گيشه تسليم هجوم « ونوم» !

سينماي جهان در طول سال‌ها فراز و فرود‌هاي بسياري را تجربه كرده است. در اين ميان چرخش ماهانه صدها میلیارد دلاری سینمای آمریکا در حال حاضر این کشور را به مهم ترین سازنده فیلم و غول صنعت سینما تبدیل کرده است. وجود بیش از هشت هزار سالن سینما و تولید سالانه بیش از سه‌هزارو 500 فیلم اعم از فیلم‌های بزرگ و دارای اکران گسترده و فیلم‌های مستقل و کوچک اکران محدود؛ همگی نشان از شور صنعت سینما در این کشور دارد اما تجربه ثابت كرده فيلم‌هايي كه ابرقهرمانان آن،از دل كتاب ها بيرون مي‌آيند ، در ميان مخاطبان به محبوبيت بيشتري دست پيدا مي كنند.فيلم «ونوم» مصداق بارز اين مدعاست كه اين روزها ، بي رقيب در گيشه پيش مي‌رود.
«ونوم» ، بازگشت ابرقهرمان‌ها
فیلم «ونوم» جدیدترین محصول کمپانی «سونی پیکچرز» است كه از هفته اول اکران خود تاكنون توانست در صدر جدول باکس آفیس قرار بگیرد.همچنين اين فيلم در رقابت با فیلم تحسین‌شده «ستاره‌اي متولد شده است» محصول كمپاني «برادران وارنر» نيز توانست سهم بيشتري از گيشه را از آن خود كند.البته لازم است یادآوری کنیم که پیش‌بینی‌ها در مورد فروش فیلم ، آن هم پس از نقدهای فوق‌العاده ضعیفی که دریافت کرد، چیزی در حدود ۶۰ میلیون دلار بود که این فیلم توانست به فروش بهتری دست پيدا كند. همچنين فیلم کمپانی «سونی پیکچرز» توانست فيلم «جاذبه» محصول ۲۰۱۳ را که در هفته اول ۵۵.۸ میلیون دلار فروش کرده بود، کنار بزند و در صدر لیست پرفروش‌ترین فیلم‌های ماه اکتبر قرار گیرد. ۵۹ درصد از تماشاگران این فیلم مرد بودند و فقط ۳۶ درصد از آن‌ها بالای ۲۵ سال سن داشتند. اين فيلم در ۴۲۵۰ سالن روی پرده رفت. بودجه ساخت «ونوم» چیزی در حدود ۱۰۰ تا ۱۱۶ میلیون دلار بود و تا این لحظه فروش جهانی فیلم با احتساب گیشه ایالات متحده آمریکا، 379 میلیون دلار بوده است. با این وضعیت، تحلیلگران فکر می‌کنند که «ونوم» احتمالا به ۵۷۵ تا ۶۰۰ میلیون دلار فروش جهانی هم خواهد رسید. جالب است بدانید این فیلم امتیاز ۳۵ را از بین ۲۱ نقدی که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است.در فیلم «ونوم» به كارگرداني «روبن فيشر» بازیگرانی چون تام هاردی در نقش ادی براک/ونوم، میشل ویلیامز در نقش ان ویینگ، ریز احمد در نقش کارلتون دریک، وودی هارلسون در نقش کلیتوس کسدی یا همان کارنیج، رید اسکات در نقش دکتر دن لويیس، سوپ الوکا در نقش دکتر روزی کالینز، اسکات هیز در نقش رولند تریس و جنی اسلیت در نقش دکتر دورا اسکیرث و چند نفر دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند اما جذابیت و سرگرمی اصلی فیلم نه جلوه‌های کامپیوتری سرسام‌آورش، بلکه حضور تام هاردی در نقشی دیوانه‌وار است. شاید عجیب به نظر برسد اما «ونوم» به این دلیل با عموم مردم ارتباط برقرار کرده، چون آن ها را به یاد دورانِ نوستالژیکی می‌اندازد که فیلم‌های ابرقهرمانی به سينماي هاليوود چيره شده بودنداما داستان «ونوم» در واقع شخصیتی در فیلم مرد عنکبوتی بود که در این فیلم به طور مستقل به آن پرداخته شده است. پیتر پارکر( مرد عنکبوتی) یک انگل بیگانه پیدا می‌کند و این انگل سعی می‌کند تا بخشی از وجود شخصیت پارکر شود اما مرد عنکبوتی مقاومت و از آن رهایی پیدا می‌کند. ادی بروک نیز یک عکاس و رقیب پیتر پارکر است که میزبان این انگل می‌شود و این دو با وجود تنفری که از پارکر داشته‌اند، تصمیم می‌گیرند با کمک یکدیگر از او انتقام بگیرند. این داستان در فیلم «مرد عنکبوتی» زمینه فیلم سینمایی «ونوم» را به وجود آورد.
ستاره‌اي در «ستاره‌اي متولد شده است»


فيلم «ستاره‌اي متولد شده است» در ژانر موزیکال، رمانتیک و درام به کارگردانی بردلی کوپر است که توسط کمپانی «برادران وارنر» به تولید رسیده است. از بازیگران این فیلم می‌توان به بردلی کوپر و لیدی گاگا اشاره کرد. این فیلم که نقدهای مثبتی هم از آن منتشر شده است، دو حوزه موسیقی و سینما را دستمایه خود قرار داده و مانند تجربه‌های قبلی فیلم‌های موزیکال مورد استقبال مخاطبان جهانی قرار گرفته است.«ستاره اي متولد شده است» که بازسازی از یک کار کلاسیک است، داستان موسیقیدانی را شرح می‌دهد که به یک خواننده و بازیگر زن جوان برای رسیدن به شهرت کمک می‌کند. لیدی گاگا در این فیلم کنار بردلی کوپر جلوی دوربین رفته بود و به نظر منتقدان سینمایی آنقدر عملكرد خوبی داشت که می‌توان روی او برای رسیدن به جایزه اسکار بهترین بازیگر زن حساب کرد. این فیلم پس از تجربه‌ ۳۵ درصد افت فروش، ۲۸ میلیون دلار دیگر فروخت تا مجموعِ فروش ِفیلمِ ۳۶ میلیون دلاری «برادران وارنر» و «ام‌جی‌ام» رابه ۹۴ میلیون و ۱۶۰ هزار دلار در خانه و ۱۳۵ میلیون دلار در دنیا برساند.
«نخستين انسان»،روايت فاتحان ماه
این فیلم که داستان نیل «آرمسترانگ» نخستین انسان فاتح کره ماه را روایت می‌کند، توسط دیمین شزل کارگردان فیلم‌های موزیکال موفق و تحسین شده‌ای چون فیلم «ویپلش» و فیلم «لا لا لند» کارگردانی شده است.فیلم «نخستین انسان»، یکی از جدیدترین آثار اکشن، بیوگرافی، درام و تاریخی کمپانی «یونیورسال» است که در افتتاحیه جشنواره فیلم ونیز به عنوان اولین فیلم سینمایی به اکران درآمد.در فیلم «نخستین انسان»، بازیگران و هنرمندان با استعداد و محبوبی چون رایان گاسلینگ در نقش نیل آرمسترانگ، کلر فوی در نقش جنت شارون، کوری استول در نقش باز آلدرین، کایل چندلر در نقش دیک اسلایتون، جیسون کلارک در نقش ادوارد هیگینز وایت، شیا ویگهام در نقش گاس گریسوم و چند نفر دیگر به ایفای نقش پرداخته‌اند.فیلم «نخستین انسان» با در اختيار داشتن 3640 سالن سينما ، غیر از آمریکای شمالی در ۲۲ کشور دیگر هم روی پرده رفت و در آن‌ها فروش هشت میلیون و ۶۰۰ هزار دلاری را تجربه کرد. به این ترتیب فروش جهانی این فیلم فضایی به ۲۵ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار رسید. در هنگام تبلیغات فیلم «نخستین انسان» تصمیم شزل برای نمایش ندادن تصویر مشهور آرمسترانگ در حال فرو کردن میله پرچم آمریکا روی خاک ماه جنجال زیادی به پا کرده بود. همچنين ساخت این اثر سینمایی ۵۹ میلیون دلار هزینه داشت. جیم ار ، رییس بخش توزیع «یونیورسال» معتقد است مخاطبان اصلی این فیلم كه در جدول آفيس در رتبه سوم قرار گرفته را افراد مسن تر جامعه تشكيل مي دهند.
«هالووين تسخير شده»،كمدي ترسناك كمپاني سوني
کمپانی «سونی» فيلم تازه خود را با بودجه‌ای معادل ۵۵ میلیون دلار در روزهای پایانی ماه اکتبر که به «هالووين تسخير شده» معروف است، به روی پرده سینماها برد. این فیلم که با زمینه کمدی داستانی ترسناک روایت می‌کند دومین قسمت از سری فیلم‌های «Goosebumps» است که قسمت نخست آن با بازی جک بلك موفقيت بسياري را در گيشه از آن خود كرد. کارگردانی اين فيلم بر عهده‌ «اِری سندل» بوده و وی جانشین «راب لترمن»، کارگردان فصل اول این فیلم شده است. همچنین نگارش فیلمنامه این فیلم سینمایی همانند فیلم اول، بر عهده «دارن لمکه» نویسنده فیلم «جک غول‌کش» بوده است.جک بلک، کن جیونگ، وندی مک‌لندن کاوی، کریس پارنل، مدیسون آیزمن هنرمندانی هستند که صداپیشگی شخصیت‌های این فیلم را انجام داده‌اند. اين فيلم با فروش 16 ميليون دلاري خود توانست رتبه چهارم باكس آفيس را از آن خود كند.با اين حال سوني اميدوار است كه حال و هواي هالووين به ديده شدن بيشتر اين فيلم كمك كند.
«پا كوچك»، افسانه پاگنده در دنياي وارونه
انيميشن «پا کوچک» محصول سال ۲۰۱۸ و به کارگردانی «کری کرکپاتریک»ساخته شده است. این فیلم با موسیقی اورجینال و حضور ستارگان مطرح و محبوب، روايتگر داستاني جذاب است که افسانه پاگنده را در دنیای وارونه به پاکوچک تبدیل کرده‌است.«پا كوچك» داستان موجود افسانه‌ای در کوه‌های هیمالیا به نام «یتی» است كه متقاعد می‌شود ، موجوداتی زیرک که تحت عنوان انسان شناخته می‌شوند، واقعا وجود دارند و برای شناختن آن‌ها به پایین می‌آید و سفر دور و درازي را آغاز مي كند.ماجراهايي كه در اين مسير و حضور او در ميان انسان‌ها رخ مي‌دهد محوريت داستان را شكل مي‌دهد. چنینگ تیتوم در نقش میگو (یتی)، جیمز کوردن در نقش پرسی (انسان یا پاکوچک)، لبران جیمز در نقش جیوانجی (یتی)، زندیا در نقش میچی (یتی)، از جمله بازیگرانی هستند که به‌عنوان صداپیشه در انیمیشن «پاکوچک» حضور دارند و به صداپیشگی پرداخته‌اند.این انیمیشن ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار دیگر در سومین آخرهفته‌ اکرانش کسب کرد و مجموع فروش خانگی‌اش را به ۵۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار و فروش جهانی‌اش را به ۱۱۰ میلیون دلار رساند.
ديگر فيلم‌هاي باكس آفيس
در مقام‌های بعدی باکس آفیس به ترتیب شاهد قرارگیری فیلم کمدی «مدرسه شبانه» هستيم كه هشت میلیون دلار دیگر در سومین آخرهفته‌اش فروش کرد و به مجموع فروش خانگی ۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و جهانی ۷۵ میلیون دلار رسید. این رقم خوبی برای این کمدی ۲۹ میلیون دلاری است.«جانی انگلیش ضربه می‌زند» هم به ۸۸ میلیون دلار فروش خارج از آمریکای شمالی دست پیدا کرد.«نفرتی که می‌پراکنی» تعداد سینماهایش را قبل از آغازِ اکران گسترده‌اش در نوزدهم اکتبر، به ۲۴۶ سالن افزایش داد. این درام نوجوانانه‌‌ که با واکنش‌های مثبتی مواجه شده، یک میلیون و ۷۶۵ هزار دلار دیگر در جریان دومین آخرهفته‌اش کسب کرد. فیلم فانتزی ۴۰ میلیون دلاری «خانه‌ای با ساعتی در دیوارهایش» این آخرهفته از مرز ۱۰۰ میلیون دلار فروشِ خانگی عبور کرد. «یک لطف ساده » به ۸۳ میلیون دلار فروش جهانی از ۲۰ میلیون دلار بودجه دست پیدا کرد که یعنی این فیلم با بودجه‌ کمتر، درآمد بیشتری نسبت به «جان ویک» (۸۶ میلیون دلار) داشته است.«راهبه» محصولِ ۲۲ میلیون دلاری برادران وارنر و نیولاین، از مرز ۱۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار فروش خانگی و ۳۵۹ میلیون دلار فروش جهانی عبور کرد. این فیلم تا این لحظه علاوه‌بر «يك مكان ساكت»، بیشتر از تمام فیلم‌های ترسناکِ استودیوی بلام‌هوس فروخته است. حالا بايد ديد فيلم «ونوم» تا چه اندازه مي‌تواند در رقابت با آثار موزيكال و كمدي ، همچنان پيشتاز در گيشه باقي بماند.