روزنامه‌های غربی و عربی: دروغ‌های عربستان درباره قتل قاشقجی باورکردنی نیست

روزنامه‌های آمریکایی، انگلیسی و عربی با پرداختن به بیانیه عربستان در خصوص قتل جمال قاشقجی اعلام کردند که دروغ‌های عربستان در این خصوص باورکردنی نیست.
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارش خود در خصوص اعتراف عربستان به کشته شدن جمال قاشقجی در کنسولگری این کشور در اسلامبول نوشت: دروغ‌های عربستان در خصوص کشته شدن قاشقجی کاملا آشکار و مشخص است و نمی‌توان آنها را باور کرد.این روزنامه در ادامه نوشت: اگر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان از مسئولیت کشته شدن قاشقجی شانه خالی کند این مساله به مثابه چراغ سبزی برای وی خواهد بود.
روزنامه نیویورک تایمز همچنین افزود: بن سلمان پیشتر نیز از مسئولیت ربودن سعد حریری نخست‌وزیر لبنان و گرسنه نگه داشتن 8 میلیون یمنی شانه خالی کرده است.
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نیز نوشت: نوارهای صوتی منتشر شده در خصوص قتل قاشقجی، باعث می‌شود تا کاخ سفید نتواند حرفهای عربستان در خصوص کشته شدن وی در جریان یک حادثه را بپذیرد.این روزنامه در ادامه تاکید کرد: مسئولان سی‌ای ای صحبتهای ضبط شده مسئولان ترکیه را گوش داده‌اند که در آن اعلام می‌کنند دلایلی دارند که نشان می‌دهد جسد قاشقجی مثله شده است.


واشنگتن پست در پایان گفت: بیانیه عربستان در این خصوص از شدت درخواستهای بین‌المللی برای محاکمه مسئولان این پرونده نمی‌کاهد.
روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نیز در این خصوص نوشت: اقدامات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در خاورمیانه به سقوط وی خواهد انجامید.
روزنامه عرب زبان رای الیوم نیز نوشت: قضیه جمال قاشقچی روزنامه نگار سعودی بدل به یک بازی پرسود برای رئیس جمهوری آمریکا و همتای ترک وی شده است، ازسویی آمریکا با تحت فشار قرار دادن عربستان پول بیشتری از آن مطالبه می‌کند و ترکیه هم با میان‌داری در این بحران تلاش می‌کند تا اهداف سیاسی واقتصادی خود را محقق سازد و در این میان ولیعهد سعودی بازنده اصلی ماجرا است.
روزنامه فرامنطقه‌ای "رای الیوم" در تحلیلی به قلم "طلال سلمان" روزنامه نگار لبنانی نوشت: دیگر مشخص شده است که قاشقچی در کنسول گری کشور خود در ترکیه به قتل رسیده است اما زوایای این جنایت هنوز هم نامشخص است مثلا معلوم نیست که دقیقا جنایت کار چه کسی بوده و به چه دلیلی انجام گرفته، و دستور قتل قاشقچی ازسوی چه کسی صادر شده است.
نویسنده مقاله در جواب این سوالات افزود: در کشور خفقان و طلا و زر، تصمیم گیرنده تنها یک نفر است نه شخص دوم و نه حتی یک نماینده. چرا در زمان دستگیری شاهزادگان و تجار عربستان و بازداشت آن‌ها در هتل مجلل "ریتز کارلتون" کسی به قاشقچی کاری نداشت؟ چرا در آن زمان "خالد بن سلمان" سفیر عربستان در واشنگتن خاشقچی را در سفارت شاهانه خود بازداشت نکرد و گذاشت که او به ترکیه برود؟... آیا این یک اشتباه بزرگ نبود؟
چرا "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهور آمریکا این فرصت طلایی را به عربستان داد که در منطقه قلدری کند و ربودن و قتل وحشیانه قاشقچی به چیزی شبیه به خودکشی دولت خفقان و طلای سیاه مبدل شود؟
در ادامه این مقاله امده است: پیش‌تر سران کشورها، شاهزادگان، وزیران، بزرگان عرب در شرق و غرب طرفدار مواضع به ظاهر دیپلماتیک ریاض بودند. پس از جنایت قاشقچی هم سعی در تبرئه ریاض از قتل قاشقچی داشتند اما دیگر با وجود ادله روشن نمی‌توانند به دروغ‌های خود ادامه دهند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی خبر داد افزایش عرضه ارز وارداتی در روزهای آینده ترامپ: توضیح عربستان درباره مرگ قاشقچی قابل اعتماد است! حق السکوت بن سلمان به کاخ سفید نتیجه داد روزنامه‌های غربی و عربی: دروغ‌های عربستان درباره قتل قاشقجی باورکردنی نیست اعاده دو لایحه مرتبط با FATF به مجلس برای رفع ایرادات مجمع تشخیص، بدعتی در فرآیند قانونگزاری! مقر فرماندهی نیروهای اماراتی در یمن هدف قرار گرفت بولتون خواستار خروج آمریکا از پیمان موشکی با روسیه شد افتتاح نیمه شمالی بزرگراه صیاد شیرازی تا ارتش برای اولین بار در کشور صورت گرفت دست یابی فولاد مبارکه به سطح زرین جایزه جهانی بنیاد مدیریت کیفیت اروپا (EFQM) رئیس جمهوری با استعفا آخوندی و شریعتمداری موافقت کرد جانی، مسئول رسیدگی به جنایت! عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی: بنزین دونرخی در دستور کار نیست رئیس مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی خبر داد اسکان برترین‌های رویداد استارت‌آپی اسلامی قرآنی در مرکز رشد هنرهای قرآنی جلسه غیرعلنی امروز مجلس لغو شد سفیر ایران در روسیه: یکجانبه گرایی آمریکا کشورهای مستقل جهان را به هم نزدیکتر می‌کند ثبت درخواست 537 نمایشنامه برای حضور در جشنواره تئاتر فجر