جهانگیری چرا استعفا نمی‌دهد

نادر کریمی‌جونی- اسحاق جهانگیری دارد آژیر می‌کشد. بعد از موضع‌گیری‌های اقتصادی معاون اول رییس‌جمهور در مورد ضرورت انسجام بیشتر و ایجاد هماهنگی مناسب میان بخش خصوصی و دولت، او به جلسه هم‌اندیشی رییس‌جمهور با اقتصاددانان راه داده نشد تا برد کلامش مشخص و آشکار شود. در آن جلسه که مثلث نهاوندیان، نوبخت و واعظی در حقیقت اداره‌کننده نشست بودند جای خالی جهانگیری کاملا احساس می‌شد و در واقع چنین به نظر می‌رسید که او از جلسه هم‌اندیشی کنار گذاشته شده است.
پیش از آن جهانگیری در مورد بی‌اعتماد شدن مردم به مجموعه حاکمیت هشدار داده و تاکید کرده بود که ضرورت دارد برای این اعتماد اقدامات عاجلی انجام شود. این در حالی است که اظهارات آقای معاون اول به مذاق بسیاری از مقامات بلندپایه نظام خوش نیامده و آنان درباره تاثیر خارجی این اظهارات ابراز نگرانی کردند.این در حالی است که مخاطب یا حداقل مخاطب اصلی سخنان جهانگیری کسانی از جناح مخالف دولت بودند که در جهت بی‌ثبات و بی‌اعتبار کردن دولت تلاش می‌کردند اما بیان رواج بی‌‌اعتمادی به نظام و تاکید بر آن، آن هم از زبان فردی که دومین مقام اجرایی کشور است، پس‌لرزه‌هایی دارد که عمدتا می‌تواند ناخوشایند باشد.اسحاق جهانگیری چندی پس از این اظهارنظر سخنی در تکمیل آن گفت و اضافه کرد که سخن فردی ناشناخته در فضای مجازی از سخن مسوول شناخته شده جمهوری اسلامی ایران اعتبار بیشتری دارد. با این گفتار در واقع جهانگیری اظهارات پیشین خود را تئوریزه و تاکید کرد که تا چه حد اعتماد عمومی نسبت به مقامات و کارگزاران کشور کاهش پیدا کرده است.
تعدد این هشدارها باعث شده تا در مورد رضایتمندی اسحاق جهانگیری برای همکاری با دولت ابهام‌هایی مطرح و شایعه شود که او تصمیم به جدایی از روحانی گرفته است. این شایعه یکشنبه گذشته و هنگامی که جهانگیری تصریح کرد که حتی در مورد تغییر منشی‌اش نیز اختیار ندارد قوت گرفت. در واقع بسیاری از ناظران انتظار داشتند که با این سطح نارضایتی، روز گذشته (دوشنبه) استعفای خود را رسانه‌ای و از دولت کناره‌گیری کند اما چنین نشد. به همین دلیل اکنون این ابهام مطرح است که آیا جهانگیری در ایراد انتقادهای گوناگون علیه دولت و رفتارهای آن صادق است؟ آیا جهانگیری به‌گونه‌ای تحت محاصره قرار گرفته که حتی در حد تغییر منشی خویش نیز اختیار و قدرت تصمیم‌گیری ندارد؟ در این صورت معاون اول رییس‌جمهور چه اعتباری برای انجام ماموریت‌ها و وظایفش دارد؟ گمان می‌رود که فردی در این موقعیت هیچ اختیاری نداشته باشد و به کارگزار رییس‌جمهور برای بازگو کردن برخی سیاست‌ها تبدیل شده باشد. در این صورت می‌توان از آقای جهانگیری پرسید که با این موقعیت تنزل یافته چرا استعفا نمی‌دهد؟