نگاهی به فرآیند فروشگاه سازی اینترنتی

«جهان صنعت»- زمانی که بسیاری از مردم در آمریکا در جست‌وجوی طلا بوده‌اند، یک نفر از فروش بیل میلیونر شد. این روزها بسیاری در‌صدد راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها، فروشگاه‌های اینترنتی و کسب‌و‌کارهای آنلاین هستند. در این میان عده اندکی که هوش اقتصادی دارند در پی فروش تبر به آنها هستند؛ تیم‌هایی که برنامه‌نویسی سیاست‌ها و استارت‌آپ‌ها را بر عهده می‌گیرند یا فروشگاه‌سازهایی که فروشگاهی حاضر و آماده را به شما تحویل می‌دهند.
اگر بخواهید فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کنید راه طولانی و پر‌پیچ و خمی را پیش رو دارید؛ شما باید کدنویسی، طراحی گرافیکی، نرم‌افزارهای مرتبط و بسیاری از مسائل دیگر را بلد باشید‌ یا اینکه باید کار را به یک تیم نرم‌افزاری بسپارید. این کار اگرچه خوب است اما تا زمانی که فروشگاه راه‌اندازی نشود نمی‌توانید دریابید کار را به کاربلد و افراد قابل اعتماد سپرده بودید یا خیر.
از سوی‌ دیگر راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی بسیار هزینه‌بر بوده و نیاز به زمان طولانی دارد. این کار را فروشگاه‌سازها آسان کرده‌اند. آنها هم اقدامات فنی، کدنویسی و هم طراحی گرافیکی فروشگاه‌های اینترنتی را بر عهده می‌گیرند. مراجعه به آنها و سپردن ایجاد فروشگاه آنلاین به فروشگاه‌سازها برای افرادی که به تازگی پا به عرصه تجارت الکترونیک گذاشته‌اند بسیار مناسب است.
با پرویز زاهد، فعال در زمینه استارت‌آپ‌ها و فروشگاه‌سازها گفت‌و‌گویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:


فروشگاه‌سازها چه فعالیتی دارند و کاری که انجام می‌دهند چیست؟
کار فروشگاه‌سازها بسیار ساده است. افرادی که تمایل دارند یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنند می‌توانند به جای اینکه زمان و انرژی فراوانی را صرف کدنویسی و آماده‌سازی فروشگاه اینترنتی خود کنند، به فروشگاه‌سازها مراجعه کنند. در فروشگاه‌سازها کدهای آماده‌ای وجود دارند که ظرف چند دقیقه می‌توان آنها را روی دستگاه مورد نظر نصب کرد‌ و بلافاصله پس از نصب نیز آماده فعالیت می‌شوند. به عبارتی راحت‌ترین راه برای ساخت و راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی، استفاده از فروشگاه‌ساز‌های آنلاین است. فروشگاه‌سازها کار ایجاد یک فروشگاه آنلاین تمام وقت را برای شما به راحتی آب خوردن کرده‌اند.
استفاده از فروشگاه‌سازها موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه شما می‌شوند و از سوی‌ دیگر شرایطی را فراهم می‌کنند تا شما سریع‌تر به درآمدزایی اینترنتی دست یابید و رفتار کاربران خود را تحلیل کنید‌ و کسب‌و‌کار خود را گسترش دهید.
ایجاد یک فروشگاه آنلاین از طریق فروشگاه‌سازها چه تفاوتی با فروشگاه‌هایی که مدیران آن خود اقدام به کدنویسی کرده و اقدامات فنی را انجام می‌دهند دارد؟
مهم‌ترین نکته در راه‌اندازی و انجام مراحل فنی از جمله کدنویسی برای فروشگاه‌های آنلاین آن است که این کار نیاز به هزینه و زمان بسیار زیادی دارد. به طور کلی فروشگاه‌های اینترنتی از چند روش ایجاد می‌شوند:
- در روش نخست، به منظور احداث یک فروشگاه آنلاین کدنویسی می‌شود که این اقدام بسیار گران و از نظر زمانی طولانی است. با این همه این روش برای افرادی که سابقه مدیریت فروشگاه‌های آنلاین را به مدت چند سال داشته و قصد دارند فروشگاه خود را توسعه دهند مناسب است.
- در روش دوم، با استفاده و ویرایش نرم‌افزار‌های کد باز که هسته اصلی آن رایگان است مثل مجنتو، پرستاشاپ و وکامرس می‌توان فروشگاه آنلاین مورد نظر را راه‌اندازی کرد. در این روش متقاضی برای تهیه «هاست» مبلغ اندکی هزینه می‌کند و برای فارسی‌سازی و آماده‌سازی سایت دستمزدی پرداخت می‌شود. این روش رایجی برای فروشگاه‌های کوچک و متوسط و نیز برای شروع کار است.
- روش سوم استفاده از فروشگاه‌هایی با قالب و گرافیک آماده بدون نیاز به کمترین دانش فنی است که در آن از فروشگاه‌سازهای آنلاین استفاده می‌شود. در این روش‌ هاست و نرم‌افزار توسط سیستم تنظیم شده و بلافاصله بعد از تایید سفارش از سوی مشتری، فروشگاه مربوطه آماده فعالیت است.
فروشگاه‌هایی که با استفاده از فروشگاه‌سازها ایجاد می‌شوند چه مزایا و معایبی دارند؟
از جمله مزایای فروشگاه‌های اینترنتی که از سوی فروشگاه‌سازها ایجاد می‌شوند می‌توان به دسترسی فوری به فروشگاه، دارا بودن پنل مدیریت فارسی و آسان، انجام تمامی امور فنی از سوی فروشگاه سازها، درج کدهای نماد، درگاه بانکی و مواردی از این قبیل بدون نیاز به دارا بودن دانش فنی و هزینه اندک برای شروع فعالیت اشاره کرد.البته فروشگاه‌های آنلاینی که از سوی فروشگاه‌سازها ایجاد می‌شوند معایبی نیز دارند. به عنوان نمونه محدودیت در نمای گرافیکی فروشگاه‌ها و محدودیت در تغییرات و سفارشی‌سازی سایت از جمله معایب این فروشگاه‌ها به شمار می‌روند. با این همه سایت‌های فروش اینترنتی که از طریق مارکت‌سازها ایجاد می‌شوند بهترین راه برای شروع فوری و کم‌هزینه فروشگاه‌های اینترنتی به شمار می‌روند. به عقیده من بهتر است به جای هزینه کردن بدون تجربه در نرم‌افزار، در دیجیتال مارکتینگ و توسعه فروش هزینه کنید. بعد با کسب راهکارهای عملی، می‌توانید فروشگاه خود را بازسازی کنید.
- در میان فروشگاه‌سازهای خارجی کدام یک موفق و معروف هستند؟
در کانادا فروشگاه‌ساز شاپیفای(www.shopify.com) نمونه موفق یک فروشگاه ساز غربی است.
- در حال حاضر استفاده و فعالیت فروشگاه‌سازها در ایران تا چه میزان رواج دارد؟
استفاده و فعالیت فروشگاه‌سازها در کشورمان بسیار رایج است. اولین فروشگاه‌ساز فارسی شاپفا (shopfa.com) بود که از سال 90 تاکنون هزاران سایت از سیستم آن استفاده می‌کنند، اکنون فروشگاه سازهای ‌سازینا، بهساوب، کاموا و سبدخرید نیز خدمات فروشگاه فوری ارائه می‌کنند.
گوگل با این نوع فروشگاه‌سازها چه برخوردی دارد؟ این فروشگاه‌ها در گوگل ایندکس می‌شوند و رتبه خوب کسب می‌کنند یا خیر؟
گوگل خدمات مناسبی به فروشگاه‌سازها ارائه می‌دهد. اگر فروشگاه‌سازها پیش‌نیازهای این موتور جست‌وجو را رعایت کنند. به طور کلی گوگل پارامترهایی دارد که در هر صورت و با هر سیستمی که فعالیت می‌کنید باید آنها را رعایت کنید. معمولا فروشگاه‌سازها به دلیل اینکه برای فروش و استفاده تعداد زیادی از سایت‌ها استفاده می‌شود، برنامه‌نویسان بهینه‌سازی مناسب برای موتورهای جست‌وجو را رعایت می‌کنند.