جانی، مسئول رسیدگی به جنایت!

بسم‌الله الرحمن الرحیم
بیانیه رسمی دیرهنگام رژیم آل سعود پیرامون سرنوشت جمال قاشقچی اگرچه تلویحاً به نقش مامورین سعودی در مرگ قاشقچی اشاره دارد ولی از بابت اقدام برای سرپوش گذاشتن بر اصل ماجرا، به منزله «عذر برتر از گناه» است و چیزی از عطش جامعه بین‌المللی نسبت به بررسی دقیق این موضوع را نکاسته است.
بیانیه سعودی‌ها می‌گوید قاشقچی در کنسولگری درگیر و کشته شده است. به عبارت روشن‌تر عربستان می خواهد قتل قاشقچی را به دفاع مامورین سلاخی وی از جان خودشان مرتبط کند! بیانیه خبر از برکناری چند مقام ارشد نظامی و امنیتی داده و در واقع آنها را قربانی کرده تا بلکه از فشارها بر دربار سعودی بکاهد. اگرچه آنها نیز مسئولند ولی مامور اجرای دستوراتی بوده‌اند که به طور کامل آنرا اجرا کرده‌اند و سوال این است که چرا نه تنها از آمر یا آمرین این پرونده جنائی خبری نیست، بلکه مسئولیت متحول ساختن ساختار تشکیلات امنیتی عربستان به بن سلمان یعنی «متهم ردیف اول» این جنایت سازمان یافته و دستوری سپرده شده یعنی مسئولیت رسیدگی به جنایت، به شخص جنایتکار محول گردیده است! موضوع مهم‌تر به اظهارات، واکنش‌ها و رفتارهای آمریکای ترامپ در قبال این جنایت هولناک بر می‌گردد که البته غیرمنتظره نیست، زیرا این از معجزات دلارهای نفتی بادآورده است که ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را به جای یک معترض و منتقد، به «وکیل مدافع سعودی ها» تبدیل می‌کند. انصافاً دلسوزی‌ها و اصرار غیرمعمول ترامپ برای تبرئه سلمان و فرزندش در این روزها تاثیرات دلارهای نفتی در کاخ سفید و دستگاه دیپلماسی رسوای آمریکا را یکبار دیگر به تصویر می‌کشد و نشان می‌دهد که آمریکا برای همیشه و به خصوص در دوره ترامپ تا چه اندازه خود را اسیر ثروت رژیم‌های فاسد عربی و غیرعربی کرده است.
اگرچه بیانیه پرتناقض سعودی‌ها سوالهای مهمی ایجاد می کند از جمله اینکه چرا پس از 20 روز بعد از قتل فوری قاشقچی که فقط 7 دقیقه پس از ورودش به کنسولگری عربستان در اسلامبول صورت گرفته و چرا قبل از هرگونه واکنش سعودی‌ها، ترامپ به دفاع و توجیه عملکرد سعودی‌ها پرداخت؟ چرا از جسد قاشقچی خبری نیست؟ چرا از نقش محرز بن سلمان خبری نیست؟ اگر واقعاً بن سلمان در این جنایت مطابق ادعای ترامپ کمترین نقشی نداشته، چرا ملک سلمان در یک اقدام تنبیهی، دامنه اختیارات بن سلمان را محدود کرده؟ و اگر نقش داشته، چرا تجدید ساختار تشکیلات امنیتی را به وی واگذار کرده است؟


اینکه ترامپ تا این اندازه دلواپس و به وکیل مدافع سعودی‌ها تبدیل شده است که مبادا بزرگترین شانس انتخاباتی جمهوریخواهان در آستانه انتخابات کنگره را بیهوده از دست بدهد، به دلیل نگرانی از لغو قراردادهای تسلیحاتی با آل سعود است. او می‌خواهد بن سلمان حفظ شود تا به کمک او بتواند آل سعود را بیشتر بدوشد و از این امتیاز برای انتخابات قریب الوقوع کنگره به نفع حزب جمهوریخواه استفاده کند.
بعلاوه پرونده مداخلات سایبری روسیه در انتخابات آمریکا، ابزار کارآمد دیگری است که رقبای دمکرات در اختیار دارند و معلوم نیست چه موقع برای بازی با این برگ برنده وارد عمل شوند؟
تا همین جای قضیه، اجلاس بین‌المللی اقتصادی موسوم به «داووس صحرا» به نظر می‌رسد با کنار کشیدن چهره‌های شاخص دعوت شده به اجلاس، هر لحظه در شرف لغو یا تعلیق است. تاکنون دهها مقام ارشد سیاسی – اقتصادی از بسیاری از کشورها مراتب انصراف از حضور در ریاض را اعلام کرده‌اند و برخی کشورها تمامی سفرهای سیاسی – اقتصادی فیمابین با عربستان را تا زمانی نامعین به حال تعلیق در آورده‌اند.
این یک زلزله سیاسی - تبلیغاتی بود که حاصل تلاش تمامی نقش آفرینان در حکومت فاسد و پوشالی عربستان را یکباره تحت تاثیر و اوضاع را در مسیری برگشت ناپذیر قرار داد. شاید کسانی تصور کنند که این حاصل مظلومیت جمال قاشقچی بود ولی واقعیت امر این است که شرایط کنونی حاصل مظلومیت مردم مقاوم یمن بود که اوضاع را به زیان سعودی‌ها و حامیان آنها تغییر داد. کسی امروزه نباید بپرسد که چرا چنین شد بلکه سوال جدی این است که چرا سالها پیش که آل سعود با دستان به خون آغشته خود جنایت می‌کردند، دنیا ساکت بود و به سکوت مرگبار خود ادامه داد؟ فجایع خونبار جنگ احمقانه ائتلاف طوفان قاطعیت! در یمن، مشارکت جدی و ریشه‌ای در سرمایه‌گذاری بدفرجام در تشکیل، تجهیز، حمایت و سازماندهی ده‌ها گروه تروریستی در سوریه، لیبی، عراق، لبنان، افغانستان و یمن برای انجام جنگ‌های نیابتی علیه کسانی که حاضر نیستند مطیع خاندان فاسد آل سعود شوند، همه و همه در فهرست جنایات مستمر این شجره خبیثه قرار دارد ولی جای مدعیان دروغین حقوق بشر در صدر فهرست حامیان آل سعود در همین فقره از جنایات است که در میان آنها آمریکا، انگلیس و فرانسه حتی در اتاق جنگ یمن با حضور مستشاران نظامی پرتعداد خود، نقش اصلی را در جنگ تقریباً 4 ساله یمن و به ویژه حملات وحشیانه از زمین و دریا و هوا برای اشغال بندر و فرودگاه الحدیده داشتند که آنجا را مدافعین جان برکف و نیروهای مقاومت یمن به «گورستان متجاوزین» تبدیل کردند.
اگر عدالت و صداقتی در کار بود، بسیار پیش از قتل فجیع و سلاخی کردن جمال قاشقچی می‌بایست سعودی‌ها و سایر متحدین شرور آنها در ائتلاف طوفان قاطعیت در دادگاه‌های بین‌المللی رسیدگی به جنایات جنگی محاکمه و مجازات می‌شدند و فرصت شرارت بیشتری پیدا نمی‌کردند تا قاشقچی در فهرست قربانیان جنایات آل سعود قرار نگیرد. این پدیده فقط بیانگر نقش و جایگاه قاشقچی نیست بلکه پدیده امروز نشانگر آن است که در محاکمه و مجازات سعودی‌ها تاخیر فراوانی شده بود ولی قتل قاشقچی به چنین تاخیری پایان داد.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی خبر داد افزایش عرضه ارز وارداتی در روزهای آینده ترامپ: توضیح عربستان درباره مرگ قاشقچی قابل اعتماد است! حق السکوت بن سلمان به کاخ سفید نتیجه داد روزنامه‌های غربی و عربی: دروغ‌های عربستان درباره قتل قاشقجی باورکردنی نیست اعاده دو لایحه مرتبط با FATF به مجلس برای رفع ایرادات مجمع تشخیص، بدعتی در فرآیند قانونگزاری! مقر فرماندهی نیروهای اماراتی در یمن هدف قرار گرفت بولتون خواستار خروج آمریکا از پیمان موشکی با روسیه شد افتتاح نیمه شمالی بزرگراه صیاد شیرازی تا ارتش برای اولین بار در کشور صورت گرفت دست یابی فولاد مبارکه به سطح زرین جایزه جهانی بنیاد مدیریت کیفیت اروپا (EFQM) رئیس جمهوری با استعفا آخوندی و شریعتمداری موافقت کرد جانی، مسئول رسیدگی به جنایت! عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی: بنزین دونرخی در دستور کار نیست رئیس مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی خبر داد اسکان برترین‌های رویداد استارت‌آپی اسلامی قرآنی در مرکز رشد هنرهای قرآنی جلسه غیرعلنی امروز مجلس لغو شد سفیر ایران در روسیه: یکجانبه گرایی آمریکا کشورهای مستقل جهان را به هم نزدیکتر می‌کند ثبت درخواست 537 نمایشنامه برای حضور در جشنواره تئاتر فجر