درپی قطعی شدن قتل قاشقچی در کنسولگری عربستان در اسلامبول صورت گرفت پامپئو برای ریاض از کاخ سفید مهلت پاسخگویی گرفت

اخبار جهان: وزیر خارجه آمریکا پس از بازگشت از سفر خود به ریاض و آنکارا از ترامپ خواست به عربستان مهلت داده تا درباره سرنوشت جمال قاشقچی تحقیقات کامل انجام بدهد، درخواستی که به نظر می‌رسد برای از بین بردن مدارک دال بر دخالت مستقیم بن سلمان ولیعهد عربستان در قتل این روزنامه نگار صورت می‌گیرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه رای الیوم، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا همچنین بعد از نشست با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور در کاخ سفید گفت: من جزئیات سفرم به عربستان و ترکیه را برای ترامپ شرح دادم. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه ریاض را در جریان نتایج تحقیقات درخصوص پرونده جمال قاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی خواهد گذاشت.
وی گفت: لازم است اینجا روابط استراتژیک آمریکا با عربستان را یادآوری کنیم. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان شخصا به دونالد ترامپ تعهد داده که تحقیقات درباره جمال قاشقچی فراگیر، شفاف و عادلانه‌ باشد.
پامپئو تاکید کرد: من به ترامپ گفتم که بهتر است چند روز به عربستان و ترکیه برای انجام تحقیقات کامل درباره سرنوشت قاشقچی فرصت بدهیم.


ترامپ: به نظر می‌رسد که قاشقچی زنده نیست
در این میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اظهارکرد: «مطمئنا به نظر می‌رسد» جمال قاشقچی روزنامه‌نگار ناپدید شده عربستانی جان خود را از دست داده است.
رئیس جمهور آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران در محل پایگاه نظامی اندروز در پاسخ به سوالی درباره امکان زنده نبودن قاشقچی گفت: مطمئنا از نظر من هم اینطور است، این خیلی غم‌انگیز است.
ترامپ اظهار کرد: منتظر جزئیات مربوط به حدود سه تحقیقات متفاوت هستیم برای آنکه بتوانیم به دلیل ناپدید شدن قاشقچی پی ببریم‌.
ترامپ درباره اینکه در صورت ارتباط رهبران عربستان با این ناپدید شدن چه تبعاتی ایجاد خواهد شد، گفت: حتما تبعاتی شدید مطرح خواهد بود و منظور من این است که این یک اتفاق بد است اما ما خواهیم دید که چه اتفاقی افتاده است.
ترامپ پیشتر با اشاره به قرارداد 110 میلیارد دلاری فروش سلاح به عربستان گفته بود آمریکا منافع خودرا فدای مساله قتل قاشقچی نمی‌کند.
درخواست نمایندگان آمریکا از ترامپ برای تحریم عربستان به خاطر قتل قاشقچی
در همین حال و به دنبال ناپدید شدن روزنامه نگار و منتقد عربستانی، بیش از 40 نماینده آمریکا از رئیس‌جمهور کشورشان خواستند، تحریم‌های شدیدی علیه عربستان اعمال کند.
بیش از 40 عضو مجلس نمایندگان آمریکا از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور خواستند در پی ناپدید شدن جمال قاشقچی، روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی تحریم‌های شدیدی علیه این کشور اعمال کند.
یکی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا خطاب به ترامپ پیامی را در صفحه شخصی خود با امضای بیش از 40 نماینده منتشر کرده است. در این پیام آمده است، ادله و شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد دولت عربستان برنامه ترور قاشقچی را طراحی کرده است.
نمایندگان مذکور در این پیام نوشتند، با درخواست نمایندگان سنا از ترامپ برای اعمال تحریم‌ها علیه مسئولان قتل قاشقچی در چارچوب «قانون ماگنیتسکی» موافق هستند.
نمایندگان آمریکا از ترامپ خواستند کنگره را در جریان تصمیم مناسب در این باره قرار دهد. آنها ابراز امیدواری کردند، ترامپ این کار را در زودترین زمان ممکن انجام دهد.
براساس «قانون ماگنیتسکی» طرف‌هایی که دست به عملیات ترور زده یا غیرقانونی افراد را شکنجه می‌کنند باید مجازات شوند.
سایر اخبار این روزنامه
روزنامه جمهوری اسلامی بررسی می‌کند؛ پیمان پولی دوجانبه؛ روش امن برای حذف دلار از مبادلات جهانی معاون اول رئیس‌جمهور: سران قوا درباره لوایح چهارگانه FATF هماهنگ هستند صادرات نفت ایران افزایش یافت یورش نظامیان سعودی به منطقه شیعه نشین قطیف حمله هوایی ائتلاف آمریکا به دیرالزور سوریه درپی قطعی شدن قتل قاشقچی در کنسولگری عربستان در اسلامبول صورت گرفت پامپئو برای ریاض از کاخ سفید مهلت پاسخگویی گرفت جک استراو: آمریکا در اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران در موضع انزوا قرار دارد در نشست «آسم» در پاریس ؛ سران کشورهای آسیایی و اروپا بر حمایت از برجام تاکید کردند وزیر بهداشت در اختتامیه جشنواره ملی فیلم کوتاه سلامت در اصفهان تاکید کرد: تشویق وترغیب اهالی فرهنگ و هنر برای ارتقا فرهنگ خیرخواهی و سلامت در جامعه بدعت در قانونگزاری چرا؟ نماینده ایران در سازمان ملل متحد: آمریکا نمی‌تواند بر جنایت علیه کودکان فلسطینی سرپوش بگذارد دکتر ظریف: تحریم‌های آمریکا ناقض دستورات دیوان بین‌المللی دادگستری است معاون شهردار تهران خبر داد آسیب‌شناسی دفاتر "خدمات الکترونیک شهر"