تلاش برای تبرئه ولیعهد

گروه بین‌الملل- مانیا شوبیری: قاتل به محل وقوع جرم باز می‌گرد؛ دیالوگ فیلم‌های جنایی مصداق رفتار پادشاه و ولیعهد عربستان است. تلاش حکام سعودی برای فرار از قتل روزنامه‌نگار منتقد راه به جایی نبرد. حالا پادشاه و ولیعهد جوان بعد از اعتراف به فکر دلجویی از خانواده قاتل افتاده‌اند. روز گذشته خبرگزاری رسمی عربستان(واس) خبر داد که «ملک سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان و «محمد بن سلمان»، ولیعهد این کشور در تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای به «صلاح خاشقچی» تسلیت گفتند. 
اوضاع برای ولیعهد جوان سعودی هر روز وخیم‌تر می‌شود. فشار رسانه‌های بین‌المللی او را دست به دامان داماد ترامپ کرده است. او اتفاقات اخیر را کودتای غرب بر علیه خود می‌داند. گفته می‌شود ولیعهد عربستان در تماسی با مشاور ارشد و داماد رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به انتقادات غرب علیه ریاض درباره پرونده قتل جمال خاشقجی تاکید کرده است که «هرگز کودتای غرب علیه خود را فراموش نخواهم کرد.»
روزنامه‌ وال استریت ژورنال آمریکا به‌ نقل‌ از یکی از منابع نزدیک به کاخ سلطنتی سعودی نوشت: «محمد بن سلمان»، در تماس تلفنی با «جارد کوشنر»، داماد و مشاور ارشد رئیس جمهوری آمریکا از او درباره علت خشم به وجود آمده در واشنگتن درباره این پرونده سوال کرد. 
این روزنامه در گزارش خود آورده است: بن سلمان در این تماس این سوال را درباره مساله خاشقجی می‌پرسد که «این همه عصبانیت برای چیست؟»


وال‌ استریت ژورنال به نقل از دو تن که از جزئیات مکالمه آن دو آگاه بودند، نقل می‌کند، کوشنر در پیامی خطاب به بن سلمان بر لزوم روشن شدن سرنوشت خاشقجی تاکید می‌کند.
این روزنامه در ادامه آورده است: فورا شاهزاده بن سلمان دستپاچه شده و شدیدا عصبانی می‌شود. بن سلمان در این تماس می‌گوید، احساس می‌کند از طرف غرب به او خیانت شده و حمایت از خود را در جای دیگری جستجو خواهد کرد. هرگز فراموش نخواهد کرد چطور مردم علیه او در حالی که هنوز تحقیقات پایان نیافته «کودتا» کرده‌اند.
تلاش الجبیر برای تبرئه بن‌سلمان
در حالی که بلبشوی قتل خاشقچی زمزمه‌های تغییر ولیعهد عربستان را نیز به گوش رسانده بود، وزیر خارجه عربستان در گفت‌وگو با یک شبکه آمریکایی تاکید کرده است که عربستان کسی است که تصمیم‌ می‌گیرد چه کسی آن را هدایت و رهبری کند.
«عادل الجبیر» در این مصاحبه نیز همه تلاش خود را کرد تا ولیعهد جوان را از اتهام به قتل تبرئه کند. او گفته بود که ریاض مصمم به مجازات مسؤولان جنایت کشته شدن خاشقچی است و «محمد بن سلمان» هیچ اطلاعی از این اتفاق ندارد. وی در پاسخ به اظهارات و مواضع اعضای کنگره آمریکا مبنی بر اینکه پشت پرده این قتل  بن سلمان قرار دارد و درخواست‌های را برای برکناری او مظرح کرده‌اند گفت: اظهارات قانونگذاران آمریکایی احساسی و از روی احساسات است.
وزیر امور خارجه عربستان به سوال فاکس نیوز مبنی بر اینکه «آیا ملک سلمان پشت پسرش محمد بن سلمان است؟» پاسخ نداد و تنها به گفتن این جمله که «ملک مصمم به افشای حقایق است.» اکتفا کرد. وزیر خارجه سعودی باز هم در حمایت از ولیعهد کشورش مدعی شد، نزدیکان ولیعهد در این جنایتی که خودش هم از آن بی‌اطلاع است دست ندارند!
الجبیر اطلاع داشتن مقامات رده بالای سعودی از نوارهای صوتی ضبط شده از قتل خاشقجی را رد کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان آنچه برای خاشقجی اتفاق افتاده را اشتباه فاحش و امری شنیع خواند.
او در این مصاحبه اشاره کرد که گزارش‌های ضد و نقیض از خروج خاشقجی از کنسولگری در استانبول منجر به انجام تحقیقات سعودی شد و اذعان کرد که از مکان جسد جمال خاشقجی بی‌اطلاع است. در این خصوص یک سایت انگلیسی فاش کرد که مقامات ترکیه معتقدند بخش‌هایی از جسد «جمال خاشقچی» به ریاض منتقل شده است. سایت میدل ایست آی به نقل از منابع ترکیه‌ای اعلام کرد: «ماهر عبدالعزیز مطرب»، افسر اطلاعات عربستان بخش‌هایی از جسد روزنامه‌نگار منتقد عربستانی را در یک چمدان بزرگی با هواپیما به ریاض منتقل کرده است. 
اما وزیر خارجه عربستان با دفاع از تفسیر کشورش درباره قتل خاشقجی و اینکه او به دست تیم امنیتی کشورش کشته شده در حالی یکی از اعضای این تیم پزشک کالبدشکافی بوده گفت: تصور نمی‌کنم تمام اعضای تیم ۱۵ نفره در  زمان حادثه در کنسولگری بودند. 
وی درباره زمان‌بر شدن توضیحات کشورش درباره قتل خاشقجی و اعتراف به این جنایت گفت، حدود ۱۸ روز عربستان تلاش کرد تا آنجا که می‌تواند اطلاعات دقیقی ارائه کند. وی گفت:‌ خاشقجی در داخل کنسولگری به قتل رسیده و تیم امنیتی سعودی در این باره برخورد می‌کند. 
امید ترامپ به بی‌گناهی بن‌سلمان
رئیس‌جمهوری آمریکا استدلال می‌کند که روابط ایالات متحده با پادشاهی سعودی برای اهداف سیاسی دولتش در خاورمیانه کلیدی است. «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا شامگاه شنبه از موضعش مبنی بر اینکه داستان‌سرایی عربستان درباره قتل «جمال خاشقجی» داخل کنسولگری آنها در ترکیه معتبر است کوتاه آمد اما هنوز هم اعتماد بسیاری به «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی دارد و تاکید می‌کند روابط ایالات متحده با ریاض برای دستیابی به اهداف سیاسی دولتش در خاورمیانه ضروری است. ترامپ در مصاحبه با واشنگتن پست درباره داستان‌سرایی متفاوت سعودی‌ها از قتل خاشقجی گفت: بدیهی است که نیرنگ و دروغ وجود دارد. داستان‌های آنها همه جا هست. 
ترامپ نه تنها خواستار عزل محمد بن سلمان نشد، بلکه در عوض رهبری او را ستود و این شاهزاده جوان را شخصی قویتوصیف کرد که کنترل بسیار خوبی دارد. رئیس‌جمهوری آمریکا حین این مصاحبه ۲۰ دقیقه‌ای مکررا به اهمیت مناسبات اقتصادی میان واشنگتن- ریاض و نقش بن سلمان در این رهبری اشاره داشت.
رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد، رهبر دیگری را به عنوان جانشین این شاهزاده ۳۳ ساله ترجیح نمی‌دهد زیرا او درباره دیگران مطالبی خوانده است و محمد بن سلمان به مراتب و از هر نظر که بگویید قوی‌ترین شخص است و او براستی به کشورش عشق می‌ورزد.
ترامپ اشاره‌ای نکرد که آیا تمایلی به تحریم سعودی‌ها دارد یا چگونه می‌خواهد این کار را انجام دهد. او گفت حرف زدن در این رابطه زود است. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین حین این مصاحبه به دفعات گفت که هیچ‌کس در دولتش به او نگفته است که محمد بن سلمان مقصر بوده است.
او با بازگویی داستان‌سرایی سعودی‌ها از این حادثه دلخراش گفت: این احتمال وجود دارد که او بعدا متوجه این قضیه شده باشد. احتمال دارد اتفاقی درون این ساختمان به شکل بدی رخ داده باشد. احتمال دارد او آن زمان فهمیده باشد. شاید او می‌دانسته که آنها قرار است او را به عربستان بازگردانند.
تماس با بن سلمان در روز حادثه
دشداشه ولیعهد جوان سعودی هر روز بیشتر رد خون خاشقچی را به خود می‌گیرد. همه برای تبرئه ولیعهد تلاش می‌کنند اما انتشار اخبار همه نقشه‌ها را نقش بر آب می‌کند. روز گذشته علارقم این که وزیر خارجه عربستان تاکید کرده بود بن سلمان در دستور قتل خاشقچی را صادر نکرده است، یک مقام ترکیه‌ای اعلام کرده که در شب قتل روزنامه‌نگار منتقد مظنون اصلی پرونده خاشقچی چهار بار با دفتر «بن سلمان» تماس گرفته است. ینی شفق نوشته است که «ماهر عبدالعزیز مطرب»، مظنون اصلی پرونده خاشقچی در آن روز ۱۹ مکالمه تلفنی داشته که چهار مکالمه با دفتر بن سلمان بوده است.
همچنین مطرب در کنسولگری عربستان با یک شماره در آمریکا تماس گرفته است. بر اساس تحقیقات انجام شده، این شماره تلفن متعلق به خالد بن سلمان، برادر محمد بن سلمان بوده که سفارت عربستان در واشنگتن را در دست دارد.
خروج متهم با لباس‌های خاشقچی
شبکه خبری سی‌ان‌ان ترک به نقل از یک مقام ارشد ترکیه‌ای گزارش داد که دوربین‌های شناسایی موفق به ضبط تصویری از یکی از اعضای تیم ۱۵ نفره مظنون به ترور خاشقجی که لباس‌های وی را به تن کرده، شده‌اند.
این شبکه گزارش داد: تصویر مربوط به «مصطفی مدنی» است که گفته شده لباس خاشقجی را پوشیده و از در پشتی کنسولگری عربستان خارج شده است.  عربستان خودش به این مساله اعتراف کرده و گفته می‌خواسته این گونه وانمود کند که خاشقجی از ساختمان خارج شده است.
در این میان یکی از شبکه‌های تلویزیونی ترکیه نیز دیروز (دوشنبه) گزارش داد، پنج تن از کارمندان ترکیه‌ای کنسولگری عربستان در استانبول اظهاراتی بعنوان شاهد در پرونده رسیدگی به قتل روزنامه‌نگار مخالف سعودی داشته‌اند. 
رویترز در این خصوص نوشته است که ۲۲ تن از کارمندان این کنسولگری شامل راننده کنسول اظهارات خود را به دادستان‌های مرتبط با قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف سعودی ارائه کرده‌اند. همچنین نیروهای پلیس استانبول نیز در پارکینگی در منطقه سلطان غازی خودروی گمشده کنسولگری عربستان سعودی را با پلاک دیپلماتیک پیدا کردند.