افشای جزئیات تازه از قتل جمال قاشقچی در کنسولگری عربستان

اخبار جهان: یک سایت انگلیسی فاش کرد که مقامات ترکیه معتقدند بخش‌هایی از جسد جمال قاشقچی به ریاض منتقل شده است.
به گزارش ایسنا، سایت میدل ایست‌ای به نقل از منابع ترکیه‌ای اعلام کرد: ماهر عبدالعزیز مطرب، افسر اطلاعات عربستان بخش‌هایی از جسد جمال قاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی را در یک چمدان بزرگی با هواپیما به ریاض منتقل کرده است.
بعد از کشته شدن قاشقچی، مطرب با هواپیمای خصوصی اسلامبول را ترک کرد بدون اینکه چمدان‌هایش تفتیش شوند. وی جزو تیم عربستانی 15 نفره‌ای بود که قبل از ناپدید شدن قاشقچی وارد کنسولگری عربستان شده بودند.
ریاض شنبه به قتل قاشقچی در کنسولگری عربستان در اسلامبول در پی مشاجره و درگیری فیزیکی با افرادی که با وی ملاقات داشتند، اذعان کرد اما هنوز جسد وی پیدا نشده است.


در همین حال برخی منابع خبری ترکیه درباره جزئیات این قتل معتقدند، ماموران سعودی بعد از قتل قاشقچی انگشتان وی را بریده، جنازه‌اش را قطعه قطعه کرده و بخش‌هایی از آن در جنگلهای حومه اسلامبول مخفی نموده و بخش‌هایی دیگر از جسد نیز به ریاض منتقل کرده‌اند.
در این میان کارمندان کنسولگری عربستان در اسلامبول شامگاه یکشنبه و در رستای پنهان کاری، سه صندوق بزرگ و سیاه رنگ چرخدار به طور مشکوک به داخل کنسولگری عربستان سعودی در اسلامبول بردند که تعجب خبرنگاران و عکاسان حاضر در اطراف کنسولگری را برانگیخت.
اردوغان: گزارشی کامل و "متفاوت" از پرونده قاشقچی ارائه می‌کنم
ازسوی دیگر رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد: تمامی حقایق در خصوص قتل جمال قاشقچی، روزنامه‌نگار عربستانی را در نشست روز سه‌شنبه (امروز) اعضای حزب عدالت و توسعه ارائه خواهیم کرد.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در سخنرانی که دراسلامبول داشت، اعلام کرد: در نشست روز سه‌شنبه با اعضای حزب عدالت و توسعه در مجلس در بیانیه‌ای توضیحات لازم و تمام حقایق در خصوص پرونده قتل قاشقچی را ارائه خواهم کرد.
اردوغان در سخنرانی به مناسبت افتتاحیه یک پروژه‌ عمرانی در اسلامبول گفت:‌ چرا 15 نفر به اسلامبول آمدند؟ چرا 18 تن در عربستان بازداشت شده‌اند؟ باید تمامی جزئیات این پرونده مشخص شوند.
وی افزود: ما به "شکلی دیگر و کاملا متفاوت" درباره این مساله در برابر فراکسیون پارلمانی حزب عدالت و توسعه صحبت خواهم کرد و به جزئیات خواهم پرداخت.
اردوغان تصریح کرد: ما تمام جزئیات را باز خواهیم کرد و من از آنچه جامعه‌جهانی و طرف‌های مختلف درباره آن مرددند، صحبت خواهم کرد.
ازسوی دیگر دفتر رسانه‌ای ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اردوغان با ترامپ طی تماس تلفنی به بررسی دیدگاه‌ها درخصوص روابط دو جانبه، پرونده کشته شدن جمال قاشقچی، مبارزه با تروریسم و تحولات سوریه پرداختند.
همچنین مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه و مایک پامپئو همتای آمریکایی‌اش در تماسی تلفنی درخصوص پرونده کشته شدن جمال قاشقچی، منتقد و روزنامه‌نگار عربستانی به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.
آنکارا: سعودی‌ها دستگاه اطلاعاتی ما را مسخره کرده‌اند
در این میان مشاور رئیس‌جمهوری ترکیه روز گذشته توضیحات عربستان درباره چگونگی کشته شدن روزنامه‌نگار مخالف سعودی را غیرقابل‌قبول خواند.
یاسین آکتای، از مشاوران رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: توضیحات عربستان درباره درگیری میان جمال قاشقچی، روزنامه‌نگار مخالف سعودی با 15 تن در داخل کنسولگری ریاض در اسلامبول پذیرفتنی نیست. قاشقچی 60 ساله تنها و بی‌دفاع در مقابل 15 مبارز جوان ماهر؛ این چه مبارزه‌ای است؟!
وی که از دوستان نزدیک قاشقچی نیز بوده، ادامه داد: عربستان هیچ جنبه‌ای از آنچه را که ما براساس اطلاعات به دست آوردیم، توضیح نداده و حتی باعث مطرح شدن سوالات بیشتری هم شده است. هرچه بیشتر فکر می‌کنیم، بیشتر به نظر می‌رسد که دستگاه اطلاعاتی ما به سخره گرفته شده است.
آکتای همچنین گفت، ولیعهد عربستان با حمله به ترکیه به انتقادها پاسخ داده است. او ادامه داد: رسانه‌های عربستان درباره نامزد قاشقچی، دوست او و حتی خود من مطالب نامیدکننده‌ای منعکس کرده‌اند. ادعای وقوع درگیری در ماجرای قتل قاشقچی سناریویی است که عجولانه مطرح شده و واضح است که تمامی جزئیات آن به‌زودی مشخص می‌شود.
ینی‌شفق: بن‌سلمان در قتل قاشقچی دست دارد
یک مقام ترکیه‌ای اعلام کرد: در شبی که قتل جمال قاشقچی در کنسولگری عربستان سعودی در اسلامبول اتفاق افتاده، مظنون اصلی پرونده قاشقچی چهار بار با دفتر بن سلمان تماس گرفته است.
به نوشته روزنامه ینی شفق، یک مقام ترکیه‌ای نزدیک به حزب حاکم اعلام کرد که ماهر عبدالعزیز مطرب، مظنون اصلی پرونده قاشقچی در شب قتل وی چهار با دفتر بن سلمان ولیعهد عربستان تماس گرفته است.
مطرب در آن روز 19 مکالمه تلفنی داشته که چهار مکالمه با دفتر بن سلمان بوده است.
براساس اطلاعات منتشره توسط روزنامه ینی شفق، مطرب از کنسولگری عربستان سعودی در اسلامبول توسط تلفن همراه با بدر العساکر،رئیس دفتر بن سلمان تماس گرفته است.
العساکر یکی از افراد نزدیک به ولیعهد عربستان به شمار می‌آید. وی به عنوان جعبه سیاه بن سلمان شناخته می‌شود.
به نوشته روزنامه ینی شفق، تمام شواهد موجود در پرونده قاشقچی نشان می‌دهند که بن‌سلمان، ولیعهد عربستان نقش اصلی در این پرونده داشته است.
همچنین مطرب در کنسولگری عربستان با یک شماره در آمریکا تماس گرفته است. براساس تحقیقات انجام شده، این شماره تلفن متعلق به خالد بن سلمان، برادر محمد بن سلمان بوده که سفارت عربستان در واشنگتن را در دست دارد.
پس از انتشار خبر ناپدید شدن جمال قاشقچی، خالد بن سلمان بلافاصله واشنگتن را ترک کرده است.
ورود سه صندوق بزرگ سیاه رنگ به داخل کنسولگری عربستان در اسلامبول
ازسوی دیگر شامگاه یکشنبه سه صندوق بزرگ و سیاه رنگ چرخدار به طور مشکوک به داخل کنسولگری عربستان سعودی در اسلامبول برده شد.
در طول این چند هفته بعد از ماجرای جمال قاشقچی، شامگاه روز یکشنبه تحرکاتی در جلوی در کنسولگری عربستان سعودی در اسلامبول در مقابل چشمان خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های مختلف جهان که منتظر دریافت خبر جدیدی درباره زوایای پنهان پرونده جمال قاشقچی، روزنامه نگار واشنگتن پست بودند، مشاهده شد.
یک ون سیاه مقابل در ساختمان ایستاد و سه صندوق بزرگ سیاه رنگ به داخل کنسولگری برده شد.
هنوز محتویات این صندوقها مشخص نیست.
شهادت کارمندان ترکیه‌ای کنسولگری عربستان
ازسوی دیگر یکی از شبکه‌های تلویزیونی ترکیه روز گذشته گزارش داد، پنج تن از کارمندان ترکیه‌ای کنسولگری عربستان در اسلامبول اظهاراتی بعنوان شاهد در پرونده رسیدگی به قتل روزنامه‌نگار مخالف سعودی داشته‌اند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، 22 تن از کارمندان این کنسولگری شامل راننده کنسول اظهارات خود را به دادستان‌های مرتبط با قتل جمال قاشقچی، روزنامه‌نگار مخالف سعودی ارائه کرده‌اند.
بنا به گزارش رسانه‌های ترکیه این پرونده در مجموع 45 شاهد دارد که همه آن‌ها کارمندان محلی کنسولگری عربستان سعودی و تبعه ترکیه هستند. این شاهدان به عنوان راننده، مسئولان فنی و تاسیسات، کارکنان اداری و دفتردار و کارمند محاسباتی در ساختمان کنسولگری عربستان در اسلامبول کار می‌کنند.
شبکه خبری سی ان ان ترک نیز به نقل از یک مقام ارشد ترکیه‌ای گزارش داد که دوربین‌های شناسایی موفق به ضبط تصویری از یکی از اعضای تیم 15 نفره مظنون به ترور قاشقچی که لباس‌های وی را به تن کرده، شده‌اند.
بازپرسان ترکیه‌ای پیش از این گفته بودند پس از آنکه افراد داخل کنسولگری قاشقچی را در تاریخ دوم اکتبر به قتل رساندند، یکی از آنها با پوشیدن لباس قاشقچی از در پشتی کنسولگری خارج شد.
این شبکه گزارش داد: تصویر مربوط به مصطفی مدنی است که گفته شده لباس قاشقچی را پوشیده و از در پشتی کنسولگری عربستان خارج شده است. عربستان خودش به این مساله اعتراف کرده و گفته می‌خواسته این گونه وانمود کند که قاشقچی از ساختمان خارج شده است.
ترامپ: سعودی‌ها درباره قاشقچی دروغ گفتند
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا استدلال می‌کند که روابط ایالات متحده با پادشاهی سعودی برای اهداف سیاسی دولتش در خاورمیانه کلیدی است، در عین حال آنها را بخاطر ارائه دو روایت مختلف درباره قتل جمال قاشقچی دروغگو می‌نامد.
به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا شامگاه شنبه از موضعش مبنی بر اینکه داستان‌سرایی عربستان درباره قتل جمال قاشقچی داخل کنسولگری آنها در ترکیه معتبر است کوتاه آمد اما هنوز هم اعتماد بسیاری به محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی دارد و تاکید می‌کند روابط ایالات متحده با ریاض برای دستیابی به اهداف سیاسی دولتش در خاورمیانه ضروری است.
ترامپ در مصاحبه با واشنگتن پست درباره داستان‌سرایی متفاوت سعودی‌ها از قتل قاشقچی گفت: بدیهی است که نیرنگ و دروغ وجود دارد. داستان‌های آنها همه جا هست.
با اینحال دونالد ترامپ نه تنها خواستار عزل محمد بن سلمان نشد، بلکه در عوض رهبری او را ستود و این شاهزاده جوان را "شخصی قوی" توصیف کرد که "کنترل بسیار خوبی" دارد.
رئیس‌جمهوری آمریکا حین این مصاحبه 20 دقیقه‌ای مکررا به اهمیت مناسبات اقتصادی میان واشنگتن – ریاض و نقش محمد بن سلمان در این رهبری اشاره داشت.
رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین حین این مصاحبه به دفعات گفت که "هیچ‌کس" در دولتش به او نگفته است که محمد بن سلمان مقصر بوده است.
ترامپ گفت: "هیچ‌کسی به من نگفته است که او مسئول است. هیچ‌کس به من نگفته است که او مسئول نیست. ما هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم. من هیچ‌کدام از اینها را نشنیده‌ام."
او بارها از روش سیاست عملگرایانه درباره خاورمیانه سخن گفت، عربستان سعودی را برای خرید سلاح از ایالات متحده ستود و بر اهمیت بهای نفت و لطمه زدن به ایران تاکید کرد.
او افزود: "ما هیچ‌کس دیگری را در آنجا نداریم تا از اسرائیل حفاظت کنیم."
در همین حال ترامپ تاکید کرد: اگر ایالات متحده به عربستان سلاح نفروشد، چین و روسیه از آن سود می‌برند.
او بار دیگر گفت که سعودی‌ها قصد دارند 110 میلیارد دلار تجهیزات نظامی خریداری کنند اما اکثر این توافق‌ها هنوز محقق نشده‌اند و برخی از تحلیلگران میزان کلی این فروش را خیالی می‌دانند.
ترامپ همچنین درباره روابط نزدیک دامادش جارد کوشنر با محمد بن سلمان گفت. مقام‌های کاخ سفید می‌گویند او از دست دامادش ناراضی است اما ترامپ در مصاحبه با واشنگتن پست اندکی از او حمایت کرد و گفت: او با عربستان داد و ستد ندارد. آنها دو جوان هستند. جارد اصلا او را خوب نمی‌شناسد. آنها جوان و هم سن و سال هستند. همین. فکر می‌کنم همدیگر را دوست داشته باشند. جارد کارش را خیلی خوب انجام می‌دهد. فکر می‌کنم با اسرائیل صلح خواهد کرد اما خب شکست‌های زیادی هم وجود دارند. این عقب‌گردی برای روند صلح است.
درخواست شاهزاده‌های محبوس سعودی از جهان برای ورود به پرونده ترورها و بازداشت‌ها در عربستان
در این میان شاهزاده‌های زندانی و بازداشت شده سعودی از جامعه جهانی خواستند که علاوه بر موضوع قتل روزنامه نگار منتقد سعودی به موضوع بازداشت‌ها و ترورها در عربستان نیز توجه کند.
تعدادی از شاهزاده‌های زندانی و بازداشت شده سعودی از جامعه جهانی خواستند که در موضوع بازداشت‌ها و ترورها در عربستان ورود کند.
این شاهزاده‌ها همچنین در نامه‌هایی به ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان از وی خواستند که به منظور نجات کشور از مصیبتی که در روابط خود با کشورهای هم‌پیمان غربی با آن روبه‌رو شده اقدامات فوری را در دستور کار قرار دهد.
این شاهزاده‌ها همچنین خواستار اطلاع از سرنوشت شاهزاده‌های ناپدید شده، از جمله عبدالعزیز بن فهد، پسر شاه پیشین عربستان شدند.
چند منبع مطلع گفتند که چند شاهزاده بزرگ سعودی نامه‌هایی را از طریق خالد فیصل، مشاور ارشد پادشاهی عربستان به ملک سلمان ارسال کرده و در این نامه‌ها از وی خواسته‌اند که برای پیشگیری از پیامدهای خطرناک قتل جمال قاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی اقدام کند، چراکه این موضوع بر آینده عربستان و پادشاهی آن تاثیر می‌گذارد.
در همین راستا، یکی از این شاهزاده‌ها از ملک سلمان درخواست کرد تا قبل از اینکه دیر شود اوضاع خاندان سلطنتی را سر و سامان دهد.
پادشاه و ولیعهد عربستان به خانواده قاشقچی تسلیت گفتند!
پادشاه عربستان و ولیعهد این کشور پس از گذشت 22 روز از حادثه قتل جمال قاشقچی در کنسولگری عربستان در اسلامبول، در گفت‌وگوی تلفنی با پسر جمال قاشقچی، کشته شدن پدرش را تسلیت گفتند. این درحالی است که آمر اصلی قتل این روزنامه‌نگار منتقد خود بن سلمان بوده است.
ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور در تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای با صلاح قاشقچی، پسر جمال قاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی کشته شدن پدرش را به وی تسلیت گفتند.
آن‌ها در این گفت‌وگوی تلفنی همدری خود را با خانواده قاشقچی اعلام کردند. این درحالی است که براساس شواهد قتل و نوع وقوع آن تقریبا همه کارشناسان تاکید دارند که دستور قتل این روزنامه‌نگار منتقد ازسوی رده‌های بالای خاندان سعودی به ویژه ولیعهد صادر شده است.
الجبیر: قتل قاشقچی یک اشتباه فاحش بود و بن سلمان در آن دست ندارد
عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی چند ساعت بعد از گزارش رویترز درباره روایت تازه سعودی‌ها درباره پرونده قاشقچی اظهار کرد، دادستان کل عربستان روشن کرد که اخباری که می‌گویند قاشقچی کنسولگری را ترک کرده کذب است و عربستان اصرار به مجازات عاملان جنایت و عدم تکرار چنین جنایت‌هایی دارد.
وزیر خارجه سعودی باز هم در حمایت از ولیعهد کشورش مدعی شد، نزدیکان ولیعهد در این جنایتی که خودش هم از آن بی‌اطلاع است دست ندارند!
الجبیر اطلاع داشتن مقامات رده بالای سعودی از نوارهای صوتی ضبط شده از قتل قاشقچی را رد کرد و در ادامه به افشای تمامی حقایق این پرونده و ادامه تحقیقات سعودی‌ها وعده داد و مدعی شد، ملک سلمان بن عبدالعزیز مصمم به افشای حقایق و مجازات مسئولان آن است.
رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان آنچه برای قاشقچی اتفاق افتاده را اشتباه فاحش و امری شنیع خواند و به خانواده قاشقچی تسلیت گفت.
سایر اخبار این روزنامه
افزایش روزانه قیمت‌ها با نافرمانی دامداران و صنایع لبنی افشای جزئیات تازه از قتل جمال قاشقچی در کنسولگری عربستان خلیج فارس ایران به ثبت جهانی رسید برای دومین بار در یکماه اخیر «عمران خان» به عربستان رفت گرد مرگ بر جامعه جهانی وزیر نفت عربستان اعتراف کرد: نمی‌توانیم کسری تحریم نفت ایران را در بازار جبران کنیم مدیرکل مرزی وزارت کشور: مرزبانان ربوده شده ایرانی در سلامت کامل هستند رهبر معظم انقلاب در ابتدای جلسه درس خارج فقه: مسئولان جز در موارد نظامی و امنیتی هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند به مناسبت سالگرد عروج ملکوتی آیت‌الله حاج‌سیدمصطفی خمینی عروجی که از الطاف خفیه الهی بود افشای جزئیات تازه از قتل جمال قاشقچی در کنسولگری عربستان افشای جزئیات تازه از قتل جمال قاشقچی در کنسولگری عربستان افشای جزئیات تازه از قتل جمال قاشقچی در کنسولگری عربستان افشای جزئیات تازه از قتل جمال قاشقچی در کنسولگری عربستان افشای جزئیات تازه از قتل جمال قاشقچی در کنسولگری عربستان افشای جزئیات تازه از قتل جمال قاشقچی در کنسولگری عربستان افشای جزئیات تازه از قتل جمال قاشقچی در کنسولگری عربستان