رواق هنر به روی مردم باز می‌شود ترک خوردن حصار شیشه‌ای «دروازه بهشت»

فاطمه امین‌الرعایا
هر از گاهی برای خودش برنامه پیاده‌روی می‌گذارد، اولین انتخابش خیابان ولیعصر(عج) است، خیابانی زنده و پویا با درختان چنار سر به فلک کشیده. از حوالی میدان ونک پیاده می‌رود تا میدان منیریه. در طول مسیر چندین مکان را برای استراحت و کمی کتاب‌ خواندن یا گوش دادن موسیقی انتخاب می‌کند. معمولا پارک ساعی و رواق هنر فرهنگستان هنر جزو گزینه‌های اولش است. ساعت حدودا 5 بعد از ظهر را نشان می‌دهد، خسته است، پاهایش ذوق ذوق می‌کند، چشم‌ می‌اندازد تا ببیند چقدر تا فرهنگستان هنر باقی مانده است. جلوی رواق که می‌رسد، با دیدن آنچه که روبه‌رویش می‌بیند تمام خستگی در تنش نشست می‌کند؛ مقابل رواق هنر فرهنگستان دیوار شیشه‌ای کشیده شده و دیگر هیچ کس نمی‌تواند آن طرف دیوار و دور حوض آبی بنشیند!
ساختمان مرکزی فرهنگستان هنر در اردیبهشت ماه سال 1388 در میان جمعی از هنرمندان افتتاح شد. در مراسم افتتاحیه رواق هنر، سید محمد بهشتی درباره این رواق گفته بود: «این رواق در فضای شهری ما به سمت خیابان ولیعصر(عج) که از ارزش و تداوم برخوردار است، آغوش باز کرده و حکایت از لطافت و مردم‌دار بودن معمار این بنا است که با معماری خود گذشته را با آینده آشتی داده است».
در همان مراسم، معمار بنا، رئیس وقت فرهنگستان هنر هم درباره این رواق و جزئیات هنری آن گفته بود: «رواق یادآور حیاط مرکزی‌های ایرانی است. ما در ساخت این ساختمان به تمثیل‌ها و استعاره‌ها توجه داشتیم. ستون‌های این ساختمان یادآور ستون‌های تخت جمشید و بدنه آن نیز به ستون‌های چوبی چهار صد سال پیش بر می‌گردد که در حوزه تمدن ایران شکل گرفته است. شعاری از شاهنامه و گلشن راز شبستری نیز در قسمت‌های زیر سر ستون‌ها حکاکی شده است و سر ستون‌ها نیز برگرفته از سرستون‌های دوره ساسانی است. در کنار معماری سنتی و قدیمی، آهن‌ها و تیرآهن‌های سقف نیز فضای شاعرانه‌ای به ساختمان داده‌اند. ما در این ساختمان تلاش کردیم تا معماری همه دوره‌ها و زمان‌ها را یادآوری کنیم و تلاشی است تا به فرهنگ‌مان با جامعیت بیشتری نگاه کنیم. ورودی این بنا دروازه بهشت نام دارد و برگفته از دروازه سبز رنگ نوفل لوشاتو است که که امام (ره) از این دروازه عبور می‌کردند و با نگاه ایرانی و اسلامی خود انقلاب را رهبری می‌کردند. همچنین آب نشانگر روشنایی و مظهر علم و دانش بشری است».


این رواق همان‌طور که بهشتی اشاره کرده بود باعث آشتی گذشته با آینده شد. این رواق از صبح میزبان مردمی بود که از حرکت سریع شهر پرهیاهویی مثل تهران به گوشه دنجش فرار کرده بودند. ظهرها که آفتاب بر این حیاط گسترده می‌شد، جوانان زیر سایه طاق‌ها روی زمین می‌نشستند و به دیوار تکیه می‌دادند و گذر عابران را تماشا می‌کردند. عصرها هم دور حوضش پاتوق دانشجویان و رهگذرانی بود که چند دقیقه‌ای به استراحتی کوتاه نیاز داشتند. اما یک روز از تیرماه 1396 رهگذران با اتفاقی عجیب روبه‌رو شدند، شیشه‌های ضخیمی رواق هنر را از خیابان ولیعصر(عج) جدا کرده بود و دیگر کسی نمی‌توانست به آن سوی این دیوار برود. علی معلم دامغانی، رئیس وقت فرهنگستان هنر درباره علت این دیوارکشی به «ابتکار» گفته بود: «دیوار حتماً به یک دلیلی ایجاد می‌شود، اینجا یک محیط باز است. اگر قانون متوجه می‌شد چه کسانی آنجا حضور پیدا می‌کردند ما باید جوابِ سنگین‌تری می‌دادیم، باید جواب می‌دادیم که چرا اینجا مثلاً حشیش مصرف کردند؟ چرا معتاد بود؟ چرا دختر و پسر بود؟ دیوار شیشه‌ای که دیوار نیست چون هر چیزی که آن طرف آن دیده شود دیگر دیوار محسوب نمی‌شود، ما این را ایجاد کردیم که آمد‌و‌رفت‌ها قطع شود.» اما حالا با رفتن علی معلم از فرهنگستان گویا قرار است این دیوار هم برود! قرار است از چهارشنبه، دوم آبان ماه، کارگاه «حماسه حسینی در آیینه خیال» کارگاهی 5 روزه با حضور اساتید نقاشی خیالی‌نگاری (قهوه‌خانه‌ای) و هنرمندان علاقه‌مند در رواق هنر فرهنگستان هنر برگزار شود. بنابر گفته روابط عمومی این فرهنگستان پس از این کارگاه رواق هنر همه روزه پذیرای هنرمندان و شهروندان است.
دیواری از جنس کرختی
اما شهروندان درباره این اتفاق چه می‌گویند؟ نسیم فارغ‌التحصیل فیزیک است. او که پاتوقش در سال‌های دانشجویی رواق هنر بوده به «ابتکار» می‌گوید: من رواق را خیلی دوست داشتم، بارها به نیت نشستن در رواق مسیرم را کج می‌کردم تا ساعتی را به دیوارش تکیه بدهم و آدم‌های خیابان را نگاه کنم. هر وقت دلم گرفته بود می‌آمدم، به حوض نگاه می‌کردم و آهنگ گوش می‌دادم. گاهی هم با خودم کتاب می‌آوردم و یکی دو ساعت کتاب می‌خواندم. حتی چندباری هم با دوستان بعد از ساعت کاری کتابخانه به مرور درس‌هایمان پرداختیم. کلا رواق فرهنگستان بخشی از خاطرات جوانی من است.
او درباره احساسش نسبت به دیوارکشی این رواق می‌گوید: همان روز اول که آن دیوار را کشیدند، از جلوی فرهنگستان رد شدم. چیزی که می‌دیدم برایم قابل باور نبود، با بهت دیوار را نگاه می‌کردم. هنوز هم وقتی از جلوی فرهنگستان عبور می‌کنم حس خفگی می‌کنم. انگار در رواقی که زمانی پر از زندگی و هیجان بود، گرده مرده پاشیده باشند، روی زمینش فضله پرندگان ریخته و خاک کفپوش شطرنجی‌اش را کدر کرده است. دیدن این وضعیت برای من که رواق فرهنگستان را دوست داشتم بسیار مشکل است.
نسیم با شنیدن خبر بازگشایی دوباره این بخش از فرهنگستان خوشحال می‌شود و امیدوار است این اتفاق ادامه پیدا کند و دیگر فضاهای عمومی که مردم در آن‌ها خاطرات خوب دارند قربانی تصمیمات لحظه‌ای مدیران نشود.
مکان‌های عمومی برای مردم هستند
سیامک، فارغ‌التحصیل رشته تئاتر دانشگاه هنر است. او درباره خاطراتش با این رواق هنر فرهنگستان هنر به «ابتکار» می‌گوید: فرهنگستان برای ما که دانشجوی دانشگاه هنر بودیم یک‌جور پاتوق بسیار زیبا در مرکز شهر بسیار زشت ما بود. اکثر هنرمندان و بچه‌های دانشگاه ما آنجا دقایقی می‌نشستند و در کارگاه‌هایی که هر از گاهی در آن برگزار می‌شد شرکت می‌کردند. محیط خوب و راحتی برای مردم بود. ولی وقتی آن را بستند مثل این بود که دور یک پارک را دیوار بکشی که کسی داخل آن نشود. وقتی جایی از بودجه عمومی ساخته شده چرا باید از آن‌ها گرفته شود؟
او با ابراز امیدواری از بازگشایی این رواق می‌افزاید: امیدوارم مدیران دست از این تصمیمات عجیب خود بردارند. دلیلی هم که برای بستن رواق آورده بودند کاملا غیر منطقی بود. اگر قرار بر این باشد، باید تمام پارک‌ها هم بسته شود!
گرچه بنابر اعلام روابط عمومی فرهنگستان هنر قرار است از این به بعد مردم بتوانند آزادانه در رواق هنر تردد کنند، اما باید دید آیا این تصمیم همیشگی خواهد شد یا باز هم خاطرات قربانی تصمیمات شخصی یک مدیر دیگر می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در ابتدای جلسه‌ درس خارج فقه: مسئولان جز در موارد نظامی و امنیتی، هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند رهبر انقلاب در ابتدای جلسه‌ درس خارج فقه: مسئولان جز در موارد نظامی و امنیتی، هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند علیرضا صدقی می‌کُشم و تسلیت می‌گویم علیرضا صدقی می‌کُشم و تسلیت می‌گویم اعتذار اعتذار توضیح تحریریه «ابتکار» از چالش‌‌های تصمیم دولت برای افزایش حقوق کارمندانش گزارش می دهد از حقوق کارگران تا نیاز به متمم بودجه «ابتکار» از چالش‌‌های تصمیم دولت برای افزایش حقوق کارمندانش گزارش می دهد از حقوق کارگران تا نیاز به متمم بودجه فیلم «عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی بررسی شد آواز قوی زنانه فیلم «عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی بررسی شد آواز قوی زنانه وزرای ایران و عربستان از تاثیر خروج 3میلیون بشکه نفت از بازار جهانی بر قیمت «طلای سیاه» گفتند وزرای ایران و عربستان از تاثیر خروج 3میلیون بشکه نفت از بازار جهانی بر قیمت «طلای سیاه» گفتند «ابتکار» از تلاش اصلاح‌طلبان به منظور رسیدن به یک ساختار دموکراتیک گزارش می‌دهد گذر از شورای سیاستگذاری به پارلمان اصلاحات «ابتکار» از تلاش اصلاح‌طلبان به منظور رسیدن به یک ساختار دموکراتیک گزارش می‌دهد گذر از شورای سیاستگذاری به پارلمان اصلاحات «ابتکار» از تمهیدات راهپیمایی باشکوه مراسم اربعین حسینی گزارش می‌دهد قدم به قدم تا حرم عشق «ابتکار» از تمهیدات راهپیمایی باشکوه مراسم اربعین حسینی گزارش می‌دهد قدم به قدم تا حرم عشق رواق هنر به روی مردم باز می‌شود ترک خوردن حصار شیشه‌ای «دروازه بهشت» رواق هنر به روی مردم باز می‌شود ترک خوردن حصار شیشه‌ای «دروازه بهشت» «ترزا می» در مورد مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا به نمایندگان محافظه‌کار پارلمان گزارش داد «ترزا می» در مورد مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا به نمایندگان محافظه‌کار پارلمان گزارش داد رئیس قوه قضائیه: اجازه نمی‌دهیم عده‌ای از دارایی‌های ملت برای خود مال‌اندوزی کنند رئیس قوه قضائیه: اجازه نمی‌دهیم عده‌ای از دارایی‌های ملت برای خود مال‌اندوزی کنند استاندار خوزستان اعلام کرد دستگیری یک زن مرتبط با حادثه تروریستی اهواز استاندار خوزستان اعلام کرد دستگیری یک زن مرتبط با حادثه تروریستی اهواز سردار نجات: اتفاق مرز میرجاوه با فریب دادن یکی از عناصر رخ داد