«ترزا می» در مورد مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا به نمایندگان محافظه‌کار پارلمان گزارش داد

خانم نخست وزیر روی تیغ بریگزیت
محمدرضا ستاری
اروپایی‌ها معتقدند با قبول شرایط لندن، داد و ستد کالا و سفر شهروندان اروپایی مختل شده و امتیازهایی که بریتانیا به دنبال آن است، انسجام بازارهای اروپایی را بر هم می‌زند. این در حالی است که در داخل نیز محافظه‌کاران معتقدند طرح «ترزا می» برای خروج از اتحادیه اروپا به شدت دست و پای لندن را خواهد بست و آنها را در موضعی کاملاً ضعیف‌تر نسبت به اتحادیه اروپا قرار می‌دهد.
همزمان با پیچیده‌تر شدن مساله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و متعاقب آن چالش‌هایی که برای دولت محافظه‌کار این کشور بر سر بریگزیت ایجاد شده است، «ترزا می» نخست وزیر بریتانیا طی بیانیه‌ای از پیشرفت مهم در مذاکرات خبر داده و نمایندگان پارلمان را در جریان کامل این مذاکرات قرار داد.


او که دیروز رئوس کلی مذاکرات سه ‌هفته گذشته را برای نمایندگان پارلمان تشریح کرد، از توافق‌های به دست آمده بر سر مسائلی همچون حاکمیت بر جبل‌الطارق و همکاری‌های امنیتی انگلیس با اتحادیه اروپا سخن گفت. به گفته نخست وزیر محافظه‌کار انگلیس، با این شرایط بیش از 95 درصد از توافق بریگزیت به نتیجه رسیده و تنها مسائلی همچون ایرلند شمالی که عضو اتحادیه اروپا و نیز بریتانیای کبیر است لاینحل باقی مانده است.
«ترزا می» در دو بحران
دولت محافظه‌کار انگلیس از دو سو با مساله بریگزیت دست به گریبان است. نخستین مساله چالش لندن با اتحادیه اروپا بر سر جزئیات همکاری‌های پسا بریگزیت است. در تازه‌ترین مورد، یک هفته قبل سران 27 کشور اتحادیه اروپا در بروکسل گرد هم آمدند تا در مورد اختلافات مرز ایرلند شمالی با انگلیس مذاکره کنند. شورای اروپا پیش از این از لندن خواسته بود که به دغدغه‌های اصلی اتحادیه اروپا در خصوص بریگزیت پاسخگو باشد که یکی از مهمترین آنها مساله مرز بیرونی اتحادیه اروپا با جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی بود.
در این نشست «ترزا می» در نطق 15 دقیقه‌ای خود سعی کرد همتایان اروپایی خود را متقاعد کند، اما نتیجه سخرانی نشان داد که سران اروپا نظرات او را برای تکمیل فرآیندهای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نپذیرفتند. در همین راستا رئیس پارلمان اروپا گفت که توضیحات خانم «می» چیز جدیدی در بر نداشت و صدراعظم اتریش نیز اذعان داشت که تمامی صحبت‌های خانم نخست وزیر را ما از قبل می‌دانستیم. همچنین هلندی در این جلسه معتقد بودند که با این رویه کشورشان بیش از سایرین متضرر خواهد شد.
از سوی دیگر و در حالی که موضوع پرداخت پول به اتحادیه اروپا بر سر بریگزیت نیز یکی از چالش‌های مهم لندن با این اتحادیه محسوب می‌شود، نشست شبانه و ویژه بروکسل با ناکامی به کار خود پایان داد، به طوری که قرار شد تا زمان رسیدن به پیشرفت‌های اساسی دیگر جلسه‌ ویژه تشکیل نشود.
در بعد داخلی نیز «ترزا می» درگیر بحران سیاسی است. علاوه بر فشار حزب رقیب (حزب کارگر) مبنی بر درماندگی دولت برای عبور از چالش‌ها، اعضای حزب حاکم نیز به شدت بر علیه نخست وزیر و طرح چکرز او برای خروج از اتحادیه اروپا فعالیت می‌کنند. در همین رابطه چند ماه قبل دو وزیر مهم کابینه یعنی وزیر خارجه و وزیر بریگزیت از سمت‌های خود کناره‌گیری کرده و حتی جمعی از اعضای حزب محافظه‌کار برای کنار گذاشتن «ترزا می» تشکیل جلسه دادند.
همچنین دو روز قبل نیز بنا به گزارش خبرگزاری دویچه‌وله آلمان، جمعی از نمایندگان حزب حاکم بریتانیا با انتقاد از شیوه پیشبرد مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا خواستار برگزاری جلسه رای عدم اعتماد و جایگزینی نخست‌‌وزیر شده‌اند. گفته می‌شود آن‌ها به «ترزا می» ۷۲ ساعت مهلت داده‌اند تا توضیحات خود در مورد طرح برگزیت را ارائه دهد.
این در حالی است که همزمان با این انسداد سیاسی در دولت، شنبه گذشته بیش از نیم‌ میلیون نفر در لندن در مخالفت با جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا تظاهرات کرده و خواستار برگزاری یک همه‌پرسی دیگر درخصوص بریگزیت شدند. درخواستی که اعضای سرشناسی همچون صادق خان شهردار لندن بر روی آن پافشاری کرده و نخست وزیر نیز با آن به شدت مخالفت می‌کند
جرمی کوربین؛ کابوس محافظه‌کاران
«ترزا می» همچنین پس از آن که اعلام کرد حاضر به تمدید دوره انتقالی خروج از اتحادیه اروپا تا یک سال دیگر است به شدت تحت فشار محافظه‌کاران طرفدار بریگزیت در حزب خود قرار گرفته، چرا که آنها نگرانند این وضعیت تا سال 2021 همچنان طول بکشد.
محافظ‌کاران همچنین نگرانند که در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام و سقوط دولت «ترزا می»، جرمی کوربین رهبر حزب کارگر بر مسند نخست وزیری بنشیند. کوربین که سیاست‌ها و اظهاراتی کاملاً متفاوت و جالب‌توجه نسبت به سایر همتایان خود دارد، نخست وزیر شدنش کابوسی برای محافظه‌کاران و همچنین غرب تلقی می‌شود. او کسی است که به شدت سیاست‌های آمریکا و اروپا برای فشار آوردن به ایران بر سر مساله هسته‌ای را مورد انتقاد قرار داده و از طرفداران پروپاقرص فلسطینی‌ها محسوب می‌شود. در همین راستا است که نواخته شدن زنگ خطر نخست وزیری کوربین باعث شده تا روزنامه صهیونیستی معاریو در گزارشی اعلام کند که به دنبال نخست وزیر شدن کوربین موج جدیدی از یهودی ستیزی در انگلیس ایجاد می‌شود که طی آن ممکن است در حدود نیمی از یهودیان ساکن انگلیس از این کشور خارج و به اسرائیل مهاجرت کنند. در ادامه این گزارش همچنین آمده که چندی قبل اعضای جامعه یهودی انگلستان با کوربین دیدار کرده و از او خواسته‌اند تا مقالاتش علیه یهودی‌ها را محکوم کند، اما او از این کار خودداری است.
دورنمای بریگزیت
در چنین شرایطی کارشناسان معتقدند که همچنان موفقیت یا ناکامی در بحث مذاکرات بریگزیت میان بریتانیا و اتحادیه اروپا در هاله‌ای از ابهام است.
آلمان‌ها تاکید دارند که حاضر به پذیرش بریگزیت به هر قیمتی نیستند و همچنان موارد مهم و پیچیده‌ای مانند مرزهای ایرلند شمالی، قواعد داد و ستد بریتانیا با کشورهای عضو اتحادیه اروپا و نیز رفت و آمد آزاد همچنان از مشکلات حل نشده میان دو طرف است.
اروپایی‌ها معتقدند با قبول شرایط لندن، دادوستد کالا و سفر شهروندان اروپایی مختل شده و امتیازهایی که بریتانیا به دنبال آن است، انسجام بازارهای اروپایی را بر هم می‌زند. این در حالی است که در داخل نیز محافظه‌کاران معتقدند طرح «ترزا می» برای خروج از اتحادیه اروپا به شدت دست و پای لندن را خواهد بست و آنها را در موضعی کاملاً ضعیف‌تر نسبت به اتحادیه اروپا قرار می‌دهد.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در ابتدای جلسه‌ درس خارج فقه: مسئولان جز در موارد نظامی و امنیتی، هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند رهبر انقلاب در ابتدای جلسه‌ درس خارج فقه: مسئولان جز در موارد نظامی و امنیتی، هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند علیرضا صدقی می‌کُشم و تسلیت می‌گویم علیرضا صدقی می‌کُشم و تسلیت می‌گویم اعتذار اعتذار توضیح تحریریه «ابتکار» از چالش‌‌های تصمیم دولت برای افزایش حقوق کارمندانش گزارش می دهد از حقوق کارگران تا نیاز به متمم بودجه «ابتکار» از چالش‌‌های تصمیم دولت برای افزایش حقوق کارمندانش گزارش می دهد از حقوق کارگران تا نیاز به متمم بودجه فیلم «عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی بررسی شد آواز قوی زنانه فیلم «عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی بررسی شد آواز قوی زنانه وزرای ایران و عربستان از تاثیر خروج 3میلیون بشکه نفت از بازار جهانی بر قیمت «طلای سیاه» گفتند وزرای ایران و عربستان از تاثیر خروج 3میلیون بشکه نفت از بازار جهانی بر قیمت «طلای سیاه» گفتند «ابتکار» از تلاش اصلاح‌طلبان به منظور رسیدن به یک ساختار دموکراتیک گزارش می‌دهد گذر از شورای سیاستگذاری به پارلمان اصلاحات «ابتکار» از تلاش اصلاح‌طلبان به منظور رسیدن به یک ساختار دموکراتیک گزارش می‌دهد گذر از شورای سیاستگذاری به پارلمان اصلاحات «ابتکار» از تمهیدات راهپیمایی باشکوه مراسم اربعین حسینی گزارش می‌دهد قدم به قدم تا حرم عشق «ابتکار» از تمهیدات راهپیمایی باشکوه مراسم اربعین حسینی گزارش می‌دهد قدم به قدم تا حرم عشق رواق هنر به روی مردم باز می‌شود ترک خوردن حصار شیشه‌ای «دروازه بهشت» رواق هنر به روی مردم باز می‌شود ترک خوردن حصار شیشه‌ای «دروازه بهشت» «ترزا می» در مورد مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا به نمایندگان محافظه‌کار پارلمان گزارش داد «ترزا می» در مورد مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا به نمایندگان محافظه‌کار پارلمان گزارش داد رئیس قوه قضائیه: اجازه نمی‌دهیم عده‌ای از دارایی‌های ملت برای خود مال‌اندوزی کنند رئیس قوه قضائیه: اجازه نمی‌دهیم عده‌ای از دارایی‌های ملت برای خود مال‌اندوزی کنند استاندار خوزستان اعلام کرد دستگیری یک زن مرتبط با حادثه تروریستی اهواز استاندار خوزستان اعلام کرد دستگیری یک زن مرتبط با حادثه تروریستی اهواز سردار نجات: اتفاق مرز میرجاوه با فریب دادن یکی از عناصر رخ داد