دژ‌پسند به وزارت اقتصاد می‌رود، رحمانی به وزارت صمت

دژ‌پسند به وزارت اقتصاد می‌رود، رحمانی به وزارت صمت
عزم دولت برای ساماندهی اقتصاد
گروه سیاسی- طبق توافق دولت و مجلس، امروز وزرای پیشنهادی به هیات رییسه مجلس معرفی می‌شوند‌. با وجود گذشت مدت زیادی از رای عدم اعتماد نمایندگان مجلس به علی ربیعی، وزیر کار و نیز مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد، این دو وزارتخانه همچنان تحت نظر سرپرست اداره می‌شوند. از سوی دیگر با اعلام رسمی استعفای عباس آخوندی، وزیر راه‌و‌شهرسازی، تغییر در این وزارتخانه نیز قطعی به‌نظر می‌رسد. ادامه حضور محمد شریعتمداری، وزیر صنعت نیز از مدت‌ها پیش در ‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگویی با بیان اینکه احتمالا دولت اسامی وزرای پیشنهادی خود برای وزارتخانه‌های اقتصاد و تعاون، کار و رفاه اجتماعی را امروز به مجلس ارائه کند، گفت: قرار بود پیش از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه دولت، اسامی وزرای پیشنهادی را به مجلس


ارائه کند.
وی ادامه داد: در گفت‌وگویی که علی مطهری نایب‌رییس مجلس با محمود واعظی داشت، قرار بر این شد، دولت 29 مهر پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه، این لیست را ارائه کند.
وزارت مسکن، راه‌و‌شهرسازی؛ محمد اسلامی
از مدتی پیش اخبار غیررسمی از استعفای عباس آخوندی از وزارت راه‌و‌شهرسازی منتشر شده بود و با انتشار نامه استعفای آخوندی، این اخبار شکل رسمی به خود گرفت. پیش‌تر از ‌علیرضا رزم‌حسینی‌ و ‌علی‌اکبر حاج‌محمدی‌ به عنوان گزینه‌های جانشینی آخوندی در این وزارتخانه نام برده می‌شد. ظاهرا رییس‌جمهوری قرار است «محمد اسلامی» را به عنوان جایگزین عباس آخوندی به مجلس شورای اسلامی معرفی کند.
محمد اسلامی از آبان 96 استاندار مازندران است. وی دانش‌آموخته مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه دیترویت میشیگان آمریکا در مقطع کارشناسی و همچنین کارشناس ارشد مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه تولیدو ا‌هایو آمریکاست و در سال 1383 نیز مدرک MBA مدیریت جهانی هوانوردی مشترک را از دانشگاه رویال رودز کانادا و دانشگاه شریف دریافت کرده است.
معاون مهندسی و طرح‌های توسعه سازمان صنایع دفاع بزرگ، مدیرعامل شرکت هواپیماسازی ایران، قائم‌مقام سازمان صنایع هوافضا، رییس موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع و معاون مهندسی پدافند غیرعامل وزارت دفاع و همزمان دبیر ستاد توسعه سواحل مکران از دیگر سمت‌های محمد اسلامی بوده است. اسلامی همچنین عضو هیات امنای دانشگاه صنعتی اصفهان و مدرس دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر است.
وزارت امور اقتصادی و دارایی؛ فرهاد دژپسند
با کنار رفتن مسعود کرباسیان از وزارت اقتصاد، رحمت‌الله اکرمی سرپرستی این وزارتخانه را به عهده دارد. شنیده‌های اقتصادنیوز حاکی از آن است که ‌‌فرهاد دژپسند‌، گزینه نهایی حسن روحانی برای معرفی به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی است.
فرهاد دژپسند دارای مدرک دکترا در رشته اقتصاد از دانشگاه آزاد اسلامی و استادیار دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی تهران است. وی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اقتصاد ایران و اقتصاد بخش عمومی تدریس می‌کند. بسیاری او را از طیف اقتصاددانان با گرایش اقتصاد اسلامی می‌شناسند.
دژپسند در دوران سیدمحمد خاتمی معاون برنامه‌ریزی اقتصادی وزارت بازرگانی بود و در تهیه قانون تجارت و قانون تجارت الکترونیکی نقش عمده‌ای را ایفا کرد. سپس با انتصاب فرهاد رهبر به ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان معاون تولید و برنامه‌ریزی برگزیده شد. در اردیبهشت‌ماه سال 1385 دژپسند اعلام کرد که ارتباط منسجمی بین برنامه و اقدامات اجرایی دولت نمی‌بیند و سرانجام در مهر ماه 1385 از سمت خود استعفا داد.
در دوره اول ریاست‌جمهور روحانی وی به عنوان معاونت امور اقتصادی و هماهنگی برنامه‌و‌بودجه سازمان برنامه‌و‌بودجه منصوب شد و حدود چهار سالی در این سمت مشغول به فعالیت بود تا اینکه در مورخه 22 شهریور‌1396 طی حکمی از سوی محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه‌و‌بودجه از این سمت کنار گذاشته شد و به عنوان مدیر مرکز آموزش و پژوهش‌‌های توسعه و آینده‌‌نگری منصوب شد. همچنین وی که به عنوان دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز مشغول فعالیت بود، در مورخه چهارم مهر 1396 طبق تصمیم اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست‌جمهوری و رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از این سمت کنار رفت و جای خود را به سیدحمید پورمحمدی داد.
وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی؛ محمد شریعتمداری
مدتی است خبرها حکایت از انتقال ‌محمد شریعتمداری‌ از وزارت صنعت به وزارت کار دارد‌ که با وجود انتقادات به عملکرد شریعتمداری در وزارت صنعت، رای اعتماد مجدد مجلس به او در سمت وزیر کار در ‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
اگرچه بر اساس اخبار دریافتی اقتصادنیوز تعداد امضاها برای استیضاح شریعتمداری در وزارت صنعت کاهش قابل توجهی داشته و بر این اساس باقی ماندن شریعتمداری در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت؛‌ رحمانی
وزارت صنعت همچنان بیشترین محل گمانه‌زنی از گزینه‌های ریاست‌جمهوری برای تصدی این سمت است. پیشتر رضا رحمانی‌ و ‌رضا ویسه‌ به عنوان گزینه‌های احتمالی جانشینی شریعتمداری نام برده می‌شدند. پیشتر اخباری از اعلام انصراف رضا ویسه منتشر شده بود. اخبار منتشره حاکی‌ست که رضا رحمانی به عنوان تنها گزینه روحانی برای وزارت صنعت، معدن، تجارت باقی مانده است.
رضا رحمانی متولد ۱۳۴۵ در تبریز است‌ که هم‌اکنون به عنوان قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تولید‌ فعالیت می‌کند. وی پیشتر در ادوار هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده تبریز در مجلس حضور داشت و در دوره نهم نیز ریاست کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت. رحمانی پیش از نمایندگی در مجلس، مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی، همچنین مدیرکلی بازرسی و مدیرکلی اداری مالی استاندری آذربایجان شرقی را در کارنامه سیاسی و شغلی خود دارا بود.
اما در خصوص دستور کار جلسه امروز مجلس شورای اسلامی محمد‌علی وکیلی اظهار داشت: قرار است آخرین تحولات بین‌الملل و منطقه و گزارشی از اجلاس FATF و تصمیمات اتخاذ شده برای ایران در جلسه غیر‌علنی امروز مورد بررسی قرار گیرد. به گفته وی، مهمان جلسه غیرعلنی امروز مجلس محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه است.
همچنین در ادامه دستور کار بهارستان‌نشین‌ها، نمایندگان این هفته میزبان وزرای نیرو و جهادکشاورزی برای پاسخ به سوال کامران، محجوب، قاضی‌پور و شاعری هستند. وزیر اطلاعات و وزیر امور خارجه نیز این هفته جهت پاسخ به سوالات نمایندگان در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حاضر خواهند شد. این هفته در کمیسیون انرژی مجلس هم راه‌های جلوگیری از قاچاق سوخت و ابعاد عرضه نفت خام در بورس انرژی با حضور مسوولان ذی‌ربط بررسی خواهد شد. ادامه بررسی طرح ممنوعیت اشتغال بیش از یک شغل که از شورای نگهبان اعاده شده است‌ نیز روز چهارشنبه در دستور کار کمیسیون اجتماعی مجلس قرار می‌گیرد.
‌گفتنی است طرح ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها، طرح اصلاح قانون برنامه‌و‌بودجه، طرح اصلاح بند ج ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه، طرح الحاق جزء ز به بند ۵ ماده ۶ قانون اصلاح موادی به قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، طرح نحوه پیگیری و رسیدگی به ارجاعات نظارتی مجلس، طرح اصلاح بند ۱۱۰ تغییرات متفرقه قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور، لایحه عضویت ایران در همکاری‌های تایید صلاحیت آزمایشگاهی آسیا- اقیانوسیه، لایحه تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح، لایحه معافیت وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی از پرداخت هزینه‌های ثبتی، از دیگر موضوعات مورد بررسی نمایندگان در صحن علنی مجلس است.