: اگر وزیر شوم مطمئن باشید که این جلسه اتاق بازرگانی اولین و آخرین جلسه من با بخش خصوصی نخواهد بود و تیپ من با جلسات تشریفاتی سازگار نیست.
دژپسند گفت: به دنبال موثر‌سازی نتیجه جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی هستم به این معنا که اگر این جلسات تشکیل می‌شود باید جمع‌بندی آن به سمت لایحه و مصوبه در دولت پیش برود نه اینکه راکد بماند. وی افزود: بخش خصوصی باید سینه‌خیز هم که شده جای خود را در دولت باز کند نه آنکه حتما منتظر باشد برای حضور در حکمرانی برای آنها فرش قرمز پهن شود.
در باز اتاق وزیر به روی دانشگاهیان
دژپسند با اشاره به اهمیت رتبه‌بندی فعالان اقتصادی و دارندگان کارت بازرگانی گفت: براساس این رتبه‌بندی، افرادی که کارت طلایی دارند در صورتی که وزیر در مسافرت نباشد نباید بیشتر از 48 ساعت برای دیدن وزیر منتظر بمانند و همچنین برای دیدن معاونان وی نیز حداکثر نباید بیشتر از 24 ساعت منتظر شوند. وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی افزود: کسی که دارای کارت برنزی است نیز باید بتواند حداکثر یک هفته‌ای وزیر را ببیند، اما در اتاق وزیر همیشه به روی دانشگاهیان باز خواهد بود.وی همچنین با تاکید بر اینکه خانه اقتصاددانان در کشور ایجاد شود، گفت: اقتصاددانان در این اتاق می‌توانند اظهارات قابل تبدیل شدن به قانون را اعلام کنند. وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد و دارایی با بیان اینکه رویکرد برنامه‌هایم عبور از تلاطم و ثبات اقتصادی است، گفت: دولت نباید به تصدی‌گری و قاعده‌گذاری ورود کند مگر آنکه ضرورت باشد که این ضرورت را نیز می‌توان با کمک بخش خصوصی تعیین کرد؛ براساس اصول اسمیت نیز ضرورت دخالت دولت در اقتصاد حداقل است.
دژپسند افزود: یکی از اصول من تشکیل اقتصاد هوشمند است که منجر به شفافیت در اقتصاد می‌شود و در محیط الکترونیک نیز می‌توان بی‌نهایت بنگاه اقتصادی ایجاد کرد و دیگر فردی با انحصار به دیگران ظلم نمی‌کند.
ضرورت بازنگری در نظام ارزی
وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد و دارایی گفت: بنده به رییس‌جمهور گفتم که شما در دیپلماسی بین‌المللی موفق بودید، اما چقدر از آن سرمایه‌گذاری خارجی جذب کردید؛ اگر می‌خواهید جذب سرمایه‌گذاری داشته باشید ابتدا باید نظر و رضایت سرمایه‌گذاران داخلی را جلب کنید و بعد به سراغ سرمایه‌گذاران خارجی برویم. وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد و دارایی افزود: باید ابتدا شرایط سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران داخلی فراهم کرد و بعد به سراغ جذب سرمایه‌گذاری خارجی رفت. دژپسند گفت:‌ در نظام ارزی کشور باید بازنگری صورت گیرد که در جلسات آتی با یکدیگر در این ارتباط هم‌اندیشی خواهیم کرد.
وی گفت: در تمام الگوهای کشور حکومت‌داری اینطور مطرح است که کشور باید براساس مالیات اداره و استفاده از نفت استقراض تلقی شود؛ حال اینکه چگونه باید میزان مالیات را افزایش داد بدون اینکه فشار مالیاتی به کسی وارد شود آنطور نیست که میزان دریافت مالیات‌ها را افزایش دهیم، بلکه باید تور مالیاتی بیندازیم و مالیات‌های جدید جذب کنیم. دولت می‌گوید هر کسی راهکار مناسب دارد آن را در قالب بسته‌ای به دولت ارائه دهد و آن‌طور نیست که در اقتصاد کسی رییس باشد.
با همتی و نوبخت جنگ ندارم
وی با بیان اینکه بنده سال‌هاست با همتی و نوبخت آشنا هستم و یکدیگر را می‌شناسیم، گفت: در این شرایط احتیاجی به جنگ کردن با یکدیگر نداریم و مسائل را با یکدیگر پیش خواهیم برد. وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: 85 درصد واردات ما کالاهای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مواد اولیه است و با در نظر گرفتن همین نرخ ثانویه هزینه‌های تولید در مقایسه با سال قبل دو برابر شده است. بنابراین باید به دنبال راه‌هایی برای تامین مالی فعالان اقتصادی باشیم.
دژپسند با بیان اینکه کارکرد بانک‌های ما در کشور مدرن نیست، گفت: بانک‌ها به جای خرید ملک و کسب سود از آن باید به وظیفه خود یعنی تامین مالی عمل کنند هرچند باید در نظر داشت که تا زمانی که بانک‌ها معوقات نجومی دارند وضعیت همین‌طور می‌شود. وی افزود: من در حال ورود به میدان مین هستم، اما با لطف خداوند و همکاری بخش خصوصی این میدان مین خنثی می‌شود. هرچند ممکن است جسم ما آسیب ببیند اما اگر از آن عبور نکنم، آبروی 40 ساله خود را در میدان مین از دست می‌دهم.
جلوگیری از دست‌اندازی به منابع تامین اجتماعی!
محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست با بیان اینکه از منابع بیمه‌شدگان صیانت می‌کنم، گفت: این درست نیست که پول آنها گرفته شود و در بخش دیگری مورد استفاده قرار گیرد که این اتفاق چند بار در کشور افتاده است، اما در صورتی که وزیر شوم تمام توان خود را به کار می‌بندم تا این اتفاق نیفتد. تامین اجتماعی مال دولت یا سایر افراد نیست بلکه تنها متعلق به مردمی است که در آن پول ریخته‌اند. وی با ارائه برنامه‌های خود اظهار کرد: با توجه به اینکه رشد هشت درصدی در کشور فراهم نشد متعاقب آن برنامه‌ریزی‌هایی که برای ایجاد اشتغال در نظر گرفته شده بود محقق نشد. بنابراین باید به دنبال برنامه‌ریزی‌های جدید برای اشتغال در کشور بود.
وی افزود: ایجاد اشتغال در کشور برون‌داد اقتصاد ملی است و باید همه اجزای اقتصاد کشور کار کنند تا شکل بگیرند و حتی از عوامل بیرونی نیز متاثر است.
تلاش برای برقراری سه‌جانبه‌گرایی
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اصلاح قانون کار در دستور کار دولت است، گفت: البته دولت‌ها چند بار آن را از مجلس پس گرفته‌اند که حتی در دولت یازدهم هم این اتفاق افتاده است. تلاش می‌کنیم میان بخش‌های مختلف با این امر سه‌جانبه‌گرایی لازم برقرار شود تا مشکلات رفع شود.
وی گفت: 95 تا 96 درصد قراردادهایی که در کشور با نیروهای کار بسته می‌شود موقت است و امکان قراردادهای دائم وجود ندارد. این نقایص باعث شده که تمام طرف‌ها زیان ببینند. وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه قانون کار در کشور باید منجر به توسعه اشتغال شود گفت: تشکل‌های کارگری موجود در کشور همفکر و بلوغ‌یافته هستند و می‌توانند تصمیم‌های خوبی با کارفرمایان بگیرند.
شریعتمداری با اشاره به معرفی معاون سابق خود به جای او در وزارت صنعت‌، معدن و تجارت، گفت: امیدوارم رحمانی در این وزارتخانه موفق باشد و مشکلات و موانع را رفع کند‌ زیرا اگر کارگر و کارفرما مشکلات خود را حل کنند می‌توان به اشتغال کشور نیز کمک کرد. همچنین باید همکاری مناسبی میان دو وزارتخانه وجود داشته باشد.
راه رفتن روی مین
همچنین در ادامه رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه قبول مسوولیت وزارت اقتصاد مانند رفتن روی مین است، گفت: وزیر پیشنهادی اقتصاد با قبول مسوولیت خطیر در این موقعیت خاص، جانفشانی و میهن‌پرستی خود را نشان داده است. غلامحسین شافعی بیان کرد: امید می‌رود با رای اعتماد مجلس به وی، دوره جدیدی در وزارت اقتصاد آغاز شود. این در حالی است که وی علاوه بر تصدی وزارت اقتصاد، ریاست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی را نیز بر عهده دارد.
شافعی ابراز امیدواری کرد که از ظرفیت بالای شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در کسب نظرات بخش خصوصی و انتقال آن به دولت استفاده شود تا از این طریق به مجموعه دولت در ارتقای عملکرد اقتصادی کمک شود. رییس اتاق ایران با اشاره به ریاست وزیر اقتصاد بر هیات مقررات‌زدایی هم اظهار کرد: این هیات در ردیف نخست اهمیت برای فعالان اقتصادی قرار دارد زیرا می‌تواند با رفع مقررات زائد به بهبود فضای کسب و کار در کشور کمک کند.
جفای به تولید جبران شود
رییس اتاق بازرگانی ایران خطاب به وزیر پیشنهادی صنعت اظهار امیدواری کرد‌ جفایی که در طول سال‌های گذشته به بخش تولید کشور شده را جبران کنید‌ زیرا توفیق آینده اقتصاد تنها به تقویت بخش اقتصاد بستگی دارد. شافعی گفت: رحمانی رابطه بسیار خوبی با فعالان اقتصادی در مجلس داشت و کمیسیون صنعت یکی از کمیسیون‌هایی بود که در زمان وی با بخش خصوصی کشور همکاری داشت. بنابراین با وجود اینکه وزارتخانه هم در شرایط فعلی با مسائل و مشکلات روبه‌رو است، رابطه رحمانی با بخش خصوصی خوب بوده است.
رییس اتاق بازرگانی ایران خطاب به رحمانی اظهار کرد: امیدواریم در این شرایط خطیر بخش خصوصی و وزارتخانه، جفایی که در طول سال‌های گذشته به بخش تولید کشور شده را جبران کنید‌ زیرا توفیق آینده اقتصاد تنها به تقویت بخش‌های اقتصاد بستگی دارد.
اعتبار اشتغال روستایی نتیجه مثبتی ندارد
رییس اتاق بازرگانی ایران همچنین با بیان اینکه بودجه قابل توجهی به اشتغال روستایی اختصاص یافت و رقم آن 5/1 میلیارد دلار است، گفت: نحوه توزیع این پول نتیجه مثبتی ندارد. وی افزود: ما خواهان آن هستیم که در این مورد هدف مورد توجه قرار گیرد و نحوه تخصیص این اعتبار به روستاییان بر اساس هدف مورد نظر انجام شود. شافعی اظهار کرد: فعالان بخش خصوصی امیدوارند موضوع تامین اجتماعی در وزارت کار مورد توجه ویژه قرار گیرد. این در حالی است که طی سال‌ها بحث‌های مختلفی در این زمینه وجود داشته اما مورد توجه نیست.
با فرم نمی‌شود ارز به کشور برگرداند
رییس خانه اقتصاد ایران نیز در این نشست با بیان اینکه فرم‌هایی را جلوی ما گذاشته‌اند مبنی بر اینکه چقدر صادرات داشته‌اید، تصریح کرد: در شرایط فعلی کشور، با فرم نمی‌شود ارز به کشور برگرداند. ابراهیم جمیلی اظهار کرد: ارزش کالاهای مشخص شده در گمرک برای صادرات، بیشتر از ارزش واقعی صادراتی آنهاست و بر این اساس از ما انتظار دارند که ارز صادراتی خود را به کشور بر‌گردانیم.
وی افزود: دولت با توجه به اینکه نمی‌خواهد ارزش صادرات کالا در دوره خود پایین بیاید حاضر نیست نرخ پایه کالاهای صادراتی را پایین بیاورد درحالی که خود می‌داند ارزش کالاهای صادراتی این رقم نیست. رییس خانه اقتصاد ایران ادامه داد: دولت با این کار بخش خصوصی را خراب و این طور وانمود می‌کند که بخش خصوصی از طریق صادرات به دنبال انتقال سرمایه خود به خارج از کشور است.
کسی جرات اصلاح قانون کار را ندارد
در ادامه این نشست نایب رییس اتاق بازرگانی اظهار کرد: قانون کار چند دهه پیش تدوین و تصویب شده و طی این سال‌ها هیچ‌کس جرات اصلاح آن‌را ندارد این در حالی است که ما در شرایطی هستیم که به طور غیر‌رسمی اعلام می‌شود هشت میلیون بیکار داریم و رسمی هم نصف این رقم اعلام می‌شود. حسین سلاح‌ورزی ادامه داد: آیا ناکارآمدی قانون کار در افزایش افراد بیکار نقش دارد یا خیر؟ در اغلب دوره‌ها نگاه به وزارت کار این بوده که وظیفه آن حمایت از کارگر است و به نظر می‌رسد وظیفه وزارت کار بیشتر تنظیم روابط کار است. وی خطاب به شریعتمداری گفت: ما می‌خواهیم با توجه به معرفی شما به عنوان گزینه وزارت کار به این موضوعات رسیدگی شود.
همچنین ماشاءلله عظیمی دبیرکل اتاق تعاون نیز با تاکید بر چابک‌سازی وزارتخانه‌ها، اظهار کرد: ما با آنهایی که خصومت اقتصادی و سیاسی داریم نزدیک ۵۰ برابر ما GDP دارند و با یک میلیون نفر کار می‌کنند؛ بنابراین اعتقاد داریم که چابک‌سازی و موارد اضافه را برون‌سپاری کنید. این در حالی است که بعضی از وزارتخانه‌ها بیش از حد بزرگ هستند.
تیم شما کیست
مجیدرضا حریری عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نیز در ادامه خطاب به وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: بنده برنامه‌های شما را مطالعه کرده‌ام اما مشخص نیست که تیم شما کیست. آنچه در این برنامه نگرانی قبلی من را تشدید می‌کند این است که نگاه شما به وزارتخانه صنعتی است و در کل برنامه شما صنعت و معدن است. البته در بخش بازرگانی تا حدودی به صادرات غیرنفتی توجه شده و هیچ توجهی به واردکنندگان نشده است. از این رو اگر به این بخش توجه ندارید، به واردکنندگان اعلام کنید که به دنبال شغلی آبرومند بگردند.
وی افزود: شما به صراحت برنامه خود را در زمینه تجارت و تجارت فرامرزی اعلام کنید و همچنین در مورد رایزن‌های بازرگانی اعلام کنید چه برنامه‌ای دارید که بین هفت تا 17 ماه به آنها حقوق نمی‌دهید و چگونه از آنها توقع کار سالم دارید.عدنان موسی‌پور رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران نیز گفت: قصد تحریم‌ها تنگ کردن مسیر ورود اکسیژن است‌ در حالی که مهم‌ترین شریان ورود اکسیژن به کشور صادرات است و حال سوال من از شما این است که شما چه برنامه‌ای برای این شریان دارید؟
وی افزود: مدیریت قبلی سه خصوصیت داشت که یکی فرصت‌سوزی بود. همه جای دنیا کاهش ارزش پول ملی منجر به جهش صادرات می‌شود. مورد دوم خلاف قانون در رفتار با صادرات عمل می‌شد و حتی با لحن تهدیدی نسبت به صادرات صحبت می‌کردند. مورد سوم اینکه اصلا با بخش خصوصی غیرتمند مشورت نمی‌شد. این در حالی است که ما از وزیر صنعت جدید می‌خواهیم که این سه شیوه را به کار نگیرد. رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر تصریح کرد: پیمان‌سپاری ارزی یعنی واگذاری بازارهای منطقه به رقبا. من از شما می‌خواهم که در مجلس بگویید من همزمان با ۱۳ آبان و قبل از ۱۳ آبان می‌خواهم تمام بخشنامه‌ها را لغو کنم.کلاهی نماینده کمیسیون کارآفرینی نیز در ادامه بیان کرد: معاون اول رییس‌جمهور در روز ملی صادرات اعلام کرد همه برای ایران کمک کنند. اگر ما برای ایران بخواهیم کار کنیم باید برای منافع ملی تصمیم بگیریم. اما در حال حاضر تصمیم‌‌‌ها در بالا گرفته می‌شود و به سمت پایین می‌آید در حالی که این روش باید برعکس شود.