اعتر اف سخت زير فشار رسانه‌ها

پنج مقام امنيتي عربستان بركنار شدند
فرمانده ارتش و مدير ديوان عدالت عربستان عزل شدند
خبرها حكايت از بازداشت 18 نفر دارد
پس از کش و قوس‌های فراوان، بالاخره دربار سعودی مسئولیت قتل و ترور جمال خاشقجی، خبرنگار معروف و منتقد نظام عربستان را پذیرفت. البته پیش از اعلام رسمی ماجرا در روز شنبه، پیشتر رسانه های غربی از سناریوی مشاوره ای واشنگتن برای به عهده گرفتن قتل آقای ژورنالیست خبر داده بودند.اعتراف سخت سعودی‌ها در حالی که پیش از اين همه چیز را از اساس، منکر شده بودند، در نوع خود جالب توجه است. سوالی که اینک افکار عمومی جهان دارند این است که مگر نیروهای خودسر در کنسولگری مشغول به کار هستند؟ آیا هر کسی از در کنسولگری وارد شد، کارمند آن‌جا می شود؟ نکته دیگر این‌که اگر خاشقچی خیلی اتفاقی کشته شده، پس چرا ردی از جسدش باقی نمانده است و برخی جاهای کنسولگری، رنگ شده اند؟ اره برقی از قبل در کنسولگری برای چه کاری خریداری شده است؟ و هزاران سوال دیگری که سناریوی مضحک و کودکانه سعودی ها را درباره نحوه قتل خاشقجی زیر سوال می برد!


تفاوت بیانیه عربستان با ترکیه
روایت کنونی عربستان از کشته شدن خاشقجی با روایت رسانه‌های نزدیک به دولت ترکیه در این مورد مغایرت دارد. رسانه‌های ترکیه می‌گویند، خاشقجی به دست گروهی ۱۵ نفره از کماندوهای ویژه‌ای که از عربستان سعودی به ترکیه سفر کرده بودند به قتل رسیده و جسدش قطعه قطعه شده است. بازرسان ترکیه روز جمعه ۲۷ مهر (۱۹ اکتبر) در جنگلی در شمال استانبول و چند ساختمان در شهر یالووا در حاشیه دریای مرمره به جست‌وجوی جسد او پرداختند. احتمال داده شده که جسد خاشقجی در آن جا یافت شود.
خاشقجی که در تبعیدی خودخواسته در آمریکا به سر می‌برد دوم اکتبر وارد کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شد تا اسناد مربوط به ازدواج خود را دریافت کند. از آن زمان دیگر اثری از او دیده نشد.
برکناری پنج مقام اطلاعاتی
همزمان با تایید کشته شدن جمال خاشقجی، پادشاه عربستان پنج مقام امنیتی این کشور را بر کنار کرد.خبرگزاری رسمی عربستان (واس) اسامی این پنج مقام اطلاعاتی را احمد عسیری، معاون سرویس امنیتی و اطلاعات عربستان، سعود القحطاني، مشاور ارشد کاخ سلطنت، سرتیپ محمد بن صالح الرمیح، معاون اطلاعاتی، سرتیپ عبدا... بن خلیف الشایع، معاون امور انسانی و سرتیپ رشاد بن حامد المحمادی، مدیر اداره اطلاعات عمومی و حمایت دستگاه امنیتی و اطلاعاتی اعلام کرد.
انتقادها و تمجیدها درباره یک ترور کور
پس از آن که عربستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که جمال خاشقجی در پی یک وقوع یک درگیری فیزیکی در کنسولگری این کشور در استانبول کشته شده است، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در واکنش به قتل این روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان، این رخداد را بسیار رنج‌آور توصیف کرد. به گزارش یورو نیوز، گوترش همچنین خواستار روشن شدن تمامی ابعاد پرونده قتل جمال خاشقجی و پاسخگویی تمامی افراد درگیر با این حادثه شد.لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه نیز با انتقاد از نحوه عملکرد عربستان سعودی در پی ناپدید شدن آقای خاشقجی، روایت عربستان از قتل او را باورنکردنی ارزیابی کرد.
واکنش ترامپ و انگلیس
از سوی دیگر، دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا در واکنش به اطلاعیه عربستان سعودی، آن را یک گام اولیه و رو به جلوی خوب ارزیابی کرد. وی همچنین ابراز اطمینان کرد که گزارش ریاض در باره پرونده آقای خاشقجی، معتبر است. ترامپ پیش از این بارها گفته بود، قصد ندارد معاملات نظامی و سایر داد و ستدها با عربستان که بالغ بر صدها میلیارد دلار ‌ارزش دارد را لغو کند، چرا که این کار به آمریکا ضرر می‌زند. او بارها به همکاری نزدیک آمریکا با عربستان اشاره کرده و گفته بود، از آن‌جا که عربستان متحدی گرانقدر است این مساله تا این حد تاسف‌آور است.
واکنش دموکرات ها
با وجود واکنش آرام رییس جمهوری جمهوری‌خواه آمریکا، باب منندز، سناتور دموکرات خواستار تحریم عوامل قتل آقای خاشقجی توسط ایالات متحده شده است.ریچارد بلومنتال، سناتور دموکرات این کشور در نخستین واکنش به گزارش تلویزیون دولتی عربستان گفت نباید به تحقیقات تحت مدیریت عربستان بسنده شود و به گفته او باید کمیته‌ای بین‌المللی در این باره مستقلا تحقیق کند.سناتور بلومنتال که با شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا گفت وگو می‌کرد تاکید کرد: باید همه جزيیات این ماجرا مشخص شود. از کجا معلوم که دولت عربستان با دستگیری این ۱۸ نفر آن‌ها را از دسترسی نهادهای بین‌المللی مصون کرده است.کاخ سفید نیز با صدور اطلاعیه‌ای خواستار انجام تحقیقات بین‌المللی در مورد این پرونده و اجرای عدالت شد. سازمان عفو بین‌الملل نیز خواستار انجام یک تحقیق مستقل در مورد نحوه قتل روزنامه نگار عربستانی شده است.
بریتانیا نیز تاکید کرده که جامعه جهانی همچنان منتظر گام بعدی عربستان سعودی پس از تایید قتل آقای خاشقجی است. با این حال، سر جان ساورز که از سال 2009 تا 2014 ریاست ام‌آی 6 را بر عهده داشت در گفت‌و گو با گاردین اعلام کرد همه شواهد نشان می‌دهند که بن سلمان مسئول کشته شدن خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول است.رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه نیز در تماسی تلفنی با پادشاه عربستان راه‌های همکاری آتی دو کشور در مورد پرونده خاشقجی را بررسی کردند.
عربستان هرگز در قبال جنایاتش مسئول شناخته نشده است
باربارا اسلاوین، کارشناس اندیشکده شورای آتلانتیک در شرح تفاوت بین برخورد جامعه جهانی با اقدامات عربستان و دیگر کشورها اعلام کرد که ریاض هرگز به خاطر جنایاتش پاسخگو نبوده است.وی که ستون نویس پایگاه اینترنتی- تحلیلی المانیتور است، در پاسخ به توییت یکی از کاربران توییتر که گفته بود ایران از سوی غرب (آمریکا) مورد تحریم قرار می گیرد اما این مساله در مورد عربستان صدق نمی کند، نوشت: عربستان هیچ‌گاه در قبال جنایات خود مسئول نبوده است اما ایران حتی در قبال اقدامات درست همچون توافق هسته ای هم مجازات شده است.
به نظر می رسد که این دیدگاه در واکنش به قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول منتشر شده است. آل سعود بامداد شنبه به قتل وی اعتراف و در عین حال ادعا کرد که وی بعد از یک نزاع داخل این ساختمان کشته شده است.