«ابتکار» از تمهیدات راهپیمایی باشکوه مراسم اربعین حسینی گزارش می‌دهد قدم به قدم تا حرم عشق

پویان خوشحال
در میان شیعیان کسی پیدا نمی‌شود که با شنیدن مظلومیت نام امام حسین(ع)، بغض در گلویش ننشیند و قطره‌های اشک رهایی بخشش نشود. این روزها عاشقان امام حسین (ع) با پاهای پیاده مسیر شهر عشق را می‌پیمایند. بسیاری از مردم با اینکه با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند اما این عشق به شهیدان تشنه‌لب دشت کربلا است که از زن و مرد، کودک و جوان و سالمند، همه و همه را در یک مسیر به سمت شهر کربلا روانه می‌کند. هرساله همزمان با آغاز پیاده‌روی اربعین، همه دستگاه‌ها دست در دست هم برای تسهیل در فرآیند خروج زائران از مرز اقداماتی یکپارچه انجام می‌دهند و این روند در خاک عراق نیز ادامه خواهد داشت. سال‌هاست که در ایام اربعین کشور عراق میزبان هموطنان‌مان است و امسال نیز با تدابیری که اندیشیده شده میلیون‌ها زائر با نیت حسینی قدم در مسیر کربلا گذاشته‌اند.
روز سوم از ماه صفر سال 64 هجری قمری روزی است که مسلم بن عقبه پرده کعبه را آتش زد و به دیوارهای آن سنگ‌ پرتاب کرد در حالی که به نمایندگی از یزید با عبدالله بن زبیر در نبرد بود. روز 20 صفر ـ یعنی اربعین ـ زمانی است که حرم امام حسین (علیه‎السلام) یعنی کاروان ‌اسرا، از شام به مدینه مراجعت کردند و روزی است که جابر بن عبدالله انصاری‌، صحابی رسول خدا (صلی الله علیه و آله‌)، از مدینه به کربلا رسید تا به زیارت‌ قبر امام حسین (علیه‎السلام) بشتابد و او نخستین کسی است از مردم که مزار آن ‌حضرت را زیارت کرد. در این روز زیارت امام حسین (علیه‎السلام) مستحب است و این زیارت‌، همانا خواندن زیارت اربعین است که از امام عسکری (ع) روایت ‌شده است. شیخ طوسی سپس متن زیارت اربعین را با سند به نقل از حضرت صادق (علیه‎‌السلام) آورده است‌: السلام علی ولی الله و حبیبه‌، السلام علی خلیل الله و نجیبه‌، السلام علی صفی الله و ابن صفیه ‌...
«شیعه نیوز» در این باره می‌نویسد: «این مطلبی است که شیخ طوسی‌، عالم فرهیخته و معتبر و معقول شیعه در قرن ‌پنجم درباره اربعین آورده است‌. طبعا بر اساس اعتباری که این روز میان ‌شیعیان داشته است‌، از همان آغاز که تاریخش معلوم نیست‌، شیعیان به حرمت‌ آن‌، زیارت اربعین می‌خوانده‌اند و اگر می‌توانسته‌اند مانند جابر بر مزار امام ‌حسین (علیه‎السلام) گرد آمده و آن امام را زیارت می‌کردند. این سنت تا به امروز در عراق با قوت برپاست‌ و شاهدیم که میلیون‎ها شیعه عراقی و غیر‌عراقی در این روز بر مزار امام حسین (علیه‎السلام) جمع می‎شوند.»


شیعیان در کنار هم
راهپیمایی بزرگ اربعین برای شهادت امام حسین (علیه ‌السلام) و مظلومیت آن امام بزرگوار برگزار می‌شود. مردم کشورمان در مسیر راهپیمایی، برادران و خواهرانی هستند که در راه طولانی رسیدن به کربلا محبت را معنا می‌کنند. بارها دیده شده است که افراد با برپایی موکب و پخش نذری، به یاری یکدیگر شتافته و راه و رسم کمک به ‌هم‌نوع را به نمایش گذاشته‌اند. این در حالی است که مردم کشور عراق نیز میزبان خوبی برای برگزاری این راهپیمایی بوده‌اند و نذورات و خیراتی چه از نظر معنوی و چه مادی یاری‌گر مسافران کربلا هستند. راه دشوار پیاده روی با در کنار هم بودن شیعیان سخت به نظر می‌رسد. گفتنی است بیش از‌20 میلیون از شیعیان جهان از کشورهای مختلف در راهپیمایی بزرگ اربعین شرکت می‌کنند. این در حالی است که این سفر معنوی نیازمند حمایت دستگاه‌های دولتی چه در داخل و چه خارج از کشور نیز است.
برای امدادرسانی به زائران حدود 13 هزار نفر در آماده‌باش هستند
در روزهای اخیر صد‌ها هزار از زائران اربعین از مرزهای غربی کشور به سمت کربلا حرکت می‌کنند. در روزهای پایانی مهرماه تب‌و‌تاب بسیاری برای اخذ برگه خروج از کشور میان مردم به ‌راه افتاد. صدها هزار نفر از شهرهای مختلف ایران با پاهای پیاده آماده سفر به کربلا شدند. یکی از دغدغه‌های زائران وضعیت بهداشتی و سلامت در مسیر راهپیمایی بود که به همت مسئولان مربوطه بسیاری از موانع برداشته شد. روز گذشته رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از ارائه خدمات امدادی و درمانی به بیش از ۱۵ هزار نفر از زائران در طرح اربعین هلال احمر خبر داد.
مرتضی سلیمی در این باره به ‌ایسنا‌ گفته بود: «‌طرح امسال نسبت به سال‌های قبل شش روز زودتر آغاز شده است و در مجموع ۴۷۷ پایگاه امداد و نجات بین شهری در سراسر کشور برای پوشش امدادی زائران در آماده‌باش کامل هستند.»
وی با بیان اینکه ۸۰ پایگاه امداد و نجات بین شهری در استان‌های معین و محورهای مواصلاتی منتهی به مرزهای خروجی مهران، چذابه و شلمچه در آماده‌باش کامل هستند، گفت: «۸۷ پایگاه امداد و نجات ثابت، موقت و سیار نیز در استان های ایلام، خوزستان و کرمانشاه فعال شده‌اند.»
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه ۱۲ هزار و ۹۳۶ نیرو در هر روز در داخل و خارج کشور به کار گرفته شده‌اند، گفت: ۹۴۷۱ نفر در کشور و ۳۴۶۵ نفر در خارج از کشور در آماده‌باش هستند.
سلیمی درباره پوشش امدادی زائران اربعین نیز گفت: در مجموع بیش از ۱۵ هزار نفر به مراکز و پایگاه‌های هلال احمر مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ٣٨ نفر به مراکز درمانی منتقل شده و ۹۲۲۸ نفر نیز خدمات سرپایی دریافت کرده‌اند. به ۵۲۸۵ نفر نیز خدمات پزشکی شامل تست فشار و قندخون ارائه شده و ۱۳۵۲ نفر اسکان اضطراری داده شده‌اند.
از 28 مهر تا 14 آبان ماه امسال در استان‌های غربی طرح ویژه ترافیکی اجرا می‌شود
در ابعاد امنیتی نیز اقدامات خوبی برای زائران فراهم شده است. از اولین روز تا پایان مراسم روز اربعین حسینی بیش از 10 روز به طول می‌انجامد و از این‌رو نیروی انتظامی کشور برای برقراری نظم و امنیت 24 ساعته در مرزهای کشور فعال بوده تا هیچ مشکلی برای زائران پیش نیاید.
یکی از دغدغه مسافران اربعین، ترافیکی است که روزانه در این مسیر و بیشتر در شهرهای مرزی ایجاد می‌شود. فرمانده پلیس راه کشور پیش از این عنوان کرده بود: «پلیس راه آمار و ارقام دقیقی از میزان سفر در معابر منتهی به سه مرز شلمچه، چذابه و مهران و بازگشت از این مرزها در طول اجرای طرح اربعین در سال‌های گذشته را دارد و آمارها نشان می‌دهد که تردد در محورهای منتهی به چذابه و شلمچه در سال قبل افزایش داشته است.» سردار محمدحسین حمیدی با بیان اینکه امسال شرایط کنترلی در مسیرها و محورهای منتهی به پایانه‌های مرزی از سوی پلیس تشدید شده است، گفت: «خوشبختانه با اقدامات انجام شده از سوی پلیس و دیگر دستگاه‌ها در سال‌ گذشته شاهد کاهش تصادفات رانندگی بوده‌ایم.»
حمیدی با اشاره به تمهیدات و ابلاغیه لازم پلیس در طول مدت اجرای طرح اربعین گفت: ‌» از 28 مهر تا 14 آبان ماه امسال در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان، مرکزی و همدان طرح ویژه ترافیکی اجرا می‌شود و در همین راستا نیز کلیه عملیات عمرانی در این تاریخ در مسیرها و معابر این استان‌ها ممنوع است.»
فرمانده پلیس راه درباره اعمال محدودیت‌های ترافیکی نیز گفت: «اعمال محدودیت‌های ترافیکی با توجه به حجم ترافیک و به صورت مقطعی با تشخیص فرمانده اعمال می‌شود و ممکن است برای روان‌سازی ترافیک به صورت موقت برخی مسیرها یک طرفه شود.»
امنیت کامل در مسیر تردد زائران برقرار است
همچنین در زمینه تامین امنیت روز یکشنبه، فرمانده قرارگاه ابوذر اربعین حسینی (ع ) از ایستگاه‌های انتظامی شهرستان چرداول ایلام و شهرستان کنگاور کرمانشاه بازدید کرد و از آمادگی کامل نیروهای پلیس برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین خبر داد.
سردار ‌محمد شرفی‌ در راستای واپایش و هدایت دقیق نیروهای مستقر این پلیس در مسیر راهپیمایی اربعین، از ایستگاه‌های بازرسی ویژه در شهرستان‌های ایلام وکرمانشاه بازدید کرد.
وی پس از بازرسی و نظارت بر عملکرد شبانه روزی کارکنان، از آمادگی کامل نیروهای پلیس پیشگیری برای خدمات رسانی به زائران اربعین خبر داد و افزود: «نیروهای پلیس پیشگیری با هوشیاری کامل و بر اساس آموزش‌های میدانی، از تردد وسایط نقلیه مشکوک خودداری و با کنترل لایه به لایه جمعیت از تردد افراد بدون روادید یا مدارک گذرنامه معتبر جلوگیری می‌کنند، به گونه‌ای که امنیت کامل در مسیر تردد زائران برقرار است.»
رئیس پلیس پیشگیری ناجا با یادآوری تاکید فرمانده ناجا به ارائه مطلوب‌ترین خدمات به زوار اربعین، خطاب به کارکنان پایور و وظیفه، مطرح کرد: «در سایه خدمت بی‌منت و بدون چشم داشت ان‌شاء‌الله خادمان شایسته‌ای برای زوار اربعین حسینی (ع) باشیم و با عنایت خداوند متعال ثواب زیارت راهپیمایان اربعین حسینی شامل حال همه خادمان از جمله کارکنان ناجا شود.»
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در ابتدای جلسه‌ درس خارج فقه: مسئولان جز در موارد نظامی و امنیتی، هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند رهبر انقلاب در ابتدای جلسه‌ درس خارج فقه: مسئولان جز در موارد نظامی و امنیتی، هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند علیرضا صدقی می‌کُشم و تسلیت می‌گویم علیرضا صدقی می‌کُشم و تسلیت می‌گویم اعتذار اعتذار توضیح تحریریه «ابتکار» از چالش‌‌های تصمیم دولت برای افزایش حقوق کارمندانش گزارش می دهد از حقوق کارگران تا نیاز به متمم بودجه «ابتکار» از چالش‌‌های تصمیم دولت برای افزایش حقوق کارمندانش گزارش می دهد از حقوق کارگران تا نیاز به متمم بودجه فیلم «عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی بررسی شد آواز قوی زنانه فیلم «عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی بررسی شد آواز قوی زنانه وزرای ایران و عربستان از تاثیر خروج 3میلیون بشکه نفت از بازار جهانی بر قیمت «طلای سیاه» گفتند وزرای ایران و عربستان از تاثیر خروج 3میلیون بشکه نفت از بازار جهانی بر قیمت «طلای سیاه» گفتند «ابتکار» از تلاش اصلاح‌طلبان به منظور رسیدن به یک ساختار دموکراتیک گزارش می‌دهد گذر از شورای سیاستگذاری به پارلمان اصلاحات «ابتکار» از تلاش اصلاح‌طلبان به منظور رسیدن به یک ساختار دموکراتیک گزارش می‌دهد گذر از شورای سیاستگذاری به پارلمان اصلاحات «ابتکار» از تمهیدات راهپیمایی باشکوه مراسم اربعین حسینی گزارش می‌دهد قدم به قدم تا حرم عشق «ابتکار» از تمهیدات راهپیمایی باشکوه مراسم اربعین حسینی گزارش می‌دهد قدم به قدم تا حرم عشق رواق هنر به روی مردم باز می‌شود ترک خوردن حصار شیشه‌ای «دروازه بهشت» رواق هنر به روی مردم باز می‌شود ترک خوردن حصار شیشه‌ای «دروازه بهشت» «ترزا می» در مورد مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا به نمایندگان محافظه‌کار پارلمان گزارش داد «ترزا می» در مورد مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا به نمایندگان محافظه‌کار پارلمان گزارش داد رئیس قوه قضائیه: اجازه نمی‌دهیم عده‌ای از دارایی‌های ملت برای خود مال‌اندوزی کنند رئیس قوه قضائیه: اجازه نمی‌دهیم عده‌ای از دارایی‌های ملت برای خود مال‌اندوزی کنند استاندار خوزستان اعلام کرد دستگیری یک زن مرتبط با حادثه تروریستی اهواز استاندار خوزستان اعلام کرد دستگیری یک زن مرتبط با حادثه تروریستی اهواز سردار نجات: اتفاق مرز میرجاوه با فریب دادن یکی از عناصر رخ داد