دستگاه قضایی اجازه نمی‌دهد عده‌ای سودجو زندگی مردم را به بازی بگیرند


به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با‌اشاره به وضعیت اقتصادی کشور گفت: آنچه اهمیت دارد این است که مسئولان کشور باید میان مشکلات ناشی از عملکرد دشمن و مشکلات ناشی از سوء مدیریت‌ها تفکیک قائل شوند. اگر بخواهیم مشکلاتی را که برخاسته از‌اشتباهات مدیریتی است بر گردن دشمن بیاندازیم در تحلیل شرایط خود به بیراهه می‌رویم. رهبر انقلاب نیز در جلسه با سران سه قوه همین تذکر را دادند و تاکید فرمودند مشکلات را باید به دو دسته مشکلات ناشی از اقدامات دشمن و مشکلات ناشی از ایرادات مدیریتی تقسیم کرد.
آملی لاریجانی با بیان اینکه در شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا تفاهم و همدلی بسیار خوبی وجود دارد، بر تمرکز همه قوا در مسئله مقابله با جنگ اقتصادی دشمن‌اشاره کرد و افزود: برخی اختلاف سلایق نیز ممکن است وجود داشته باشد که این اختلافات با رهنمودهای قاطع رهبر معظم انقلاب و توجه قوا رفع می‌شود زیرا خوشبختانه همه مسئولان کشور، فرمایش‌های رهبر انقلاب را فصل‌الخطاب می‌دانند و هیچ مشکلی در انسجام و اتحاد قوا وجود ندارد.
وی با بیان اینکه دولت در این موضع استوار است که کالاهای اساسی با قیمت متعارف به دست مردم برسد و جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد، اظهار داشت: البته در مورد کالاهای غیر اساسی شاهد افزایش قیمت بوده ایم که دولت در این زمینه نیز برای حل مشکلات تلاش می‌کند. مقام معظم رهبری نیز در جلسات علنی و خصوصی تذکرات جدی داده‌اند که باید معیشت مردم تسهیل شود.
برخورد قاطع قوه قضائیه با مفاسد اقتصادی پاسخی به منتقدان بود


رئیس‌قوه قضائیه با‌اشاره به برخوردهای اخیر دستگاه قضایی با مفاسد اقتصادی گفت: مردم شاهد برخورد قاطع قوه قضائیه با مفاسد اقتصادی هستند که البته این وظیفه دستگاه قضایی است اما از جهتی نیز پاسخی است به کسانی که مدعی بودند دستگاه قضایی در برخورد با فساد اقتصادی ناتوان است.
آملی لاریجانی با بیان اینکه این برخوردها محدود به ایام اخیر نیست و در طول سال‌های گذشته پرونده‌های متعددی از سوی محاکم مورد رسیدگی قرار گرفته و مجازات‌های قانونی صادر شده و به مرحله اجرا درآمده است، افزود: در ماه‌های اخیر شدت سوءاستفاده و طمع ورزی برخی به دلیل وجود تلاطم در بازار ارز و سکه افزایش یافت و متاسفانه عده‌ای به خاطر رسیدن به سود بیشتر نه فقط منافع آحاد مردم را به خطر انداختند بلکه با اقدامات خود آب به آسیاب دشمن ریختند و به نظام اقتصادی کشور ضربه زدند. این طمع‌ورزی در وضعیت فعلی اقتصاد کشور مسئله‌ای نبود که قوه قضائیه و حاکمیت به سادگی از کنار آن عبور کنند زیرا نمی‌توان اجازه داد که عده‌ای از دارایی‌های ملت برای خود مال اندوزی کنند و مرتکب این جنایات شوند.
وی با بیان اینکه برخی از برخوردها نیز ممکن است به لحاظ عاطفی سنگین و توام با خشونت باشد، به برخی احکام صادره طبق موازین شرعی و قانونی در پرونده‌های اقتصادی اخیر از جمله احکام اعدام‌اشاره کرد و گفت: هیچ کس از حبس و اعدام کسی خوشحال نمی‌شود؛ انسان به لحاظ عاطفی، از حبس و اعدام‌اشخاص و خصوصاً وضعیت خانواده‌های آنها غصه دار می‌شود و ما هم تمایل نداریم که شاهد چنین مجازات‌هایی باشیم اما فارغ از جهات عاطفی این موضوع نباید فراموش شود که اقدامات برخی از این افراد آثار فوق‌العاده مخرب بر زندگی مردم داشته و دستگاه قضایی نمی‌تواند اجازه دهد که طمع تعداد معدودی از افراد، زندگی مردم را به بازی بگیرد و معیشت میلیون‌ها انسان را دستخوش تلاطمی عظیم کند.
رئیس‌قوه قضائیه ادامه داد: فقط کافی است تصور کنیم که چه پدر و مادرهایی برای تامین حداقل‌های مورد نیاز فرزند خود گرفتار و مستاصل شده‌اند و در مقابل، عده‌ای تلاش کرده‌اند که با سودجویی در بازار ارز و سکه، فی‌المثل هزار میلیارد سرمایه خود را به پنج هزار میلیارد تومان افزایش دهند. چنین اقدامی نه تنها مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است بلکه در ضربه زدن به نظام، به دشمن در شرایط فعلی کمک کرده است.
کمک برخی به دشمن
در تلاطم بازار ارز و سکه
آملی لاریجانی با بیان اینکه دشمن به تلاطم‌های بازار ارز و سکه امید بسته بود، یادآور شد: در چنین شرایطی عده‌ای با ورود به بازار ارز و سکه و ایجاد تلاطم در آن و تخریب وضعیت اقتصادی کشور به دشمن کمک کردند و متاسفانه عده‌ای هم با اقدام به راه‌اندازی برخی کانال‌ها و سایت‌ها تلاش کردند تا به صورت لحظه‌ای قیمت ارز و سکه را بالا ببرند و به این ترتیب موجب ایجاد وضعیت ناسالم اقتصادی و تلاطم در بازار شدند.
وی با بیان اینکه انسان به لحاظ عاطفی از محکومیت افراد به اعدام غصه‌دار می‌شود، اظهارداشت: قوه قضائیه نمی‌تواند در این قبیل موارد برخورد عاطفی داشته باشد زیرا بحث سرنوشت میلیون‌ها انسان در میان است. البته از قضات شریف نیز می‌خواهم که توجهی به فشارهای رسانه‌ای و تبلیغاتی نداشته باشند و مانند همیشه بر مدار شرع و قانون حرکت کنند تا بتوانند در هر مرحله‌ای از مراحل عالم پاسخگوی احکام خود باشند. تردید نداریم که استقامت در مسیر حق و عدالت، راه روشنی است که موجب هدایت و رستگاری انسان می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه