گفت‌وگوی همدلی با مجری و گزارشگر صدا و سیما در نقد سرمایه‌سوزی رسانه ملی؛ از ستاره‌کُشی تا مجریان زد و بندی!

مهدی فیضی صفت-روزگاری دور و نزدیک، تلویزیون حاکم بی چون و چرای خلوت مردم ایران بود، شبانه های ایرانیان خلاصه می شد در جعبه جادویی و شاید بزرگترین لذت دنیا تماشای سریال‌هایی بود که سرنوشت هر کدام از شخصیت هایش اهمیت زیادی برای شان داشت. دیگر برنامه های سیما هم جای خود را در میان مردم باز می کردند. مثال هایش هم زیادند؛ از «دیدنی ها» تا «ورزش و مردم» بعد از گذشت دهه ها هنوز از یادها نرفته اند، مجری ها و گزارشگران تلویزیون در دهه های شصت و هفتاد شهرتی داشتند در اندازه ستاره های سینما و شاید معروف تر، جلال مقامی، بهرام شفیع که هنوز داغش تازه است، جواد آتش افروز، محمود شهریاری و چندین و چند مجری دیگر گویی جزوی از خانواده ها بودند، مردم دغدغه های شان را جست و جو می کردند در تلاش های قابل احترام مجریان و گزارشگرانی که گاهی به دل جنگ می رفتند تا برای شان گزارشی تهیه کنند و برنامه ای بسازند.
ستاره‌کُشی
در دهه های هشتاد و نود هم چهره هایی در سیما توانستند اعتماد مردم را به خود جلب کنند و برنامه های پر مخاطبی بسازند، مانند سید محمد حسینی، مجری مسابقه جذاب و پر بیننده «سیمرغ» که حضورش در هر برنامه تلویزیونی مساوی بود با نشاندن میلیون ها نفر پای گیرنده ها اما ترجیح داد آینده اش را در آن سوی آب ها رقم بزند. شهیرترین‌شان شاید عادل فردوسی پور باشد که مجله معتبر «نیوزویک» یکی از 20 چهره پرنفوذ ایرانی انتخابش کرد، پر بیننده ترین برنامه تلویزیون را داشت قبل از ظهور «خندوانه» که باز هم قیاس شان چندان عادلانه نیست چرا که برنامه رامبد جوان، مخاطب عام دارد و «نود»، برنامه ای تخصصی برای فوتبال است. حالا عادل فردوسی پور هم انگار از سوی سازمان صدا و سیما به حاشیه رانده شده، یک هفته برنامه اش را از کنداکتور خارج کردند و بعد هم هزار حرف و حدیث راه افتاد که قرار است برای همیشه از تلویزیون کنارش بگذارند؛ اتفاقی که حتی اگر رخ ندهد غریب نیست برای مخاطبان تلویزیون. نسل امروز چهره جواد آتش افروز، مجری معروفی که هر روز صبح میهمان خانه ها بود را نمی شناسد، قدیمی ها هم اگر امروز در خیابان ببینندش، احتمالا یادشان نمی آید روزگاری با او خاطره می ساختند. محمود شهریاری، فرزاد حسنی، رضا رشیدپور و چندین مجری دیگر که توسط خود صدا و سیما ساخته و پرداخته شدند، بارها طعم ممنوع التصویری را چشیدند یا مثل جهانگیر کوثری هنوز هم در لیست سیاه رسانه ملی قرار دارند. از سوی دیگر تلویزیون دست به دامن ستاره های سینما شده تا برای شان مجری‌گری کنند، از محمدرضا گلزار تا حمید گودرزی که با مسابقه هایی مشابه به شبکه‌های سیما آمده اند اما ضعف های شدیدشان حتی به چشم مخاطب عام نیز می آید، چه برسد به متخصصان امر اجرا.
مجری‌گری یک تخصص است


مائده علاقه‌مند، مجری و گزارشگر ورزشی صدا و سیما در این باره به همدلی می گوید: «مجری‌گری یک تخصص است و من به عنوان عضوی از خانواده بزرگ صدا و سیما به وضعیت موجود معترضم. اجرای یک مسابقه تلویزیونی به هیچ عنوان کار ساده ای نیست و مجری برنامه باید بازی با دوربین را بلد باشد. دوربینِ اجرا با دوربینِ سینما زمین تا آسمان متفاوت است. مجری باید خودش را مثل مردم ببیند تا مخاطبان چه مردم، چه مسئولان و چه حاضران در استودیو با او همزاد پنداری کنند که کار بسیار سختی است. اتفاقی که در حال حاضر در حال رخ دادن است، تقلید در اجراها توسط آماتورها از آماتورهاست که زنگ خطری برای ترویج شیوه اجرا در رسانه ملی چه در رادیو و چه در تلویزیون است. البته این اتفاق در رادیو به مراتب کمتر است.»
او با اشاره به اجرای مسابقه «برنده باش» توسط محمدرضا گلزار، بازیگر سینما که حتی در سریال‌های تلویزیونی هم بازی نکرده، ادامه داد: «محمدرضا گلزار بازیگر و خواننده خوبی است اما مگر هر بازیگری می تواند مجری خوبی هم باشد؟ همان طور که یک بازیکن خوب فوتبال الزاما مربی خوبی نخواهد شد. این مثال در مورد حوزه ما هم صدق می کند.»
صدا و سیما از نیروهایش به درستی استفاده نمی‌کند
علاقه‌مند البته انتقاد اصلی را متوجه سازمان صدا و سیما می داند که به درستی از نیروهای تربیت شده به دست خودش استفاده نمی کند: «نکته عذاب‌آور و دردآور این است که می بینیم مجریان زیادی در صدا و سیما تربیت شده اند اما از آنها استفاده نمی شود. مگر سازمان میلیون ها تومان برای این موضوع هزینه نکرده است؟ هر ساله برای ما کلاس‌هایی می گذارند و نکات جدید و خطوط قرمز را به ما آموزش می دهند. دوره های مختلفی برگزار می کنند تا مجریان باتجربه تر شوند اما می بینیم بازیگرانی مثل محمدرضا گلزار و نسرین مقانلو پای به عرصه اجرا می گذارند. البته من برای این عزیزان در حوزه بازیگری احترام زیادی قائلم، ولی همان طور که گفتم مجری‌گری یک تخصص است و تحصیلات آکادمیک برایش تعریف شده، پس باید دقت زیادی در انتخاب مجریان به خرج داد.»
مجریان خوب به حاشیه رانده شدند
این مجری و گزارشگر ورزشی صدا و سیما با اشاره به کنار رفتن مجریان کارکشته ای مانند جواد آتش افروز و محمود شهریاری گفت: «مجریان خوب ما به حاشیه رانده شده اند، در حالی که تجربیات بسیار ارزشمندی دارند. به طور مثال من با نزدیک به 20 سال سابقه کار در صدا و سیما باید تجربیاتم را در اختیار مجریان جوان و عاشقان عرصه اجرا و گزارشگری قرار دهم اما از پتانسیل ها استفاده نمی شود. نباید هر کسی که دوست و آشنایی در سازمان دارد یا از طریق زد و بند با تهیه کننده ها اقدام کرده، به عرصه اجرا ورود کند. همان طوری که ما مجریان نمی‌توانیم وارد حوزه بازیگری شویم، برعکسش هم نباید اتفاق بیفتد.»
علاقه‌مند دلیل اصلی هرج و مرج در عرصه اجراهای تلویزیونی را صراحتا «زد و بند» دانست و ادامه داد: «زد و بندهای رفاقتی اتفاق می افتد و نتیجه اش چیزی می شود که می بینیم. چرا مجری توانمندی مثل جواد آتش افروز باید در رادیو محصور شود؟ او به قدری باسواد و منحصر به فرد است که باید به کمک تلویزیون بیاید. یا محمود شهریاری چه کاری باید برای مردم انجام می داده که نکرده است؟ متاسفانه مجریان کنونی سطح توقع مردم را پایین آورده اند و سبب دوری مخاطب از تلویزیون شده اند.»
مجری باید چهارده عنصر چهره را بشناسد
او با اشاره به چهارده عنصر چهره و اهمیتش در امر اجرا، صحبت هایش را به پایان برد: «مجری باید حواسش به چهارده عنصر چهره، لبخند و حتی سکوت هایش باشد. مجریان باید آموزش ببینند وگرنه ادامه روند فعلی، خطری برای تلویزیون خواهد بود و می بینیم که کمتر کسی دیگر تلویزیون می‌بیند. در حال حاضر می بینیم مجریان رادیو موفق‌تر هستند چون تسلط بیشتری بر امر اجرا دارند و ماحصل کارشان هم برای مخاطب، دلنشین تر می شود. ما مجریان خانم خوبی داریم که از وجودشان استفاده نمی شود اما سراغ کسانی می روند که صرفا سلبریتی هستند و اجرا بلد نیستند.»
سایر اخبار این روزنامه
رهبری معظم انقلاب در ابتدای جلسه‌ درس خارج فقه : مسئولان جز در موارد نظامی و امنیتی هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند پیمان نوروزی، عضو هیات مدیره انجمن ایمنی زیستی در گفت‌وگو با «همدلی»: تراریختگی برای عبور از خشکسالی محمد آخوندی و عزت‌الله ضرغامی از «فراقانونی‌ها» و دست‌اندازهایشان در راه دولت و پیشرفت کشور می‌گویند گفت‌وگوی همدلی با مجری و گزارشگر صدا و سیما در نقد سرمایه‌سوزی رسانه ملی؛ از ستاره‌کُشی تا مجریان زد و بندی! «همدلی» در گفت‌وگو با کارشناسان افزایش قتل های خانوادگی در کشور را بررسی کرد مرگ به دست خودی‌ها گویا این روزها خیلی‌ها به تهران مهاجرت می‌کند جایی که احتمالا کار هست با نقض قواعد در بودجه پیشنهادی در راه است ایتالیا و اولین تقابل بودجه در اتحادیه اروپا ولی‌الله شجاع‌پوریان هزارمین شماره همدلی غزل خداحافظی‌ یا غزل وصال رهبری معظم انقلاب در ابتدای جلسه‌ درس خارج فقه : مسئولان جز در موارد نظامی و امنیتی هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند