ده‌ها کشته و زخمی در انتخابات افغانستان

وزیر کشور افغانستان تعداد کشته‌های حملات پراکنده تروریست‌ها را که امروز شنبه همزمان با برگزار سومین دوره انتخابات مجلس نمایندگان این کشور انجام شد، 28 نفر اعلام کرد.
« ویس احمد برمک» در مصاحبه با شبکه خبری «طلوع نیوز» اعلام کرد که تا ساعت16 روز شنبه، میزان تلفات محدود بود، اما بعد از حمله انتحاری در شمال شهر کابل این رقم افزایش یافت و در مجموع تا ساعت 18 همین روز، کشته شدن 17 غیرنظامی و 11 تن از نیروهای نظامی در سطح کشور گزارش شده است.
به گفته وی، براثر همین حملات تروریستی که تمامی به گروه طالبان نسبت داده می‌شود 83 غیرنظامی زخمی شده‌اند و از نیروهای امنیتی نیز 19 تن مجروح شدند.
گروه تروریستی طالبان که انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان را بهانه فرمایشی بودن از سوی آمریکا تحریک کرده است، مردم را هم تهدید به حمله کرده بود و چند حمله و انفجار را در مناطق مختلف افغانستان انجام خواهد داد که با توجه به تدابیر شدید امنیتی حاکم از سوی نیروهای دولتی، نتوانست مشکل جدی در روند برگزاری انتخابات ایجاد کند.


در نهایت به عامل انتحاری متوسل شدند و در کابل حمله‌ای خونین را انجام داد. متاسفانه شیوه استفاده از حملات انتحاری در افغانستان شبیه خرید اینترنتی شده است و گروه‌های مختلف و حتی افراد می‌توانند با تماس به مراکز تربیت انتحاری، سفارش مزدور بدهند.
شبکه خبری خصوصی طلوع نیوز ساعتی قبل از وقوع یک حمله انتحاری در شهر کابل پایتخت این کشور خبر داد که در آن 10 غیرنظامی به علاوه پنج تن از نیروهای پلیس مراقب روند انتخابات کشته شدند.
این رسانه تصویری به نقل از مقامات امنیتی گزارش کرد که این حمله در دقایقی پایانی ، وقت قانونی انتخابات که ساعت 16 تعیین شده در میان جمع مردمی انجام شد که در منطقه «کوتل خیرخانه» در شمال کابل در صف رای دهی ایستاده بودند.
روند انتخابات در مراکزی که روز گذشته با سه ساعت تاخیر شروع شد تا ساعت 20 تمدید شده است و در شماری از مراکز که امروز تا ساعت 13 به دلایل مختلف شرایط برای رای گیری درآن آماده نشد، رای گیری به فردا موکول شده و به همین علت فردا در این کشور تعطیل رسمی اعلام شد.
انتخابات هفدهمین دوره از انتخابات در تاریخ افغانستان است و بیش از 2هزارو 500 نامزد برای 250کرسی رقابت می‌کنند.
*تقلب و عدم شفافیت مهمترین چالش انتخابات پارلمانی/
در همین حال،رهبر جبهه ملی نوین افغانستان گفت: اگر مذاکرات صلح با طالبان به نتیجه نرسد و این روند طولانی شود بدون تردید در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان وقایع ناگواری رخ خواهد داد.
«انوار الحق احدی» دومین وزیر اقتصاد افغانستان پس از سقوط طالبان در تشریح ابعاد سیاسی و امنیتی انتخابات پارلمانی افغانستان به ایلنا اظهار کرد: به‌رغم سخنان و تحلیل‌های منتشر شده در مورد ابعاد سیاسی و امنیتی انتخابات پارلمانی افغانستان، همچنان بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین مشکل در این خصوص، بحث تقلب در روند برگزاری انتخابات است. تنها تعداد کمی از نامزدها کارنامه و فعالیت شفاف دارند و شهروندان افغانستان بر این باورند که اکثر آنها دارای عقبه و سابقه مشخص و شفاف نیستند.
وی ادامه داد: درست است که بحث اثر انگشت الکترونیکی (بایومتریک) در بسیاری از حوزه‌های رای‌گیری وجود دارد اما بحث بر سر این است که هیچ سیستم یکپارچه‌ و سراسری در مورد برگزاری انتخابات وجود ندارد و تنها در برخی از حوزه‌ها نظارت دقیق صورت می‌گیرد.
وی تصریح کرد: اگر یک شهروند افغانستانی در یک حوزه رای بدهد به راحتی می‌تواند در یک حوزه دیگر هم رای بدهد و این روند می‌تواند توسط افراد حداقل دو مرتبه تکرار شود. چرا که سیستم رای‌دهی به صورت آفلاین است لذا مجموع این مولفه‌ها زمینه را برای تقلب مساعد می‌کند.
دومین وزیر اقتصاد افغانستان پس از سقوط طالبان گفت: مردم افغانستان خواستار این هستند که نهایتاً یک روز پس از رای‌گیری نتایج انتخابات مشخص شود اما بر اساس سوابق و داده‌های موجود نتایج انتخابات حدود یک ماه دیگر و یا حداقل دو هفته بعد اعلام می‌شود که این موضوع هم یکی از دریچه‌های تقلب به حساب می‌آید که بر اساس وقت‌کُشی سازمان‌یافته صورت خواهد گرفت که یکی از اضلاع اصلی آن به دولت وحدت ملی افغانستان مربوط است.
وی ادامه داد: این در حالی است که گفته می‌شود چیزی در حدود ۹ میلیون نفر برای رای‌دهی ثبت نام کرده‌اند اما در میان آنها بسیاری به صورت جعلی ثبت‌نام کرده‌اند.