وزیر نیرو بر اصلاح تعرفه مصرف برق تاکید کرد

گروه انرژی- تابستان به پایان رسید و چالش تامین برق در زمان اوج مصرف نیز پشت‌سر گذاشته شد‌. اما چاره‌جویی و تدبیر به موقع برای کنترل و مدیریت مصرف برق از هم‌اکنون می‌تواند شرایط بهتری را برای تابستان سال آینده و زمان اوج مصرف رقم بزند‌. طبیعتا در این زمینه مدیریت مصرف و مهار مشترکان پرمصرف از اولویت بالایی برخوردار است‌. متاسفانه مکانیسم قیمت‌گذاری برق در کشورمان حامی مشترکان پرمصرف است و آنها از یارانه حدود سه برابری برق نسبت به دیگر مشترکان بهره می‌گیرند‌.
در همین حال وزیر نیرو روز گذشته در سی‌وسومین کنفرانس بین‌المللی برق بر این موضوع تاکید کرد و گفت: بدمصرف‌ها از یارانه بیشتری بهره‌مند می‌شوند و اعطای این یارانه دولتی به بدمصرف‌ها یک بی‌عدالتی محض است و اثرش را روی خدمت‌رسانی می‌گذارد‌.
رضا اردکانیان در حاشیه سی‌وسومین کنفرانس بین‌المللی برق در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به میزان 3000 مگاوات مدیریت بخش تقاضا برای تامین برق تابستان 98 در برنامه دیده شده که شامل 11 زیر برنامه است‌. وی افزود: یکی از آن برنامه‌ها اصلاح تعرفه است و ما مدیریت مصرف را مساوی اصلاح قیمت و تغییر تعرفه نمی‌دانیم؛ بلکه یکی از زیربرنامه‌ها برای تحقق اصلاح مصرف، بحث تعرفه است‌.
اردکانیان تصریح کرد: همچنین تعویض 15 میلیون لامپ در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در برنامه قرار دارد و به دنبال این هستیم که روشنایی معابر را به نحوی مدیریت کنیم که بدون هرگونه اخلال، برق کمتری مصرف شود‌. وزیر نیرو با بیان اینکه «در حال حاضر 60 درصد برق تولیدی را بخش خصوصی تامین می‌کند و جزء لاینفک صنعت برق هستند»، گفت: قطعا از بخش خصوصی برای نوسازی شبکه‌های انتقال و توزیع کمک می‌گیریم که این موضوع از حیث برنامه‌ریزی به صورت تفصیلی انجام شده و اکنون دنبال تامین منابع مالی لازم هستیم و سازمان برنامه و بودجه همکاری خوبی را با ما شروع کرده است‌.


وی افزود: در خصوص قیمت آب و برق، ما باید مقدار بیشتر صحبت کنیم و بشنویم؛ به این معنا که موضوع جای خود را در جامعه به درستی باز کند‌.
اردکانیان خاطرنشان کرد: اصلاح تعرفه‌ها در دو جا مهم است؛ یکی اینکه به پایدار بودن عرضه آب و برق کمک کند یعنی اگر قیمت یک کیلووات ساعت برق 100 تومان است و ما 60 تومان می‌گیریم، تا جایی قابل تحمل است و از جایی به بعد، به اختلال در عرضه برق تبدیل می‌شود و خدمت‌رسانی را مختل می‌کند و یک تاثیر دیگر دارد و آن اینکه فرض کنیم در عرضه برق مشکلی وجود نداشته باشد و دولت بتواند از منابع دیگری به صنعت برق کمک بدهد و یک برق یارانه‌ای کماکان ارائه شود، چون در بخش‌های مختلف الگوی صحیح مصرف رعایت نمی‌شود، این قیمت تکلیفی به این معنی خواهد بود که بدمصرف‌ها از یارانه بیشتری بهره‌مند می‌شوند و اعطای این یارانه دولتی به بدمصرف‌ها یک بی‌عدالتی محض است و اثرش را روی خدمت‌رسانی می‌گذارد‌.
وی ادامه داد: اگر موضوع اصلاح قیمت را طرح می‌کنیم، یادمان باشد که در یک جا مخصوصا برای پر مصرف‌ها این قیمت و تعرفه بیش از اینکه نقش منبع مالی را داشته باشد، باید نقش بازدارندگی را ایفا کند‌.
وزیر نیرو با بیان اینکه «هر لیتر آب شرب را 2 ریال داریم در اختیار مردم می‌گذاریم»، گفت: وقتی قیمت آب بیش از حد متعارف ارزان باشد، طبیعی است که آن آب آشامیدنی در هر جایی و به هر شیوه‌ای مصرف می‌شود و این شیوه درست و قابل ادامه‌ای نیست‌. اردکانیان ادامه داد: البته قرار نیست از فردا قیمت‌ها به طور زیادی تغییر کند و قطعا در این زمینه باید بیشتر کار کنیم؛ باید بیشتر صحبت کنیم و بیشتر به حرف کسانی که در عرصه‌های مختلف اجتماع صاحب‌نظر هستند گوش کنیم؛ این موضوع باید به یک مطالبه اجتماعی تبدیل شود؛ آن زمان همه در یک راستا صحبت می‌کنیم‌.
وی افزود: در وزارت نیرو بیشتر به منابع داخلی یعنی پول، آب و برق متکی هستیم؛ در بودجه سال گذشته مضیقه‌هایی برای استفاده به موقع از منابع داخلی ایجاد شد که با موضوع پرداخت یارانه‌ها ارتباط داشت؛ امیدواریم کمک مجلس در بودجه 1398 به‌گونه‌ای باشد که مضیقه‌های سال قبل را مرتفع کند و اجازه دهد مثل 44 سال گذشته وزارت نیرو دسترسی به موقع به منابع داخلی خود داشته باشد‌.
اردکانیان همچنین در مورد اینکه آیا شما نامه‌ای تند به رییس‌جمهوری در مورد دخالت سورنا ستاری معاون علمی رییس‌جمهوری در آب‌های ژرف نوشته‌اید توضیح داد: «چه کسی گفته تند؟ وقتی من یک حرف هیجان‌انگیز نمی‌زنم و از آن تیتر در نمی‌آید، همکار شما نباید خودش نمک و فلفلی به آن اضافه کند‌.»وزیر نیرو در پاسخ به این پرسش که «شما هیچ نامه‌ای ننوشته‌اید؟» گفت: «من کار و کاسبی‌ام نامه نوشتن است، سر تند بودن آن بحث دارم‌. من اخلاقی دارم که وقتی به شما یک نامه می‌نویسم و در آن اشاره‌ای به ایشان می‌کنم، حتما رونوشتی به ایشان می‌زنم که ایشان از فرد دیگری راجع به چیزی که به شما گفتم نشنود‌.»اردکانیان همچنین در سخنرانی این مراسم گفت: ما در بخش برق در ارتباط با مدیریت مصرف نیازمند این هستیم که برای مصرف‌کنندگان سیاست‌ها و سازوکارهای تشویقی داشته باشیم و به همین نسبت در بخش اجرا نیز دست‌اندرکاران نیازمند برخورداری از سازوکارهای تشویقی و انگیزشی هستند‌. وی با بیان این‌که در صنعت برق، ایران علی‌رغم موضوع قیمت تکلیفی توانسته است نیازها را به هر شکل و با هر زحمت جوابگویی کرده باشد، اظهار کرد: انتظار من به عنوان مسوول وزارت نیرو این است که به ویژه در این دوره که برنامه وزارت نیرو بر اساس مدیریت توامان تولید و مصرف تعریف شده است، از همه ظرفیت‌ها برای برنامه مدیریت توامان عرضه و تقاضا استفاده شود‌. اردکانیان خطاب به فعالان صنعت برق گفت: حتی در موضوع قیمت تکلیفی هم سهم عمده در حل شدن یا نشدن موضوع بر عهده ماست؛ آنچه تابستان سال گذشته در صنعت برق و آب گذشت و به عنوان کارنامه مثبت و قابل اعتنا ثبت شد و مورد تقدیر مردم و مسوولان قرار گرفت، تنها یک نمونه و مثال از توانمندی و مسوولیت ما در ارتباط با حل و فصل چنین مسائلی است‌.
نایب‌رییس کمیسیون انرژی مجلس نیز در سی‌وسومین کنفرانس بین‌المللی برق گفت: «کمتر مصرف کنید و پول بگیرید» برای تشویق مشترکان کم‌مصرف مطرح شده که مورد پیگیری کمیسیون انرژی مجلس قرار خواهد گرفت تا بتوانیم با تعامل با دولت ساختار درستی را برای آن پیاده‌سازی کنیم‌.
حسین امیری‌خامکانی نایب‌رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تلاش مستمری در صنعت برق برای عبور از شرایط تابستان شاهد بودیم و در مجموع زیرساخت‌های خوبی در این صنعت داریم که مرهون سال‌ها تلاش متخصصان در این صنعت است‌. وی افزود: زیرساخت‌های کشور امروز در منطقه سرآمد است و در بخش برق، برق‌رسانی به روستاهای زیر 10 خانوار را در حال انجام داریم و به عبارتی در حال لکه‌گیری در بخش برق هستیم‌. نایب‌رییس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه با وجود تمامی پیشرفت‌ها، صنعت برق هنوز در جایگاه مناسب خود قرار نگرفته، گفت: نقش برق در جامعه امروز بسیار مهم است‌. به‌طوری‌که قطع برق در یک کلانشهر، به معنای قطع شریان‌های حیاتی شهر است‌. امیری‌خامکانی افزود: امروز همچنین تامین آب شرب مردم نیز به برق وابسته شده و این اهمیت برق را چند برابر کرده است‌. وی با بیان اینکه سالانه باید بیش از 5 تا 8 هزار مگاوات افزایش ظرفیت تولید در بخش برق داشته باشیم گفت: متاسفانه در چند سال اخیر هیچ‌گاه به این رقم نرسیده‌ایم و این مساله موجب شد تا در تابستان سال‌جاری شاهد بروز قطعی‌های برق باشیم که به‌جز مردم، صنایع کوچک را نیز تحت‌تاثیر قرار داد؛ البته نقش کاهش ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی را نیز در خاموشی‌های امسال نباید نادیده گرفت‌. نایب‌رییس کمیسیون انرژی مجلس افزود: علاوه بر برنامه‌های افزایش ظرفیت تولید باید به بخش مصرف نیز توجه زیادی شود به‌طوری‌که از حدود 8700 ساعت در طول یک سال کمتر از 500 ساعت نیاز به برق بحران می‌شود که اگر بتوانیم با مدیریت مصرف و بهینه‌سازی شرایط مصرف برق از شدت بار در این 500 ساعت بکاهیم می‌توانیم صنعت برق را بهتر و پایدارتر داشته باشیم که در این زمینه هوشمندسازی کنتورها چند سالی است که در دست پیگیری است و امیدواریم زودتر شاهد گسترش آن در کشور باشیم‌. سی‌وسومین کنفرانس بین‌المللی برق و ششمین کنفرانس فناوری نانو در صنعت برق روز گذشته در پژوهشگاه نیرو کار خود را آغاز کرد و تا دوم آبان ماه ادامه دارد‌.