پالس‌هاي مثبت به FATF

روز جمعه خبري آمد كه تمام هياهوي دلواپسان بعد از گفت‌وگوي برخي از مسئولان گروه ويژه اقدام مالي نقش بر آب شد. در اين خبر آمده بود گروه ویژه اقدام مالی که بر فعالیت های مبارزه با پولشویی و تروریسم در جهان تمرکز دارد، مهلت ایران برای اجرای اصلاحات مورد نظر این گروه را تا فوریه 2019(بهمن 97) تمدید کرد. این گروه که مقر آن در پاریس قرار دارد در بیانیه ای اعلام کرد ایران برخلاف وعده های خود تنها به بخش محدودی از دستورالعمل تعیین شده در چارچوب برنامه اقدام جامه عمل پوشانده است. مارشال بلینگسل، معاون خزانه داری آمریکا پس از این نشست که ریاست آن را برعهده داشت، گفت كه ما امیدواریم ایران به سرعت تعهدات خود را که مدتي پیش در سطوح عالی پذیرفته است، اجرایی کند. وی افزود:«بر این اساس ما انتظار داریم ایران تا فوریه 2019 همه اقدامات متعهد شده را اجرایی کند. اگر ایران تا فوریه این اقدامات را انجام ندهد، آن گاه ما گام های بعدی را برخواهیم داشت».
نرمش‌هاي مقتدرانه
بعد از اعلام اين خبر واكنش‌هاي مثبتي نشان داده شد و حتي برخي موضع‌گيري احمد‌خاتمي، خطيب جمعه تهران را نيز متفاوت با رويكردهاي گذشته وي در قبال FATF خواندند. خاتمي در نمازجمعه اعلام كرده بود كه موافقان و مخالفان FATF با این موضوع با عصبانیت برخورد نکنند؛ یک طرف به موافقان بگوید از دم خائن هستند که این نادرست است و طرف دیگر به مخالفان بگوید شما کشور و مشکلات کشور را نمی‌شناسید، با عصبانیت مشکلات کشور حل نمی شود. خاتمي با اشاره به تصویبFATFدر مجلس بیان کرد: این لایحه تا بخواهد قانون شود، دو مرحله دیگر باقی مانده است. مجلس که تصویب می‌کند باید شورای نگهبان نیز آن را تصویب کند. اگر مجلسی‌ها قانع شدند که شدند اما اگر نشدند به مجمع تشخیص مصلحت می رود؛ بنابر این این قصه هنوز تمام نشده است. وی در ادامه گفت: این لایحه نیز مانند سایر لوایح مسیر قانونی خود را طی می‌کند. از اینکه فضای کشور را طوفانی کنیم کار حل نمی‌شود. از عزیزانی که سرانجام کار در دست آن‌هاست می خواهم به آیه ۱۱۳ سوره هود توجه بیشتری داشته باشند. سازمان های بین المللی سازمان‌های قابل اعتمادي نیستند. دبیر اجراییFATF به صراحت گفته که هیچ تضمینی برای خروج ایران از لیست سیاه نیست. حالا که تضمینی نیست، این طناب دار را به گردن خود بیندازیم و خود را خفه کنیم؟! وی در ادامه تصریح کرد: 40 سال پیش این ملت دزدهایی را با خفت از در بیرون کرد. دنیای استکبار می خواهد از پنجره قوانین بین المللی دوباره وارد شود، مواظب باشید دزدهایی که ملت با سیلی آن ها را بیرون کرده از پنجره قوانین بین‌المللی دوباره وارد نشوند.
چشم‌انداز مثبت


در همين راستا روز گذشته لعیا جنیدی، معاون حقوقی رييس‌جمهور نيز گفت: تمدید تعلیق از لیست کشورهای مشمول اقدامات سخت مقابله‌ای مالی و بانکی، یک موفقیت دیگر در نبرد حقوقی هوشمندانه‌ای است که دولت و ملت ایران بر مبنای معیارهای مشروعیت و مدنیت بین المللی در قبال دولت ایالات متحده تحصیل کردند. وی در خصوص اثر تمدید تعلیق از لیست سیاه گروه اقدام مالی و بیانیه این گروه گفت: باید توجه داشت که تصویب لوایح چهارگانه قبل از هر چیز به خود ما کمک می‌کند که بانکداری بهتری داشته باشیم و امکان نقل انتقالات مالی ناشی از برخی جرايم و تخلفات مالی را کاهش دهیم. به همین دلیل بیش و پیش از هر چیز باید برای بهبود نظام بانکی و مالی خود و حفظ امنیت روابط بانکی و مالی این قدم‌ها را برداریم. معاون حقوقی رييس‌جمهور افزود: بنابراین تلاش دولت تنها برای تامین نظر گروه اقدام مالی(FATF) نبوده است بلکه برای رسیدن به یک بانکداری سالم‌تر است. در کنار این امر بدیهی است که تمدید تعلیق توسط گروه مزبور گام بسیار مثبتی در حفظ ارتباطات بانکی بین المللی است و به علاوه زمینه را برای تنظیمات جدید مالی که با دیگر کشورها از جمله کشورهای اروپایی، چین، روسیه ، کشورهای همسایه و ... در نظر داریم، فراهم می‌کند. جنیدی اظهار داشت: این تمدید، کمک بزرگی به تمهید مقدمات لازم برای ایجاد ابزار مالی و بانکی ویژه پیشنهادی اتحادیه اروپا مي كند که بخش مهمی از بسته پیشنهادی اتحادیه است. وی تصریح کرد: ما از زمان خروج آمریکا از برجام که عملی نامشروع و نقض توافق هسته‌ای با ایران و نیز نقض قطعنامه 2231 بود، با اتکا به اصول و مبانی حقوقی بین المللی مجموع اقدامات مبتنی بر مشروعیت و وجاهت بین المللی را آغاز کردیم. بقاي ما، اروپا،چین و روسیه در برجام و تدارک روش‌های اجرایی ادامه برجام، یکی از این اقدامات بود. معاون حقوقی رييس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دعوای مطروحه علیه آمریکا در دادگاه دادگستری بین المللی در اعتراض به اعمال تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های ثانویه و درخواست دستور موقت بر منع اعمال این تحریم‌ها، اقدام دیگري بود. جنیدی در ادامه گفت: مذاکرات فشرده با گروه اقدام مالی در خصوص معلق كردن درج نام ایران در لیست سیاه و به عبارت بهتر تمدید برداشتن نام ایران از فهرست کشورهای تحت محدودیت‌های شدید مالی و بانکی و موضوع اقدامات مقابله‌ای از دیگر موارد این مبارزه مبتنی بر ضوابط حقوقی بین المللی بود. وی تصریح کرد: دولت و ملت نبرد حقوقی هوشمندانه‌ای را برمبنای معیارهای مشروعیت و مدنیت بین‌المللی در قبال دولت ایالات متحده آغاز کرده‌اند که هم در حفظ برجام و کسب همراهی بین المللی و هم درمبارزه قضایی و تحصیل دستور موقت و هم در تحصیل نظر موافق و حمایت دیگر کشورها در تمدید تعلیق از فهرست نام کشورهای دارای ریسک زیاد در تعاملات مالی و بانکی بین المللی موفق بوده است. معاون حقوقی رييس‌جمهور در پایان گفت: همه این موفقیت‌ها توفیق ملت بزرگ ایران است و بی‌تردید نتایج به‌دست آمده پیام بسیار خوب و آثار ارزشمندی برای ملت ایران، روابط بین المللی ، بازارها و فعالان اقتصادی ما دارد.
ملت نظاره‌گرند
به نظر مي‌رسد دست رد نزدن فوري به سينه CFT، يكي از اصلي‌ترين لوايح مربوط به FATF توسط نهادهاي نظارتي، بيانگر پالس‌هايي است كه برگرفته از يك بازي برد-برد است كه ميان ايران وغرب در جريان است. بي‌شك آن‌هايي كه دل در گروي ايران و نظام دارند به دنبال حل مشكلي از مشكلات اين كشور هستند و اگر موضعي نيز گرفته مي شود، در همين راستاست ولي اينكه برخي را به وادادگي در برابر مسائل مختلف متهم كنند، اقدامي نامناسب است كه از طرف برخي از دلواپسان در دستور كار قرار دارد. جرياناتي كه در كشور به دنبال سنگ‌اندازي در مسائل مختلف كشور هستند از هر دسته و گروهي كه باشند در پيشگاه ملت رسوا خواهند شد؛ بنابراين اگر قرار است تصميمي گرفته شود بايد در راستاي منافع ملي و خواسته عموم ملت باشد.