خودروسازی کشور در انتظار تحقق وعده وزیر پیشنهادی صنعت

گروه صنعت - طی چند ماه گذشته بحث افزایش قیمت خودرو، احتکار خودرو، تحقیق و تفحص از دو خودروساز بزرگ و آزادسازی قیمت در محافل عمومی و دولتی مطرح شد. حالا تولیدکنندگان خودرو می‌خواهند برای یک زمان شاید کوتاه فتیله قیمت‌ها را پایین بکشند و از سوی دیگر بازار ارز وارد سیر نزولی شده است و انتظار می‌رود این روند همچنان ادامه داشته باشد. بر این اساس گویا محتکران به تدریج در حال باور کردن تغییر شرایط هستند و بازار خودرو این روزها تحت تاثیر ریزش هرچند ناچیز قیمت دلار، روند کاهشی را در پیش گرفته است. بنابراین در برخی مدل‌‌ها شاهد کاهش شدید قیمت‌ها بوده‌ایم. روند کاهشی قیمت ارز اگر به همین مسیر ادامه یابد شاهد ریزش مجدد قیمت‌ خودروها در جریان معاملات خواهیم بود.
بحث‌های ضد و نقیض از حوزه‌های خودرو باعث شد مشتریان و کاسبان بازار دچار سرگیجه شوند، خودروسازان داخلی هم با وعده‌های خود تنش در بازار خودرو را افزایش دادند، خودروسازان معتقدند احتکاری صورت نگرفته و خودروها به دلایلی مانند کمبود قطعات به بازار ارائه نشدند، اما رییس انجمن واردکنندگان خودرو در همان روزها معتقد بود خودروسازان عرضه را به بازار محدود کردند و همین عامل موجب گرانی خودرو شده است.این بلبشوی بازار خودرو و عرضه قطره‌چکانی خودرو به بازار البته دلیل اصلی‌اش کاهش تولید ناشی از کمبود قطعات است، با این حال همان تعداد خودرویی نیز که به تولید می‌رسد، طبق روال منطقی روانه بازار نمی‌شود. در این مورد اما دو دیدگاه مطرح می‌شود؛ یکی احتکار خودرو توسط شرکت‌های خودروساز و دیگری انبار کردن محصولات به‌دلیل کسری قطعه. دیدگاه اول بیشتر از سوی افکار عمومی مطرح شده و شبکه‌های اجتماعی نیز با انتشار تصاویری از خودروهای پارک شده در پارکینگ خودروسازان، به آن دامن زده‌اند. خودروسازان نیز ضمن رد احتکار، خودروهای موجود در پارکینگ را یا پیش‌فروش شده می‌دانند یا ناقص به‌دلیل کسری قطعه.
کاهش قیمت در راه است
عضو هیات‌مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو با بیان اینکه ترخیص قطعات، تعداد خودروهای ناقص را از ۴۰ هزار به ۲۰ هزار دستگاه کاهش داده است، گفت: با ورود خودروهای جدید، قیمت کاهش می‌یابد.


محمدرضا نجفی‌منش گفت: تعداد خودروهای ناقص موجود در پارکینگ خودروسازان کاهش یافته است، به نحوی که هم‌اکنون تعداد این خودروها با ترخیص قطعات، از ۴۰ هزار به ۲۰ هزار دستگاه کاهش یافته است.عضو هیات‌مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو افزود: ورود این خودروها به بازار می‌تواند کاهش قیمت خودروها را در بازار تسریع کند. البته باید تناسبی هم میان قیمت خودروها در کارخانه با حاشیه بازار وجود داشته باشد تا حاشیه قیمتی به حداقل برسد.وی به مهر گفت‌: بر این اساس تلاش قطعه‌سازان در ترخیص قطعات و همکاری بیشتر با خودروسازان سبب افزایش عرضه خودروها به بازار شده و بر این اساس به نظر می‌رسد قیمت خودرو در بازار با کاهش بیشتری همراه شود.به گفته نجفی‌منش، چنانچه شورای رقابت از نرخ‌گذاری دست برداشته و قیمت کارخانه نیز به بازار نزدیک شود، می‌توانیم با نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، شاهد کاهش بیشتر قیمت و منطقی شدن نرخ‌ها در بازار باشیم. وی اظهار داشت: قیمت خودروها در کارخانه‌ باید منطقی شود چراکه در این صورت تولیدکنندگان ضرر و زیان می‌دهند و با کاهش تولید مواجه خواهند شد.
ضرر 20 هزار میلیارد تومانی به صنعت خودرو کشور
رییس انجمن صنایع همگن و قطعات خودرو با بیان اینکه شورای رقابت با قیمت‌گذاری غیر‌واقعی خودرو ۲۰ هزار میلیارد تومان به صنعت خودرو کشور زیان زده است گفت: «این زیان منجر شد خودروسازان از نظر اقتصادی تحلیل روند و این به نفع کشور نیست.» نجفی‌منش اظهار کرد: «روزی که قیمت‌گذاری را به شورای رقابت سپردند، از آن روز بیش از 20 هزار میلیارد تومان به صنعت خودروی کشور زیان وارد شده است.»رییس انجمن صنایع همگن و قطعات خودرو ادامه داد: «این زیان منجر شد خودروسازان از نظر اقتصادی تحلیل روند و این به نفع کشور نیست.»نجفی‌منش با بیان اینکه قیمت خودرو به‌طور مثال 10 تومان تمام می‌شود و شورای رقابت اعلام می‌کند آن را 8 تومان بفروشید و این مساله به زیان کشور است، ادامه داد: «عمدتا این شرکت‌ها دولتی هستند و هرچه دولت می‌گوید، گوش می‌کنند.»وی افزود: «این صنعت باید به بخش خصوصی سپرده شود ولی قیمت‌گذاری باعث شده بازار کاذب به وجود آید و هم‌اینک هجوم برای خرید خودرو نه به دلیل نیاز بلکه به دلیل سودجویی است. به گزارش تسنیم‌، نجفی‌منش گفت: «هر کس موفق به ثبت‌نام خودرو شود، از روز اول سود می‌گیرد و حتی برخی خودروها تا 70 میلیون تومان اختلاف قیمت پیدا می‌کنند.»
فشارهای داخلی بر صنعت خودرو
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: در شرایط جدید که فشارها و تحریم‌های خارجی به صنعت خودرو و قطعه وارد می‌شود باید فشارهای داخلی از این صنایع برداشته شده و قوانین و مقررات در این حوزه تسهیل شوند.
شهرام آزادی اظهار کرد: شرایطی که برای صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی در گمرک، در سیستم‌ بانکی و در بحث تخصیص ارز و... وجود دارد، همه مواردی است که باید در شرایط جدید که فشارها و تحریم‌های خارجی به این صنایع وارد می‌شود، مورد بررسی مجدد و سریع قرار گیرد تا فشارهای مضاعف به صنعت خودرو وارد نشود. لذا باید فشارهای داخلی برداشته و قوانین و مقررات در این حوزه تسهیل شود.عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اظهار کرد: در سیستم بانکی نیز مشکلاتی وجود دارد.
در صنعت خودرو اگر بخواهیم از تسهیلات بانکی استفاده کنیم مشکلات مزید بر علت می‌شود چرا که این وام‌ها سود بانکی بالایی دارند لذا باید شرایطی ایجاد شود تا سود تسهیلات بانکی برای تولید داخل به حداقل برسد. اگر این موارد رعایت شود، می‌توان انتظار داشت صنعت خودرو بتواند در این شرایط سخت فعالیت خود را ادامه دهد و روی پای خود بایستد.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی آینده صنعت خودرو وابسته به عملکرد دولت و خود این صنعت است؛ اینکه چگونه بتوانند با هم تعامل داشته و از پس مشکلات برآیند. اگر قرار باشد در بوروکراسی تصمیم‌گیری‌ها گیر افتاده و زمان زیادی طول بکشد تا بخواهیم قوانین دست‌وپاگیر را حذف کنیم، نمی‌توان از پس مشکلات بر آمد مگر اینکه تصمیمات عاجل گرفته شود و راهکارهای مناسب با اتکا به توان داخلی اتخاذ شود. در این صورت می‌توان امیدوار بود که صنعت خودرو آسیب نبیند.
ساماندهی بازار خودرو
دبیر کمیسیون صنایع و معادن از حضور وزیر پیشنهادی صنعت در جلسه این کمیسیون جهت ارائه برنامه‌هایش خبر داد.
سیدجواد حسینی‌کیا در تشریح جلسه عصر روزگذشته کمیسیون صنایع و معادن اظهار داشت: رضا رحمانی گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت صنعت، معدن و تجارت در این جلسه حضور یافت.وی با اشاره به مطالبات نمایندگان حاضر در جلسه از این وزیر پیشنهادی بیان کرد: نمایندگان خواستار ساماندهی بازار خودرو و بخش صنعتی کشور شدند.
دبیر کمیسیون صنایع و معادن گفت: همچنین نمایندگان حاضر در این جلسه از این وزیر پیشنهادی درخواست داشتند که فکری جدی برای وضعیت نیمه‌جان صنعت کند و به دنبال راه‌اندازی سامانه تولید و نظارت بر آن باشد.حسینی‌کیا اظهار داشت: آقای رحمانی هم مطالب خود را بیان کرد و تاکیدش بر این بود که از افراد متخصص در این وزارتخانه بهره می‌گیرد و با مجلس تعامل خواهد داشت.وی بیان کرد: همچنین تاکید وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، ساماندهی بازار خودرو و کاهش تصدی‌گری دولت در این زمینه بود.