توضیح تحریریه

در شماره 4115 روزنامه ابتکار که روز یکشنبه 29 مهرماه 1397 منتشر شد، مطلبی به چاپ رسید که به موضوع توصیه‌های بهداشتی به زائران پیاده‌روی اربعین امام حسین (ع) می‌پرداخت. این توصیه‌ها صرفا به این منظور انجام شده است که زائران کربلای حسینی، ضمن حفظ سلامتی و تندرستی خود بتوانند بهترین و بیشترین بهره را از معنویت مراسم ببرند.
چنان که در آداب سفر گفته شده است، سفر با صدقه برای رفع بلا و سلامت سفر آغاز می‌شود و در اسلام احادیث و روایات فراوانی درباره سلامت و نیز تندرستی در سفر مطرح شده است. امام صادق (ع) می‌فرمایند که «نعمت دنیا امنیت و سلامت است» و حالا که راهپیمایی پرشکوه اربعین هر ساله در کمال امنیت برگزار می‌شود، تلاش این روزنامه تنها آگاهی‌بخشی برای حفظ نعمت صحت و سلامت زائران در این مراسم پرفیض معنوی است و انصاف نیست که آن را به عنوان مصداق ارعاب و ترساندن عاشقان حسینی برای جلوگیری از حضور در این راهپیمایی باشکوه دانست. نیت روزنامه «ابتکار» تنها برگزاری هر چه باشکوه‌تر راهپیمایی اربعین در سایه حفظ تندرستی زائران مضجع شریف امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل العباس (ع) و یاران پاکشان بوده و هست.
علاوه بر این، در بخشی از این گزارش سهوا به جای «شهادت» از واژه‌ای اشتباه استفاده شده است که از محضر حضرت ولیعصر(عج)، امام حسین (ع) و عموم شیعیان عذرخواهی می‌کنیم. استفاده از تعابیری مثل «سرزمین عاشقان» برای کربلای معلی در همین گزارش نشان می‌دهد که این تعبیر صرفا به اشتباه در گزارش قرار گرفته و نیت سوئی پشت آن نبوده است. همچنین مطالب فراوانی که در تبلیغ و روشنگری درباره نهضت عاشورای حسینی در روزنامه «ابتکار» به چاپ رسیده است، نشان دهنده ارادت تحریریه این روزنامه به اهل بیت و به ویژه امام حسین (ع) است. به هر ترتیب بدین وسیله مجددا از محضر همه کسانی که به دلیل این اشتباه آزرده خاطر شده‌اند، عذرخواهی می‌کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در ابتدای جلسه‌ درس خارج فقه: مسئولان جز در موارد نظامی و امنیتی، هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند رهبر انقلاب در ابتدای جلسه‌ درس خارج فقه: مسئولان جز در موارد نظامی و امنیتی، هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند علیرضا صدقی می‌کُشم و تسلیت می‌گویم علیرضا صدقی می‌کُشم و تسلیت می‌گویم اعتذار اعتذار توضیح تحریریه «ابتکار» از چالش‌‌های تصمیم دولت برای افزایش حقوق کارمندانش گزارش می دهد از حقوق کارگران تا نیاز به متمم بودجه «ابتکار» از چالش‌‌های تصمیم دولت برای افزایش حقوق کارمندانش گزارش می دهد از حقوق کارگران تا نیاز به متمم بودجه فیلم «عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی بررسی شد آواز قوی زنانه فیلم «عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی بررسی شد آواز قوی زنانه وزرای ایران و عربستان از تاثیر خروج 3میلیون بشکه نفت از بازار جهانی بر قیمت «طلای سیاه» گفتند وزرای ایران و عربستان از تاثیر خروج 3میلیون بشکه نفت از بازار جهانی بر قیمت «طلای سیاه» گفتند «ابتکار» از تلاش اصلاح‌طلبان به منظور رسیدن به یک ساختار دموکراتیک گزارش می‌دهد گذر از شورای سیاستگذاری به پارلمان اصلاحات «ابتکار» از تلاش اصلاح‌طلبان به منظور رسیدن به یک ساختار دموکراتیک گزارش می‌دهد گذر از شورای سیاستگذاری به پارلمان اصلاحات «ابتکار» از تمهیدات راهپیمایی باشکوه مراسم اربعین حسینی گزارش می‌دهد قدم به قدم تا حرم عشق «ابتکار» از تمهیدات راهپیمایی باشکوه مراسم اربعین حسینی گزارش می‌دهد قدم به قدم تا حرم عشق رواق هنر به روی مردم باز می‌شود ترک خوردن حصار شیشه‌ای «دروازه بهشت» رواق هنر به روی مردم باز می‌شود ترک خوردن حصار شیشه‌ای «دروازه بهشت» «ترزا می» در مورد مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا به نمایندگان محافظه‌کار پارلمان گزارش داد «ترزا می» در مورد مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا به نمایندگان محافظه‌کار پارلمان گزارش داد رئیس قوه قضائیه: اجازه نمی‌دهیم عده‌ای از دارایی‌های ملت برای خود مال‌اندوزی کنند رئیس قوه قضائیه: اجازه نمی‌دهیم عده‌ای از دارایی‌های ملت برای خود مال‌اندوزی کنند استاندار خوزستان اعلام کرد دستگیری یک زن مرتبط با حادثه تروریستی اهواز استاندار خوزستان اعلام کرد دستگیری یک زن مرتبط با حادثه تروریستی اهواز سردار نجات: اتفاق مرز میرجاوه با فریب دادن یکی از عناصر رخ داد