لایحه اصلاح قانون مطبوعات، به زودی به مجلس فرستاده می شود

اسعدی – رنجبر- لایحه اصلاح قانون مطبوعات در هیئت دولت بررسی و تایید شده است  و به زودی برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال می شود.
به گزارش خراسان، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پنج شنبه گذشته با اعلام این خبر در آیین افتتاحیه اجلاسیه سراسری خانه های مطبوعات و رسانه های کشور در ساری افزود: در این اصلاح قانون سعی شده است تا همه مقررات مورد نیاز مطبوعات به طور کامل دیده شود و نگاه حاکم بر آن نیز پیشروانه است.
«سید عباس صالحی» ادامه داد: پیش نویس جدید نظام جامع رسانه ای نیز تدوین شده و در کمیسیون فرهنگی در حال بررسی و برای ارجاع به دولت به منظور تصویب آماده است.
او بیان کرد: به منظور ایجاد استقلال مالی بیشتر در مطبوعات نوبنیاد، این روزنامه ها تا سه سال نخست از زمان آغاز فعالیت شان، از دریافت یارانه دولتی محروم هستند و هیچ طلبی از محل یارانه دولتی نخواهند داشت.


کاغذ مطبوعات با ارز دولتی ٤ هزار و ٢٠٠ تومانی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که کاغذ مشمول دریافت ارز دولتی است، اظهارکرد: دولت با وجود مشکلات اقتصادی در کشور قبول کرد که کاغذ مطبوعات با ارز دولتی چهار هزار و ٢٠٠ تومانی تامین شود.«صالحی» کاهش سرانه روزنامه خوانی در کشور را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: براساس طرح پیمایش ملی، مصرف رسانه ای که در قالب ارزش ها و نگرش های ایرانیان در سال ٩٤ انجام شد، زمان روزنامه خوانی در کشور رو به کاهش است.
وی افزود: این در حالی است که این پیمایش ملی نشان می دهد میزان گرایش مردم به سمت اینترنت و شبکه های مجازی و ماهواره در مقایسه با روزنامه ها رو به افزایش است.
میانگین تماشای تلویزیون ١٩٤دقیقه
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: میانگین تماشای تلویزیون در روز در کشور ١٩٤دقیقه است و استفاده از شبکه های ماهواره ای به ٤٨ دقیقه رسیده و در میان استان های کشور، کرمانی ها بیشترین زمانشان را صرف تماشای تلویزیون می کنند.
«صالحی» با بیان این که میانگین استفاده از شبکه های ماهواره ای در کشور، ٤٨ دقیقه در روز است، تصریح کرد: مردم کردستان با ١١٦ دقیقه و خراسان جنوبی با ٨ دقیقه در روز بیشترین و کمترین مخاطبان شبکه های ماهواره ای در کشور هستند.
روزنامه خوانی ٢٨ دقیقه در روز
وی گفت: میانگین مصرف رسانه های مطبوعاتی در کشور ٢٨ دقیقه در روز است و مردم تهران و البرز با ٤٤ و ٤٣ دقیقه در روز، بیشترین مصرف رسانه های مطبوعاتی را در کشور دارند.
استفاده از اینترنت 169 دقیقه در روز
وی میانگین استفاده از اینترنت در کشور را ١٦٩ دقیقه اعلام و بیان کرد: هرمزگان با ٢١٥ دقیقه در روز، بیشترین استفاده از اینترنت را در کشور دارد.
رئیس خانه مطبوعات و رسانه های کشور نیز در این آیین به مشکلات رسانه های مکتوب و خبرنگاران اشاره کرد و گفت: خبرنگاران مشکلات صنفی بسیار زیادی دارند.
«کواکبیان» افزود: هنوز مدیرانی هستند که خبرنگاران را پشت در اتاق خود منتظر نگه می دارند و هنوز خبرنگاران مأمن امنی ندارند و با هر خبر انتقادی، از آن ها شکایت می شود.
او از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا به خبرنگاران و رفع مشکلات آن ها توجه داشته باشد.
وی با مظلوم برشمردن مطبوعات گفت: قطع مطبوعات نخستین قدم صرفه جویی دستگاه هاست و برای صرفه جویی، اولین کاری که انجام می دهند، کم یا حذف کردن اشتراک مطبوعات است.مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: خانه های مطبوعات در سراسر کشور به عنوان تشکل صنفی باید جذب حداکثری داشته باشند.سید محمدرضا دربندی راهکار جذب حداکثری را بهره گیری از توان خبرنگاران غیر عضو خانه های مطبوعات در استان ها اعلام کرد و افزود: خانه های مطبوعات ضمن این که این خبرنگاران غیر عضو را ترغیب به عضویت در این تشکل صنفی می کنند، باید از دیدگاه ها و نظرات آن ها نیز استفاده کنند.
وی رعایت اصول اساسنامه را برای فعالیت کاری خانه های مطبوعات کشور ضروری دانست و خاطرنشان کرد: خانه های مطبوعات باید همه کارهای خود را براساس اصولی که اساسنامه تبیین کرده است، اجرایی کنند.
به گزارش خراسان، در این نشست دو روزه، مجمع عمومی خانه های مطبوعات و رسانه های کشور نیز برگزار شد و اصلاحات بخش هایی از اساسنامه خانه مطبوعات و رسانه های کشور به تصویب رسید. همچنین اعضای هیئت مدیره خانه های مطبوعات کشور در یک کارگاه آموزشی شرکت کردند.