دفاع مطهری از حضور بانوان در ورزشگاه

آرمان: درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها به ویژه استادیوم‌ها برای تماشای بازی فوتبال تیم مورد علاقه‌شان، تاکنون بحث‌ها و نظرات مختلفی مطرح شده که به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است. زنان این کشور امیدشان به رئیس‌جمهور منتخبشان بود. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در شعارهایی انتخاباتی خود دم از حمایت از زنان زده و مطرح کرد که حضور آنان در ورزشگاه‌ها را آزاد خواهد کرد. این موضوع را هم نباید انکار کرد که تا حدی به این وعده عمل شده است، زیرا خانم‌ها در سالن‌های سرپوشیده به تماشای برخی از بازی‌ها از جمله والیبال و بستکبال می‌روند. اما یکی از درخواست‌های بسیار زیادی که از سوی خانم‌ها شده حضور در استادیوم آزادی برای تماشای بازی فوتبال است. طی بازی‌های جام جهانی که کشور ایران هم در آن حضور داشت شاهد این موضوع بودیم که خانم‌ها در کنار همسر و خانواده خودشان به استادیوم آزادی رفته و بازی تیم ملی را از نمایشگر دیدند. سه‌شنبه شب بازی فوتبال کشورهای ایران و بولیوی در استادیوم آزادی برگزار شد. طبق رایزنی میان فدراسیون فوتبال و شورای تامین تهران تعدادی از هواداران زن فوتبال در ورزشگاه آزادی حضور پیدا کردند، چرا که شورای تامین مجوز حضور برخی زنان در ورزشگاه آزادی را صادر کرد. طبق این موضوع خانواده بازیکنان تیم ملی فوتبال، همه تیم‌های ملی بانوان فوتبال و فوتسال، کارمندان زن فدراسیون فوتبال از جمله افرادی بودند که توانستند در آن شب به ورزشگاه آزادی رفته و تیم ملی ایران را مقابل بولیوی تشویق کنند. هفته گذشته به پیشنهاد وزیر ورزش صحبت‌ها مبنی بر آن بود خانواده‌ها در بازی پرسپولیس و السد قطر حضور یابند و با توجه به حضور زنان در بازی ایران و بولیوی امید برآن بود که این موضوع نقطه آغازی برای چنین رخداد بزرگی برای خانم‌ها در کشورمان باشد چرا که بسیاری از خانم‌های کشور به دنبال این موضوع هستند. اما روز گذشته غلامحسین زمان‌آبادی در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه آیا قرار است در بازی پرسپولیس و السد به بانوان برای حضور ورزشگاه در آزادی اجازه داده شود، اظهار کرد: این خبر صحت ندارد. مشاور رئیس فدراسیون فوتبال در ادامه گفت: در حال حاضر برنامه‌ای برای حضور بانوان در بازی‌های غیر از بازی‌های تیم‌ ‌ملی نداریم و باید مشکلات بر طرف شود تا آنها بتوانند در ورزشگاه حضور داشته باشند. حضور بانوان در ورزشگاه آزادی فعلا در بازی‌های تیم‌ ‌ملی مقدور است.
واکنش دادستان کل کشور به حضور خانم‌ها
دادستان کل کشور در واکنش به حضور خانم‌ها در استادیوم در بازی ایران و بولیوی اظهار کرد: حضور زنان در ورزشگاه آزادی یک آسیب است و هیچ توجیه شرعی ندارد، چرا مخالفیم چون گناه صورت می‌گیرد، تماشای بازی ایراد ندارد، اما گناهی که صورت می‌گیرد جای اشکال است. او در ادامه گفت: از حضور زنان در ورزشگاه گلایه داریم، نظام ما اسلامی است، ما مسلمان هستیم، وقتی خانمی به ورزشگاه می‌رود و با مردانی که با لباس ورزشی و نیمه لخت مواجه می‌شود و آنها را می‌بیند گناه می‌کند، برخی دنبال این هستند که حریم‌ها را بشکنند. حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری ادامه داد: با حریم خصوصی مردم کاری نداریم، اما در مجامع عمومی کسی حق ندارد به حریم عمومی آسیب بزند. با هر مدیری که بخواهد بستر حضور بانوان در ورزشگاه را با بهانه‌های مختلف فراهم کند برخورد می‌کنیم. قرار نیست در منظر عمومی هر کس هرجور خواست لباس بپوشد و یا رفتار کند، نصیحت می‌کنم به مسئولان ورزشی که حرمت دینی را حفظ کنید و اجازه ندهید گناه صورت گیرد. اگر تکرار شود دستور می‌دهم به دادستان تهران تا ورود کند. دادستان کل کشور در پایان اظهار کرد: قرار نیست ۴ نفر با هر هدفی حریم‌ها را بشکنند و ما ساکت بمانیم، ابتدا نصیحت می‌کنیم بعد برخورد می‌کنیم.
مطهری با تقدیر از دادستان کل: مصادیق شما مسابقات فوتبال را شامل نمی‌شود


همچنین علی مطهری در واکنش به صحبت‌های دادستان کل کشور در یادداشتی با عنوان «سخنی با دادستان کل کشور» نوشت: سخن دادستان کل محترم در خصوص حضور بانوان در ورزشگاه آزادی از آن نظر که مهم بودن مساله عفاف از نظر اسلام را بیان می‌کند سخن درستی است و قابل تقدیر است. روشن است که حضور بانوان در ورزشگاه‌هایی که مردان به صورت نیمه عریان مسابقه می‌دهند مورد تأیید اسلام نیست، اما در مسابقات فوتبال بدن مردان تقریبا کاملا پوشیده است و نیمه عریان نیستند. لذا قاعدتا حضور بانوان در مسابقاتی مثل شنا، کشتی، بسکتبال و شاید والیبال مردان اشکال شرعی دارد، اما در مسابقات فوتبال به نظر می‌رسد مطابق این ملاک نباید اشکال شرعی وجود داشته باشد. در واقع آن ملاک کلی را یعنی حرمت حضور بانوان در جایی که مردان نیمه عریان هستند همه قبول دارند ولی در اینکه مصداق این ملاک مسابقات فوتبال است، اختلاف است. دادستان کل محترم آن را هم مصداق می‌دانند اما از نظر امثال بنده شامل مسابقات فوتبال نمی‌شود، خصوصا که بازیکنان از فاصله دور دیده می‌شوند. البته در صورتی که تصمیم نظام به حضور بانوان باشد باید جایگاه ویژه و درهای ورود و خروج مخصوص و نیز سرویس‌های بهداشتی اختصاصی داشته باشند. عزت‌ا... ضرغامی مدیر پیشین صداوسیما در توئیت خود نوشت: در فوتبال، ورزشکاران نیمه لخت نیستند! حضور زنان در ورزشگاه حریم‌شکنی نیست. کبری و صغری هر دو مشکل دارند. به‌صورت زنان و خانواده‌هایی که تفریح مناسب ندارند پنجه نکشید. تهدید مدیران ورزش به برخورد قضائی هم شایسته نیست. آیا گناه و خلاف شرع در زندان‌ها، کمتر از ورزشگاه‌هاست؟ به دنبال این موضوع روزنامه «آرمان» گفت‌وگویی با فاطمه مقیمی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی داشته است که در ادامه متن آن را می‌خوانید.
با توجه به این موضوع که آقای رئیس‌جمهور که یک شخصیت روحانی دارند، چرا برخی نسبت به حضور خانم‌ها در ورزشگاه‌ها واکنش نشان می‌دهند؟
اعتقادمان بر یک قانون و شرع است. اگر از سوی مراجع شرعی و قانونی اعلام شده که حضور خانم‌ها در ورزشگاه موردی ندارد پس نباید موردی داشته باشد. با توجه به آنکه باید این چنین موضوعات در کشور فرهنگ‌سازی شود باید سخن گفت. درباره این موضوع نباید برخلاف شرع و قانون نظری داد. هنگامی که آقای رئیس‌جمهور به عنوان یک فرد حوزوی در این زمینه نظر دادند و همچنین ایشان در قوه مجریه‌ هستند بنابراین حضور خانم‌ها در ورزشگاه‌ها موردی ندارد.
درباره این موضوع که مطرح شده، حضور خانم‌ها در ورزشگاه باعث گناه می‌شود چه نظری دارید؟
این گونه حضورها باید فرهنگ‌سازی شود. درباره این موضوع که حضور آنان باعث گناه می‌شود به جهت آنکه من فرد حوزوی نیستم نمی‌توانم وارد این موضوع شوم و دفاعی نسبت به آن داشته باشم. باید توجه داشت که بازی‌های والیبال خانم‌ها در تلویزیون پخش می‌شود. این خانم‌ها با لباس‌های بسیار پوشیده و مناسب قرار دارند چه زن و چه مرد این بازی‌ها را از طریق تلویزیون تماشا می‌کنند. بنابراین تاکید می‌کنم که باید یک نوع فرهنگ‌سازی به وجود بیاید. به طور کل می‌توان گفت خانم‌ها با رعایت یکسری از اصول می‌توانند در ورزشگاه‌ها حضور پیدا کنند.