پاكستان همكاري كند تا اتفاق مشابه عراق تکرار نشود

شامگاه دوشنبه 23 مهر تعدادی از بسیجیان بومی و نیروهای هنگ مرزی که در پایگاه مراقبتی در نقطه صفر مرزی (میرجاوه) استقرار داشتند، با خیانت وتبانی عامل یا عوامل نفوذی گروهک‌های ضد انقلاب ربوده شدند. این بخشي از اطلاعیه‌اي بود كه توسط سپاه پاسداران منتشر شد. اين اطلاعيه در ادامه با اشاره به اینکه این پایگاه از استحکامات خوبی برخوردار بوده، خاطرنشان کرده بود: عوامل گروهک‌های تروریستی که از سوی سرویس‌های بیگانه هدایت و پشتیبانی می‌شوند، با فریب و تطمیع عوامل نفوذی، این حادثه را در نقطه صفر مرزی و روبه‌روی یکی از پاسگاه های مرزی کشور پاکستان صورت داده‌اند. روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در پایان تاکید کرده است: عملیات تعقیب اشرار، تروریست‌ها و عوامل نفوذی دشمن ونیز اقدامات لازم برای آزاد سازی ربوده شدگان با جدیت در دستور کار نیروهای دفاعی و امنیتی مستقر درمناطق مرزی قرار گرفته است و ازدولت پاکستان نیز انتظار می‌رود با اشرارو تروریست هایی که در جوار مرزهای آنان لانه کرده و از سوی برخی کشورهای مرتجع شرور و تروریست پرور منطقه حمایت و به کارگیری می شوند، برخورد جدی داشته و به سرعت نسبت به آزادی و تحویل مرزبانان اقدام کند. بعد از اين بيانيه، نيروهاي سياسي پاكستان موضع‌گيري‌هايي كردند تا اينكه روز گذشته سرلشکر محمد باقری، رييس ستاد کل نیروهای مسلح در تماس تلفنی با ارتشبد قمر جاوید باجوا، فرمانده ارتش پاکستان به موضوع ربایش تعدادی از مرزبانان کشورمان در مرز میرجاوه توسط گروهک تروریستی و انتقال به درون خاک پاکستان اشاره کرد و گفت: بر مبنای توافقات فی‌مابین نیروهای مسلح دو کشور برای تامین امنیت مرزهای مشترک انتظار داریم که نیروهای مسلح پاکستان با اتخاذ تمهیدات لازم نسبت به آزادسازی سریع‌تر سربازان و مرزبانان ربوده‌شده اهتمام ورزند. در این مذاکره تلفنی ارتشبد باجوا ضمن اظهار تاسف از این حادثه و توضیح اقدامات ارتش پاکستان جهت تعقیب و دستگیری تروریست‌های مذکور ابراز امیدواری کرد که اقدامات نیروهای نظامی و امنیتی پاکستان به دستگیری هرچه سریع‌تر تروریست‌ها و آزادسازی مرزبانان ربوده‌شده منجر شود. در ادامه سرلشکر باقری بر ضرورت حضور و استقرار هرچه بیشتر نیروهای نظامی و مرزبانی پاکستان در مرزهای مشترک با جمهوری اسلامی ایران برای تحکیم و تثبیت امنیت در این مناطق و ممانعت از تحرکات اشرار و تروریست‌ها تاکید کرد. اين رويكردها و رايزني‌ها در حالي صورت مي‌گيرد كه ايران اسلامي از جانب اين مرزها ضربات فراواني خورده است و تروريست‌ها بارها از آشفتگي مرزهاي پاكستان استفاده مي‌كنند و فرزندان اين مرز و بوم را شهيد يا مي‌ربايند.
ويژگي‌هاي يك مرز
در همين راستا و براي بررسي وضعيت موجود در مرز پاكستان و راه‌حل‌هاي مبارزه با آن به سراغ محمد ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی رفتيم. اين نماينده مجلس در گفت‌وگو با «قانون» تشريح كرد كه مرزهای جنوب شرقی ایران از ویژگی‌های جغرافیایی خاصی برخوردار هستند. از جمله ویژگی‌های مرزهای این منطقه می‌توان به دشواري احداث پاسگاه‌ها و خطوط پیوسته با توجه به صعب‌العبور بودن آن، اشاره کرد. اما گاهی در این منطقه کارشکنی صورت می‌گیرد و از شکاف‌ها و معابر این مرزها، عوامل نفوذی به داخل کشور نفوذ می‌کنند. با این همه نیروهای امنیتی و دفاعی در این مرزها، کنترل خوبی را دارند و از نفوذ هر گونه عوامل بیگانه جلوگیری می‌کنند.
شكاف‌هاي مرزي


عضو كميسيون امنيت ملي و سياست‌خارجي مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: « به دلیل شکاف‌ها و معابری که در مرزهای جنوب شرقی کشور وجود دارد، در چند وقت گذشته شاهد نفوذ عوامل بیگانه و تروریستی بودیم. البته در رابطه با اين اتفاق اخير باید گفت این واقعه به دليل نفوذ عوامل تروریستی به داخل ، تیم مخصوصی در آنجا بود و با هماهنگی با عناصر خود فروخته، این عناصر بیرونی به درون نفوذ کردند و در کل زمینه را برای مسمومیت مجموعه فراهم کردند. اما این اتفاق به معنای آن نیست که مرزبانان در این منطقه از قابلیت دفاعی خوبی برخوردار نیستند».
وي در ادامه به توانايي‌هاي نيروهاي مرزباني كشور نيز اشاره كرد و گفت:« ده‌ها عملیات تروریستی توسط این مرزبانان با شکست مواجه شده است و بارها شاهد عکس‌العمل قاطع رزمندگان در این منطقه بوده‌ایم».
رضايي تشريح كرد:«در واقع یگان‌های حضوری در این مرزها همیشه با برنامه و مدیریت عمل کرده‌اند و در زمینه نابودی تروریست‌ها و منهدم کردن عملیات آن‌ها به خوبی عمل کرده‌اند».
چشم اميد به مرزنشينان
اين نماينده مجلس در بخشي از گفت‌وگو، با اشاره به اهميت مرزهاي كشور گفت:«از سوی دیگر باید گفت که مرزنشینان ما ماموریت حساس و مهمی را دارند و با زحمات و تلاش شبانه روزی این افراد، کشور از امنیت خوبی برخوردار است. در واقع امنیت ملی ایران مرهون تلاش مرزنشینان است و از این جهت مرزبانان مسئولیت مهمی را بر عهده دارند».
وي به امنيت مرزها نيز اشاره كرد و تاكيد كرد:«در حال حاضر نیز با اقتداری که از سوی مرزبانان وجود دارد، امنیت مرزهای کشور به نحو احسن در حال تامین است و از این جهت نگرانی وجود ندارد و باید از تلاش مرزبانان تقدیر و تشکر کرد. اما از سوی دیگر باید برای برقراری امنیت بیشتر در نقاط مرزی به هشدارها توجه کرد و در استفاده از عناصر بومی دقت نظر داشت تا هیچ مشکلی بین مرزبانان ایجاد ‌نشود».
تلنگر به كشور همسايه
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست‌خارجي مجلس دوباره به موضوع ربايش نيروهاي مرزباني كشورمان توسط تروريست‌ها اشاره كرد و گفت: «درباره اتفاقی که در روزهای گذشته برای تعدادی از نیروهای نظامی و امنیتی کشور افتاد و بر اساس آن این افراد در نقطه مرزی در استان سیستان و بلوچستان ربوده شدند، باید گفت که اکنون در حال مذاکره با کشور همسایه در این زمینه هستیم و رایزنی هایی با پاکستان در حال انجام است و انتظار می رود تا این کشور خود به مقر امنیتی تروریست ها نفوذ کند و تیم عملیاتی آن‌ها را منهدم کند».
وي افزود:«ما از کشور دوست و همسایه خود در این زمینه انتظار همکاری داریم و خواستار این هستیم تا پاکستان به این قضیه ورود جدی کند و در کنار ایران باشد. در غیر این صورت ایران مجبور خواهد شد تا اقدام دیگری کند».
تهديد مقتدرانه
نماينده مردم خمين در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد:«در صورت عدم ورود پاکستان به این موضوع، ایران در تعیین موقعیت عناصر نفوذی ورود و بي‌شك در این زمینه اقدامی خواهد شد و این تروریست‌ها در هر جایی از دنیا هم مقر داشته باشند، توسط ایران شناسایی شده و به مقر آن‌ها حمله خواهد شد».
وي ادامه داد:« در ماجرای برخورد با عراقی ها این اتفاق افتاد و چند وقت گذشته سپاه حمله موشکی به مقر تروریست‌ها در کردستان عراق را انجام داد و چندین شلیک موشک به مقر آن‌ها صورت گرفت. برخورد با این تروریست‌ها در عراق در واقع مصداقی بود برای دفاع ایران در برابر تروریست‌ها و با این نمونه نشان دادیم که به راحتی می‌توانیم از کشور در برابر نیروهای نفوذی بیگانه دفاع کنیم. اما در حال حاضر در این زمینه مشغول رایزنی با پاکستان هستیم و انتظار داریم این کشور خود به موضوع اخیر ورود کند تا اتفاق مشابه عراق در جای دیگر تکرار نشود».