وزرای ایران و عربستان از تاثیر خروج 3میلیون بشکه نفت از بازار جهانی بر قیمت «طلای سیاه» گفتند

سنگ‌های بزرگ پیش پای تحریم نفتی ایران
کیمیا نجفی
بازار نفت جهانی این روزها در انتظار افزایش میزان تولید نفت کشورهایی مانند روسیه، کویت و امارات است. این کشورها به‌طور رسمی از افزایش میزان تولید نفت خود خبر داده بودند. اما همچنان بازار نفت جهانی تردید دارد که این کشورها بتوانند نیاز نفت جهان را تامین کنند و بتوانند جایگزین خوبی برای نفت ایران باشند.
در این کشمکش جهانی بسیاری ازکشورها به دنبال یافت راهی برای گرفتن معافیت از کشور آمریکا هستند. چون آن‌ها می‌دانند که نفت هیچ کشوری جایگزین مناسبی برای نفت ایران نخواهد بود. البته در این میان برخی از کشورها همانند ژاپن به آمریکا اعلام کرده‌اند که تحت هیچ شرایطی خرید نفت از ایران را متوقف نخواهند کرد و به راه خود ادامه خواهند داد. هند و چین هم از جمله کشورهایی بودند که خرید نفت از ایران را همچنان ادامه دادند.


بیژن زنگنه، وزیر نفت دیروز در آستانه آغاز تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران درباره این که آیا کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در کنار تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان، توانایی جایگزین کردن نفت ایران را دارند، تاکید کرد: «همان‌طور که بارها گفتم، برای نفت ایران جایگزینی در بازار وجود ندارد، تولید نفت عربستان و روسیه هم اکنون نزدیک به بالاترین سطح تاریخی خود است و این دو کشور ظرفیت اضافی برای تولید بیشتر و جایگزینی نفت ایران را ندارند».
زنگنه با بیان این که ناتوانی عربستان و روسیه در تولید نفت بیشتر و جایگزینی سهم ایران، سبب نگرانی بازار شده است، تصریح کرد: «اطلاع بازار از این ناتوانی سبب افزایش قیمت‌ نفت شده است به‎گونه‌ای که میانگین قیمت نفت خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت (WTI) و برنت دریای شمال به ترتیب از حدود ۶۷ و ۷۷ دلار در ماه مه به ۷۴ و ۸۴ دلار برای هر بشکه در ماه اکتبر رسیده است. افزایش قیمت نفت سبب شده است رشد اقتصادی بسیاری از کشورهای مصرف‌کننده کند شود و این موضوع اقتصاد جهانی را سخت تحت تاثیر قرار می‌دهد».
از آنجایی که عربستان پای توافق کاهش تولید را امضا کرده بود، اما بر خلاف تعهد خود، در نقض این توافق‌نامه، تولید نفت خود را افزایش داده است، زنگنه در این‌باره تصریح کرد: «به نظر من این تخلف با فشار آمریکا به هیات حاکمه عربستان صورت گرفته است. آن‌ها چنین توانایی ندارند. تولید نفت این کشورها به جز روسیه بر اساس اعداد تخمینی دبیرخانه اوپک در بازه زمانی ماه مه تا سپتامبر امسال تنها ۶۶ هزار بشکه در روز افزایش یافته است».
وزیر نفت طی سخنانش بارها تاکید کرده است که در این بازار توانایی جایگزین کردن نفت ایران وجود ندارد و به ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پیشنهاد داد دست از تحریم‌ها بردارد.
قیمت‌ها بیش از 100 دلار خواهد شد
برخی از کارشناسان معتقد هستند که بازار در حالت تعادل قرار دارد و کمبود و یا مازادی وجود ندارد. اما اگر تحریم‌ها اجرا شود و نفت ایران خریداری نشود ممکن است که قیمت‌ها به بیش از 100 دلار برسد و در آن زمان شرایط به ضرر خریداران نفت خواهد بود.
در این میان هم خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان ضمن اذعان به ناتوانی این کشور در جایگزینی ۳ میلیون بشکه نفت در بازارهای جهانی نفت خام، اظهار کرد: «ما نمی‌توانیم تضمین کنیم که قیمت نفت به ۱۰۰ دلار نمی‌رسد، چون نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که چه اتفاقی برای تولیدکنندگان دیگر رخ می‌دهد. ما با تحریم‌ها علیه ایران رو‌به‌رو هستیم و کسی نمی‌داند صادرات نفت ایران چقدر خواهد بود، دیگر این که کاهش احتمالی در کشورهای دیگر همچون لیبی، نیجریه، مکزیک و ونزوئلا هم وجود دارد. اگر ۳ میلیون بشکه نفت در روز ناپدید شود، نمی‌توانیم این حجم را پوشش دهیم؛ بنابراین باید از ذخیره‌سازی‌های نفت خام خود استفاده کنیم. اگر افزون بر اجرای کامل تحریم‌های ضد ایران، دیگر کشورها هم کاهش تولید داشته باشند، ما همه ظرفیت مازاد تولید را درگیر خواهیم کرد».
وزیر نفت عربستان ادعا کرده است که عربستان به زودی تولید نفت خود را به ۱۱ میلیون بشکه در روز می‌رساند و این کشور ظرفیت رساندن تولید نفت خود به ۱۲ میلیون بشکه در روز را نیز دارد.
لجبازی‌ها تمامی ندارد
آمریکا سعی دارد در مدت زمان کوتاهی صادرات نفت ایران را به صفر برساند. این مسئله بر کسی پوشیده نیست. در همین راستا استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در جدیدترین اظهارنظر خود اعلام کرد و گفت: «برای کشورها دریافت معافیت از تحریم‌های نفتی ایران نسبت به دوران اوباما دشوارتر خواهد بود».
منوچین در مصاحبه با رویترز با تاکید بر کاهش خرید نفت از ایران گفت: «کشورها باید خرید نفت ایران را بیش از ۲۰ درصد از سطحی که در فاصله سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ برای دریافت معافیت از تحریم‌های نفتی واشنگتن علیه تهران کاهش داده بودند، کاهش دهند. انتظار ندارم صادرات نفت ایران در نوامبر به صفر برسد، اما انتظار دارم ما آن را به صفر برسانیم. پیش از این کاهش قابل توجهی در صادرات ایران روی داده است».
بر اساس این سخنان، ممکن است صادرات نفت ایران به دلیل تحریم‌ها بازارهای نفت را دچار کمبود عرضه کند. در این کشمکش‌ها لجبازی آمریکا با خریداران نفت ایران تمامی ندارد و هر روز به شکل جدیدی خود را نشان می‌دهد. باید منتظر ماند و دید نتیجه این بازی و کشمکش چه خواهد بود و سرنوشت نفت ایران و اقتصاد جهان چه خواهد شد؟
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در ابتدای جلسه‌ درس خارج فقه: مسئولان جز در موارد نظامی و امنیتی، هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند رهبر انقلاب در ابتدای جلسه‌ درس خارج فقه: مسئولان جز در موارد نظامی و امنیتی، هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند علیرضا صدقی می‌کُشم و تسلیت می‌گویم علیرضا صدقی می‌کُشم و تسلیت می‌گویم اعتذار اعتذار توضیح تحریریه «ابتکار» از چالش‌‌های تصمیم دولت برای افزایش حقوق کارمندانش گزارش می دهد از حقوق کارگران تا نیاز به متمم بودجه «ابتکار» از چالش‌‌های تصمیم دولت برای افزایش حقوق کارمندانش گزارش می دهد از حقوق کارگران تا نیاز به متمم بودجه فیلم «عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی بررسی شد آواز قوی زنانه فیلم «عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی بررسی شد آواز قوی زنانه وزرای ایران و عربستان از تاثیر خروج 3میلیون بشکه نفت از بازار جهانی بر قیمت «طلای سیاه» گفتند وزرای ایران و عربستان از تاثیر خروج 3میلیون بشکه نفت از بازار جهانی بر قیمت «طلای سیاه» گفتند «ابتکار» از تلاش اصلاح‌طلبان به منظور رسیدن به یک ساختار دموکراتیک گزارش می‌دهد گذر از شورای سیاستگذاری به پارلمان اصلاحات «ابتکار» از تلاش اصلاح‌طلبان به منظور رسیدن به یک ساختار دموکراتیک گزارش می‌دهد گذر از شورای سیاستگذاری به پارلمان اصلاحات «ابتکار» از تمهیدات راهپیمایی باشکوه مراسم اربعین حسینی گزارش می‌دهد قدم به قدم تا حرم عشق «ابتکار» از تمهیدات راهپیمایی باشکوه مراسم اربعین حسینی گزارش می‌دهد قدم به قدم تا حرم عشق رواق هنر به روی مردم باز می‌شود ترک خوردن حصار شیشه‌ای «دروازه بهشت» رواق هنر به روی مردم باز می‌شود ترک خوردن حصار شیشه‌ای «دروازه بهشت» «ترزا می» در مورد مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا به نمایندگان محافظه‌کار پارلمان گزارش داد «ترزا می» در مورد مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا به نمایندگان محافظه‌کار پارلمان گزارش داد رئیس قوه قضائیه: اجازه نمی‌دهیم عده‌ای از دارایی‌های ملت برای خود مال‌اندوزی کنند رئیس قوه قضائیه: اجازه نمی‌دهیم عده‌ای از دارایی‌های ملت برای خود مال‌اندوزی کنند استاندار خوزستان اعلام کرد دستگیری یک زن مرتبط با حادثه تروریستی اهواز استاندار خوزستان اعلام کرد دستگیری یک زن مرتبط با حادثه تروریستی اهواز سردار نجات: اتفاق مرز میرجاوه با فریب دادن یکی از عناصر رخ داد