بله کشتیم!

گروه بین‌الملل: عربستان سعودی بالاخره پس از گذشت 18 روز از ناپدید شدن جمال خاشقجی، اعتراف کرد او نه‌تنها از کنسولگری عربستان در استانبول خارج نشده، بلکه طی یک درگیری در این مکان دیپلماتیک به قتل رسیده است. این اعتراف دیرهنگام سعودی در حالی موج جدیدی از تحلیل‌ها و بررسی‌ها در سطح بین‌المللی ایجاد کرد که هیچ‌کس فراموش نمی‌کند چگونه حکام سعودی درباره خروج جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد بن‌سلمان از کنسولگری این کشور در استانبول اطمینان می‌دادند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. سعودی امیدوار بود با ارائه این توضیحات روند بسته شدن پرونده قتل در کنسولگری را کلید بزند اما نه‌تنها این خواست آنها محقق نشد، بلکه در حال حاضر افکار عمومی و ناظران بین‌المللی خواهان تحقیقات گسترده و شفاف بدون حضور عوامل دست‌نشانده سعودی در یکی از عجیب‌‌‌‌‌ترین و خونین‌‌‌‌‌ترین قتل‌‌های بین‌المللی هستند. سعودی‌ها حالا باید درباره بدن تکه‌پاره شده خاشقجی پاسخگو باشند که روزگاری به عنوان مشاور دربار سعودی فعالیت می‌کرده و یک چهره بین‌المللی در میان نخبگان سیاسی خاورمیانه عربی به شمار می‌رفت. حتی اخبار «سی‌ان‌ان» به نقل از یکی از مقامات سعودی که «جمال خفه شده است» نتوانست برای افکار عمومی باورپذیر باشد، زیرا رسانه‌ها درباره بدن تکه‌تکه شده خاشقجی سوال می‌کنند که بالاخره بعد از این جنایت شنیع، عوامل بن‌سلمان با این جنازه چه کرده‌اند؟ اما در کل روند پرونده، پلیس ترکیه نقش مهمی را ایفا کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ انتشار قطره‌چکانی اطلاعات به روزنامه‌ها و توجه افکار عمومی بین‌المللی به آنچه در واقعیت در عربستان سعودی در حال رخ دادن است، همگی پرونده جمال خاشقجی را به یکی از مهم‌‌‌‌‌ترین مسائل بین‌المللی مبدل کرد؛ موضوعی که از واشنگتن تا سوچی درباره آن همگان مجبور شدند موضع‌‌‌گیری کنند. در همین حال اما بازیگردان سناریوسازی سعودی درباره قتل روزنامه‌نگار منتقد در فرای آتلانتیک در اتاق بیضی نشسته است و مشاورانش شاید کمی دیرهنگام و کند او را متقاعد کردند که تنها راه نجات عزیز دردانه‌‌‌‌اش در سلطنت پوسیده سعودی، انحراف افکار عمومی و رسانه‌ها به سوی ماموران امنیتی است که به آنها لقب «نیروهای خودسر» را خواهند داد. این سناریو در صحبت‌‌های رئیس‌جمهوری آمریکا «دونالد ترامپ» که حساب ویژه‌ای هم روی عربستان سعودی در 3 محور خرید‌‌های تسلیحاتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، فشار نفتی به جمهوری اسلامی ایران و ناتوی خاورمیانه باز کرده بود منعکس شد و اصحاب رسانه و نخبگان روابط بین‌الملل پیش‌بینی درستی از آنچه در فاز دوم سناریوی قتل جمال خاشقجی در حال رخ دادن بود داشتند.
پس‌لرزه‌‌های این قتل در حال حاضر تمام عناصر تشکیل‌دهنده حکومت در عربستان را متاثر از خود کرده است. برکناری 2 عضو ارشد دستگاه اطلاعاتی و دربار در کنار دستگیری 18 تن، نخستین بخش از پرده دوم نمایش بن‌سلمان و یاران محدودش است که می‌تواند به پخش اعترافات تلویزیونی برای آرام کردن افکار عمومی بین‌المللی ختم شود تا شاید از حجمه گسترده‌ای که بر بن سلمان، ولیعهد سعودی وارد شده است کمی کاسته شود. از نکات جالب اظهارنظر رسمی سعودی‌ها آن است که تاکید کردند «بن‌سلمان از این ماجرا اطلاعی نداشته است»! موضوعی که نخبگان و رسانه‌ها در خوشبینانه‌‌‌‌‌ترین حالت هم نمی‌توانند آن را حتی مورد بررسی اجمالی قرار دهند. بر کسی پوشیده نیست که بن‌سلمان تمام امور در سعودی را به طور کامل کنترل می‌کند. او تمام رقبایش را در خانواده یا به اسارت کشیده یا با سایه ترس از قتل و تکه‌تکه شدن به خارج از کشور فرستاده است، به همین منظور فرضیه «نیروها یا عناصر خودسر» کاملا غیر قابل پذیرش است. برای اثبات این مهم تنها کافی است به توئیت‌‌های «سعود القحطانی» مشاور دربار سلطنتی و دستیار محمد بن‌سلمان و یکی از 2 فرد بلندپایه برکنار شده به‌ واسطه قتل خاشقجی اشاره کرد که سال گذشته گفته بود: پرونده ترورها دوباره باز شده است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ منتظر باش! این توئیت قحطانی در پاسخ به توئیت «سعد الفقیه» از معارضان خارج‌نشین سعودی بود که پس از آن نیز قحطانی از وجود لیست سیاهی از مخالفان صحبت به میان آورد که تمام آنها حذف فیزیکی خواهند شد. از دیگر افراد سرشناسی که در این پرونده برکنار شده «احمد العسیری» جانشین سازمان اطلاعات سعودی است که پیش‌تر سخنگویی ائتلاف ضد مردم یمن را بر عهده داشت.
اما اظهارنظرهای جامعه بین‌المللی درباره ادعای سعودی مبنی بر ایجاد کمیته تحقیق درباره قتل خاشقجی هم جالب توجه است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. دبیرکل سازمان ملل که بیانیه‌‌‌‌اش را سخنگوی وی قرائت کرد خواستار تحقیقات فوری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، شفاف و کامل درباره شرایط قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی شده است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. از سوی دیگر سناتورهای آمریکایی گفته‌‌اند عربستان سعودی صلاحیتی برای بررسی این پرونده و تحقیقات در این‌باره ندارد. در همین حال سناتور لیندسی گراهام درباره سناریوی اعلام شده توسط عربستان درباره قتل خاشقجی گفته است قتل ناشی از یک نزاع چیزی است که درباره آن تردید دارم.
اما پیش از ورود به پرده سوم ماجرای قتل خاشقجی توسط عوامل بن‌سلمان، این نکته اهمیت ویژه‌ای می‌یابد که ترکیه اذعان کرده است نوارهای صوتی‌ای در اختیار دارد که می‌تواند راز روز دوم اکتبر و نحوه قتل خاشقجی را شفاف کند. یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی بی‌طرف می‌تواند پرونده خاشقجی را آنطور که افکار عمومی جهانی خواهان مشخص شدن حقیقت هستند بررسی و طی گزارشی جامع روند قتل در کنسولگری را نمایان کند. در همین حال باید تاکید کرد قاطبه رسانه‌های بین‌المللی آنچه را از عربستان سعودی درباره قتل خاشقجی منتشر شده است معتبر نمی‌دانند، چرا که آنها طی 18 روز گذشته بارها نظرات‌شان را درباره قتل منتقد بن‌سلمان تغییر داده‌اند.