آخرین تلاش ها برای تصویب نهایی GET

گروه سیاسی- تلاش مجلس برای تعیین تکلیف رای اعتماد وزرا در ۵ آبان‌ماه، اعلام حمایت فراکسیون مستقلین از وزیر پیشنهادی صنعت، ارائه برنامه‌های شریعتمداری و دژپسند در فراکسیون ولایی، از مهم‌ترین اخبار مجلس در خصوص وزرای پیشنهادی روحانی بوده است‌. اما وزرای پیشنهادی همچنان تا روز شنبه در جلسات متعدد و فشرده حاضر می‌شوند و به سوالات نمایندگان پاسخ می‌دهند، بعد از آن مشخص می‌شود که دیدگاهایشان برای پیشبرد مسائل اجرایی در آن وزارتخانه‌ها راهگشاست یا نه! البته بررسی واکنش‌های نمایندگان مختلف نشان می‌دهد که از میان وزرای پیشنهادی شریعتمداری وضعیت سختی برای کسب رای اعتماد دارد چون در ماه‌های اخیر با فشارهای زیادی مواجه بود اما بررسی وضعیت ایران در FATF در جلسه غیرعلنی مجلس با حضور ظریف و خبر از حمایت اروپا از ایران در مورد FATF از جمله دیگر موضوعات مهم مجلس شورای اسلامی بود‌.
سازوکار اروپا برای حمایت از ایران در 13 آبان
دیروز مجلس شورای اسلامی با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و سیدعباس عراقچی معاون سیاسی این وزارتخانه جلسه غیرعلنی تشکیل داد، در این جلسه لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) بررسی شد‌. بهروز نعمتی، سخنگوی هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی، در حاشیه جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به این جلسه گفت: در این جلسه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه، حضور داشتند‌. وی ادامه داد: در این جلسه آقای ظریف اعلام کرد که آمریکایی‌ها با فشار اقتصادی سعی دارند مشکلاتی را برای جمهوری اسلامی ایجاد کنند تا از این طریق به خواسته‌های خود برسند‌. نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: وزیر امور خارجه در این جلسه اشاره داشت که آمریکایی‌ها با استفاده از فشار روانی و بزرگ کردن مسائل کوچک سعی دارند همراه با فشار اقتصادی برای جمهوری اسلامی ایران جو منفی ایجاد کنند‌. سخنگوی هیات‌رییسه مجلس درباره اظهارات محمدجواد ظریف در جلسه غیرعلنی پارلمان درباره مذاکرات با اروپایی‌ها برای ادامه برجام اظهار داشت: آقای ظریف در این جلسه اعلام کرد که اروپایی‌ها مصمم هستند از 13 آبان اقداماتی را انجام دهند و سازوکاری را در این زمینه پیش‌بینی کردند‌. البته روسیه، چین و هند نیز متعهد شدند که اقدامات خود را انجام دهند‌.
نعمتی با بیان اینکه وزیر امور خارجه اعلام کرد اروپایی‌ها در برابر آمریکا ایستادگی خوبی داشتند، افزود: در این جلسه ظریف اعلام کرد، اروپایی‌ها در CFT و FATF با ما همراه بودند‌. سخنگوی هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای ظریف در این جلسه اعلام کرد که در 4 ماه آینده که از سوی FATF مهلتی به ایران داده شده، باید سازوکاری تعیین شود و به‌ تصویب نظام برسد‌. نعمتی تصریح کرد: آقای ظریف در این جلسه اعلام کرد که نکند با خودتحریمی به تفاهمنامه‌هایی که دوجانبه و چندجانبه ایجاد شده خدشه وارد شود‌.


اما در جلسه علنی هم، علی محمد شاعری در جریان طرح سوال خود از وزیر کشاورزی درباره علت عدم رعایت قانون در قیمت‌گذاری محصولات مشمول خرید تضمینی و عدم پرداخت به موقع مطالبات گندم‌کاران گفت: قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید براساس نرخ تورم محاسبه شود‌. در پاسخ، حجتی گفت که امسال نزدیک به ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان گندم‌کار پول پرداخت شده است ولی متاسفانه هنوز قیمت تضمینی گندم برای سال‌های آینده مشخص نشده است‌. بعد از توضیحات وزیر جهاد کشاورزی، نماینده مردم بهشهر اعلام کرد که به شرط تضمین وزیر جهاد کشاورزی درباره قیمت خرید تضمینی و تسریع در اعلام آن از پاسخ‌های وزیر قانع شده است‌.
در ادامه نماینده ارومیه نیز در سوال از حجتی با بیان اینکه وزارت کشاورزی اهتمامی برای سامان دادن و جلوگیری از ورود محصولات تراریخته به کشور ندارد، گفت: در حال حاضر ساز و کاری برای تعیین مقدار رخدادها و نوع محصولات تراریخته در کشور وجود ندارد و از آن طرف اهتمامی برای برچسب‌زنی بر محصولات تراریخته نیست‌. وزیر جهاد کشاورزی، در پاسخ به این سوال هم با بیان اینکه ممنوعیتی برای واردات محصولات تراریخته وجود ندارد، در عین حال گفت که براساس قوانین و مقررات موجود نسبت به واردات این نوع محصولات نظارت می‌شود‌. در پایان نماینده ارومیه نیز از توضیحات وزیر کشاورزی درباره دلیل نبود اقدام جهت جلوگیری از ورود محصولات فراریخته به کشور قانع شد‌.
در ادامه علی‌اصغر یوسف‌نژاد از اعلام وصول سوال یک نماینده از وزیر نیرو در مورد امنیت شغلی، حقوق و مزایای آبداران شرکت‌های آبفای روستایی خبر داد‌. نماینده مردم بابل در مجلس نیز از تهیه طرحی در مجلس خبر داد که در صورت تصویب نهایی انتخابات مجلس استانی می‌شود‌. همچنین سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان از بررسی شکایت بروجردی نماینده بروجرد از کریمی‌قدوسی نماینده مشهد در جلسه امروز این هیات خبر داد و گفت که امروز نامه‌ای از دادستانی به هیات نظارت ارسال شده است مبنی بر اینکه تکلیف ۱۱ پرونده شکایت از آقای صادقی، نماینده تهران مشخص شود‌.
علی مطهری نیز که اداره بخشی از جلسه علنی را بر عهده داشت، با اشاره به کلیپی از برخورد با کولبران در مرز که در وسط نطق شهاب نادری نماینده پاوه پخش شد، گفت: از دولت می‌خواهیم به مساله کولبران توجه بیشتری کند و همچنین موضوع ته‌لنجی‌ها را هم مورد توجه قرار دهد‌.
رایزنی وزرای پیشنهادی با نمایندگان
اما وزرای پیشنهادی تا روز شنبه در جلسات متعدد و فشرده حاضر می‌شوند و به سوالات نمایندگان پاسخ می‌دهند، بعد از آن مشخص می‌شود که دیدگاهایشان برای پیشبرد مسائل اجرایی در آن وزارتخانه‌ها راهگشاست یانه! البته بررسی واکنش‌های نمایندگان مختلف نشان می‌دهد که از میان وزرای پیشنهادی شریعتمداری وضعیت سختی برای کسب رای اعتماد دارد چون در ماه‌های اخیر با فشارهای زیادی مواجه بود و خیلی‌ها عملکرد وزارت صمت را برای مدیریت بازار خودرو ضعیف ارزیابی کردند‌. گفتنی است طبق گفته هیات‌رییسه مجلس شنبه در جلسه‌ای علنی صلاحیت وزرا برای نشستن بر کرسی وزارتخانه بررسی می‌شود‌.
ارائه برنامه‌های شریعتمداری و دژپسند در فراکسیون ولایی
اما سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی دیروز از بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اقتصاد در جلسه این فراکسیون خبر داد‌. سیدحسین نقوی‌حسینی اظهار کرد: فراکسیون نمایندگان ولایی با حضور شریعتمداری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد، برنامه‌ها و سوابق و فعالیت‌های آنها را مورد بررسی قرار داد‌. وی توضیح داد: نمایندگان در این جلسه محورها و سوالاتی را از آقای دژپسند مطرح کردند که می‌توان به وضعیت گمرک و قاچاق از گمرک، شرایط بانک‌ها و ضرورت اصلاحات در آن، مالیات، لزوم خصوصی‌سازی و واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی، وضعیت حوزه پولی و مالی کشور و لزوم رونق اقتصادی و جلوگیری از گرانی‌های لجام‌گسیخته اشاره کرد‌. نقوی‌حسینی اضافه کرد: در این جلسه از آقای شریعتمداری نیز درباره مناسبات کارگر و کارفرما، وضعیت بازنشستگان و صندوق‌های بازنشستگی، شرکت‌های تامین اجتماعی و موارد دیگر سوال شد‌. در نهایت نیز وزرای پیشنهادی به سوالات پاسخ دادند‌. سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی با بیان اینکه این فراکسیون امروز به بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت با حضور اسلامی و رحمانی می‌پردازد، گفت که جمع‌بندی این فراکسیون در مورد این چهار وزیر پیشنهادی در روز شنبه آینده ۵ آبان اعلام خواهد شد‌.
اعلام حمایت فراکسیون مستقلین از وزیر پیشنهادی صنعت
سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی هم از اعلام حمایت این فراکسیون از وزیر پیشنهادی صنعت خبر داد‌. مهرداد لاهوتی اظهار کرد: اعضای فراکسیون مستقلین با آقای رضا رحمانی، گزینه پیشنهادی وزارت صنعت تشکیل جلسه داده و پس از بررسی برنامه‌های ایشان به صورت یکپارچه از ایشان اعلام حمایت کردند‌. وی اضافه کرد: همچنین با آقای محمد اسلامی گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی هم جلسه‌ای داشتیم در این جلسه در مورد ساخت هواپیمای ایران ۱۴۰ که از ۱۲ فروند، هفت فروند آن به زمین خورده است بحث‌هایی مطرح شد چرا که منشا آن را ایشان می‌دانستند‌. همچنین در مورد تحصیلات آقای اسلامی نیز بحث‌هایی مطرح شد‌. لاهوتی اضافه کرد: یکی از موضوعات دیگر مطرح شده درباره گزینه پیشنهادی وزارت راه این بود که ایشان تمام طول جنگ را در آمریکا بوده و علاوه بر این موضوع دو تابعیتی بودن آن نیز مطرح شد که آقای اسلامی آن را رد کردند‌. نهایتا مقرر شد روز شنبه فراکسیون مستقلین نظر قطعی خود را درباره گزینه پیشنهادی وزارت راه اعلام کند‌.