با نقض قواعد در بودجه پیشنهادی در راه است ایتالیا و اولین تقابل بودجه در اتحادیه اروپا

منابع آگاه خبر می‌دهند، مقامات ایتالیا نیز منتظرند تا برای اولین بار در تاریخ، اتحادیه اروپا با رد بودجه پیشنهادی از این کشور بخواهد که در برنامه خود تجدیدنظر کند
روح‌اله نخعی‪-‬ بعد از ارائه طرح پیشنهادی دولت ایتالیا برای بودجه این کشور، نگاه‌ها متوجه بروکسلی است که به احتمال قریب‌به‌یقین، امروز سه‌شنبه برای اولین بار از یکی از کشورهای عضو درخواست خواهد کرد، در بودجه پیشنهادی خود تجدیدنظر کند. منبعی از دولت ایتالیا، این خبر قابل‌پیش‌بینی را در اختیار رسانه‌ها قرار داده که خود دولت ایتالیا نیز انتظار این را دارد که اتحادیه اروپا با بودجه پیشنهادی‌اش مخالفت کند.
به گزارش رویترز، کمیسیون اروپایی از تخطی بی‌سابقه دولت ایتالیا از قواعد مالی این اتحادیه در برنامه بودجه سال ۲۰۱۹ به‌شدت انتقاد کرده است. این برنامه، کسری بودجه دولت ایتالیا را باز هم افزایش خواهد داد.
کمیسیون اروپایی از سال ۲۰۱۳ قدرت بیشتری در برنامه‌های بودجه اعضای این اتحادیه داشته است اما تابه‌حال هرگز از هیچ کشوری درخواست نکرده است که نسخه بازنگری‌شده‌ای از برنامه بودجه‌اش را در اختیار این نهاد قرار دهد.


ایتالیا با ۲.۳ تریلیون یورو بدهی، از بزرگترین بدهکاران جهان است و اقتصاد آسیب‌پذیر این کشور، به منبعی برای تهدید یورو تبدیل شده است، اما احزاب حاکم در ایتالیا، طبق وعده‌هایی که پیش از انتخابات نیز داده بودند، در برنامه بودجه فعلی، همچنان افزایش جدی هزینه‌های دولت را دنبال کرده‌اند.
این منبع همچنین گفته است که جیووانی تریا وزیر اقتصاد و حتی شخص نخست‌وزیر جوزپه کونته در جلسه شنبه کابینه این کشور تلاش کرده اند، کسری بودجه هدف سال ۲۰۱۹ را کاهش دهند اما ناکام مانده‌اند. این منبع اما احتمال تغییر در این برنامه در مذاکرات با اتحادیه اروپا پس از رد بودجه پیشنهادی را رد نمی‌کند. از طرف دیگر اما از مواضع رهبران احزاب حاکم، مانند لوییجی دی‌مایو چنین به نظر می‌رسد که دولت ایتالیا، برنامه جایگزینی برای پیشنهادات فعلی‌اش ندارد و در تلاش خواهد بود که با تغییرات حداقل اتحادیه اروپا را قانع کند. دی‌مایو گفته است، دولت قصد دارد با توضیح برنامه‌هایش به بروکسل، طرف مقابل را به پذیرش برنامه قانع کند. ایتالیا البته تاکید کرده قصد خروج از حوزه یورو را ندارد.
دولت ایتالیا طبق برنامه‌هایی که از قبل از انتخابات مطرح کرده، به دنبال افزایش هزینه‌های رفاهی و لغو بعضی اصلاحات و تغییرات مالیاتی در این کشور است که در مجموع بدون تامین درآمد لازم، هزینه‌های دولت را افزایش خواهد داد. برخی کارشناسان اقتصادی نگران‌اند، در حالی که ایتالیا در این مرحله به دولتی مسئولیت‌پذیر احتیاح دارد که بحران اقتصادی این کشور را کنترل کند، سیاست‌های اقتصادی پوپولیستی دولت راست‌افراطی، ضدساختار و ضداروپای ایتالیا، این کشور را در سراشیبی تبدیل‌شدن به یونان آینده بعدی اتحادیه اروپا تبدیل کند.
به گزارش سی‌ان‌بی‌سی یکی از سخنگویان کمیسیون اروپایی با اشاره به نارضایتی از پیش مطرح‌شده اتحادیه اروپا، گفته تصمیم نهایی هنوز اتخاذ نشده است. او همچنین توضیح داده که اتحادیه اروپا، البته نمی‌تواند دولت ایتالیا را به تغییر برنامه بودجه‌ای ملزم کند اما می‌تواند از این کشور بخواهد برنامه بازنگری‌شده‌ای را ارائه کند.
در صورتی که کمیسیون علیه بودجه ایتالیا تصمیم بگیرد، می‌تواند از شورای اروپایی بخواهد، «روال کسری مفرط» یا Excessive DeficiProcedure (EDP) را علیه ایتالیا کلید بزند. این روال از کشور عضو می‌خواهد که برنامه از اقدامات اصلاحی و سیاست‌هایی که برای رفع مشکل تعقیب خواهد کرد را به همراه ضرب‌الاجل‌های دستیابی به این اهداف، به اتحادیه ارائه کند. کشورهای حوزه یورو که به این رویه عمل نکنند، جریمه خواهند شد.
با ارائه بودجه ایتالیا به شکل فعلی، شانس افزایش تنش‌های اقتصادی بین ایتالیا و اتحادیه اروپا و اعمال EDP افزایش یافته‌است. احتمال دارد کمیسیون اروپا بودجه فعلی را به عنوان آخرین فرصت عملی حل سیاسی این اختلاف، پیش از انتخابات پارلمان اروپا در نظر بگیرد.
دولت ایتالیا، حاصل ائتلاف حزب جنبش پنج ستاره به رهبری لوییجی دی مایو و حزب لیگ به رهبری ماتئو سالوینی است که در مجموع گرایش‌هایی ضدسیاست‌های مالی و مهاجرتی اتحادیه اروپا دارند و حتی از گزینه‌های احتمالی خروج از اتحادیه پس از برگزیت به شمار می‌آمدند.
سایر اخبار این روزنامه
رهبری معظم انقلاب در ابتدای جلسه‌ درس خارج فقه : مسئولان جز در موارد نظامی و امنیتی هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند پیمان نوروزی، عضو هیات مدیره انجمن ایمنی زیستی در گفت‌وگو با «همدلی»: تراریختگی برای عبور از خشکسالی محمد آخوندی و عزت‌الله ضرغامی از «فراقانونی‌ها» و دست‌اندازهایشان در راه دولت و پیشرفت کشور می‌گویند گفت‌وگوی همدلی با مجری و گزارشگر صدا و سیما در نقد سرمایه‌سوزی رسانه ملی؛ از ستاره‌کُشی تا مجریان زد و بندی! «همدلی» در گفت‌وگو با کارشناسان افزایش قتل های خانوادگی در کشور را بررسی کرد مرگ به دست خودی‌ها گویا این روزها خیلی‌ها به تهران مهاجرت می‌کند جایی که احتمالا کار هست با نقض قواعد در بودجه پیشنهادی در راه است ایتالیا و اولین تقابل بودجه در اتحادیه اروپا ولی‌الله شجاع‌پوریان هزارمین شماره همدلی غزل خداحافظی‌ یا غزل وصال رهبری معظم انقلاب در ابتدای جلسه‌ درس خارج فقه : مسئولان جز در موارد نظامی و امنیتی هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند