گرد مرگ بر جامعه جهانی

بسم‌الله الرحمن الرحیم
پیشنهاد جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا برای خروج یکجانبه واشنگتن از پیمان هسته‌ای با روسیه واکنش‌های شدیدی به دنبال داشته است. سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه آن را سرآغازی برای دور جدیدی از «مسابقه تسلیحاتی» دانسته که جهان را در آستانه جنگ اتمی قرار می‌دهد. برخی کشورهای مطرح در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» از این پیشنهاد غافلگیر شده و از واشنگتن توضیح خواسته‌اند.
این واکنشها نشان می‌دهد آمریکای ترامپ قبل از طرح این موضوع حتی با متحدین خود در ناتو هم مشاوره‌ای نداشته و ترجیح داده در این مورد هم یکه تازی کند. مسکو این تصمیم واشنگتن را تلاش برای اعمال فشار بر روسیه با هدف امتیاز گرفتن و برتری جوئی ارزیابی کرده است. تقریباً بدون استثنا هیچ کشوری از این تصمیم واشنگتن استقبال و جانبداری نکرده و تدریجاً واکنشها رنگ و بوی اعتراض و تقابل بیشتری را پیدا می‌کند.
اگرچه جزئیات چندانی از مسائل پشت پرده مطرح نشده ولی پیشاپیش روشن است که قطعاً جنگ طلبان و کمپانی‌های اسلحه سازی و بخش‌های تندرو در حاکمیت آمریکا از این پیشنهاد استقبال خواهند کرد و چه بسا ادعا کنند برای اتخاذ چنین تصمیمی، حتی دیر هم شده است. این تصمیم واشنگتن رنگ و بوی طلبکاری از مسکو و تلاش آشکاری برای برهم زدن «موازنه قدرت» ارزیابی می‌شود که از این پس ممکن است مسیر حرکت را به سمت و سوی «موازنه وحشت» به پیش ببرد و به نوعی بدگمانی و بی‌اعتمادی میان آمریکا، روسیه و حتی چین دامن بزند که می‌تواند عواقب خطرناک و بی‌ثبات‌کننده‌ای را به دنبال داشته باشد. درک اینکه اهداف و انگیزه‌های واقعی دارودسته ترامپ در این مقوله چیست، نیاز به زمان دارد ولی نکته حیاتی این است که این نخستین تصمیم آمریکای ترامپ برای خروج از یک توافق یا معاهده یا پیمان با دیگران محسوب نمی‌شود.


خروج یکجانبه از برجام، خروج یکجانبه از پیمان آب و هوائی پاریس، خروج یکجانبه از پیمان نفتا، خروج از پیمان ترانس پاسیفیک، خروج از یونسکو، خروج از توافقات مرتبط با دادگاه بین‌المللی و دیوان کیفری لاهه، تهدید به خروج از ناتو، تهدید به خروج از سازمان تجارت جهانی و... و اکنون تدارک خروج از پیمان هسته‌ای با روسیه. فهرستی طولانی اما ناتمام است که هر لحظه ممکن است با موارد مهمتر و یا کم اهمیت‌تری تکمیل شود.
سوال جدی این است که چه می‌توان کرد؟ و نکته مهم‌تر آنکه جهان چگونه به این نقطه رسیده است؟ واقعیت این است که باید جامعه جهانی را به خاطر بی‌تفاوتی، بی‌عملی و حتی موافقت صریح یا ضمنی با اهداف و اندیشه‌های انحرافی آمریکای ترامپ ملامت کرد. اگر امروزه روسیه، چین، اتحادیه اروپا و دیگران هر یک به نوعی و در حد قابل ملاحظه‌ای نسبت به این رفتار ترامپ غافلگیر و حتی شوکه شده اند، خود آنها نیز در پدید آوردن و حداقل به خاطر زمینه سازی در جهت تحقق این شرایط مقصرند و کاخ سفید با رصد کردن واکنشها برای برداشتن قدم‌های بعدی وسوسه شده است. اگر آن روزی که ترامپ در تبلیغات انتخاباتی وعده می‌داد که به محض ورود به کاخ سفید، توافق برجام را پاره می‌کند، واکنش جدی و موثری را شاهد بود، همانجا از طرح و تکرار این وعده امتناع می‌کرد. اگر ترامپ شاهد واکنش هشدار دهنده‌ای متناسب با ابعاد عملکردش در مورد خروج از برجام و تحریک دیگران برای تکرار تصمیم و اقدامی مشابه از خود نشان می‌داد، امروز تا این اندازه غافلگیر نمی‌شد. اگر امانوئل مکرون پس از خروج آمریکا از پیمان آب و هوائی به جای دلگرمی دادن به ترامپ که اجازه نمی‌دهد آمریکای ترامپ در جهان منزوی شود، می‌گفت ترامپ، آمریکا را منزوی کرده و بیم آن می‌رود که منزوی‌تر هم بشود، امروز شاهد غافلگیری اتحادیه اروپا و اعضای ناتو نبودیم.
اگر جامعه جهانی به جای همراهی غولهای نفتی، صنعتی و تجاری با آمریکای ترامپ در برابرش می‌ایستادند و از طرح صادرات نفتی صفر برای ایران استقبال و با آن همراهی نمی‌کردند، امروز دنیا در آستانه یک جنگ اتمی و حداقل در برابر یک تهدید جدی برای جنگ اتمی قرار نمی‌گرفت.
اگر آلمان، فرانسه و برخی دولت‌های دست چندم اروپائی و غیراروپائی، اظهارات جان بولتون و ترامپ و پمپئو را تکرار نمی‌کردند تا ترامپ را برای وقاحت بیشتر وسوسه کنند، امروز شاهد بی‌اعتباری جایگاه خود در ناتو و جامعه جهانی نبودند و بی‌وزنی خود را احساس نمی‌کردند و همه به نحوی و در اندازه‌ای به مقیاس وزن و جایگاه خود مرتکب قصور، تقصیر و حتی «جرم» شده‌اند و از این بابت باید پاسخگو باشند.
آمریکا حتی قبل از روی کار آمدن ترامپ هم سرگرم آزمون و خطا برای جا انداختن «قوانین فرامرزی» بود تا بلکه بتواند با هر تصمیم و اقدام کاخ سفید، متحدین خود و دیگران را به عنوان پیاده نظام آمریکا در جنگ سیاسی، تبلیغاتی، تجاری و بانکی به خط کند تا برای اطاعت از کاخ سفید از یکدیگر سبقت بگیرند. وقتی گرد مرگ بر روی دنیای معاصر پاشیده‌اند، کسی که شریف‌ترین شغلش کازینوداری، تجارت بردگان جنسی بوده، برای دنیای معاصر تصمیم می‌گیرد و همه را برای اجرای تصمیمات ابلهانه‌اش مطیع خود می‌سازد.
امروزه با رصد کردن رسانه‌های بیگانه و معاند، بهتر می‌توان دریافت که ترجیع‌بند پرتکرار تمامی تبلیغات رسانه‌ای دشمن، همان جنجال دیماه 96 است که دشمن را هم دچار حیرت کرد و آنرا به حساب موفقیت طرح‌های شیطانی و خیانت آمیز خودشان گذاشتند.
بعضی می‌گویند از این حرف‌ها چیزی حاصل نمی‌شود حال آنکه به عکس، در این بازی رسوا علیت انقلاب، نظام، دولت و ملت، هر یک به نحوی دچار اشتباهات استراتژیک شدند و بعضاً هنوز هم بر طبل دشمنی می‌کوبند و مایلند در سیلی زدن به دولت و نظام، حتی از دشمن هم سبقت بگیرند. در حقیقت همه مستحق ملامتند و ایکاش گوشی نه شنوا، شهامتی امام گونه و شجاعتی بی‌نظیر باشد که بتوان جبران مافات کرد.
سایر اخبار این روزنامه
افزایش روزانه قیمت‌ها با نافرمانی دامداران و صنایع لبنی افشای جزئیات تازه از قتل جمال قاشقچی در کنسولگری عربستان خلیج فارس ایران به ثبت جهانی رسید برای دومین بار در یکماه اخیر «عمران خان» به عربستان رفت گرد مرگ بر جامعه جهانی وزیر نفت عربستان اعتراف کرد: نمی‌توانیم کسری تحریم نفت ایران را در بازار جبران کنیم مدیرکل مرزی وزارت کشور: مرزبانان ربوده شده ایرانی در سلامت کامل هستند رهبر معظم انقلاب در ابتدای جلسه درس خارج فقه: مسئولان جز در موارد نظامی و امنیتی هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند به مناسبت سالگرد عروج ملکوتی آیت‌الله حاج‌سیدمصطفی خمینی عروجی که از الطاف خفیه الهی بود افشای جزئیات تازه از قتل جمال قاشقچی در کنسولگری عربستان افشای جزئیات تازه از قتل جمال قاشقچی در کنسولگری عربستان افشای جزئیات تازه از قتل جمال قاشقچی در کنسولگری عربستان افشای جزئیات تازه از قتل جمال قاشقچی در کنسولگری عربستان افشای جزئیات تازه از قتل جمال قاشقچی در کنسولگری عربستان افشای جزئیات تازه از قتل جمال قاشقچی در کنسولگری عربستان افشای جزئیات تازه از قتل جمال قاشقچی در کنسولگری عربستان