موافقتنامه تقویت روابط تجاری ایران و سوریه به امضا رسید؛

گروه بازرگانی- با وجود روابط سیاسی گسترده بین ایران و سوریه، اما حجم مبادلات تجاری بین دو کشور تنها ۱۶۰ میلیون دلار است که این رقم به هیچ عنوان قابل قبول نیست. از این رو انتظار می‌رود که با حل موانع و مشکلات موجود بر سر راه توسعه روابط اقتصادی دو کشور، این رقم افزایش پیدا کند. بر همین اساس هیاتی تجاری متشکل از ۵۰ نفر از فعالان اقتصادی سوری، اعم از روسا و مقامات اتاق‌های بازرگانی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی شهرهای مختلف سوریه، به سرپرستی محمد حمشو، دبیرکل اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه عازم ایران شد و در اتاق تهران با بازرگانان و صنعتگران ایرانی ملاقات کرد. همچنین همایش اقتصادی ایران و سوریه با حضور فعالان بخش خصوصی دو کشور برگزار شد که به دنبال آن علاوه بر پیگیری بانک‌های مرکزی دو کشور برای فراهم کردن شرایط جهت مبادله با پول ملی، موافقتنامه‌ای با هدف تقویت روابط تجاری مشترک دو کشور میان اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه و اتاق تهران به امضا رسید.
کانال صادرات به کشورهای عربی
بر همین اساس رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: با توجه به اینکه سوریه تعرفه صفردرصدی برای صادرات کالا به دیگر کشورهای عربی دارد از این ظرفیت می‌توانیم برای صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای عربی استفاده کنیم.
مسعود خوانساری با اشاره به اینکه سوریه در طول هشت سال گذشته با درگیری‌هایی برای جنگ‌ با تروریسم‌ مواجه بوده است، اظهار کرد: اما امروزه مشکلات امنیتی آن برطرف شده است و امیدواریم همان‌طور که در زمان جنگ ما در کنار مردم سوریه بودیم امروز نیز بتوانیم در بازسازی این کشور نقش موثری داشته باشیم. وی افزود: دو کشور در زمینه‌های مختلفی می‌توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند، زیرا در زمان جنگ آسیب‌های زیادی به بخش‌های مختلف اقتصادی و زیرساخت‌های سوریه وارد شده است که ما می‌توانیم برای بازسازی آنها خدمات مختلفی در زمینه صادرات فنی و مهندسی ارائه دهیم.رییس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد:‌ایران می‌تواند بخش قابل توجهی از کالاهای اساسی مورد نیاز سوریه را صادر کند، همچنین در خصوص کالاهای دارای تکنولوژی آمادگی برای صادرات و همکاری را دارد.


معاملات تجاری با پول ملی ۲ کشور
همچنین مشاور عالی معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اعلام آمادگی بانک مرکزی ایران برای معاملات تجاری بین ایران و سوریه با پول ملی دو کشور گفت: تاسیس بانک‌های مشترک بین دو کشور در دستورکار قرار دارد. حسن دانایی‌فر افزود: امروزه که دوره پساداعش را می‌گذرانیم، لازم است کار مجدد اقتصادی و کار ماندگار اقتصادی را با هم شروع کنیم. این در حالی است که با وجود روابط سیاسی گسترده بین دو کشور روابط اقتصادی بین دو کشور کم است و حجم مبادلات بین دو کشور ایران و سوریه تنها ۱۶۰ میلیون دلار است که این رقم، رقم پایینی است و قابل دفاع نیست و این موضوعی است که باید آن را دنبال کنیم.وی با طرح این سوال که چرا ایران و سوریه بانک مشترک ندارند، اضافه کرد: چرا شرکت‌های ما در آنجا ثبت نشده‌اند و چرا این نشست اولین نشست تجاری بین دو کشور است؟ مشاور عالی معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: امروز دور هم جمع شده‌ایم تا یک نقشه راه متناسب با تجربه‌ها با هم تهیه کنیم.وی با بیان اینکه ارتباطات اقتصادی ما از قبیل ارتباطات بیمه‌ای، بورسی، ‌بانکی و صنعتی به دلایل مختلف تاکنون قطع بوده است، گفت: اما در ارتباطات سیاسی و گردشگری هیچ‌گاه ارتباطات ما قطع نبوده و حتی بین دو کشور روابط دانشگاهی وجود داشته است. دانایی‌فر اظهار داشت: من به عنوان نماینده دولت در این جلسه اعلام می‌کنم که آماده‌ایم در زمینه‌های مختلف با سوریه همکاری کنیم.
مشاور عالی معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به زمینه‌های تولید مشترک بین دو کشور گفت: در روز چهارشنبه هفته گذشته با رییس کل بانک مرکزی در مورد معامله با پول ملی دو کشور جلسه‌ای برگزار شد و رییس بانک مرکزی در این خصوص اعلام آمادگی کرده‌اند. وی با تاکید بر ضرورت معامله با پول‌های ملی دو کشور اظهار داشت: این یکی از خلاها میان دو کشور ایران و سوریه است که البته طی جلساتی که با رییس کل بانک مرکزی برگزار شده تاسیس بانک‌های مشترک و شعب آن در دستورکار قرار گرفته است.دانایی‌فر به فعال‌سازی موافقتنامه‌های ترجیحی برای رفع مشکلات تجاری بین دو کشور اشاره کرد و بیان داشت: تشکیل شرکت‌های حمل و نقل زمینی و دریایی و همچنین راه‌اندازی اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه نیز در دستورکار قرار دارد.
توسعه روابط از طریق بازارهای مشترک
دبیر کل اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه نیز در ادامه این همایش گفت: در سال ۲۰۱۱ موافقتنامه‌ای درباره حقوق و عوارض گمرکی بین سوریه و کشورهای عربی امضا شد و براساس آن، تعرفه واردات صفر است اما سوال اینجاست که چرا بین ایران و سوریه نتوانسته‌ایم چنین موافقتنامه‌هایی را داشته باشیم؟
محمد حمشو با ابراز خرسندی از حضور در این همایش با اشاره به هیات تجاری و اقتصادی که از استان‌های مختلف سوریه در این نشست حضور دارند، گفت: روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور باید به سطح روابط سیاسی دو کشور برسد و در این راستا تلاش می‌کنیم همه مشکلات در مقابل پیشرفت‌های تجاری بین دو کشور برطرف شود. وی با اشاره به اینکه پیش از این هم دیدارهای مختلفی با سفیر ایران در سوریه صورت گرفته است، اظهار کرد: در نشست ویژه سفیر ایران در سوریه با تجار سوری به این مساله پی برده‌ایم که تمایل برای برقراری روابط بین تجار دو کشور وجود دارد.
دبیرکل اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه اظهار داشت: رهبری سوریه هم تاکید فراوانی دارد که سوریه در کنار کشورهایی که علیه تروریسم کمک کرده‌اند، باشد. حمشو بیان داشت‌: ما از طریق بازارهای مشترک بین ایران و سوریه می‌توانیم به اهداف مختلف از جمله توسعه روابط تجاری و سرمایه‌گذاری دست یابیم و برای فعال کردن موافقتنامه‌های قبلی هم که با توجه به شرایط اخیر در کشور سوریه فعال نشده بود، تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه در گذشته ارتباطات تجاری مشترک و سرمایه‌گذاری‌هایی بین دو کشور وجود داشته است، گفت:‌ از جمله این ارتباطات تجاری و سرمایه‌گذاری‌ها می‌توان به تولید خودرو و حتی تولید شیشه اشاره کرد. دبیرکل اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه اظهار داشت: می‌خواهیم همان خط و همکاری‌های گذشته را ادامه دهیم و دولت سوریه از این موضوع حمایت خواهد کرد تا روابط تجاری و اقتصادی در سطح روابط سیاسی بین دو کشور برسد.
وی با تاکید بر اینکه رییس‌جمهور سوریه حل کردن مشکلات از طریق همکاری مشترک تاکید دارد، اظهار کرد: برای توسعه همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری بین دو کشور می‌توانیم به توسعه پروژه‌های تولیدی در ارتباط با مسائل ساختمانی توجه کنیم و با توجه به تحریم‌هایی که بین دو کشور وجود دارد، باید سعی کنیم از طریق فعال کردن تفاهم‌نامه‌های قبلی که بین دو کشور به امضا رسیده، مسائل را جلو برده و موانع را برطرف کنیم.
وی بیان کرد: از طریق شرکت‌هایی که برای حمل‌و‌نقل به صورت مشترک تاسیس می‌شود، می‌توانیم به تقویت روابط بین دو کشور بپردازیم و برای توسعه روابط بانکی بین دو کشور می‌توان از طریق بازگشایی بانک‌های مشترک اقدام کرد. وی با تاکید بر اینکه زمینه‌هایی برای فعالیت فعالان اقتصادی ایران در مناطق آزاد سوریه وجود دارد، گفت:‌ از طریق برپایی نمایشگاه‌های مشترک در سوریه و ایران می‌توان کالاهای دو کشور را به تجار و بازرگانان معرفی کرد تا از این طریق روابط تجاری بین دو کشور تقویت شود. وی افزود: برخی کارخانه‌های ما در بخش دولتی نیاز به بازسازی دارد و برای بازسازی این کارخانه‌ها به همکاری طرف ایرانی نیازمند هستیم.‌
دبیر‌کل اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه با تاکید بر اینکه فرصت‌های زیادی در سوریه برای گسترش روابط تجاری برای دو کشور وجود دارد، گفت: موانعی برای صادرات کالاهای سوری به ایران وجود دارد به‌طوری که بعضی مواد صادراتی سوری زمان زیادی طی می‌کند تا به ایران برسد که امیدواریم طرف ایرانی شرایطی را فراهم کند تا این کالاها در فرصت کمتری به ایران صادر شود.
ایجاد منطقه اقتصادی قدرتمند
سفیر ایران در دمشق نیز در ادامه گفت: با پیوندهای اقتصادی که بین دو کشور ایران و سوریه به وجود می‌آید، می‌توانیم یک منطقه اقتصادی قدرتمند ایجاد کنیم. ترک‌آبادی با اشاره به زمینه‌های فعالیت‌های اقتصادی که در سوریه وجود دارد، گفت: این زمینه‌ها فرصت‌های بسیار بالایی برای طرف‌های ایرانی و بازسازی کشور سوریه فراهم می‌کند و اقتصادهای دو کشور، اقتصادهای مکملی برای یکدیگر هستند. ترک‌آبادی اظهار داشت:‌ می‌توانیم به زودی شاهد حضورهای بزرگ‌تر در پایتخت‌های همدیگر باشیم تا نه تنها از ظرفیت‌های یکدیگر برای توسعه اقتصاد یکدیگر استفاده کنیم، بلکه با مشارکت‌های هم بازارهای دنیا را از خیر و برکتی که از دستان شما جاری است، پر کنیم.
درهای سوریه به روی ایران باز است
همچنین در ادامه سفیر سوریه در ایران گفت: در مرحله بازسازی سوریه درهای کشورمان در مقابل فعالیت‌های ایران کاملا باز است. عدنان محمود اظهار کرد: برگزاری اولین جلسه میان دو کشور نشان می‌دهد که تمام تلاش‌ها برای توسعه همکاری‌های اقتصادی در چارچوب همکاری‌های استراتژیک دو کشور در حال انجام است.
وی افزود: درهای سوریه در مقابل فعالیت بازرگانان و سرمایه‌گذاران اقتصادی ایران در مرحله بازسازی کشورمان کاملا باز است، زیرا معتقدیم در این مرحله باید همراهان و متحدان ما‌ از جمله ایران در اولویت قرار داشته باشند و کسانی که حامی تروریست در سوریه بودند و اقتصاد کشور ما را از بین بردند در این مرحله جایگاهی در سوریه نخواهند داشت. عدنان محمود افزود: از بخش خصوصی ایران برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های سوریه دعوت به عمل می‌آید و تمام توان خود را برای تامین روابط دو کشور به کار می‌بندیم.
سفیر سوریه با بیان اینکه بعد از نابودی تروریست زمینه متفاوتی برای بازسازی در سوریه ایجاد شده است، گفت: ایجاد موافقتنامه‌های تجارت آزاد میان دو کشور منجر می‌شود که بیش از پیش روابط تجاری را گسترش دهیم. وی افزود: سوریه ایران را در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تولید و سرمایه‌گذاری شریک خود می‌داند و ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا موانع پیش روی تجارت دو کشور از جمله بانکی برداشته شود. عدنان محمود گفت: روابط بانکی نقش اصلی در برقراری روابط دو کشور دارد همچنین معتقدیم که باید نمایشگاه‌های تجاری برای معرفی فعالیت‌های دو کشور انجام شود تا شناخت بیشتری ایجاد شود.