وزیر بهداشت در اختتامیه جشنواره ملی فیلم کوتاه سلامت در اصفهان تاکید کرد: تشویق وترغیب اهالی فرهنگ و هنر برای ارتقا فرهنگ خیرخواهی و سلامت در جامعه

اصفهان- خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی: نصف جهان در آخرین روز هفته گذشته شاهد برگزاری رویداد مهمی بود که پیوند میان دو حوزه نیکوکاری و هنر با یکدیگر را رقم زد و این پیوند پرثمر میان دو حوزه عمیق و اثرگذار خیر و نیکوکاری در عرصه سلامت با هنر و فرهنگ، در قالب نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه مهر سلامت در مهد فرهنگ و هنر به نمایش درآمد. مراسم اختتامیه اولین جشنواره ملی فیلم کوتاه مهر سلامت شامگاه پنجشنبه در تالار شریعتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد. این جشنواره که با نام حضرت سیدالشهدا(ع) وایثار وجان فشانی علمدار با وفایش، حضرت ابوالفضل العباس(ع) آغاز شد و دل‌ها را روانه کربلای حسینی کرد، میزبان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استاندار اصفهان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و برخی دیگر از مسئولان استان، اعضای مجمع خیرین سلامت کشور و استان اصفهان و همچنین جمعی از خیران و هنرمندان و فیلم سازان بود.
پیوند دست پر مهر هنرمندان و دست پر خیر خیرین در جشنواره مهر سلامت
رئیس جشنواره ملی فیلم کوتاه مهر سلامت اصفهان در ابتدای این مراسم با اشاره به برگزاری اولین جشنواره ملی فیلم کوتاه مهر سلامت از 23 تا 26 مهرماه در اصفهان اظهارداشت: بعد از یکسال کار بزرگی که برای برگزاری جشنواره فیلم کوتاه مهر سلامت در اصفهان آغاز شد بحمدالله اهداف این جشنواره به ثمر نشست و با استقبال باشکوه هنرمندان، فیلم سازان و فیلمنامه نویسان این جشنوار هم از نظر کمی و هم کیفی بسیار خوب برگزار شد. سید حسین رضازاده با ابراز خرسندی از اینکه برگزاری این جشنواره پیوند مبارکی میان دست پر مهر هنرمندان و دست پر خیر و برکت خیرین است، گفت: تولیدات این جشنواره خدمات خیرین عرصه سلامت را در قاب تلویزیون و سینما و از منظر هنر به جامعه ارائه می‌کند و امیدوارم این پیوند و حرکتی که آغاز شده مایه خیر و برکت در حوزه سلامت و رشد و شکوفایی در عرصه خدمات بهداشتی و درمانی باشد. مدیرعامل مجمع خیرین سلامت استان اصفهان با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای برگزاری این جشنواره از حدود یکسال گذشته آغاز شد، تصریح کرد: در ابتدا برگزاری این جشنواره در هیات مدیره مجمع خیرین سلامت استان اصفهان طرح موضوع شد و همه عزیزان و اعضای مجمع با پشتیبانی از این طرح ما را برای اجرای آن تشویق کردند، سپس با تشکیل شورای سیاست گذاری، اهداف و اقدامات تعیین و ساختار تشکیلاتی تنظیم شد، در عین حال که از نیروهای خوب و ارزشمندی برای سیاست گذاری، اجرا، برنامه‌ریزی و هماهنگی در برگزاری جشنواره برخوردار بودیم. او با اشاره به اینکه مجمع خیرین سلامت کشور با تمام وجود از این کار حمایت و پشتیبانی کرد تا این رویداد مهم فرهنگی به ثمر بنشیند، افزود: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، اداره کل فرهنگی و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، صدا و سیمای استان و همه دستگاه‌های مرتبط با برگزاری این جشنواره در حد توان ما را یاری کردند که جای قدردانی دارد.
برگزاری جشنواره فیلم کوتاه مهر سلامت با 8 تا 10درصد هزینه جشنواره‌های مشابه


رضازاده با ابراز امیدواری از اینکه همدلی و وفاق و حرکت جمعی که با برگزاری این جشنواره آغاز شد مایه خیر و برکت و الگویی برای سایر خدمتگذاران باشد، گفت: با تلاش مضاعف و استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات، هزینه برگزاری جشنواره فیلم کوتاه مهر سلامت نسبت به جشنواره‌های مشابه 8 تا 10 درصد انجام شد. رئیس جشنواره ملی فیلم کوتاه مهر سلامت اصفهان از راه‌اندازی دبیرخانه دائمی و برنامه‌ریزی برای برگزاری هر دوسال یکبار این جشنواره خبر داد و گفت: با برگزاری برنامه‌های جانبی همچون کارگاه‌های آموزشی امیدواریم جشنواره بعدی با کیفیت بهتری برگزار شود. وی در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: مجمع خیرین سلامت با خلوص نیت مرحوم نیری تشکیل شد و الان با جانشینی شایسته آقای شهریاری به فعالیت خود ادامه می‌دهد و ان شا‌الله این مجمع مایه خیر و برکت برای جامعه اسلامی باشد.
ارتقا فرهنگ سلامت مردم افتخار است نه بیمارستان‌ها و تجهیزات پزشکی
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با قدردانی از برگزارکنندگان و دست اندرکاران برگزاری جشنواره فیلم کوتاه مهر سلامت، فیلم سازان، فیلم نامه نویسان، هنرمندان، داوران و برگزیدگان این جشنواره، اظهارداشت: کار خیر در ساخت ایجاد و خرید تجهیزات بهداشتی و درمانی خلاصه نمی‌شود، بلکه از یک کلام محبت آمیز به بیمار تا کمک فکری و مالی و تخصصی را شامل می‌شود و شاید در این زمینه نقش هنر هفتم خیلی بیشتر از همه این‌ها باشد. سیدحسن قاضی زاده هاشمی ادامه داد: درجایی که در پیشگیری و ارتقا فرهنگ بهداشت و سلامت یک جامعه مطرح باشد، با هیچ بیان و زبانی نمی‌شود مثل هنر هفتم به چنین توفیقی دست یافت، بنابراین استفاده از این ابزار اهمیت زیادی دارد و باید دست نیاز به طرف فعالان این عرصه دراز کنیم که به ما کمک کنند. وی با تاکید براینکه امروز نمی‌توانیم به تعداد تخت‌های بیمارستانی، تخت‌های دیالیز، آزمایشگاه، سی تی اسکن و دیگر تجهیزات پزشکی افتخار کنیم، گفت: موقعی می‌توانیم افتخار کنیم که فرهنگ سلامت مردم را ارتقا دهیم تا مراقبت کنند که بیمار نشوند. وی در ادامه برگزاری جشنواره فیلم کوتاه مهر سلامت را یک خیر جمعی دانست و با تبریک به همه کسانی که در این عرصه فعالیت کرده و به نوعی به آن اعتیاد پیدا کرده اند، گفت: معتقدم تنها جایی که اعتیاد خوب است در کار خیر است و تصورم این است که اگر کسی یکبار این کار را تجربه کند و با اخلاص وارد این کار شود دیگر از این دایره نمی‌تواند بیرون برود، چراکه زیباترین لحظه زندگی موقعی است که انسان باور می‌کند از خود و منافعش گذشته و به دیگران فکر و کمک کرده و این اوج انسانیت است.
حجم زیاد کارهای خیرین سلامت در استان اصفهان
وزیر بهداشت بیان داشت: خوشحالیم در کشور ما از این جنس افراد خیر و نیکوکار زیاد وجود دارند که اگرچه گمنام‌اند و این از صفات آنهاست ولی بی‌شمار هستند و کارنامه مجمع خیرین سلامت هم از این دست افراد زیاد دارد. قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه در شهر و استان اصفهان خیرین بزرگواری هستند که امروز شاهد دستاوردهای آنها در گوشه و کنار شهر هستیم، گفت: حجم کارهای خیرین سلامت در سطح این استان به قدری زیاد است که فقط برای بازدید از آنها چند روز فرصت نیاز است. وی ادامه داد: در این زمینه سوژه‌های بسیار زیادی وجود دارد و الان هم تکنولوژی زیادی در دسترس مردم است و هنرمندان زیادی به ویژه از نسل جوان داریم که می‌توانند در جشنواره دوم حضور پررنگ‌تری داشته باشند. وی با ابراز امیدواری از اینکه فعالیت‌های هنرمندان در ارتقا سطح بهداشت و توسعه فرهنگ خیر در سطح جامعه موثر باشد، تاکید کرد: باید فرهنگ سلامت ارتقا یابد، چراکه هرچقدر در این حوزه سرمایه‌گذاری شود مشکلات و آسیب‌ها کاهش می‌یابد، بنابراین اهل فرهنگ و هنر و ادب را باید ترغیب وتشویق کرد.
بهره گیری از هنر در جهت توسعه سلامت، نشانگر اوج اعتلای فکری است
استاندار اصفهان نیز با قدردانی از مجمع خیرین سلامت استان اصفهان برای برگزاری اولین جشنواره ملی فیلم کوتاه مهر سلامت، برگزاری این جشنواره را نمونه دیگر از ثبت اولین‌ها به نام اصفهان دانست و گفت: برگزاری اولین جشنواره فیلم کوتاه مهر سلامت برگ زرین دیگری در کارنامه اصفهان و کار ارزشمندی است. محسن مهرعلیزاده با بیان اینکه مساله خیر و نیکوکاری در ذات بشر نهفته و جزو صفات نیک الهی است که در روح انسان‌ها دمیده شده، گفت: آنچه اهمیت دارد این است که انسان‌ها در مقاطع مختلف تاریخی تشخیص دهند کار خیر چیست و عمق شناخت دقیق آنها از کار خیر، می‌تواند اثرات آن در جامعه را بیشتر کند. وی با اشاره به اینکه سالیان سال است در کشور ما کمک رسانی به نیازمندان به اشکال مختلف صورت گرفته، گفت: قدم بعدی توجه به فرهنگ و سلامت جسمی و فکری جامعه است که در این زمینه نیز کارهای ارزشمندی صورت گرفته و عمق بینش انسان در زمینه نیکوکاری را نشان می‌دهد. مهرعلیزاده اظهارداشت: به مردم ایران و به ویژه مردم اصفهان باید تبریک گفت که به مساله سلامت نه تنها در یک جهت و تامین دارو و تجهیزات و زیرساخت‌ها توجه کرده اند، بلکه در عمیق‌ترین لایه خیررسانی ورود کرده و به هنر توجه کرده‌اند که یکی از نرم‌ترین ابزارهای توسعه جوامع است و بهره گیری از هنر در جهت جلب کمک و توسعه سلامت در جامعه و نشانگر اوج اعتلای فکری است که در یک جامعه می‌توان دید و در کنار ارزش بزرگ کار خیر، رشد و بلوغ اندیشه را نشان می‌دهد. وی بار دیگر به همه دست اندکاران برگزاری این جشنواره ملی تبریک گفت و آرزوی موفقیت بیش از پیش برای همه فعالان این عرصه نمود.
جامعه نیازمند پژواک سلامت در گفتگو، اندیشه، عمل و اقدامات است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم در ادامه این مراسم اظهارداشت: یکی از زیباترین نام‌های خدا سلام است و کسانی که وارد عرصه خیریه سلامت می‌شوند کارشان تکرار نام خداست و البته هنرمندانی که وارد این عرصه می‌شوند این کار را با ظرافت و زیبایی و نغمه دل انگیزتری در جامعه انجام می‌دهند. خانم طاهره چنگیز جامعه را بشدت نیازمند پژواک سلامت در گفتگو، اندیشه، عمل و اقدامات دانست و گفت: کار بسیار ارزشمندی که هنرمندان حوزه سلامت همراه با خیرین این عرصه انجام داده‌اند در این راستاست. وی که معتقد است بخش اعظم مشکلات جسمی و رفتاری و روانی مبتلابه جامعه ما ناشی از خوراک‌های فرهنگی ناسالم است، افزود: طبیعتا آماده کردن خوراک فرهنگی سالم و سلامت آفرین که هنرمندان عزیز آماده و رسانه‌ها توزیع می‌کنند می‌تواند نقش بسیار مهمی در ارتقا سلامت مردم و خوب شدن حال همه ما داشته باشد. او افزود: به عنوان مسئول سلامت استان صمیمانه از همه کسانی که در زمینه تولید و توزیع این خوراک‌های سالم کمک می‌کنند قدردانی کنم و امیدوارم کار خوبی که شروع شده به جشنواره خاتمه پیدا نکند و آغازی باشد برای کار خیری که همه می‌توانیم در آن موثر باشیم. امیدوارم همکاری هنرمندان با حوزه سلامت استمرار یابد و لبخند، شادی و نشاط در جامعه هرچه بیشتر تکرار شود.
برگزاری جشنواره مهر سلامت، از نخستین اقدام‌های نرم افزاری در حوزه سلامت
دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور نیز در اختتامیه نخستین جشنواره مهر سلامت با بیان اینکه هزینه‌های درمان در همه جای دنیا بسیار بالاست و دولت‌ها به تنهایی از عهده آن بر نمی‌آیند، گفت: هر چند خیریه‌ها اقدامات بسیار خوبی داشته اند، ولی هزینه‌های درمان بسیار بالاست و باعث می‌شود حتی برخی از خانواده بیماران زیر خط فقر زندگی کنند. حسین علی شهریاری تاکید کرد: از طریق ارتقای فرهنگ و سلامت مردم باید به دنبال پیشگیری از وقوع بیماری‌ها در جامعه باشیم و تلاش ما باید به سمتی رود که اجازه ندهیم مردم بیمار شوند. وی با اشاره به اقدامات حمایتی خیریه‌های درمانی و سلامت، تصریح کرد: اقدامات این خیریه‌ها بیشتر به صورت سخت افزاری بوده و کمتر در حوزه نرم افزاری اقدامی صورت گرفته است. وی برگزاری جشنواره مهر سلامت را از اولین اقدام‌های نرم افزاری در حوزه سلامت برشمرد و افزود: امسال در این دوره 950 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که از این میان 40 اثر در بخش‌های مخلتف برگزیده شدند. شهریاری با اشاره به رایزنی‌های صورت گرفته با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، گفت: در این رایزنی‌ها درخواست شد فیلم‌های جشنواره مهر سلامت از شبکه‌های مختلف صدا و سیما پخش شود.
حضور بانوان در کارهای خیر، زمینه حضور خانواده‌ها را فراهم می‌کند
وی همچنین با اشاره به نقش آفرینی پایین بانوان در خیریه‌های اصفهان، گفت: حضور بانوان در کارهای خیر علاوه بر اینکه اقدامی ازسوی آنها است، زمینه حضور همسران و فرزندان را فراهم می‌کند. دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور بیان کرد: خوشبختانه در کاشان، تبریز و خراسان، اقدامات خوبی برای مشارکت بانوان انجام شده و تاثیرگذاری خوبی داشته و جا دارد مسئولان مجمع خیرین اصفهان زمینه حضور بیشتر بانوان در عرصه‌های خیر را فراهم سازند. شهریاری با بیان این که کارهای خیر در حوزه سلامت تاثیرگذاری بالایی دارد، اضافه کرد: رایزنی‌هایی صورت گرفته تا از ظرفیت‌های ائمه جمعه و جماعات برای جذب فعالیت‌های خیر در حوزه سلامت استفاده شود. وی اضافه کرد: نعمت سلامت و امنیت دو نعمتی است که در صورت فقدان شناخته می‌شوند که باید به تلاش کرد تا جامعه جایگاه این نعمت‌ها را پیش از اینکه از دست دهد، بشناسد. وی همچنین به نقش تغذیه در سلامت جامعه اشاره کرد و افزود: این مساله نیز باید با بهره گیری از ظرفیت رسانه و هنر شناسانده شود.
در بخش پایانی این مراسم برگزیدگان بخش‌های مختلف با اهدای لوح تقدیر و تندیس جشنواره معرفی شدند.
بخش مسابقه فیلم‌های دانش‌آموزی
رتبه اول این بخش را ندا اسماعیلی برای فیلم سایه سرو، رتبه دوم را نگین روستا زاده برای فیلم درخت و رتبه سوم را فاطمه رفیعیان برای فیلم دوستت دارم کسب کردند.
بخش جوایز فیلم‌های دانشگاه سپهر
در این بخش جایزه هیات داوران جشنواره در بخش مستند به مجید اسماعیلی برای کارگردانی فیلم داستانی تلخ اهدا شد. همچنین مصطفی شیری برای فیلم خون بازی و یزدان پرونده برای فیلم پدر پروانه‌های خون و علی مردمی برای فیلم باد چیزی خواهد گفت، جایزه گرفتند.
بخش مسابقه فیلمنامه نویسی
در این بخش جایزه ویژه حوزه هنری به آلا فوقی برای فیلم نامه فیلم وتن اهدا شد. همچنین از احمدرضا سیستان برای فیلم نامه برجک و مصطفی شمس برای فیلم نامه توازن تقدیر شد. در این بخش فیلم نامه خانه هدا از حامد قاسمی اول و ماه آخر پاییز از محدثه متقی دوم شد.
بخش مستند
در این بخش ابتدا از مرجان خسروی برای کارگردانی فیلم مستند بهای خون، الهام آقا لری برای فیلم شهرزیبای من و رضا مجلسی برای فیلم به کجا می‌رویم تقدیر به عمل آمد. همچنین غلامرضا حیدری برای کارگردانی فیلم این یک جسد نیست رتبه اول، مجتبی اسفنانی برای فیلم اینجا یک سونامی در راه است رتبه دوم و محمد فاضل پور ابوطالب برای فیلم دایره کوچک ما رتبه سوم را کسب کردند.
بخش مسابقه داستانی
در این بخش، علی دلکاری برای فیلم عروسک تقدیر شد و رتبه اول این بخش را علی دلکاری برای فیلم هوادار، رتبه دوم را علی مردمی برای فیلم باد چیزی خواهد گفت و رتبه سوم را نیز مریم جاویدان برای فیلم لوپ کسب کرد. در این بخش همچنین از آرمان خوانساریان نویسنده فیلمنامه قرص‌های برنج و سبز کله غازی تقدیر شد. همچنین از عباس طالبی از فیلم سازان کشوری حوزه خیرین نیزتقدیر به عمل آمد.
رونمایی از تمبر یادبود نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه مهر سلامت
در این مراسم از از وزیر بهداشت، درمان، آموزش پزشکی، با اهدای لوح تقدیر و تندیس جشنواره ملی فیلم کوتاه مهر سلامت به عنوان حامی جشنواره تقدیر شد، همچنین از استاندار اصفهان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز قدردانی شد. در ادامه از احمد دردشتی مدیرعامل خیریه حضرت ابوالفضل(ع)، حاج حسن منصوری تهرانی خیر طرح توسعه بیمارستان امام حسین(ع)، سیدحسین رضازاده رئیس جشنواره ملی فیلم کوتاه مهر سلامت، سیدمهدی سیدین نیا دبیر جشنواره و محمد پسران رزاق دبیر اجرایی جشنواره با اهدای لوح و هدایایی تقدیر شد. در پایان نیز از اپلیکیشن طراحی شده در حوزه سلامت و تمبر یادبود نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه مهر سلامت رونمایی شد.
سایر اخبار این روزنامه
روزنامه جمهوری اسلامی بررسی می‌کند؛ پیمان پولی دوجانبه؛ روش امن برای حذف دلار از مبادلات جهانی معاون اول رئیس‌جمهور: سران قوا درباره لوایح چهارگانه FATF هماهنگ هستند صادرات نفت ایران افزایش یافت یورش نظامیان سعودی به منطقه شیعه نشین قطیف حمله هوایی ائتلاف آمریکا به دیرالزور سوریه درپی قطعی شدن قتل قاشقچی در کنسولگری عربستان در اسلامبول صورت گرفت پامپئو برای ریاض از کاخ سفید مهلت پاسخگویی گرفت جک استراو: آمریکا در اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران در موضع انزوا قرار دارد در نشست «آسم» در پاریس ؛ سران کشورهای آسیایی و اروپا بر حمایت از برجام تاکید کردند وزیر بهداشت در اختتامیه جشنواره ملی فیلم کوتاه سلامت در اصفهان تاکید کرد: تشویق وترغیب اهالی فرهنگ و هنر برای ارتقا فرهنگ خیرخواهی و سلامت در جامعه بدعت در قانونگزاری چرا؟ نماینده ایران در سازمان ملل متحد: آمریکا نمی‌تواند بر جنایت علیه کودکان فلسطینی سرپوش بگذارد دکتر ظریف: تحریم‌های آمریکا ناقض دستورات دیوان بین‌المللی دادگستری است معاون شهردار تهران خبر داد آسیب‌شناسی دفاتر "خدمات الکترونیک شهر"